LymeNet Nederland

Informatie over de ziekte van Lyme
Home Informatie  

vaatvernauwing: wie herkent dit?

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.

vaatvernauwing: wie herkent dit?

Berichtdoor carla » do 24 mei 2007 16:30

Vorig jaar toen alle ellende begon, was een van mijn ergste klachten evenwichtsstoornissen en oorsuizen
Er is toen als een van de eerst onderzoeken een vaatonderzoek gedaan om te kijken hoe het met de doorbloeding zat.
Uit dat onderzoek kwam dat ik een vaatvernauwing had in mijn rechter halsslagader. Om een herseninfarct te voorkomen kreeg ik toen het medicijn Complamin.
Twee maanden later is er toen een MRI gemaakt en daar was niet op te zien dat er een vernauwing zat. Waarschijnlijk dus weer opgelost.
In het begin vond ik het een eng idee, maar toen de klachten van duizeligheid minder werder raakte dit naar de achtergrond.
Een vaatvernauwing kan natuurlijk door verschillende oorzaken komen, zoals b.v. embolie (bloedstolsel), ontsteking of tumor.

Zijn er meer mensen die last hebben van een dergelijke vernauwing?
Vasculitis komt vaker voor bij lyme begrijp ik.
Weet iemand of dit terug kan komen en hoe groot die kans is?

groetjes Carla
carla

Berichtdoor RobertF » do 24 mei 2007 16:41

Vasculitis also is a predominant finding in syphilis. Syphilitic
endarteritis may cause multiple small infarctions in the CNS or involve
the vasa vasorum of large or medium-sized vessels and lead to aneurysms
or ischemic infarction months or years after onset of infection.
Studies on experimental Borrelia infections have also shown prominent
lymphoplasmacellular infiltration in the microvasculature, endarteritis
obliterans, and spirochetes in and around blood vessels of synovial and
myocardial tissues.
RobertF

Berichtdoor ogee Open » do 24 mei 2007 16:49

Carla,

jep. Had en heb ik nog een beetje. Slechte doorbloeding in het geheel.

Ogee
ogee Open

Berichtdoor anya » do 24 mei 2007 17:26

Ik herken dat. Ik kon (nu twee jaar geleden) van het ene op het andere moment niet fatsoenlijk meer lopen. Mijn benen kregen geen zuurstof meer. Terwijl ik toch altijd sport, matig eet, niet drink en wel rook. Ik hoorde niet tot de doelgroep van 'etalagebenen, ofwel claudicatus intermittens). Ik was toen 45 jaar oud en dus ook veel te jong. Ik ben gedotterd. Ik bleek prachtige aderen te hebben, prima doorbloed netwerk en ze snapte niet waar het vandaan kwam. Ik had een vernauwing waar mijn aorta overgaat naar de beenslagaders. Ze hielden het op een 'aangeboren ribbel', maar ook dat was raar, want die vinden ze normaal zo rond de leeftijd van 16 jaar.

Ik heb nog gevraagd of het met lyme van doen kon hebben, maar dat kon volgens de vaatchirurg niet.

Inmiddels weet ik dat het wel kan. En persoonlijk vind ik dat nog wel het engste. Pijn kan ik voelen, benoemen en dus mee omgaan. Maar aangetaste aderen voel je niet voor het te laat is... Rotbacterie!

Ik heb overigens ook sinds een paar jaar een soort gemarmerde huid, heeft een naam, maar die ben ik weer vergeten. Syndroom van... [een wetenschapper]. Nu zie je dat bij mij wel heel erg goed, omdat ik een rooie met een witte huid ben.
anya

Berichtdoor carla » do 24 mei 2007 18:13

Bedankt voor jullie reakties.

Dus wel degelijk een lyme gerelateerde klacht.
Inderdaad, Anya, je voelt het niet!
Ook ik heb klachten die passen bij 'etalagebenen', maar ook niet de leeftijd.
De vaatchirurg heeft een heleboel aderen er uit gehaald, maar de klachten veranderde niet. Trappen lopen en meteen doorlopen na de trap is echt moeilijk. Verzuurde benen tot en met!

Ik hoop maar dat het niet meer terug komt in mijn halsslagader.

groetjes Carla
carla

Berichtdoor RobertF » do 24 mei 2007 19:55

Een andere Lyme gerelateerde aandoening is een autoimmuumziekte het antifosfolipidesyndroom, die doet trombose onstaan in vooral de benen
RobertF

Berichtdoor carla » do 24 mei 2007 20:30

Bedankt Robert voor je info.

Het blijft dus oppassen met die vaten begrijp ik.

Is er al onderzoek gedaan naar het waarom de ene patient b.v. artritis krijgt en de andere patient b.v. vaatproblematiek en weer een ander carditis? Spelen er meer factoren een rol?

Is het jou bekend dat prednison een borellia explosie uitlokt?
Volgens mijn neuroloog was dat bij mij het geval toen ik begin dit jaar ben opgenomen met hoge koortsen. De methotrexaat en de prednison kreeg ik voor de reuma klachten. Binnen 4 weken was het helemaal foute boel.

groetjes Carla
carla

Berichtdoor RobertF » do 24 mei 2007 21:44

prednison onderdrukt het immuumsystheem en omdat borreliose een infectieziekte is, is dit dus contra indicatief
RobertF

Keer terug naar Medisch