Plaats hier je resultaten van de testen in Keulen

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
Alexander

Berichtdoor Alexander » Wo 15 Dec 2004 13:54

Beste Brigitta en Huub en anderen
P41 is een band die heel vaak voorkomt na contact met Lyme-ziekte maar ook bij een aantal anderen ziekten en wordt daarom aspecifiek genoemd. Als er daarnaast ook nog een of meer specifiekere banden positief zijn is de kans dat p41 door een andere ziekte wordt veroorzaakt erg klein en wordt de p41 aan Lyme toegeschreven.
Je moet het interpreteren van testen en andere verschijnselen en symptomen vergelijken met een rechercheur die met verschillende gegevens de dader van een misdrijf probeert op te sporen. Als veel sporen in de richting van de zelfde persoon wijzen wordt het steeds onwaarschijnlijker dat dit op toeval berust. Ook al zou een spoor in theorie ook door iemand anders veroorzaakt kunnen worden. Naast de vingerafdrukken (vgl testen) moeten echter ook andere aanwijzingen zoals getuigenverklaringen worden mee genomen (vgl ziekte geschiedenis, symptomen)
In een justitieel onderzoek is de dader onschuldig tot schuld onomstotelijk is bewezen. Men stelt terecht hoge eisen aan het bewijs om geen onschuldigen te straffen. (=onnodig behandelen. Dit is vergelijkbaar met de opstelling van de Nederlandse CBO richtlijn: Je hebt geen Lyme-ziekte tot het absoluut bewezen is)
Bij ziekten waar vaak geen absoluut bewijs mogelijk is hoort dit niet het geval te zijn en moet bij een aannemelijke verdenking gehandeld worden alsof de "verdachte" (Borrelia) schuldig is (en dus behandelen). Dit principe gaat nog meer gelden naarmate de ziekteverschijnselen ernstiger zijn. De gevolgen van onterecht niet behandelen moeten in ieder individueel geval worden afgewogen tegen de gevolgen van onterecht behandelen. Deze afweging vinden artsen vaak moeilijk; ze volgen liever een protocol of richtlijn die zwartwit onderscheid mogelijk maakt.

Alexander

Birgitta

Berichtdoor Birgitta » Wo 15 Dec 2004 14:29

Alexander.

Dit is wel een heel duidelijke uitleg, ik begrijp het helemaal dank je wel.
Heb vanmiddag een afspraak met de huisarts hij wil naar de uitslagen kijken van Keulen ben benieuwd wat zijn visie hierover is. Heb ook gezegd dat ik het een en ander lectuur werk er over meeneem. En daar stond hij open voor ben dus benieuwd.

Alweer bedankt Alexander. Groeten Birgitta

Gast

Re: testuitslag Keulen

Berichtdoor Gast » Vr 21 Jan 2005 20:31

t'Lange Land ziekenhuis :lol: is het beste :stampen: ziekenhuis van deze aardkloot :oops:

liedefiet

Berichtdoor liedefiet » Za 22 Jan 2005 6:05

Fijn om te horen dat er ook tevreden klanten zijn :wink:
Jammer dat wij nou niet weten waarom 't lange land zo geweldig is.

Gast

Uitslagen van mijn man en mij

Berichtdoor Gast » Wo 23 Feb 2005 16:56

Hierbij de uitslagen van ons beide getest in Keulen.
Ook zet ik mijn testuitslagen van het RIVM neer:

Keulen, van mijn man:

Keulen, 11-02-05
Blut

Borrelia-burgd. IgG-ak (Elisa) <100
Borrelia-burgd. IgM-ak (Elisa) negativ
Borr.-Westernblot IgG: p41 en p39
Borr.-Westernblot IgM: p41

Anzahl und Staerke der nachgewiesenen spezifischen Banden koennen Hinwes auf eine Borrelioninfection sein, wobei der Infectionszeitpunkt nicht bestimmbar ist.
Geringgradig ausgepraegte Befunde wie im vorliegden Fall finden sich haeufig als resttiter nach frueherer infection.

Dit zijn mijn uitslagen van Keulen:

Keulen, 11-02-05
Blut

Borrelia-burgd. IgG-ak (Elisa) <100
Borrelia-burgd. IgM-ak (Elisa) Grenzwert
Borr.-Westernblot IgG: p41, p39, p30 en p29
Borr.-Westernblot IgM: p41

Anzahl und Staerke der nachgewiesenen spezifischen Banden koennen Hinwes auf eine Borrelioninfection sein, wobei der Infectionszeitpunkt nicht bestimmbar ist.
Ohne klinische Symptomatik kann es sich auch um einen Resttiter nach frueherer Infection handeln.

Mijn uitslagen van het RIVM:

Bloed, getest op 19-01-05

Resultaat laboratoriumonderzoek.
Rivm nr Testnaam Resultaat Eenheid

1030500015 Conclusie uit B. burgdorferi lgG blot: Twijfelachtig
Conclusie uit B. burgdorferi lgM blot: Twijfelachtig
Remming B. burgdoíeri inhibitie ELISA: Borderline ,24 % remming

Opmerkingen / lnterpretatie:

lgG blot zeer zwakke bandjes voor specieke antistoffen (17 kD en 22 kD) en zwakke minder specifieke bandjes (34 kD en 41 kD).
lgM blot alleen minder specifieke bandjes (38 kD en 41 kD).
(Doorgemaakte) infectie niet met zekerheid aangetoond of uitgesloten. Misschien zeer oude of hele
recente infectie? Geen klinische gegevens vermeld. Afnamedatum niet vermeld.
Eventueel nieuw serummonster inzenden.

Ik kan hier niets mee.
Wat is de vertaling van alle 3 de uitslagen.
Hebben we nu wel of geen lyme?

Groetjes, Wendy.
Groetjes, Wendy.

wim

Berichtdoor wim » Wo 23 Feb 2005 19:36

hallo hanita.

mijn vraag is eigenlijk een procedurele. kan je mij zeggen hoelang het duurt tussen aanvragen en krijgen van de papieren, en is er dan ook een buisje ofzo bij voor het bloed. ik heb getrach mijn verzoek in zo goed mogelijk duits op te stellen, wat voor taal hebben jullie gebruikt om te communiceren?
grt wim

---

Berichtdoor --- » Vr 1 Apr 2005 6:46

Hallo Wim,

Ik tref je berichtje hier nu pas helaas.
Wat Kuelen betrfet weet ik niet precies hoe lang hte duurt maar vanuit Zwitserland gata het heel snel, een paar dagen en je hebt het in huis.
Ik heb overigens een aantal formulieren besteld en kan ze evt mensen toesturen.
Het bloed gaat in een plastic buisje, niet bijgevoegd en kan zo op de post.
Envelop op voorgefrankeerd.

Groeten Hanita

leo

Berichtdoor leo » Zo 15 Mei 2005 0:39

gisteren uitslag Keulen gehad, weet nog niet zo goed wat ik er mee aanmoet (heb ik nou wel of geen lyme?)
---------------------------------------------------------
. Borrelia-burgd IgG-ak (elisa).......: 130
(<100 = neg, 100-195 = grenzwertig, >200 = pos)
. Borrelia-burgd IgM-ak (elisa).......: negativ
. Borr- westernblot IGG.......: P41,P39,P34,P30,P29,P25
. Borr- westernblot IGM.......: P41,P39
Positiver Westernblot, wobei die positiven IgM-Banden den verdacht auf aktivitaet erwecken.
Aufgrund der geringen auspraegung des befundes sollte fuer die frage der therapieindikation die klinische beurteilung massgebend sein.

Alexander

Berichtdoor Alexander » Zo 15 Mei 2005 20:46

Beste Leo,
De ELISA igG 130 betekent dubieus positief (= grenzwertig) hetgeen, volgens Nederlands protocol, met de Western Blot nog eens wordt bevestigd .
(ILADS artsen hechten de meeste waarde aan de Western Blot en hadden de uitslag ook bij een negatieve ELISA als positief geinterpreteerd.)

. Borr- westernblot IGG.......: P41, in combinatie met de specifieke banden
P39,P34,P30,P29,P25 is een duidelijke positieve uitslag
en betekent dat al gruime tijd geleden het eerste contact met Borrelia plaatsvond.
. Borr- westernblot IGM.......: P41,in combinatie met specifieke band P39 is eveneens een positieve uitslag en is een sterke aanwijzing dat de infectie kort geleden/nu nog actief was/is.

Zowel volgens Nederlandse opvattingen als volgens ILADS is de test positief, wat betekent dat er antistoffen tegen Borrelia zijn aangetroffen en je immuunsysteem dus contact heeft gehad met de bacterie (dat je geinfecteerd bent geweest) Een positieve testuitslag hoeft echter in principe nog niet te betekenen dat je de ziekte nog hebt. (In dit geval is dat echter wel zeer aannemelijk. zie verder)

Volgens ILADS moet eerst het klinische beeld beoordeeld worden en de testuitslag geinterpreteerd worden in het licht van het klinische beeld en voorgeschiedenis.
Antistoffen kunnen nl. ook nog aanwezig zijn na genezing. Dit geldt echter vooral voor igG. IgM is ongeveer 3 maanden na genezing niet meer aanwezig. (Ook kan iemand toch ziek zijn terwijl er geen antistoffen gevonden worden. )

Concreet betekent dit in dit geval (waarbij ik er even van uit ga dat je al langere tijd klachten hebt):
Als er sprake is van een voorgeschiedenis en klachten die passen bij Lyme-borreliose is dit in combinatie met deze positieve uitslag volgens ILADS richtlijnen voldoende reden om de conclusiete trekken: Lyme-borreliose zeer waarschijnlijk .
Dit betekent: behandelen tot de klachten zijn verdwenen (ten minste 3 maanden indien stadium 2 of hoger)
Zelfs volgens de achterhaalde Nederlandse richtlijnen zou ook moeten worden behandeld.

Met deze uitslag in de hand heb je als je nog klachten hebt dus goede argumenten om op een behandeling aan te dringen.

groet en sterkte
Alexander

yvonne

Berichtdoor yvonne » Di 17 Mei 2005 16:07

Uitslag uit Keulen na 3x een negatieve ELISA in Nederland waarvan ik de data niet meer weet.
ELISA IgG-Ak 175
IgM-Ak negatief
Westernblot IgG p41,p39,p34
IgM p41
Anzahl und Staerke der nachgewiesenen spezifischen Banden koennen hinweis auf eine Borrelieninfektion sein, wobei der Infektionszeitpunkt nicht bestimmbar ist. Ohne klinische Sympomatik kann es sich auch um einen Resttiter nach frueherer Infektion handeln.

Aangezien mijn dochter nog 34 van de 50 symptomen in meer of mindere mate heeft lijkt mij dit een positieve uitslag of zie ik het verkeerd? Kan een meer ervaren iemand hierop reageren, want ik heb wel veel geleerd van deze geweldige site maar durf bijna niet te geloven dat na 1 bloedtest in het buitenland nu eindelijk duidelijk is wat er al die jaren aan heeft geschort. Samen met onze huisarts nu op weg naar een goede behandeling.
Yvonne

Terug naar “Lyme Café”