LymeNet Nederland

Informatie over de ziekte van Lyme
Home Informatie  

PROTOCOL TEKENENCEPHALITIS

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.

PROTOCOL TEKENENCEPHALITIS

Berichtdoor vonneke » wo 9 jul 2008 11:39

1. Algemeen
Tekenencephalitis is een door teken overgedragen virusinfectie die leidt (kan leiden tot)
neurologische ziekteverschijnselen.
Voor tekenencefalitis (TE) bestaat een groot aantal synoniemen. De naam is afhankelijk van de
plaats en het seizoen waar de ziekte voorkomt. Synoniemen zijn: Tickborne encefalitis (TBE),
Früh sommer meningo-encefalitis (FSME), Russian Spring-Summer Encefalitis (RSSE), Central
European encefalitis (CEE)

.1 Etiologie
Tekenencefalitis wordt veroorzaakt door een flavivirus van de familie der Flaviviridae. Het TE-
viruscomplex bestaat uit veertien antigenetisch verwante virussen. Het virus is resistent tegen
verhitting, het moet tenminste 10 seconden op 65-70°C worden verhit om te worden
geïnactiveerd. Het virus overleeft enkele uren in de open lucht en vermoedelijk langer in bloed en
is resistent tegen een lage pH. De aandoening wordt veroorzaakt door twee subtypen: het
Westerse subtype: Central European Encephalitis Virus (CEE) en het Oosterse subtype: Russian
Spring-Summer Encephalitis Virus (RSSE).
Het virus wordt overgebracht door een beet van een met dit virus geinfecteerde teek.
Voornamelijk Ixodus ricinus en I. persulcatus, waarvan uitsluitend I. ricinus veel in Nederland
voorkomt. De teek verblijft in bossen en struikgewas. De verspreiding van diverse subtypen is
gecorreleerd aan de verspreiding van de vectoren.
In knaagdieren kan het virus zich sterk vermeerderen. Insecteneters (mol, egel) vormen het
belangrijkste reservoir, zij vertonen een langdurige viremie zonder klinische verschijnselen.
I. ricinus is een harde drie-gastherige teek die in elk ontwikkelingsstadium eenmaal bloed zuigt
gedurende een aantal dagen. Na de bloedmaaltijd vervellen ze naar een volgende stadium. Ze
klimmen in grashalmen of struiken en hechten zich vast aan een geschikte passerende gastheer.
Vogels blijken in staat te zijn teken over een grote afstand te transporteren. Hierdoor zou de
spirocheet in een gebied geïntroduceerd kunnen worden.

1.2 Voorkomen
TBEV infecties in Nederland worden uitsluitend gezien als reisinfecties. TBEV is endemisch in
Zuid-Duitsland, Noordoost-Franrijk, Oostenrijk, sommige gebieden in Scandinavië, de Baltische
staten, de Balkan en Rusland. Hetzelfde geldt voor de Amerika's, Azië en Australië.
2. Dieren
2.1 Besmettingsweg; besmettelijke periode
Transstadiale en transovariële overdracht van het virus in teken is aangetoond.
Landbouwhuisdieren zijn belangrijk in de epidemiologie omdat ze voor volwassen teken als
voedselbron dienen. Ze hebben echter een lage virustiter en dragen hierdoor niet bij aan de
transmissie van het virus.
Naïeve teken die zich op een gastheer voeden tegelijkertijd met geïnfecteerde teken zouden reeds
geïnfecteerd kunnen worden voordat de gegeneraliseerde infectie ontstaat.

2.2 Incubatietijd
2.3 Symptomatologie
Het is niet bekend of TBE onder de Nederlandse diersoorten circuleert. Uit onderzoek blijkt dat
een groot aantal diersoorten met het virus geïnfecteerd kan worden. Naast de kleine knaagdieren,
die het belangrijkste reservoir vormen, wordt verondersteld dat ook runderen, schapen, geiten en
paarden als reservoir kunnen dienen.
De infectie verloopt in de meeste gevallen sub-klinisch. Soms kunnen er neurologische
verschijnselen optreden.

2.4 Diagnostiek
IgG en IgM kunnen aangetoond worden met een ELISA. Confirmatie met behulp van
serumneutralisatietest in verband met kruisreacties met andere flavivirussen. Virusissolatie en
PCR zijn mogelijk. Zie 3.4.

2.5 Therapie
Er bestaat geen specifieke behandeling voor deze infectie. Wel kunnen ziekteverschijnselen
worden voorkomen door binnen 4 dagen na de beet afweerstoffen toe te dienen. Deze specifieke
immunoglobuline mag niet gegeven worden aan kinderen onder de 15 jaar als de besmetting
meer dan 96 uur (4 dagen) geleden heeft plaatsgevonden.

2.6 Immuniteit

3. Humaan
3.1 Risicogroepen
De belangrijkste risicogroep zijn vakantiegangers die naar endemische gebieden gaan, zoals
Oostenrijk. Ook veelvuldig verblijf in de habitat van de teek tijdens het actieve seizoen van teek
(maart tot november), zoals jagers en bosarbeiders, vormt een risico. Kampeerders en wandelaars
in natuurgebieden behoren tot de risicogroepen.
3.2 Besmettingsweg; besmettelijke periode
Het virus wordt via een beet van een besmette teek in de subcutane ruimte gebracht en bereikt
via de regionale lymfklieren de circulatie (eerste viremie). Pas na een daarop volgende massale
replicatie is het virus in staat om het zenuwweefsel te bereiken (tweede viremische fase). Het
virus veroorzaakt rechtstreeks schade aan het zenuwweefsel (neuronen en ganglia) en tevens
schade door de ontstekingsreactie (zwelling, stuwing, bloeding).
Het virus wordt door landbouwhuisdieren uitgescheiden in de melk, waardoor ongepasteuriseerde
melk van deze dieren besmettelijk kan zijn.
De infectie kan niet overgaan van mens op mens. Theoretisch zou de besmetting kunnen
overgaan van moeder op kind via de moedermelk, hiervan is echter nog nooit melding gemaakt.
3.3 Incubatietijd
Na een tekenbeet is de incubatietijd 7 tot 14 dagen, na ingestie van besmette melk 4 tot 7
dagen.

3.4 Symptomatologie
De ziekte verloopt van mild tot zeer ernstig, afhankelijk van het subtype waarmee men
geïnfecteerd is.
Westerse subtype (CEE). Deze vorm wordt voornamelijk overgebracht door I. ricinus. Bij 60-70%
van de geïnfecteerden verloopt de infectie zonder klinische verschijnselen. Klinische gevallen
kenmerken zich meestal door een bifasisch verloop. Eerst treedt een griepachtige aandoening op
met koorts, hoofdpijn, misselijkheid en braken. Bij circa 20% van de zieken ontstaat, na enkele
symptoomloze dagen (2-15 dagen), een meningo-encefalitis met koorts, ernstige hoofdpijn,
fotofobie, nekstijfheid en verlammingsverschijnselen. De letaliteit hierbij is 1-2% (dit zijn vooral
volwassenen boven de veertig jaar). De ziekte kan ook in één fase verlopen.
Oosterse subtype (RSSE). Deze vorm wordt voornamelijk overgebracht door I. persulcatus. Het
ziektebeeld is ernstiger dan CEE. De letaliteit na een meningo-encefalitis bedraagt 20%.

3.5 Diagnostiek
Infectie komt zelden in West-Europa voor, maar door huidig reisgedrag moet de diagnose
overwogen worden bij een patiënt met koorts met neurologische symptomen na een reis in een
endemisch gebied.
De diagnose kan direct gesteld worden door isolatie van het virus uit het bloed of cerebrospinaal
vloeistof in de eerste fase van de aandoening. Het succespercentage is echter kleiner dan 10%.
Omdat de antistoftiters een snelle stijging vertonen moeten de serummonsters in het acute
stadium van de ziekte afgenomen worden om een significante serologische respons aan te
kunnen tonen. IgM en IgG kunnen aangetoond worden in serum en liquor met behulp van een
ELISA. Er bestaat echter een kruisreactiviteit met andere virussen van de Flaviviridae familie.
Confirmatie dient plaats te vinden met behulp van een serum neutralisatietest.
Het diagnostisch onderzoek wordt bij het WHO Referentie Centrum voor Arbovirus en
Haemorrhagische koorts Virussen (virologisch laboratorium van het Dijkzicht Ziekenhuis te
Rotterdam).
3.6 Therapie
Er bestaat geen specifieke therapie. De behandeling is dan ook uitsluitend symptomatisch.

3.7 Immuniteit
De immuniteit die ontstaat na een doorgemaakte infectie is vermoedelijk levenslang.

4. Aangifteplicht

4.1 Veterinair
Tekenencefalitis is niet opgenomen als aangifteplichtige ziekte in de Gezondheids- en
WelzijnsWet voor Dieren.
4.2 Humaan
Tekenencefalitis is niet opgenomen als aangifteplichtige ziekte in de Infectieziektenwet.

6. Wering en bestrijding humaan
6.1 Wettelijke basis
Geen.
6.2 Therapeutische maatregelen
Nederlandse toeristen die langdurig naar een endemisch gebied gaan kunnen in zeer zeldzame
gevallen een pre-expositie-immunisatie ondergaan. Vaccinatie is mogelijk, een volledig
vaccinatieprogramma neemt echter een jaar in beslag en wordt in Nederland in principe niet
uitgevoerd. Het vaccin is inmiddels wel in Nederland geregistreerd (FSME-IMMUNO Inject,
Baxter).
6.3 Preventieve maatregelen
Overdracht via voedsel kan beperkt worden door geen rauwe melk te drinken.
Overdracht via teken kan beperkt worden door voorkoming van een tekenbeet en een adequate
aanpak na een eventuele beet.
Voorkomen van een tekenbeet: vermijd hoog gras of struikgewas; draag bedekkende kleding;
smeer de onbedekte huid in met insectenwerende producten die DEET of permethrin bevatten.
Adequate aanpak na een tekenbeet: dagelijkse controle op teken voor personen die zich in de
habitat van de teek bevinden; verwijder de teek zo snel mogelijk, liefst met een tekenpincet;
desinfecteer de beetplaats na het verwijderen van de teek met jodiumtinctuur of alcohol 70%;
noteer de datum van de tekenbeet; neem indien er klachten ontstaan contact op met de huisarts.
Wie in warme maanden in het buitenland vertoeft, kan zich het beste op de plaats van
bestemming laten adviseren over de wenselijkheid van vaccinatie, bijvoorbeeld bij een apotheek,
VVV of een huisarts.

http://www.vwa.nl/cdlpub/servlet/CDLSer ... e_id=10436

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding
vonneke

Re: PROTOCOL TEKENENCEPHALITIS

Berichtdoor bamboe » di 1 feb 2011 13:00

Heel zuur dat tegen deze infectie niets of nauwelijks iets kan worden aangevangen door de reguliere geneeskunde.
Dit is een virus, dat wist ik niet dat dat ook kon via teken!

Dit virus is nu ook al bij me vastgesteld.
Waar houdt het allemaal op?
Waarom zullen niet veel meer lymepatienten het kunnen hebben?
Zulke rare dingen heb ik nou ook weer niet gedaan in mijn leven anders dan als kind veel rondgehangen in het groen, maar ook dat is toch niet zo raar.
Zoveel en zover buiten de grenzen van NL ben ik bovendien ook weer niet geweest.

Zou fotofobie een specifiek symptoom zijn van deze ziekte?
Ik zoek het licht ook niet graag op sinds al vrij lange tijd.
Bij mij is deze ziekte -tekenencyphalitis (nu ook al) vastgesteld.
Denk je dat je lyme hebt, komt dit er ook nog eens bij.

ja staat hierboven: ¨neem indien er klachten ontstaan contact op met de huisarts¨.
Die ziet me al aankomen! haha
Ik moet die huisarts eerst nog alles uitleggen over de ziekte van lyme.
bamboe

Berichtdoor Barb70 » di 1 feb 2011 22:05

Vrolijk word je er niet van, maar hier ook 1 die naast lyme en co-infecties dit leuke virus heeft opgelopen. Kan er ook nog wel bij :?
Barb70

Berichtdoor marcv » ma 14 feb 2011 19:17

bamboe schreef:Bij mij is deze ziekte -tekenencyphalitis (nu ook al) vastgesteld.

Barb70 schreef:Vrolijk word je er niet van, maar hier ook 1 die naast lyme en co-infecties dit leuke virus heeft opgelopen. Kan er ook nog wel bij :?

Hoi Dorien en Barbara,
Dit lijkt me wel belangrijk.
Weten jullie waar je teken-encyphalitis opgelopen hebt? Hoe is het vastgesteld trouwens?

groeten Marc
marcv

Berichtdoor Barb70 » di 15 feb 2011 12:11

Hoi Marcv,

Ik weet niet exact hoe ik het heb opgelopen, het kan zijn met de tekenbeet in 1999 in Amerika, het kan zijn door de vaccinatie voor het flavivirus/gele koorts/knokkelkoorts, het kan zijn opgelopen in Afrikaanse landen tijdens vakantie.

Helaas niet vast te stellen via een bloedtest of pcr omdat ik aan de antibiotica zat en zit, wel vastgesteld door testen middels biotensor/bicom en door een 2e therapeut middels de vegatest. Uiteraard zullen er nu mensen reageren dat dit onzin is, maar op dat soort reacties zit ik niet te wachten. Het verklaard voor mij een hoop, namelijk de ontstekingen in de hersenen, en de achteruitgang op cognitief gebied (hersencapaciteit is minder) terwijl ik lichamelijk aan het opknappen ben.
Barb70

Berichtdoor bamboe » do 17 feb 2011 21:32

Hoi Marc,

nee geen idee hoe ik het heb opgelopen dat virus
zoals ik al zei, ik heb als kind erg veel gespeeld in het groen: bomen klimmen etc
en ik heb wel in frankrijk in de natuur rondgelopen ook

bij mij is het virus vastgesteld met een vorm van resonantietherapie.
ik zou het eigenlijk ook nog wel via bloed hebben willen vaststellen ivm de bewijsvoering naar instanties en ik slik geen antibiotica
ik zag dat weert dat virus bijv ook onderzoekt (iets met fmse).
maar ws hier in mijn woonplaats doen ze het ook wel.
ik kan nog wel eens vragen of het er nog zit
ik wilde toch in elk geval ook opnieuw bartonella laten prikken
bamboe

Berichtdoor Jans » do 17 feb 2011 22:30

6.2 Verspreiding in de wereld
TBE komt voor in een groot geografisch gebied van Europa tot het Verre Oosten.De Ixodes ricinus komt voor in Centraal- en West-Europa en kan TBEV-Eu overbrengen. De Ixodes persulcatus komt voor in Rusland en in een deel van het Verre Oosten en is verantwoordelijk voor de transmissie van TBEV-Sib en TBEV-FE. De desbetreffende teken leven in bos- en heesterrijke gebieden tot 1000 m hoogte met milde temperaturen en hoge luchtvochtigheid. [14] In tegenstelling tot de verwekker van de ziekte van Lyme (Borellia burgdorferi) die in het hele verspreidingsgebied van de vector voorkomt, is het voorkomen van TBEV beperkt tot zogenaamde ‘natural foci’ waarin het onder bepaalde botanische, zoölogische, klimatologische en geo-ecologische omstandigheden tussen geïnfecteerde kleine zoogdieren en teken circuleert. In Europa is TBE endemisch in 27 landen. [2] In de afgelopen twee decennia zijn in veel Europese landen regelmatig nieuwe endemische foci geïdentificeerd. Het transmissierisico van TBE is in de afgelopen jaren fors toegenomen in Europa (met uitzondering van Oostenrijk) en Rusland. Factoren die verantwoordelijk zijn voor de toename van de incidentie, prevalentie en verspreiding van TBE zijn waarschijnlijk verandering van vrijetijdsactiviteiten, verplaatsing van mensen naar voorsteden, urbanisatie in TBE-risicogebieden en ‘global warming’. In Oostenrijk is als gevolg van de nationale vaccinatiecampagnes een daling gezien van 600 cases in 1980 naar 60 in 2000. [2]

6.3 Voorkomen in Nederland
In Nederland is er geen evident bewijs voor de aanwezigheid van TBEV zowel bij teken als bij zoogdieren. Er zijn geen gedocumenteerde gevallen van in Nederland verworven TBE bekend. [15] Eind 2009 werd een uit Zuid-Duitsland geïmporteerd geval beschreven. [17]

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten- ... /index.jsp

Zie voor endemische gebieden
http://www.zecken.de/fileadmin/zecken/p ... i_2010.pdf

http://www.tick-victims.info/m-4550.php
Onder ‘news’ staat een overzicht van geregistreerde gevallen van TBE/FSME.

Barb70 schreef:Ik weet niet exact hoe ik het heb opgelopen, het kan zijn met de tekenbeet in 1999 in Amerika, het kan zijn door de vaccinatie voor het flavivirus/gele koorts/knokkelkoorts, het kan zijn opgelopen in Afrikaanse landen tijdens vakantie.

In Afrika komt dit virus niet voor en ook Amerika is geen endemisch gebied.

bamboe schreef:nee geen idee hoe ik het heb opgelopen dat virus
zoals ik al zei, ik heb als kind erg veel gespeeld in het groen: bomen klimmen etc
en ik heb wel in frankrijk in de natuur rondgelopen ook

In Nederland komt TBE/FSME niet voor en ook is het aantal ziektegevallen in Frankrijk op hooguit 2 handen te tellen, een uitschieter van 10 ziektegevallen is 2008 en 0 in 2009.
Jans

Berichtdoor bamboe » do 17 feb 2011 23:56

Ik zag dat Pro Health, een commercieel laboratorium, ook test op fmse.
Waarom zou Pro Health dat doen?

Zou het kunnen dat het RIVM achterloopt met registraties?
Artsen zijn al moeilijk te porren voor het idee: testen op de ziekte van lyme, laat staan dit virus.
bamboe

Berichtdoor Barb70 » vr 18 feb 2011 11:24

Dat er geen specifiekgebied is waar ze veel voorkomen, wil nog niet zeggen dat je het in dat land/werelddeel niet kan oplopen. Ik ben er notabene voor gevaccineert (flavivirus) maar misschien was de vaccinatie wel de boosdoener. Ik ben overigens ook wel in de gebieden geweest die wel als endemisch gebied staan aangegeven. Tja waar heb je het dan opgelopen? en hoe kom je er weer vanaf?

Misschien dat ik ook eens een FMSE bloedtest moet doen, en tevens gele koorts en knokkelkoorts want dat zijn ook flavivirussen.
Barb70

Berichtdoor Jans » vr 18 feb 2011 11:25

bamboe schreef:Ik zag dat Pro Health, een commercieel laboratorium, ook test op fmse.
Waarom zou Pro Health dat doen?

Waarom niet? Veel mensen gaan in endemische gebieden op vakantie waar ze ook tekenbeten kunnen oplopen en vervolgens klachten kunnen krijgen.
TBE/FSME kan leiden tot encefalitis waar mensen snel aan kunnen overlijden. Het is niet voor niets dat hele bossen in midden-europa tijdens het tekenseizoen voor het publiek gesloten blijven en dat de bevolking massaal ingeënt wordt tegen TBE/FSME.

Zou het kunnen dat het RIVM achterloopt met registraties?

Misschien, maar in tegenstelling tot Lyme wordt FSME nauwlettend in de gaten gehouden, zowel wat betreft het verspreidingsgebied als het aantal ziektegevallen.
Nederland grenst niet aan een gebied waar FSME voorkomt, het meest dichtstbijzijnde gebied betreft 4 deelstaten in Zuid-Duitsland.
Jans

Volgende

Keer terug naar Algemeen