LymeNet Nederland

Informatie over de ziekte van Lyme
Home Informatie  

Chronische Lyme niet te genezen?

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.

Re: Chronische Lyme niet te genezen?

Berichtdoor Agnes2 » ma 1 nov 2010 17:58

En toch weten we het niet.
Ikzelf heb 16 jaar geleden een beet opgelopen, met een EM. Ik ben direct behandeld, met 10 dagen doxycicline. Al die jaren daarna behoorde ik ook, zonder dat ik dat wist overigens, tot de besmetten die niet ziek werden. Pas 4 jaar geleden (bijna 5 ) heb ik ernstige klachten gekregen. Achteraf gezien heb ik in de tussenliggende wel klachten gehad die te herleiden zijn tot lyme. Maar dat was allemaal te overzien.

Ik wil wel eens zien hoeveel mensen die zogenaamd niet ziek worden van een tekenbeet, jaren later alsnog chronische klachten krijgen.

Daarbij vind ik het niet onbelangrijk dat ikzelf een besmetting heb opgelopen in een tijd waarin Lyme in opkomst was, maar waarin de huisartsen er nog nauwelijks mee te maken hadden gehad. Kortom, de grote aantallen besmettingen zijn van daarna. De kans op grote aantallen chronisch zieken komt logischer wijze ook later.

Ik hoop overigens van harte dat mijn gedachtengang niet klopt.
Agnes2

Berichtdoor bamboe » ma 1 nov 2010 18:22

De bloed-pcr-test van pro health in Weert gaat 15 jaar terug zei de voorlichter van Weert toen ik die een keer aan de lijn had.
Wat daarvan precies de relevantie is, kan ik niet overzien.
Ik neem niet aan dat uit de bloedtest (pcr) valt op te maken van wanneer de besmetting dan is opgelopen (jammer genoeg).

Bij mij is het waarschijnlijk 21 jaar geleden gebeurd.
Ik weet niet of Weert daar dan iets mee kan als het langer dan 15 jaar geleden is dat ik besmet ben.

groetjes,
Dorien
bamboe

Berichtdoor RobertF » ma 1 nov 2010 22:20

Dit komt uit de presentatie van Dr. Horowitz op de ILADS conferentie en is in lijn met ik eerder schreef
The goal is not to "cure" or "eradicate" but to lower the load so that the immune system can manage. We will not eliminate all of these organisms entirely from our bodies
RobertF

Berichtdoor rem2504 » ma 1 nov 2010 22:32

Ok maar hier geef je dus aan dat mensen AB moeten blijven gebruiken om "the load " zoals de dokter het beschrijft te verlagen zodat het immuunsysteem het zou moeten kunnen redden.Daar ben ik het dus totaal niet mee eens zoals uitgebreid te lezen is in dit topic om verschillende redenen..Bij chronisch lyme heeft het geen zin om AB het lichaam in te blijven pompen dat heeft alleen maar negatieve gevolgen voor je immuunsysteem op de lange termijn (soms ook al op de korte termijn...) Zelfs CT uit Eindhoven heeft me dit persoonlijk uitgelegd ABNG arts.. maarja wat jij hier omschrijft is dan ook een ILADS arts...
rem2504

Berichtdoor RobertF » ma 1 nov 2010 22:47

Ik denk dat het voortbestaan van de infectie zonder AB op termijn schadelijker is. Allereerst veroorzaakt de bacterie ontstekingen in de organen. Door het voortbestaan van de infectie wordt de lever extra belast. De constante stroom van immuuncomplexen veroorzaken reacties in de nieren die op den duur leiden tot schade in de nierfilters met uiteindelijk gevolg dialyse. Bovendien veroorzaakt de infectie immuunziektes die ook weer gevolgen hebben. Ja wat is het beste?? bestrijden met AB of de infectie laten voortbestaan??
RobertF

Berichtdoor Annie de Muis » ma 1 nov 2010 22:59

rem2504 schreef:Bij chronisch lyme heeft het geen zin om AB het lichaam in te blijven pompen dat heeft alleen maar negatieve gevolgen voor je immuunsysteem op de lange termijn (soms ook al op de korte termijn...) Zelfs CT uit Eindhoven heeft me dit persoonlijk uitgelegd ABNG arts.. maarja wat jij hier omschrijft is dan ook een ILADS arts...

Er bestaan verschillen van mening tussen ABNG-artsen. Wat zegt de ABNG-Lymerichtlijn over het gebruik van AB?
Annie de Muis

Berichtdoor bamboe » ma 1 nov 2010 23:10

¨bestrijden met AB of de infectie laten voortbestaan??¨

Zo zwartwit als jij het stelt hierboven is het volgens mij niet Robert.
Er zijn meerdere opties voorhanden dan AB-gebruik om de infectie aan te pakken.
Bijv ook door het immuunsysteem te ondersteunen met goede voeding en supplementen: in die zin kan ik me vinden in wat Remko zegt.
Maar ook de borrelia (en andere stoorzenders) gericht aanpakken met kruiden en andere manieren die op dit forum alleen in de rubriek onconventionele methoden besproken mogen worden.
Alleen mijns inziens vraagt elke lymepatient om een individuele behandeling die helaas vaak ontzettend veel tijd aandacht kennis en energie vereist.
De ene mens heeft juist weer daar een zwakke plek of die allergie of vergiftiging en/of infectie en ga zo maar door.
Het is een enorme puzzel voor artsen om daar chocola van te maken.
En bij elke gehanteerde behandelmethode geldt dat deze niet een symptoombestrijder alleen kan zijn, maar ook een zinnige bijdrage moet leveren aan het fundament van iemands gezondheid: anders duurt een behandeling veel te lang.
En dat duurt het bij lymepatienten toch al om enigszins op peil te komen.
Laatst bijgewerkt door bamboe op di 2 nov 2010 0:15, in totaal 3 keer bewerkt.
bamboe

Berichtdoor Jans » ma 1 nov 2010 23:18

RobertF schreef:Ik denk dat het voortbestaan van de infectie zonder AB op termijn schadelijker is. Allereerst veroorzaakt de bacterie ontstekingen in de organen. Door het voortbestaan van de infectie wordt de lever extra belast. De constante stroom van immuuncomplexen veroorzaken reacties in de nieren die op den duur leiden tot schade in de nierfilters met uiteindelijk gevolg dialyse. Bovendien veroorzaakt de infectie immuunziektes die ook weer gevolgen hebben. Ja wat is het beste?? bestrijden met AB of de infectie laten voortbestaan??

Mijn idee.
Het blijft kiezen tussen twee kwaden.
De keus is niet zo moeilijk als er zonder ab geen kwalitatief redelijk leven meer te leiden valt.

Trouwens, gezond leven en gebruik van supplementen ter ondersteuning van het immuunsysteem is zeker niet alleen voorbehouden aan degenen die geen ab gebruiken.
Jans

Berichtdoor bamboe » ma 1 nov 2010 23:27

¨De keus is niet zo moeilijk als er zonder ab geen kwalitatief redelijk leven meer te leiden valt¨

Voor mij is het omgekeerd Jans.
Voor mij is de keus ook makkelijk gemaakt door mijn problemen door AB-gebruik.

Dat wil niet zeggen dat ik jouw ervaring met en visie over AB niet geloof.
Die zal voor een aantal mensen opgeld doen.
Alleen: Elke ervaring is weer een andere.
Niet elke lymepatient reageert hetzelfde op welk middel of welke methode dan ook.
bamboe

Berichtdoor Jans » di 2 nov 2010 0:08

bamboe schreef:Dat wil niet zeggen dat ik jouw ervaring met en visie over AB niet geloof.
Die zal voor een aantal mensen opgeld doen.
Alleen: Elke ervaring is weer een andere.
Niet elke lymepatient reageert hetzelfde op welk middel of welke methode dan ook.

Het klopt dat de behandeling van Lyme persoonlijk maatwerk is en wat voor de één werkt geen positief effect op een ander hoeft te hebben.

Visie of niet, een langdurige ab-behandeling is niet een kwestie van een volledig vrije keuze.
De ervaring leert dat een categorie Lymepatiënten zonder ab niet kan functioneren.
Jans

VorigeVolgende

Keer terug naar Medisch