LymeNet Nederland

Informatie over de ziekte van Lyme
Home Informatie  

Teek verkeerd verwijdert

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.

Teek verkeerd verwijdert

Berichtdoor Coen » di 3 mei 2005 10:57

Hoi,

Vanochtend kwam ik erachter dat ik een tekenbeet had op een nogal genant plekje, namenlijk net onder m'n kont... Ik heb hem er dus zelf een beetje uitgepeuterd terwijl ik natuurlijk weet dat dit slecht is, maar ik wou er niet mee naar iemand anders! dus met stukjes heb ik hem er gedeeltelijk uit gekregen, maar ik heb daar nu een rode plek en jeuk. Wat moet ik doen?
Coen

Re: Teek verkeerd verwijdert

Berichtdoor Martijn » di 3 mei 2005 18:34

Hoi Coen,

Ontsmet de wond met alcohol (70%) of jodium als je dit nog niet gedaan hebt. Hopelijk was de teek niet geïnfecteerd, dan is er niets aan de hand.
Als de teek wel was geïnfecteerd, dan is de kans redelijk groot dat je nu bent geïnfecteerd, want je hebt de teek in stukjes eruit gehaald, wat dus slecht is. Na verwijderen van een teek moet je alles ontsmetten wat in aanraking met de teek is geweest, dus je handen, evt. tekenverwijderaar, etc. Vooral wanner je de teek "kapot maakt", is dat helemaal belangrijk.

Preventief behandelen is een optie, maar daar werkt een arts niet snel aan mee.
Martijn

Keer terug naar Algemeen