Plaats hier resultaten van testen bij Pro Health

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 15 Sep 2006 12:14

FeR schreef:Er staat afname in juni, heb je nu pas de uitslag of heb je even gewacht om hem te plaatsen.

De Borrelia antigeen test duurt veel langer dan de andere testen, deze uitslag werd ruim twee weken geleden pas verstuurd. De andere testuitslagen had ik ruim twee weken na afname.

Ik vind wel dat ze een zeer uitgebreide informatie erbij geven.

Het zijn ook veel testen, maar de uitslagen van de blots worden inderdaad gedetailleerd weergegeven, zelfs met een afbeelding van de teststrook!

Ik snap het nog niet helemaal de uitslag, ben je nou tevreden of teleurgesteld

Als ik (nog) Borrelia in mijn lichaam heb, dan had ik graag gehad dat er positieve uitslagen bijzaten, met name de antigenen test. Met negatieve testuitslagen weet je minder goed waar je aan toe bent, ik weet ook niet hoe hoog de sensitiviteit van de antigenen test is, maar misschien heb ik ècht geen Borrelia in mijn lichaam.

En vindt je dit een aanrader voor iedereen
Ik bedoel de test uit Weert.

Ja.

En nog een vraagje is die 41 daar nou dezelfde als p41?

Ja, p41 = 41 kD, en p83 = 83 kD, enz.

En sorry maar wat betekent highly nou ook alweer, is dat nou hoog?

Ja.

annika

Berichtdoor annika » Vr 15 Sep 2006 12:39

Hier komen mijn uitslagen :

afname datum 13/12/2005

Soort test: Resultaat (Beoordeling)

Borrelia serologie IgG: 0.45 U/ml ( < 3.0: negatief )
Borrelia serologie IgM: 6.95 U/ml ( < 3.0: positief )
Borrelia serologie C6: 0.03 OD ( < 0.12: negatief )
Borrelia Ecolineblot IgG: p83, iv2(BBO323), iv3(Crasp3) zwakke band
Borrelia Ecolineblot IgM: OspC

Westernblot uitslag kan ik niet vinden/niet gehad

afname datum 17/03/2006

Soort test: Resultaat (Beoordeling)

Borrelia serologie IgG: 0.37 U/ml( < 3.0: negatief )
Borrelia serologie IgM: 5.41 U/ml ( < 3.0: positief)
Borrelia serologie C6: 0.06 OD ( < 0.12: negatief )
Borrelia Ecolineblot IgG: iv2(BBO323), iv3(Crasp3)
Borrelia Ecolineblot IgM: OspC, VlsE
Borrelia Western Blot IgG: 41 kD[++], 62 kD[+++], 31 kD[+]
Borrelia Western Blot IgM: 41 kD[++], 66 kD[+], 31 kD[+]
Borrelia antigeen: -?

Laatste test (Fish) was negatief, dus volgens artsen nu Lyme-vrij ... :roll:
Laatst gewijzigd door annika op Zo 17 Sep 2006 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Annika, 27, ziek sinds 1996

Niek

Berichtdoor Niek » Vr 15 Sep 2006 14:55

dit soort testen (uit Nederland?) zie ik niet vaak, maar het wijst volgens mij toch op aanwezigheid van Borrelia IgM antigenen; de konklusie Lyme-vrij snap ik dan niet. Uiteindelijk moeten je klachten de doorslag geven, want antilichamen zijn alleen een indirekte test (en zeker IgG kan nog heel lang aanwezig blijven).

annika

Berichtdoor annika » Vr 15 Sep 2006 15:14

de conclusie Lyme vrij komt, omdat er bij de Fish test geen spirocheten gevonden zijn (en na 3 weken kweek volgens Pro Health een eventuele cyste-vorm zeker weer in spirocheet moet zijn overgegaan ... )

Zelf heb ik hierbij ook mijn twijfels, voel me sinds de AB slechter en ben niet meer opgeknapt :(

Na allerlei andere onderzoeken wacht ik nu nog op de laatste simpele Elisa test uit het zh en eventueel zou ik me nogmaals laten onderzoeken bij Pro Health maar dan niet de Fish, alleen de hierboven genoemde testen.

Ik weet ook niet goed wat ik moet doen, ben erg blij met de internist waar ik bij kom, wil hem dus niet voor het hoofd stoten, maar wil ook niet zelf gaan experimenteren met antibiotica (heb overigens nog een lading Doxy in huis, altijd 'leuk' (not) om te weten voor degenen die het niet krijgen, hoe oneerlijk kan het zijn ? :shock:

Niek

Berichtdoor Niek » Vr 15 Sep 2006 15:29

annika schreef: (en na 3 weken kweek volgens Pro Health een eventuele cyste-vorm zeker weer in spirocheet moet zijn overgegaan ... )

volgens mij klopt dat niet, ik heb weleens gelezen dat de cyste vormen zelfs jaren aanwezig kunnen blijven als je geen speciale maatregelen neemt (bijv. plaquenil etc. zou helpen, maar vast niet volledig). Ze gaan pas in spirocheet vorm over als ze een goede kans zien bijv. bij stress of ziekte (waardoor je afweer tijdelijk niet effektief werkt). Op zich lijkt het resultaat van de Fish test mij een goed teken, maar het zegt niet alles.

Als je van AB niet opknapt lijkt het me niet zinvol daar verder mee te experimenteren. Dat is een situatie die je op het forum vaker tegenkomt, zelfs na lange AB behandeling voelen mensen zich vaak nog behoorlijk ziek en dan moet je dus op een andere manier opknappen. Via veel rusten, de juiste vorm van lichamelijke oefening, wellicht alternatieve middelen die de afweer stimuleren?

annika

Berichtdoor annika » Vr 15 Sep 2006 15:56

Dank je wel voor de reactie. Ik heb inmiddels mijn eerste topic bij voorstellen weer opgepakt en daar een stuk in geschreven.
Wellicht is dat de betere plek om hierover verder te praten, maar zeker dat ik jouw reacties in mijn achterhoofd houd (op de voorgrond dan :wink:)

Martijn

Re: Plaats hier resultaten van testen bij Pro Health

Berichtdoor Martijn » Vr 15 Sep 2006 17:39

Mag ik vragen hoe duur deze onderzoeken zijn?

Zie http://www.lymenet.nl/files/aanvraagprohealth.pdf
Ik koos voor "Borrelia pakket 2" en "Borrelia antigeen". Dit kostte mij 11,90 + 180,90 + 73,20 = € 266,-

Martijn , je schrijft dat de uitslag negatief is maar die banden 31 en 41 zijn hoogpositief. Zijn dat daar dan specifieke banden en welke banden zijn daar nog meer specifiek?

Band 41 kD is niet specifiek voor Borrelia, dus dat geldt ook bij Pro Health.

Bij de Western Blot in Pro Health worden als zeer specifiek beoordeeld:
  • 21 kD
  • 25 kD (OSP C)
  • 28 kD, 29 kD (OSP D), 30 kD
  • 34 kD
  • 39 kD
  • 93 kD (p100)
Nog een aantal banden kunnen worden onderscheiden, maar die gelden dus niet als specifiek. Ze ondersteunen wel eventuele specifieke banden.

Een speciaal geval is 31 kD (OSP A). Hierover schrijft Pro Health:
"Volgens de literatuur zeer specifiek voor B. Burgdorferi, maar dit eiwit komt sterker tot expressie in deze immunoblot, waardoor niet-specificiteit kan worden waargenomen (dit geldt speciaal voor IgM). Het kan daarom niet geïnterpreteerd worden als zeer specifiek."

bij de IgG kan je toch duidelijk zien dat je er mee in aanraking bent geweest?

Ik wil dat pas van een uitslag zeggen als hij volgens de criteria positief is. Deze uitslagen zijn hooguit "dubieus" te noemen. Maar er zijn nu bij verschillende testen de banden p31, p34, p39, p41 positief geweest. Hoewel je, denk ik, niet zonder meer deze banden bij elkaar op mag tellen, denk ik wel dat je kan zeggen dat er aanwijzingen zijn dat er contact is geweest met Borrelia.

En zeggen ze er hier ook bij dat de klachten doorslaggevend horen te zijn?

Het lab geeft geen beoordeling van de blots en de testen in zijn totaal; dat moet de arts doen in combinatie met andere gegevens over de patiënt.

En wanneer is de test wel positief?

Je moet daarvoor tenminste 2 specifieke banden hebben. Bij de testuitslagen zit een formulier met de criteria

Conclusie band 41 wordt daar wel weer meegerekend.

Maar niet als specifiek voor Borrelia. Hij heeft wel toegevoegde waarde, vooral bij de IgM.

Martijn weet je nog de laatste keer werd gezegd P41 komt ook bij gezonde mensen voor.
Nou jouw uitslag laat iets heel anders zien in Weert.

Nee hoor, p41 komt behalve bij Lymepatiënten òòk voor bij gezonde mensen of mensen met andere infecties.

PS: En nu eens even wat minder vragen, oké? :twisted:

Gerard

Pro Health testen

Berichtdoor Gerard » Vr 15 Sep 2006 21:37

Ik heb mij ook bij Pro Health laten testen.
De eerste test was denk ik de fish-test (fluorisentietest) In ieder geval was de uitslag : Borreliaantigeen: aangetoond. 15-11-2005.
Daarna een antibioticakuur gehad ( doxy, 2x 100mg p.d.)
Op 20/06/2006 een andere test gedaan.
Uitslag: Serologie IgG. 30,88 Uml. >5.0:positief
IgM. 0.86Uml. <3.0: negatief
C6. 2.78 OD. > 2.41: zeer sterk positief.
Borrelia Encoclineblot IgG: VlsE-band,p39-band, p83_band, 1v1(BBA36)
band, iv2(BBO323) band, 1v3(Crasp3) band, iv4(pG) band. Dus allemaal banden.
Borrelia Encolineblot IgM: VlsE-band.
Interpretatie- snapte ik niet veel van, in ieder geval : negatief, grenswaarde, positief, positief.

Mijn vraag is: wat is C6 eigenlijk en VlsE. De enige positieve band in encolineblot.
Na telefonisch overleg hoorde ik dat er mogelijk sprake is van een chronische Lyme Borreliose, maar dat de klinische verschijnselen alleen uitslag kunnen geven. Als dat zo is waarom heeft testen dan nog zin?
Zeker als je alleen maar a-typische klachten heb ( zo'n 25 van de 40),
maar wel a-typisch, dus ze komen ook bij andere aandoeningen voor.
Dit geeft dus ook niet voor 100% zekerheid. Is het dan wel verstandig om langdurige hoge doseringen antibiotica te overwegen ?

Groetjes Gerard.

vonneke

Berichtdoor vonneke » Vr 15 Sep 2006 22:14

Hallo Gerard

Op borreliose.nl staat dit:

Een recente Elisa variatie is de C6 Elisa, een peptide enzyme-immunosorbent assay gebaseerd op een 26-mer synthetische peptide(C6) met de IR6 sequentie. Liang et al. toont met deze C6 Elisa in de drie stadia van Lyme, EM, gedissemineerde en late Lyme een sensitiviteit voor deze Elisa van 74%, 85 tot 90% en 100% respectievelijk aan en een specificiteit van 100%. Mogilyansky et al. vond zelfs een sensitiviteit van 100% voor de C6 Elisa, maar een specificiteit van 73%.

Uit een onderzoek van Marangoni et al. blijkt echter dat de onderzochte ELISA kit met VlsE, een sensitiviteit had van 56,6% en dat de ELISA kit met C6 een sensitiviteit had van slechts 33,3%. Twee Western blot testkits gaven een sensitiviteit van 68,3% en 26,6%.

En hier hebben we het daar ook over gehad:

http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.p ... 6&start=30

Ik zou zeker antibiotica overwegen als ik jou was.

Groet, Yvonne

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

September

Berichtdoor September » Za 16 Sep 2006 8:53

Dit kostte mij 11,90 + 180,90 + 73,20 = € 266,-

Schreef Martijn.

Ach een btje lyme mag toch wel wat kosten :wink:

Wat hebben we stuk voor stuk allemaal niet uitgegeven aan bloedtesten, vage testen, pilletjes enz enz.

Voor ietsje meer zitten Mike en Noes 17 dgn in Kroatïe p.p. :oops:
Artsen zijn maar leken op het gebied van teken

Terug naar “Lyme Café”