Agnes2 schreef:Als onder regulier evidence based wordt verstaan, zal dat onderdeel van forum een zeer beperkt onderdeel worden, maar dit terzijde.
Nee, het hoeft niet per se allemaal volledig evidence-based te zijn. Maar het maken van een onderscheid tussen feiten/logica/aangetoond en vermoedens/ervaring/speculatie is sowieso wel zeer gewenst.
Agnes2 schreef:De oorzaak van het gehakketak ligt niet in het onderscheid tussen conventioneel en alternatief. Probeer het maar te scheiden. Dan zal je zien dat onfatsoenlijke uitlatingen onfatsoenlijk blijven.
Het gaat niet alleen om het geruzie, want ook als men fatsoenlijk blijft, is het bijv. een probleem wanneer men in allerlei medische onderwerpen kan beginnen over "fantastische methode X". Discussies onderling leiden vaak tot niets of tot onenigheid, het mondt vaak uit in "regulier versus alternatief". Degenen die duidelijk kiezen voor het één of het ander kunnen met een scheiding kiezen wat voor info ze willen.
Agnes2 schreef:En nieuwe problemen ontstaan, omdat behandelingen van verschillende forumleden in beide topics tegelijk thuishoren. Waar kan ik bijvoorbeeld over mijn gecombineerde behandeling schrijven? In een derde onderdeel van het forum: de gecombineerde behandeling? Ook zullen overal discussie ontstaan over waar welk topic thuishoort.
Je kan daarover schrijven in je persoonlijke verhaal, en verder ook bij "Onconventionele Methoden", want een gecombineerde behandeling is niet regulier/conventioneel te noemen. Er zullen wel eens twijfels zijn, maar ik denk dat het over het algemeen wel duidelijk zal zijn.