Plaats hier resultaten van testen bij Pro Health

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
sportliefhebber

Re: Plaats hier resultaten van testen bij Pro Health

Berichtdoor sportliefhebber » Wo 9 Okt 2013 21:16

Op de tijdelijke laptop (groter scherm) kan ik de uitslagen iets beter lezen. Volgens mij staat er dit:

IgG lipid (?) Borellia afzelil - antistoffen
IgG lipid Borellia burgdorferi - negatief
IgG OspC - antistoffen
IgG p18 - antistoffen
IgG p19 - antistoffen
IgG p20 - negatief
IgG p21 - negatief
IgG p39 (BmpA) - antistoffen
IgG p41 (flagellin) - antistoffen
IgG p58 - negatief
IgG p83 - negatief
IgG vise Borellia afzelil - antistoffen
IgG vise Borellia burgdorferi - antistoffen
IgG vise garinil - antistoffen

En nadat ik dit allemaal had over getypt, besloot ik toch een screenshot te maken. Voor extra duidelijkheid :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Di 22 Okt 2013 11:18

Niet van pro health: weet iemand iets meer over band p21 en p 18 ?

bamboe

Berichtdoor bamboe » Di 22 Okt 2013 15:41

hoi Paperwhite: zie hier http://www.borreliose-gesellschaft.de/T ... elines.pdf p. 12 van de richtlijnen van de Deutsche Borreliosegesellschaft:

p18 -highly specific for Borrelia- Mainly in cases of B. afzelii described as immunogenic
.
p21DbpA (Decorin binding protein A) -highly specific for Borrelia- Binding to Decorin protein on the host cell. Decorin is located especially in the skin.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Do 24 Okt 2013 11:16

Hallo Bamboe,

Dank je wel. Wat houdt immunogetics in ? Zou het betekenen dat je immunologische klachten kan krijgen ?

Paperwhite

sportliefhebber

Berichtdoor sportliefhebber » Do 24 Okt 2013 18:55

Wat is het verschil tussen lipid en vise? Ik heb burgdorferi lipid negatief en vise burgdorferi heeft wel antistoffen aangetoond. En misschien kan iemand sowieso een beetje uitleggen hoe ik mijn uitslagen (paar posts hierboven) moet interpreteren?

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 24 Okt 2013 19:02

Sportliefhebber: je hebt VET lyme en je scoort bij alledrie de onderzochte lyme-soorten (dat lijkt de LTT-test te zijn, maar weet ik niet zeker): zowel de garnii, afzeli en dan nog de burgdorferi.
Actieve infectie ook.
Als je alleen igg-besmettingen hebt, dan zegt men dat het om een oude infectie gaat, maar daar kan men bij jou ook al in het geheel niet mee wegkomen: gezien dat je ook igm-antistoffen hebt (hetgeen duidt op een actieve infectie).
Lipid geen idee wat het betekent irt lyme in elk geval.
De banden kun je opzoeken in de engelstalige richtlijnen van de deutsche borreliose gesellschaft: daar staat per bandje geschreven of deze al dan niet specifiek is voor lyme.

sportliefhebber

Berichtdoor sportliefhebber » Do 24 Okt 2013 19:26

bamboe schreef:Sportliefhebber: je hebt VET lyme en je scoort bij alledrie de lyme-soorten: zowel de garnii, afzeli en dan nog de burgdorferi.
Actieve infectie ook.
Als je alleen igg-besmettingen hebt, dan zegt men dat het om een oude infectie gaat, maar daar kan men bij jou ook al in het geheel niet mee wegkomen: gezien dat je ook igm-antistoffen hebt (hetgeen duidt op een actieve infectie).
Lipid geen idee wat het betekent irt lyme in elk geval.
De banden kun je opzoeken in de engelstalige richtlijnen van de deutsche borreliose gesellschaft: daar staat per bandje geschreven of deze al dan niet specifiek is voor lyme.

Bedankt voor je snelle reactie
Oké, geen twijfel over mogelijk dus. Alleen... Kan igm ook een vals positief resultaat geven? Sorry als ik vragen stel waarop ik het antwoord gewoon zelf kan vinden. Maar ik kon hier niks over vinden. Eerste test bij pro health gaf wel igm, tweede test (in het ziekenhuis) kwam alleen igg uit. Hoewel de arts aangaf dat hij niet zoveel waarde hechtte aan igm, dat is er niet altijd. En ik heb wel klachten. Vooral neurologisch. Gewrichtsklachten en dermatologische klachten in lichte mate. En daarnaast ook vooral erg moe. Dus misschien hoef ik niet zo te gaan twijfelen door het ontbreken van igm bij de tweede test.
Het wordt op dit moment gelukkig behandeld, met drie weken infuus (nog 17 dagen te gaan) en 2 a 4 maanden antibiotica. Dus een grondige aanpak.
En ook bedankt voor het laten weten waar ik de betekenis van de bandjes kan vinden. Dan kan ik mijn eigen testuitslagen ook wat beter gaan snappen.

Edit: inmiddels de richtlijnen voor diagnostiek en behandeling van het deutsche borreliose gesellschaft bekeken. Dat ga ik binnenkort maar eens rustig doorlezen. Er staat, voor mij, heel veel nieuwe informatie in!!!
Laatst gewijzigd door sportliefhebber op Do 24 Okt 2013 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 24 Okt 2013 19:53

hoi Sportliefhebber: igm licht zeker niet altijd op bij een actieve infectie of een recente besmetting.
Daarom: als je alleen igg-antistoffen hebt, dan kan dat zeker ook een aanwijzing zijn voor een actieve infectie, alleen het is een minder sterke aanwijzing dan igm-antistoffen.
De testen verschillen in kwaliteit: dat kan maar zo en dat wordt ook allemaal maar toegestaan.
Het zegt misschien meer over de slechte kwaliteit van de test dan over de toestand van de lyme-infectie in je lichaam en hoe je lichaam erop reageert.
Valspositiviteit kan altijd voorkomen, maar dan nog: dan is het wel erg toevallig dat je zo hoog scoort op zoveel fronten.
Het zou te toevallig zijn allemaal sportliefhebber.

Sterkte met de behandeling Sportliefhebber.

sportliefhebber

Berichtdoor sportliefhebber » Do 24 Okt 2013 20:13

bamboe schreef:hoi Sportliefhebber: igm licht zeker niet altijd op bij een actieve infectie of een recente besmetting.
Daarom: als je alleen igg-antistoffen hebt, dan kan dat zeker ook een aanwijzing zijn voor een actieve infectie, alleen het is een minder sterke aanwijzing dan igm-antistoffen.
De testen verschillen in kwaliteit: dat kan maar zo en dat wordt ook allemaal maar toegestaan.
Het zegt misschien meer over de slechte kwaliteit van de test dan over de toestand van de lyme-infectie in je lichaam en hoe je lichaam erop reageert.
Valspositiviteit kan altijd voorkomen, maar dan nog: dan is het wel erg toevallig dat je zo hoog scoort op zoveel fronten.
Het zou te toevallig zijn allemaal sportliefhebber.

Sterkte met de behandeling Sportliefhebber.

Ja, je hebt gelijk: zulke hoge scores (op veel fronten ook nog eens inderdaad) in combinatie met klachten kan eigenlijk niet missen. Zou inderdaad te toevallig zijn.
En... Dank je. Sommige dagen heb ik geen last van de behandeling, andere dagen doe ik niks anders dan slapen en het koud hebben. Maar alles voor het goede doel :) . Ben in ieder geval blij dat nu ontdekt is wat het is, want dan kan het aangepakt worden.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 24 Okt 2013 23:46

hoi Paperwhite, zoals ik het begrijp betekent immunogenic zoiets als "een immuunreactie opwekkend".
Antistoffen zijn van zichzelf een immuunreactie. Dus die specifieke p18-band is vooral bekend als een immuunreactie bij de borrelia Afzeli.

Terug naar “Lyme Café”