Plaats hier je resultaten van de testen in Keulen

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
RobertF

Berichtdoor RobertF » Di 17 Mei 2005 20:08

Hallo Yvonne,
Helaas kan een test niet het bewijs leveren voor een actieve infectie. Er is een lage Elisatiter gevonden wat kan duiden op restantilichamen van een doorgemaakte infectie of een laag antilichamengehalte van een actieve infectie. In het laatste geval kan dit veroorzaakt worden door een hoog gehalte van bacterien, alle antilichamen zijn dan gebonden aan bacterien en er zijn nauwelijks vrije antilichamen, de patient is dan ernstig ziek. Ook kan het het gevolg zijn van zwakte van het immuunsysteem wat dan maar weinig antilichamen produceert.
In de IgG WB zijn echter twee specifieke banden aanwezig 39 en 34 wat duidt op antilichamen tegen de borrelia bacterie. Dit gegeven in combinatie met de aanhoudende symptomen zijn een sterke aanwijzing voor een actieve infectie. Dit staat er ook in het Duits ( zonder klachten kan het om een resttiter gaan) Echter er zijn duidelijke klachten.
Als na enige maanden weer deze test gedaan wordt in hetzelfde laboratoorium dan is wel een conclusie te trekken. nl. indien de Elisa titer dan hoger of lager is of als er andere banden zijn in de WB. Dit laatste kan alleen in een actief systeem.
Prof Donnta stelde vast dat in late lyme 52% van de patienten een neagtieve Elisa hadden en een positieve WB. Tylewska toonde aan dat patienten met spirocheten in het bloed een negatieve Elisa hadden en het ziekst waren. Je ziet het dus niet verkeerd.
groet RobertF

yvonne

Berichtdoor yvonne » Do 19 Mei 2005 10:56

Hallo Robert
Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord. Ik geloof het nu ook dat dit echt Lyme is en ben zo boos!!!!!!!!!!! . Als aan alle sympomen meer waarde was gehecht en minder aan de serologie dan hadden een hoop problemen voorkomen kunnen worden. Maar dit klinkt je natuurlijk bekend in de oren. Ik ben boos en heb besloten om met die woede wat te doen. Mijn dochter en ik gaan meerdere mensen bestoken met een betoog en vechten voor een effectieve diagnostiek en behandeling . Een echt strijdplan hebben we nog niet maar dat zal er zeker komen, eerst maar eens alles op een rijtje zetten.
groet Yvonne

RobertF

Berichtdoor RobertF » Do 19 Mei 2005 11:59

Hi Yvonne
Ik zou zeggen welkom in de club!
groet RobertF

mii

Berichtdoor mii » Do 2 Jun 2005 11:46

Hier mijn uitslagen uit Keulen(17/05/2005) :

Borrelia-burgd. IgG-AK(ELISA) <100
Borrelia-burgd. IgM-AK(ELISA) Grenzwert

Borr.-Westernblot IgG : p41,p39,p34,p30,p25
Borr.-Westernblot IgM : p41,p18

Der Befund spricht fuer eine Borrelien-Infektion, wobei
eine sichere Differenzierung zwischen einer spontan oder
nach antibiotischer Therapie ausgeheilten und einer noch
aktiven Infektion serologisch nicht moeglich ist.
Eine Verlaufskontrolle wird empfohlen.

Groetjes Debby

RobertF

Berichtdoor RobertF » Do 2 Jun 2005 12:55

Men ziet vaak dat de Elisa negatief is maar de western blot duidelijk postief met verschillende banden. De twee testen zijn verschillende testen die in Keulen met verschillene genospecies worden doorgevoerd. De Elisa met B.garinii en de WB met B.b.s.s. en bij negatief met B.afzelii
Prof. Donta komt tot de conclusie in een studie met late lymapatienten dat 54% een negatieve Elisa heeft maar wel een positieve WB.
Dat in Nederland alleen een WB gedaan wordt als bevestiging in geval van een postieve Elisa is dus af te raden omdat zodoende een groot deel van de late Lymepatienten een foute diagnose krijgt.
groet RobertF

geesje

Uitslag uit Keulen

Berichtdoor geesje » Zo 5 Jun 2005 11:01

Ik heb mijn bloed laten onderzoeken in Keulen nadat ik al jaren(sinds'86?) met klachten loop, vermoeidheid, concentratiestoornissen, hoofdpijn.

ELISA IgG <100
ELISA IgM negativ

WB IgG p41, p39
WB IgM p41,p18

Die Kriterien fuer ein positives WB ergebnis sind nicht erfuellt. Bei Verdacht auf eine Borrelien infection sollte eine verlaufskontrole (WB) erfolgen. Nur bei einditiger klinischer Symptomatik wird eine spezifische Therapie empfohlen.

Wat denk jullie hiervan?
Is er kans dat een tweede onderzoek andere uitslagen oplevert en waneer zou ik dan dan moeten laten plaatsvinden?

Vast bedankt voor het meedenken,

Groeten, Geesje

RobertF

Berichtdoor RobertF » Zo 5 Jun 2005 11:40

Hallo Geesje,
Volgens de toegepaste MIQ criteria is de test negatief nl. je moet bij IgG 2 van de opgegeven banden hebben en je hebt alleen 39 en bij de IgM 1 band maar de jouwe zitten er niet bij. Over de criteria bestaat niet eenduidigheid. Bovendien zijn 20% van de patienten seronegatief en kunnen alleen vrije antilichamen met de test worden aangetoond.
De diagnose kan echter nooit gesteld worden op basis van een laboratoriumtest. Als er duidelijke Lyme klachten zijn met voorgeschiedenis en die niet te verklaren zijn door een andere aandoening dan is deze uitslag toch mee te wegen in de diagnose als positief. Ik zou dan ook als ik jou was de arts vragen voor en proefbehandeling met Ab. van 2X200mg doxy voor de periode van 6 weken conform de ILADS
Kijk op http://www.borreliose.nl serologie voor verdere uitleg en geef je HA de ILADS richtlijnen en het artikel complexiteit..
groet RobertF

yvonne

Berichtdoor yvonne » Do 9 Jun 2005 10:44

Hier weer een uitslag uit Keulen en nu van mijn man. Hij heeft sinds enkele jaren vage klachten en deze zijn sinds augustus 2004 ernstig toegenomen. Heeft in nl bij de neuroloog ELISA, Westernblot en PCR(op de liquor) gehad allen negatief. Enige afwijking was een verhoogd albuminegehalte. Nu de uitslag uit Keulen:
Test op bloed
ELISA IgG-Ak 290
IgM-Ak negatief
Westernblot IgG p41
IgM negatief
Die Kriterien fuer ein positives Westernblot-Ergebnis sind nicht erfuellt. Bei fortbesthehendem Verdacht auf eine Borrelien-Infektion sollte eine Verlaufskontrolle erfolgen. Nur bei eindeutiger klinischer Symptomatik wird eine spezifische Therapie empfohlen.
Volgens de Elisa Lyme , volgens de Westernblot niet , maar als je naar de symptomen kijkt die echt niet verminderen lijkt de uitslag wel posititief. Wie kan hier nog iets aan toevoegen? Alvast weer bedankt, door deze site zitten we in ieder geval op het goede spoor en kunnen we eindelijk wat aan alle klachten gaan doen.
groetjes Yvonne

Henk

testuitslag Keulen

Berichtdoor Henk » Do 9 Jun 2005 14:21

Hierbij de uitslag van mijn bloedtest in Keulen, 3 juni 2005

Borrelia IgG-Ak (ELISA) <100
borrelia IgM-Ak(ELISA) negativ

Borr. Westernblot IgG p41,p39
Borr.- Westernblot IgM negativ

Anzahl und Stärke der nachgewiesenen spezifischen Banden können Hinweis auf eine Borrelieninfektion sein, wobei der Infektionszeitpunkt nicht bestimmbar ist. Geringgradig ausgeprägte Befunde wie im vorliegenden Fall finden sich häufig als Resttiter nach früherer Infektion.

Binnenkort volgen de precieze) uitslagen van het Nederlandse( waarbij ELISA volgens de arts wel positief was) en Belgische bloedonderzoek. er volgt nog de uitslag van een PCR,ik ben benieuwd naar jullie reactie. Henk

Olga

Test in keulen

Berichtdoor Olga » Do 16 Jun 2005 17:54

Hallo,

Hierbij de uitslagen uit Keulen van mijn man (datum onderzoek 14-06-2005):

Blut
Borrelia-burgd. IgG-AK (Elisa) 270E
Borrelia-burgd. IgM-AK (Elisa) schwach positiv negativ

Borr.-Westernblot IgG p41, p39, p34, p25
Borr.-Westernblot IgM p41, p39

Positiver Westernblot, wobei die positiven IgM-Banden den verdacht auf Aktivitaet erwecken. Bei entsprechenden klin. hinweisen wird einde spez. therapie empfolen.

Mijn man is sinds afgelopen najaar behoorlijk ziek. Het begon met een griepje (dachten we dus), die even een paar weken over was, en daarna alleen maar vage klachten. Algeheel ziek voelen, enorme pijn in bovenbeen, hartkloppingen, koude rillingen, pijn in de leverstreek. Artsen konden niks vinden (zeiden zelfs dat het tussen de oren zat, maar daar is hij absoluut geen type voor!) en hij is dus zelf naar Keulen gereden voor een bloedonderzoek. Vandaag met deze uitslag bij de ned. arts geweest, die toch nog twijfelt. Hij moest weer bloed afstaan, wat ze zelf onder de microscoop willen bekijken. Weer een week verder voor je uitslag hebt. Volgens mijn interpretatie is er wel degelijk sprake van een besmetting. Hoe denken jullie daarover? Vooral hij wordt er echt wanhopig van.

Terug naar “Lyme Café”