LymeNet Nederland

Informatie over de ziekte van Lyme
Home Informatie  

Positief getest (bloed), heel veel vragen. HULP gevraagd

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.

Positief getest (bloed), heel veel vragen. HULP gevraagd

Berichtdoor Ilona » wo 6 jun 2007 13:12

Vandaag heb ik te horen gekregen dat na maanden neurologische problemen en eindelijk een bloedonderzoek op Lyme ik positief ben.

igm positief, igg negatief.

Volgens de huisarts duidt dat op een recente infectie. Maar ik heb al vanaf augustus vorig jaar steeds erger wordende neurologische problemen zoals constant trekkende spieren overal in mijn lichaam.

Morgen moet ik een lumbaalpunctie ondergaan en dan kan ik daar weer op de uitslag wachten. Weer 3 weken verder zonder enige behandeling! !

Ik heb nooit een beet bemerkt. Het enige wat ik weet is dat ik 15 jaar geleden in Griekenland een vastgebeten beestje van me af heb gehaald. Weet niet eens of dat wel een teek was. Dat kan het toch niet zijn? Zo lang geleden?

Kan iemand mij info geven? Wat betekent die bloeduitslag? Is het mogelijk dat ik al eerder geïnfecteerd ben en dat mijn neurologische klachten inderdaad van Lyme komen? Wat is de meerwaarde van een lumbaalpunctie? Mijn huisarts zegt dat wanneer die ook positief is dat ik dan per infuus behandeld moet worden omdat orale pillen niet helpen bij neurologsiche klachten. Maar hier lees ik dat de lumbaap puncite ook zo vaak vals negatief uitvalt.

Hoe naar is een lumbaalpunctie? Hoe gaat dat in zijn werk? Ik heb nog nooit een ruggeprik gehad en ben erg bang. Mijn rug is slecht na een hernia operatie ruim 3 jaar geleden.

Hoe gaat een infuusbehandeling? Moet je daarvoor worden opgenomen? Of ga je elke dag naar het ziekenhuis? Voor hoe lang? Ook in de weekenden? Hoe naar voel je tijdens deze behandeling?

Wat is een goede probiotic om er extra bij te nemen voor mijn darmen te beschermen?

Wat zijn de kansen op herstel wat betreft neurologische problemen als gevolg van Lyme?

Sorry voor het spervuur, maar er komt zo veel op me af op dit moment.

Groet,

Ilona
Ilona

Berichtdoor RobertF » wo 6 jun 2007 14:00

Zo te zien is er alleen maar een Elisa gedaan en was deze voor IgM positief. Het is moeilijk te beoordelen omdat dit ook fout positief kan zijn b.v. alleen p41, daarom is ter bevestiging een WB ook vereist. Alleen IgM hoeft niet op een recente infectie te duiden, het kan zijn dat IgG fout negatief is want alleen vrije antilichamen worden bepaald. Bovendien zijn er patienten die geen seroconversie hebben, het overgaan van IgM in IgG, het is dus gecompliceerder dan je HA denkt.
Een LP heeft nauwelijks meerwaarde de kans op een positieve test is klein zie de scriptie over lumbaalpunctie op http://www.borreliose.nl (print deze uit voor je arts). Bovendien kan de LP toch nare verschijnselen geven, niet de punctie zelf maar daarna, met hoofdpijn.

I. V. wordt meestal ambulant gegeven, de meerste verdragen dit goed.
voor info over bloedwaarden lees hfstk serologie.
De kans op herstel is afhankelijk van hoe ang het geleden is dat de infectie plaats vond, als dit lang geleden is dan wordt genezing moeilijk.
RobertF
RobertF

Berichtdoor els » wo 6 jun 2007 14:07

Om je een beetje angst weg te nemen,lumbaal punctie was bij mij fluitje van een cent,niet erg pijn geen hoofdpijn niets.
Het kan dus wel zonder nare bijverschijnselen.
Punctie was wel negatief en ik heb toch echt Lyme.
Succes ik duim voor je,Els
els

Probioticum

Berichtdoor Nanda » vr 8 jun 2007 12:06

Hoi, ik ben zelf ook nog zoekende (al drie jaar) en wacht nog op de uitslag van de Western Blot. De Elisa was bij mij 2x negatief, maar ik heb de spirocheten onder de microscoop gezien bij een LBA. Ik ben 7 en 9 jaar geleden gebeten.
Ik wilde alleen even advies geven over een probioticum: muliti billion dophilus van het merk Solgar. Dit is niet leuk voor je portomonee maar wel heel leuk voor je darmen. Begin pas met een probioticum NA je antibiotica kuur, anders dweil je met de kraan open. Darmen beschermen tegen ABkuur kan niet, achteraf dweilen en oppoetsen kan wel. Het vetzuur GLA is hierbij ook een goede, dit is een voedingsbodem voor de bacterien uit de probiotica.
Heel veel sterkte met wat nog komen gaat,
Nanda
De grootste mythe is dat mythes slechts mythes zijn. - Michael Tsarion
Nanda

Berichtdoor Jans » vr 8 jun 2007 12:38

Hoi Ilona,
Over veel van je vragen is al veel geschreven op dit forum. Als je gebruik maakt van de zoekfunctie zul je veel informatie vinden over o.a. infuusbehandeling en lumbaalpunctie.

Een goed probioticum is acidophilus van 'de tuinen', 100 caps voor (ik meen) €20,-. En ze hebben regelmatig de aanbieding 50% korting.

Sterkte,
Jans
Jans

Berichtdoor Ilona » vr 8 jun 2007 21:48

dank voor jullie antwoorden. lumbaal punctie is ondertussen achter de rug.

Het was drama, neurologen kunnen niet prikken

Ze wilde niet verdoven ondanks dat ik vertelde een trauma te hebben wat mijn rug betreft (hernia operatie), 2 keer misgeprikt (1 keer op wervel, 1 keer zenuw geraakt) kon alleen maar huilen van de pijn. daarna door naar boven naar anethesist, die verdoofde wel met lokale injectie en toen ging het prima. Heb met veel pijn en moeite orale antibiotica weten los te krijgen van neuroloog. Korte tijd en lage dosering volgens de NL richtlijnen. Neuroloog wilde eerst weer de uitslag uitwachten voordat ze uberhaupt antibiotica voorschreef. Toen ben ik gaan smeken en schermen met ook NL richtlijnen die voorschrijven zo snel mogelijk na positieve test met antibiotica te beginnen. 2 x 100 mg 15 dagen, over 11 dagen afspraak bij mijn eigen neuroloog en dan zal ik maar een herhalingsrecept vragen want ik geloof dat 30 dagen standaard is? Ik heb in ieder geval genoeg voor tot die afspraak.

Nu uitslag afwachten van zowel hersenvocht als 2e bloedtest. Neuroloog wil niet naar me luisteren. Enige wat ze zei: zo werken we hier in NL niet. Maar ik heb in ieder geval dankzij gisteren rondspeuren op dit forum wel de orale antibiotica weten te krijgen maar alleen maar omdat ik de bewijzen uitgeprint had!!!! Wat een rotland is het hier toch wat betreft die mentaliteit van vooral niet overbehandelen of 1 pil te veel uitschrijven.

Enfin eerst maar eens afwachten of mijn 1e bloedtest misschien valspositief was. Kan namelijk ook nog. Hoe meer bloedtesten, hoe meer je weet. Alhoewel mijn klachten wel heel typisch zijn al sinds augustus. Ik roep al sinds november dat ik een Lyme test wilde. Niemand die er naar luisterde want ik had geen EM gehad of tekenbeet bemerkt. :(

Nou ik ga weer plat, iets te veel opgeweest vandaag. hele rare koppijn, nog nooit gevoeld zo.
Ilona

Berichtdoor Jans » vr 8 jun 2007 22:53

Vreselijk zo'n lumbaalpunctie.
En nu maar hopen dat het niet voor niets is geweest.
Heb je die scriptie over lumbaalpunctie nog aan deze neuroloog gegeven?
Zo niet, dan zou ik het alnog opsturen met de vraag of ze het lezen wil voor je volgende afspraak.

Sterkte en groet,
Jans
Jans

Berichtdoor Ilona » vr 8 jun 2007 23:30

Jans schreef:
Heb je die scriptie over lumbaalpunctie nog aan deze neuroloog gegeven?
Zo niet, dan zou ik het alnog opsturen met de vraag of ze het lezen wil voor je volgende afspraak.

Ja en die werd gelijk doorgegeven aan de stagiair met de woorden: "hier heb jij ook wat te lezen" :evil:

Maar ik heb hem nog een keer uitgeprint voor mijn volgende afspraak bij mijn eigen neuroloog. Alhoewel ik nu al weet hoe dat zal gaan. Iets minder bot misschien, maar protocol is protocol. Sorry hoor, ben nog erg boos maar dat merken jullie wel denk ik...
Ilona

Berichtdoor Mar1981 » di 12 jun 2007 10:01

Hoi,
Ilona, ik hoop dat je je alweer wat beter voelt. Bij mij was de lumbaalpunctie ook een drama, ik schreef dat niet eerder omdat ik je niet bang wilde maken. Maar hou er gerust rekening mee dat je twee weken hoofdpijn hebt. Ik kon een week mijn bed niet uit vanwege de hoofdpijn en in week twee ging het langzaamaan iets beter.
De eerste bloedtest kan heel goed valsnegatief geweest zijn, wellicht komt er nu wel positief uit.
Succes ermee!
Groetjes Mar
Mar1981

Berichtdoor Ilona » di 12 jun 2007 10:56

Ja het gaat wel weer hoor. Eigenlijk heb ik alleen de dag erna rare hoofdpijn gehad, maar het viel wel mee.

Ik kreeg nog als tip koffie drinken. De caffeïne zorgt voor snellere aanmaak hersenvocht. Dus dat heb ik dan maar gedaan. Al in het ziekenhuis een kopje, 's avonds glaasje cola etc.

Ik maak me nu meer zorgen over een valse uitslag. Vals negatief, vals positief, ik weet het allemaal niet meer! :?
Ilona

Keer terug naar Medisch