LymeNet Nederland

Informatie over de ziekte van Lyme
Home Informatie  

NB: dit forum is per 1 november 2014 gesloten. Zie deze mededeling: Sluiting van het LymeNet Nederland forum.

Branderig gevoel in been. Gevolg van Lyme?

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.

Branderig gevoel in been. Gevolg van Lyme?

Berichtdoor Nelleke » di 2 dec 2008 13:58

Hallo allemaal,

ik heb mij zojuist aangemeld op dit (zeer informatieve) forum en heb gelijk al een vraagje! :D
Begin Juni begon mijn linker been regelmatig te slapen en ontdekte ik in mijn knieholte een soort van beet met een grote rode kring er omheen. 99,9% zeker dat het een tekenbeet was al is de teek zelf niet gezien...ik kijk tenslotte niet iedere dag ik mijn knieholte :roll:
Ik was ook al een een week of 3 erg moe, grieperig, last van mijn ogen enz. maar omdat ik in een zeer drukke tijd zat heb ik er niet al te veel aandacht aan besteed.
Ik ben toen uiteraard wel direct naar de huisarts gegaan die na veel aandringen en gemor toch doxycicline voor heeft geschreven. Bloedonderzoek ed was volgens haar niet nodig. De rode kring verdween wel maar de klachten van moeheid ed zijn eigenlijk altijd gebleven. Ik heb nog wel telefonisch contact gehad met de huisarts maar een vervolgkuur o.i.d. vond ze niet nodig.
Ik heb er niet al te veel aandacht meer aan besteed ( :oops: stom!) tot ik vd week ineens met vlagen een branderig gevoel in mijn been waar de tekenbeet zat kreeg. Het is een gevoel of er eventjes hele warme vloeistof door/langs je been heen loopt. Dit is nu enkele keren per dag, zowel als ik sta/zit/lig enz.
Kan dit te maken hebben met de tekenbeet? Hoort dit verschijnsel bij de ziekte van Lyme?
Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen/advies over kan geven of dit zelf misschien ook heeft gehad.
Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Nelleke
Nelleke

Re: Branderig gevoel in been. Gevolg van Lyme?

Berichtdoor marietje » di 2 dec 2008 14:52

Hallo Nelleke,

Welkom op dit forum.

De beschrijving die je geeft van het branderige gevoel in je been, herken ik wel. Ik had de tekenbeet op dezefde plaats als jij en ook bij mij begonnen de problemen in hetzelfde been als de beet.

Hoelang heb je doxi gekregen en wat was de dosering?
Een bloedtest meteen na de beet of het verschijnen van de kring is inderdaad niet zinvol, omdat er na een maand of 2 pas antistoffen zijn aangemaakt. Ik begrijp dat gemor van je huisarts niet. Die rode kring, het EM is het beste bewijs van een besmetting...

Hoelang is het geleden dat je de doxi hebt geslikt? tot een maand of 3 na een AB kuur heeft testen geen zin. Daarna zou je 't kunnen laten doen. Liefst op zowel de Elisa als de Westernblot.

Ik zou ook weer naar je huisarts terug gaan met deze klacht. Lees je goed in vooraf op de diverse websites over Lyme:
http://www.lymenet.nl
http://www.lymevereniging.nl (daar is een FAQ met rond de 50 vragen en antwoorden!)
http://www.borreliose.nl

Wees ook alert op andere mogelijke lymeklachten.
Misschien is een verlenging van de kuur bespreekbaar

Succes!

Marietje
Luctor et Emergo
marietje

Berichtdoor HannekeB » zo 14 dec 2008 23:00

Ook ik herken dit branderig gevoel. Ik heb het op de plaatst waar de tekenbeet (enkel) zou hebben gezeten (al ben ik ervan overtuigd dat ik niet door een teek gebeten ben)
maar ook onder mijn voet en onder mijn oksel (lymfeklieren?) Het is niet de hele dag door, maar een paar keer per dag. Wel alles links, ik weet niet of dat nog iets zegt, de beet was ook links.
Ik heb toevallig afgelopen dinsdag mijn bloed laten testen, alleen nog hier in het ziekenhuis, misschien stom, maar ik deed het eigenlijk op aanraden van de zuster die zeer behulpzaam was en er veel van af wist.

Wat gaat er overigens gebeuren als de uitslag positief is, al zegt dat natuurlijk nog steeds niet dat ik lyme heb?
HannekeB

Berichtdoor marietje » ma 15 dec 2008 0:03

Waarom ben je zo overtuigd dat je geen tekenbeet hebt gehad?
Welk een kring soms?
marietje

Berichtdoor carla » ma 15 dec 2008 12:38

Voor mij ook heel herkenbaar hoor dat gevoel aan je onderbeen. Ik had precies hetzelfde. Het komt met tijd en wijle weer even terug.
Ik riep altijd tegen de dokter: Het is net alsof er een hondje tegen mijn been piest :lol:
Zo voelt het namelijk precies. De eerste keren keek ik ook altijd achterom waar die brutale hond gebleven was :!:

Volgens mij toch een aangedane zenuw die gevoelsstoornissen heeft.

Carla
carla

Berichtdoor Nelleke » ma 15 dec 2008 14:18

Heel erg bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Carla, geweldig om jouw reactie te lezen. Ik heb het namelijk precies zo omschreven bij de huisarts.
Daar ben ik, na schrijven van mijn eerste bericht, toch gelijk naar toe gegaan.
Op aandringen kon er toen bloed worden afgenomen. Dit is 1,5 week geleden en ik kan iedere dag bellen of de uitslag er al is omdat ze mij niet precies kunnen zeggen hoe lang dit duurt. Na hoeveel dagen kregen jullie de uitslag??? Want iedere dag in spanning zitten tot ik om 14.00 eindelijk mag bellen sloopt je ook!! :evil:
Dan heb ik liever dat ik zeker weet dat ik nog een week moet wachten.
De klachten zijn ondertussen ook merkbaar in mijn rechterbeen en rechterarm :roll: "De hond piest nu dus bijna overal, echt zindelijker wordt hij er iig niet op" :lol:
Nogmaals bedankt voor jullie advies/reacties, waardeer ik echt!

Groetjes Nelleke
Nelleke

Berichtdoor HannekeB » do 18 dec 2008 17:51

marietje schreef:Waarom ben je zo overtuigd dat je geen tekenbeet hebt gehad?
Welk een kring soms?

Tijdens het snoeien in de tuin (het was zomer, geen sokken korte broek) haalde ik mijn been langs de takken op de grond. Au riep ik en keek direct. Ik zag dat de huid beschadigd was (rood plekje) Ik heb mijn man saovonds nog laten kijken of er niet iets in zat (dacht aan een doorn oid)
Het plekje werd groter, ging pijn doen en na 2 weken was mijn enkel dik en opgezwollen.
Ik heb er toen groene leem op aangebracht die als eigenschap heeft als het niet lichaamseigen er uit te halen.
een dag later had ik precies op de afscheiding waar de leem gezeten had een rode kring.
Ik ben toen naar de ha gegaan. Die zei direct je hebt de ziekte van lyme en ik kreeg een ab kuur van 14 dagen.

Sindsdien heb ik last van mijn lymfeklier in mijn oksel, in het begin een beetje, nu bijna constant.
Ik heb alleen mijn bloed nog in nl laten testen en de uitslag was negatief.
Vaqnochtend de ha bezocht en de opgezette lymfeklier besproken en de branderige plek onder mijn voet.
Nu denkt ze aan borstkanker en ik moest direct een afspraak gaan maken om een echo en punctie te laten nemen om dit uit te sluiten. Dit kan toch niet waar zijn!
Wat moet ik nu doen? Ik wil die punctie helemaal niet omdat ik denk dat de ha helemaal verkeerd zit, de lymfeklieren duiden naar mijn idee op een infectie of bacterie en niet op borstkanker, dat probeer ik mezelf maar wijs te maken, Wat moet ik?
HannekeB

Berichtdoor marietje » vr 19 dec 2008 12:08

Dat is wel erg schrikken!!

Het zal niet zo prettig zijn, dat onderzoek, maar ik zou het toch laten doen. Beter voor niets dan dat later blijkt dat het toch nodig was geweest...

Wanneer gaat dat gebeuren?

Sterkte met alles!
Luctor et Emergo
marietje

Berichtdoor Nelleke » vr 19 dec 2008 15:24

Hallo Hanneke,
dat is schrikken dan zeg.
Misschien kun je eerst gewoon een afspraak maken bij een oncoloog. (moet dat sowieso niet eerst?)
Dan kun je met de oncoloog je klachten bespreken en aan hem/haar vertellen wat je hier hebt geschreven.
Een goede oncoloog laat echt niet zomaar een punctie uitvoeren!
Misschien wil hij/zij wel een foto of een echo laten maken maar dat kan ik jouw situatie "geen kwaad" en helpt misschien juist alleen maar mee om eventueel jouw gelijk te bewijzen.

Het standpunt van jouw huisarts snap ik wel een klein beetje...bij borstkanker kunnen ook problemen met de lymfeklieren horen. Misschien wil ze je voor de zekerheid laten onderzoeken. Al had ze dat dan echt wel wat tactischer mogen brengen en je uitleg mogen geven over het hoe, waarom en wat.

Ik zou zeggen...maak een afspraak bij een oncoloog. Dat kan nooit kwaad! (Jij bepaald nog altijd zelf welke onderzoeken je wel/niet wilt.)
Laat je in de tussentijd niet gek maken hoor! makkelijk gezegd he :wink:

Groetjes Nelleke
Nelleke

Berichtdoor HannekeB » zo 21 dec 2008 0:22

Bedankt voor jullie reacties!
Het onderzoek moet dinsdag as plaats vinden.
Inmiddels voel ik ook mijn liezen en mijn nek, kan niet echt een bult ontdekken, maar mijn gevoel zgt dat dit ook mijn lymfeklieren zijn en stiekem hoop ik dit ook, wat dan misschien zou betekenen dat er dan toch iets anders aan de hand is.
De huisarts heeft me direct doorverwezen naar de afd radiologie (huisarts heeft praktijk in het ziekenhuis) en daar heb ik dus een afspraak gemaakt.
Ik heb besloten maandag de ha nog te bellen over mijn andere klieren en ik heb me ook voorgenomen me dinsdag niet zomaar te laten "prikken" ik probeer met alleen een echo weg te komen. Misschien helpt het als jullie met me mee duimen. Het onderzoek vind om 15.00 uur plaats :cry:
HannekeB

Volgende

Keer terug naar Medisch