Plaats hier resultaten van testen bij Pro Health

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
Lijn

Re: Plaats hier resultaten van testen bij Pro Health

Berichtdoor Lijn » Za 21 Mei 2011 21:48

Hallo allen,

Ik heb mijn bloed niet bij Pro Health kunnen laten testen dus ik hoop dit ik dit onderwerp toch hier mag plaatsen?

Weet iemand hoe je het volgende moet interpreteren?

Mijn bloeduitslag uit het Radboud was:

Borrelia igM negatief
Borrelia igG negatief
Borreliablot igM Negatief
Borreliablot igG Dubieus A (a= antistoffen tegen de volgende eiwitten zijn aantoonbaar P83)
van P83 heb ik op internet gelezen dat dit een specifieke band is in de Blot. Zou dat betekenen dat ik toch Lyme heb?

De Elisa was in november zowel op igM als op igG negatief. Elisa is bij Diagnostiek voor U beoordeeld.

Overigens zou ik alleen op klinische symptomen volgens de internist uit het Radbout en dr. T uit mijn woonplaats vrijwel zeker chronische lyme hebben (11 jaar klachten en destijd wel een rode plek achter op mijn onderrug gehad maar ik kan mij niet meer herinneren of daar een ring om heen zat. Ben er mee naar de huisarts geweest omdat de plek groter werd maar heb er nooit AB voor gekregen. Heb eigenlijk geen positieve bloedtest en dan val je een beetje tussen wal en schip terwijl je wel al 11 jaar klachten heb die op Lyme lijken.

Wordt nu ook nog verder onderzocht op Bartonella omdat er sterke aanwijzingen zijn dat ik dit heb.
Gebruik sinds 6 jaar regelmatig AB voor allerlei onstekingen maar nooit in de dosis en voor de duur die Lyme patienten voorgeschreven krijgen.
Zou het zinvol zijn mij ook nog door Pro Health te laten testen om zekerheid te krijgen? Tot nu toe ging dit steeds niet vanwege AB gebruik. Ik was nooit lang genoeg zonder AB om getest te kunnen worden.
Heb wel voor 4 maanden Claritromycine en Plaquenil meegekregen vanuit het Radboud.

Herkent iemand het bovenstaande verhaal. Reacties zijn welkom !

Groetjes,
Lijn

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 21 Mei 2011 22:18

Lijn je moet er wel bijzeggen dat je deze uitslag had terwijl je kort daarvoor nog aan de antibiotica zat.

Lijn

Berichtdoor Lijn » Ma 23 Mei 2011 10:26

Inderdaad wat Bamboe aangaf heb ik niet vermeld in mijn testuitslag dat ik net 2 dagen er voor met AB was gestopt ten tijde van de bloedafname in Nijnmegen. In november 2010 was mijn Elisatest negatief. Ik gebruikte toen ten tijde van die afname antibiotica. Mijn huisarts heeft daar ook niets van gezegd, mogelijk was ze daar niet van op de hoogte?
Daarna in april een Blottest in het Radboud gedaan. Ten tijde van dee bloedafname was ik 2 dagen AB vrij. Heb tijdens de intakevragenlijst aangegeven dat ik net AB had gebruikt maar desondanks werd ik toch geprikt. Dat onderstaande blottest dubieus uit is gvallen kan daar mee te maken hebben hoorde ik van Pro Health. Je moet 3 maanden AB vrij zijn wil je goed getest kunnen worden.
Ik kwam overigens nog een ander stukje tegen op op de site van de lymevereniging nl:

http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=88

De ELISA toont alleen antilichamen aan, de Western Blot laat ook zien wélke antilichamen aanwezig zijn, in de vorm van zgn. “banden”.

Bij de Western Blot wordt een strook gebruikt waarop banden (strepen) ontstaan: wb-banden. Deze banden staan voor de verschillende antilichamen; ze worden uitgedrukt in getallen: bijv. p34, p39, p41 of ook wel 34kDa, 39kDa, 41kDa.

Sommige van deze banden zijn specifiek voor de Lymebacterie, dat wil zeggen bij geen andere bacterie ontdekt, zoals bijv. de band 39 kda. Ook de aanwezigheid van een enkele specifieke band, is dus een aanwijzing voor contact met de bacterie. Andere banden worden "aspecifiek" genoemd, omdat ze ook door antistoffen tegen iets anders dan de Lymebacterie kunnen ontstaan. Dit wordt een kruisreactie genoemd.

Als er slechts een band positief is, noemt men de uitslag vaak “dubieus”. Meestal wordt deze uitslag geïnterpreteerd als “negatief”. In dat geval wordt er in Nederland zelden tot behandeling overgegaan. ILADS-deskundigen zijn het hier niet mee eens en vinden dat ook een dubieuze uitslag in combinatie met klinische gegevens aanleiding tot behandeling kan zijn.

Ik denk dus dat ik het antwoord op mijn vraag al gevonden heb.

Sorry voor eventuele typefouten, heb een erg slechte visus dus soms typ ik wel eens wat verkeerd :cry:

Groetjes,
Lijn

quote="Lijn"]Hallo allen,

Ik heb mijn bloed niet bij Pro Health kunnen laten testen dus ik hoop dit ik dit onderwerp toch hier mag plaatsen?

Weet iemand hoe je het volgende moet interpreteren?

Mijn bloeduitslag uit het Radboud was:

Borrelia igM negatief
Borrelia igG negatief
Borreliablot igM Negatief
Borreliablot igG Dubieus A (a= antistoffen tegen de volgende eiwitten zijn aantoonbaar P83)
van P83 heb ik op internet gelezen dat dit een specifieke band is in de Blot. Zou dat betekenen dat ik toch Lyme heb?

De Elisa was in november zowel op igM als op igG negatief. Elisa is bij Diagnostiek voor U beoordeeld.

Overigens zou ik alleen op klinische symptomen volgens de internist uit het Radbout en dr. T uit mijn woonplaats vrijwel zeker chronische lyme hebben (11 jaar klachten en destijd wel een rode plek achter op mijn onderrug gehad maar ik kan mij niet meer herinneren of daar een ring om heen zat. Ben er mee naar de huisarts geweest omdat de plek groter werd maar heb er nooit AB voor gekregen. Heb eigenlijk geen positieve bloedtest en dan val je een beetje tussen wal en schip terwijl je wel al 11 jaar klachten heb die op Lyme lijken.

Wordt nu ook nog verder onderzocht op Bartonella omdat er sterke aanwijzingen zijn dat ik dit heb.
Gebruik sinds 6 jaar regelmatig AB voor allerlei onstekingen maar nooit in de dosis en voor de duur die Lyme patienten voorgeschreven krijgen.
Zou het zinvol zijn mij ook nog door Pro Health te laten testen om zekerheid te krijgen? Tot nu toe ging dit steeds niet vanwege AB gebruik. Ik was nooit lang genoeg zonder AB om getest te kunnen worden.
Heb wel voor 4 maanden Claritromycine en Plaquenil meegekregen vanuit het Radboud.

Herkent iemand het bovenstaande verhaal. Reacties zijn welkom !

Groetjes,
Lijn[/quote]

henk wijnen

Berichtdoor henk wijnen » Di 24 Mei 2011 11:48

Beste mensen
Heb mijn 1,5 jaarlijkse test laten doen bij prohealth.
Het viel mee en het viel tegen.

Om met de tegenvallers te beginnen.
PCR test positief terwijl die de vorige keer negatief was.. Direct in het bloed geen dna van Borrelia aantoonbaar. In bloedkweek dus wel.

De meevallers: dat denk ik althans.(dit omdat ik in het verleden meer positieve banden had.
Lineblot Igm dubieus. Precies op de grens waarbij alleen antistoffen gevonden zijn bij de P100 en P41.
Lineblot LgG positief, waarvan alleen de Ospa en Ospc negatief zijn.

Weet niet goed hoe ik het een en ander moet interpreteren.
Verder weet iemand van jullie antwoord op het volgende:
Wat betekent indicator "advanced lyme"late lyme respons, fase onafhankelijke lyme en vroege neuroborreliose?

Voor alle duidelijkheid: ben nu een een jaar en drie maanden zonder AB, heb gelukkig niet al te veel klachten en voel me redelijk goed.

Groet
Henk

bamboe

Berichtdoor bamboe » Wo 25 Mei 2011 20:33

Hoi Henk,

Behoorlijk positief voor de ziekte van lyme alles bij elkaar zou ik toch zeggen!
Valt weinig meer aan te interpreteren als je het mij vraagt.

Voor de rest: van wat ik van je termen kan maken: je hebt lyme in een gevorderd stadium (geen nieuws, want het past bij je beschrijving: p100 is een hoogspecifieke band die hoort bij late borreliose)
Maar je neurologische lyme in een vroeg stadium.

Je hebt nu niet zoveel klachten zeg je.
Heb je dit al met een lyme-arts besproken?

henk wijnen

Berichtdoor henk wijnen » Do 26 Mei 2011 10:20

Hallo Bamboe
Bedankt voor je reactie en heb dit ook doorgesproken met arts.
heb vetrouwen in haar want ze heeft me al een dikke 3 jaar in behandeling.
Met late borreila zul je wel bedoelen dat ik al al lang de besmetting moet hebben. en dat klopt wel want eerder onderzoek geeft aan dat ze inschatten dat ik dit al zeker 10 a 15 jaar moet hebben. Zonder het overigens ooit te weten.
In goed onderling overleg doen we even niks omdat ik me ook redelijk voel.
Wel heb ik ondersteunende middelen zoals Argentin, Samenti, cumanda en diverse suppelementen.
En daar kan ik het goed op doen voor mij, opgeteld dat ik erg bewust met mijn levenswijze omga.
Maar we blijven het proces volgen.
Wat ik-maar ook mijn arts_ opmerkelijk vindt is het volgende.
Ik heb (mede omdat ik het geluk heb dat zelf te kunnen bekostigen) nu voor de derde maal een test gedaan bij prohealth.En daar alle regels zeer goed in acht genomen. De tweede keer meer als 8 maanden zonder AB en de laatste keer een dik jaar.
En buiten de eerste test wat als uitslag gewoon een ramp was, zie je verbeteringen optreden. Met dien verstande dat ik banden die voorheen positief waren nu negatief zijn. In totaal nu vier of vijf in totaal.
Wat me tegenviel was dat in de dna weer positief was, terwijl dat bij de voorlaatste keer negatief was.
Kan ik hieruit opmaken dat de bacterie probeert terug te komen? Want dat past wel in verhaal lyme.
Uiteraard blijf ik alles nauwgezet volgen enlaat mij bij regelmaat testen.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 27 Mei 2011 5:11

Hoi Henk,

ik herken wat je zegt dat je al lang lyme moet hebben en dat je je geen besmetting herinnert.
dat is ook mijn ervaring

eerder zei je dat je 1,5 jaar geen ab gebruikt: dat geeft wel een vertekend beeld als je niet die andere middelen noemt die je onder begeleiding gebruikt!
het verbaast mij niets dat die middelen helpen de lyme op te ruimen, zichtbaar in je testresultaten.

over de pcr, die nu ineens wel positief oplicht en eerder niet: je hebt een punt!
goede vraag wat het kan betekenen:
tja,het kan ook toeval zijn.
het verbaast mij al dat die pcr uberhaupt zo betrouwbaar is omdat gezegd wordt dat de lyme vanaf een bepaald moment voornamelijk in de weefsels zit en niet in het bloed.
alhoewel ik zag wel eens iets voorbij komen van ene Marie Kroun (een deense onderzoeker) en die zei dat de lyme zoiets van eens in de 9 dagen terug in het bloed komt.

wel goed hoor dat je je regelmatig ook laat testen.
het geeft jou/je arts misschien inzicht ook over welk middel bij jou aanslaat en welk middel niet.

In elk geval zeggen de testen dat je op de goede weg bent dus als ik het goed begrijp.
Ik zou zeggen: ga zo door.
Wat zegt je arts?

Sterkte!

henk wijnen

Berichtdoor henk wijnen » Za 28 Mei 2011 18:32

Hallo Bamboe
Wat voor een nachtelijke tijd neem jij zeg, om te mailen. Dat kan ik weer niet hoor.
Mijn arts weet ervan en we volgen alles samen. En in goed overleg zetten we evt de volgende stappen.
Nu zag ik in ander onderdeel van dit forum het volgende

Vooral voor patiënten die al langer kampen met ziekteverschijnselen die passen bij allerlei aandoeningen, waaronder lyme, kan Pro Health onderzoek doen naar erfelijk materiaal (DNA) van de bacterie met behulp van een kweek uit bloed, urine, weefsel- of ruggenmergvocht, gevolgd door een zogeheten PCR-test. De test maakt echter geen onderscheid tussen DNA van een levende en een dode bacterie.[/

Nu zou je bijna denken dat mijn positiev uitslag ook van een dode bacterie geweest kan zijn??

wat ik verder gebruik zijn de volgende dingen.
Argentin 23, Zelh3, nattokinase, samento en nog enkele supplementen zoals vit d.

Barb70

Berichtdoor Barb70 » Za 28 Mei 2011 19:28

Samento, cumanda en argentyn kunnen de testen bij prohealth beinvloeden. Was je tijdens de laatste testen van deze middelen af, of gebruikte je deze nog? Overigens denk ik dat je met deze middelen een betere vooruitgang kan boeken dan de AB. Ik merk dat ik ook meer vooruitgang boek. Mij werden nieuwe bloedtesten door prohealth afgeraden vanwege mijn gebruik van Samento, banderol, cumanda, en argentyn 23. De kans dat er dan nog een positiegf resultaat uit komt is zeer klein, ookal heb je wel de bacterie nog in je.

henk wijnen

Berichtdoor henk wijnen » Za 28 Mei 2011 21:37

Hallo Barb
Ik ga ervan uit dat ik de bacterie nooit meer kwijt raak. Ben al tevreden als de andere spullen als AB blijven werken. Ik begrijp dat je ze ook al lang gebruikt??
En werken bij jou?

Terug naar “Lyme Café”