LymeNet Nederland

Informatie over de ziekte van Lyme
Home Informatie  

NB: dit forum is per 1 november 2014 gesloten. Zie deze mededeling: Sluiting van het LymeNet Nederland forum.

Pijn rechts onder de ribben door zenuwontsteking ?

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.

Pijn rechts onder de ribben door zenuwontsteking ?

Berichtdoor vonneke » wo 8 nov 2006 14:39

Ik kwam het volgende plaatje tegen wat precies de plek aangeeft waar ik regelmatig pijn heb.

Afbeelding

En er staat deze tekst bij:

Borreliose-bedingte Nervenentzündungen
Die aus dem Rückenmark austretenden Nervenwurzeln, deren Fasern sich zu den Rückenmarksnerven bündeln, versorgen bestimmte Gebiete auf der Haut. Werden sie geschädigt, können Schmerzen in bestimmten Hautgebieten auftreten. Links rot eingezeichnet das Hautareal, das von den Nerven im Bereich des 8. Brustwirbels versorgt wird.

Wat ik uit de tekst begrijp kun je op de plek die op het plaatje wordt aangegeven door beschadiging van de zenuwen in het gebied van de borstwervels daar pijn in de huid krijgen. Ik voel die pijn diep van binnen, zal dat hetzelfde zijn ?

Of zal daar meer het branderige gevoel wat ik soms achter tussen de schouderbladen heb mee bedoeld worden ?

Maar als die zenuwen echt beschadigd zijn zou je dan niet constant pijn moeten hebben(dat heb ik niet) of kan zich dat ook weer zelf herstellen ?

http://www.med4you.at/laborbefunde/lbef3/lbef_lyme_borreliose.htm

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding
vonneke

Berichtdoor Marja40 » wo 8 nov 2006 15:18

Hoi Vonneke,

Antwoord heb ik niet, wel weet ik dat ik vreselijke pijn aan mijn ribben heb gehad en dat de dok eerst dacht dat het een ontsteking zou zijn. Bleef aanhouden en toen zijn er foto's gemaakt waar natuurlijk niks op te zien was.

Ik kon echt amper ademhalen, laat staan hoesten, niesen ed. Echt, wil ik liever nooit meer meemaken. De pijn trok door tot het borstbeen.

Ik weet niet of jij het herkent? Bij mij is het wel overgegaan al heb ik af en toe nog wel lichte pijn daar, maar dat is niet te vergelijken met toen.
Marja40

Berichtdoor Danger » wo 8 nov 2006 16:20

Hallo Marja,

Wat jij beschrijft herken ik wel. Ik heb het meerdere malen gehad.
Bij mij werd toen gezegd dat ik het syndroom van Tietze had.
Het was echt verschrikkelijk en deed zo'n pijn.

Wat Vonneke beschrijft, is weer net iets anders; volgens mij en ook dat herken ik en heb ik meerdere keren in mijn leven gehad.
Apart wat ze daar beschrijven. Ik ben ook benieuwd of iemand antwoord op jouw vragen heeft, Vonneke.
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in
Danger

Berichtdoor vonneke » wo 8 nov 2006 19:13

Hallo Marja

Wat jij beschrijft is inderdaad net iets anders en waarschijnlijk dat geweest wat Danger beschrijft. Mijn man heeft dat ook gehad en ook bij hem zei de HA syndroom van Tietze.

De pijn is bij mij wel anders dat een paar jaar geleden. Nu zit het echt alleen op die plek en straalt het niet naar andere plekken uit; wel heb ik vaak dan tegelijkertijd een branderig gevoel achter op de rug .

Destijds bleef de pijn maandenlang aanhouden en deed iedere beweging zeer. Ik had toen ook pijn bij de slokdarm en problemen met slikken en het leek of het eten niet wilde zakken. Daardoor kreeg ik soms het gevoel in het eten te zullen stikken. En het was toen of ik af en toe vanaf het middenrif tot aan het hoofd in brand stond.

Groetjes, Yvonne

Afbeelding
vonneke

Berichtdoor Tobbertje » di 14 nov 2006 21:37

Kan het niet de lever zijn??
Ik heb daar ook veel pijn en dat komt omdat m`n lever opgezet is volgens de internist(dit is ook een verschijnsel wat bij lyme hoort).
Sterkte allemaal,Tobbertje
Tobbertje

Berichtdoor vonneke » wo 15 nov 2006 9:04

Ik heb de afgelopen jaren verschillende onderzoeken gehad van maag, darmen, gal, lever etc. en er is nooit iets bijzonders uitgekomen behalve leverfunctiestoornissen en wat dingen die niet helemaal goed waren in de darmen.
Bedankt voor het meedenken Tobbertje.

Ik kom toevallig net vanmorgen een stuk tegen over de leverfunctie:

Original Article
Liver function in early Lyme disease
H W Horowitz, B Dworkin, G Forseter, R B Nadelman, C Connolly, B B Luciano, J Nowakowski, T A O'Brien, M Calmann, G P Wormser
Department of Medicine, Westchester County Medical Center, Valhalla, NY 10595, USA

Abstract
To evaluate the frequency, pattern, and severity of liver function test abnormalities in patients with Lyme disease associated with erythema migrans (EM), 115 individuals with no other identifiable cause for liver function test abnormalities who presented with EM between July 1990 and September 1993 were prospectively evaluated. For individuals with abnormal liver function tests, common causes of hepatitis, including hepatitis A, B, and C, were excluded. A local control group was used for comparison. Forty-six (40%) patients had at least one liver test abnormality, and 31 (27%) had more than 1 abnormality compared with 19 (19%) and 4 (4%) of controls, respectively (P < .01 for each comparison). -Glutamyl transpeptidase (28%) and alanine transaminase (ALT) (27%) were the most frequently elevated liver function tests among Lyme disease patients. Anorexia, nausea, or vomiting was reported by 30% of patients, but did not occur more frequently in patients with elevated liver function tests compared with those with normal values. Patients with early disseminated Lyme disease were more likely to have elevated liver function studies (66%) compared with patients with localized disease (34%) (P = .002). After antibiotic treatment, elevated liver function tests improved or resolved in most patients. Liver function test abnormalities are common in patients with EM but were mild, most often not associated with symptoms, and improved or resolved by 3 weeks after the onset of antibiotic therapy in most patients.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi- ... 1&SRETRY=0

Groetjes, Yvonne

Afbeelding
vonneke

Keer terug naar Medisch