Plaats hier je resultaten van de testen in Keulen

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
whoops

Re: Plaats hier je resultaten van de testen in Keulen

Berichtdoor whoops » Zo 3 Okt 2010 21:15

Osp- C band is specifiek voor lyme.

bamboe

41KD: kruisreacties met spirocheten

Berichtdoor bamboe » Di 16 Nov 2010 21:09

Ik heb me op 9 november jl. laten prikken in Keulen.
Elisa/western blot/CD57/en nog iets, ben het ff kwijt.
daarnaast nog 2 infecties: yersinia en chlamydia.
Ik kom erop terug als de testen bekend zijn.

Ik belde vorige week op om te kijken of ze wisten wanneer de testuitslagen bekend zijn.
De Elisa en de Western Blot waren geloof ik rond (hoorde ik afgelopen vrijdag aan de telefoon): was niets uitgekomen!
Dat was eerder bij Pro Health wel zo.
Nu is het nog wachten op de exacte uitslag en ook de test waarvan ik de naam kwijt ben (komt wel weer terug).

Ik heb lopen malen hoe dat mogelijk kan zijn, dat de Elisa en de Western Blot nu negatief zijn (voor zover dat helemaal zo is).
Ik had bijv een 41KD-uitslag 67% positief (IGG) van de Western Blot eerder.

En op lymemed las ik dat die 41KD-uitslag kruisreacties oplevert met andere spirocheten.
Nou zijn inmiddels bij mij al minimaal 2 andere spirocheteninfecties anders dan de lyme behandeld: leptospire (ziekte van weil: via mijn cavia´s opgelopen: zelfs de cavia´s zijn ook behandeld) en ook malaria.

Misschien is dat dan de reden dat de 41KD bij mij niet meer opspeelt.
Aan de ene kant positief nieuws.
Maar aan de andere kant wel ff lullig omdat ik me nog steeds niet optimaal voel (maar sinds een paar dagen wel beter dan voorheen).
Ff zien wat de andere test uitwijst waarvan ik de naam niet meer weet.

groet,
Dorien

sher23

Berichtdoor sher23 » Za 4 Dec 2010 13:28

Hoi hoi,

wilt iemand mij advies geven naar aanleiding van mijn uitslagen van mijn test in Keulen.

Dit zijn mijn uitslagen:

Borrelien-AK:
Borrelia-burgd. gG-AK (ELISA): 195 E <100 = negativ
100-195 = grenzwertig
> 200 = positiv

Borrelien-IgM-AK (ELISA): negativ

Borr.-Westernblot IgG: Negativ

Borr.-Westernblot IgM: Fraglich
Nachweisbare banden: p100
OspC
(grenzwertig)

Das reaktive Ergebnis im ELISA konnte mittele Western-blot night voll bestaetigt werden. Nur bei eindeutiger klinischer Symptomatik spezifische Therapie, ansonsten Verlaufskontrolle empfohlen.

Alvast bedankt.

Gr, Sher

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 4 Dec 2010 15:46

Borrelien IGM AK (ELISA) negativ

Borrelien Westernblot IgG negativ

Borrelien Westernblot IgM negativ

Nachweisbare Banden: p100
Vlse
(grenzwertig)

Kein serologischeer Anhalt fuer eine frische oder fruehere Borrelieninfektion. Bei Verdacht auf ganz frischen Infekt wird eine Verlaufskontrolle nach ca. 2 Wochen empfohlen.

CD57 52 referenzbereich: 60-360

LTT OPC-Antigen 0.5 SI <3
b. afzeli 0.5 ¨ ¨
b. sens strictu 1.8 ¨ ¨
b. garnii 0.9 ¨ ¨

kein Hinweis auf eine aktve Borreliose.

cin+

Berichtdoor cin+ » Ma 31 Jan 2011 17:00

Hallo allemaal,

hier eindelijk de resultaten uit Duitsland na 3 maanden wachten:

Borrelien - IgM - Ak (ELISA) Grensgeval

Borr. - Westernblot IgG Negatief

Borr. Westernblot IgM Negatief
nachweisbare Banden: OspC (grensgeval)

Ik zag dat sommige nog bijvoorbeeld de band p100 bij de laatste uitslag hadden staan. Ik heb hier alleen OspC staan. Weet iemand waarom dit niet vermeld zou worden? Ik heb ongeveer 3 weken voor deze test 2 weken antiobiotica gehad. Zou dit de uitslag nog kunnen beinvloeden?

Groetjes Cindy

bamboe

Berichtdoor bamboe » Ma 31 Jan 2011 17:43

Hoi Cin+,

Bij een uitslag worden alleen de banden genoemd welke reageerden, dus die positief uitvallen.
Dus is hoogstwaarschijnlijk de reden bij jou dat p100 er niet bij staat.
Misschien ben je ook nog niet zo lang besmet: de p100 hoort bij chronische gevallen, zoals ik.

De reden dat je 3 weken voor de test antibiotica gebruikt hebt nog is zeker een reden om de uitslag van deze test te durven wantrouwen, naast nog om een heleboel andere redenen: Elisa en Western Blot zijn van zichzelf al onbetrouwbaar: belangrijke zeer specifieke markers voor lyme zijn uit de tests gelaten.

Verder zijn deze tests ook onbetrouwbaar omdat ze gebaseerd zijn op de aanmaak van antistoffen, die bij immuungecompromitteerden juist in mindere mate aangemaakt worden.
Het immuunsysteem wordt ook onderdrukt door de borrelia, waardoor de kans op een te lage immuunrespons vergroot wordt. Verder kan de borrelia in een rustvorm voorkomen zonder celwand, waar het immuunsyteem dus niet op reageert en er dus geen antilichamen voorkomen.

Cin, je hebt een goede ILADS-arts (arts die diagnostiseert en indien noodzakelijk en gewenst behandelt volgens de evidence based richtlijnen van de internationale lymevereniging) nodig die met de onbetrouwbaarheid van dit soort tests kan omgaan.
Mogelijk dat je het beste opnieuw laat prikken op een moment dat de lyme beter tot zijn recht kan komen in de tests als die er dan toch zit.
Er zijn ook andere testen mogelijk die je zou kunnen laten doen nog om lyme uit te kunnen sluiten, want dat kun je nu zo in ieder geval echt niet.
Je testen zijn ook niet eens 100% negatief.
Waar komen die antistoffen vandaan die je volgens de test hebt in je IGM (actieve infectie)?
Je infectie is denk ik ook vrij recent toch? Dit veronderstel ik omdat je zegt 2 weken antibiotica gebruikt te hebben.
OSPC is bovendien niet zomaar een band, het is een band die zeer specifiek is voor de ziekte van lyme EN die de belangrijkste marker is om een vroege lyme-infectie aan te kunnen geven: ¨Wichtigster Marker der frühen IgM-Antwort.¨ (zie hieronder een verwijzing naar waar je die info te lezen is over de Western Blot banden)
En die zit daarom waarschijnlijk ook niet voor niets ook bij jou in de IGM (een extra aanwijzing voor een actieve infectie).

Je kunt meer lezen over de banden als je klinkt op de link die genoemd wordt door eus in dit viewtopic.php?f=5&t=6068#p59296 bericht van haar.
Op pag 12 staat daarin (de richtlijnen van de Deutsche borreliosengesellschaft) de uitleg bij banden genoemd.

Bij mij ging de Elisatestwaarde (c6-band) omlaag tijdens een kuur van een antibiotisch middel.
De huisarts wist van toeters noch blazen over de beinvloedbaarheid van de tests.
En ik evenmin.
Voor die tijd kwam de c6-band van de Elisatest bij mij positief naar voren.
Tijdens de kuur negatief.
En toen ik, een half jaar later, op last van een lyme-arts 6 weken was gestopt met het antibiotische middel om de test niet in mijn nadeel te beinvloeden, toen kwam de lyme er gewoon weer als vanouds uit.

Ook erg lekker bemoedigend gegeven, dat die antibiotische middelen vooral goed zijn in onderdrukken, maar niet noodzakelijk in uitroeien van de ziekte van lyme.

Anekdote: ik ken een lymepatient die telkens negatief uit testen kwam TOTDAT die na een tip van een andere lymepatient een zo´n heet mogelijk bad nam. En daarna kwam die eindelijk een keer wel positief uit een test haha. Tja... Ik was die tip alweer vergeten anders had ik wel eens geprobeerd of het me kon helpen...

Maar even alle gekheid op een stokje: je hebt m.i. niets aan een testuitslag sec.
Bovendien heb je gelijk dat je eigenlijk nog een keer zou moeten laten prikken na 6-8 weken geen antibiotica te gebruiken.
Dan zou ik gelijk ook andere tests laten doen en onder begeleiding van een lymebewuste arts.
Ik kan je wel vertellen dat dat een wereld van verschil uitmaakt.
Zo´n arts gaat als een detective op die testuitslagen zitten, althans de mijne wel.
En wat je uiteindelijk nodig hebt is iemand die weet wat de testen waard zijn en wat ook niet en die verstand heeft van deze ziekte, en dat alleen maar om deze ziekte goed uit te kunnen sluiten!
Het is van de zotten...

Veel sterkte!

cin+

Berichtdoor cin+ » Do 3 Feb 2011 14:24

Hallo bamboe heel erg bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik het afgelopen zomer heb opgelopen, ik heb toen namelijk een EM gezien en een maand later begonnen de klachten en werden heel snel meer en erger. Het is dus inderdaad nog niet zo lang geleden.

Ik heb voor dat ik deze test heb laten doen 2 weken antiobiotica gehad maar omdat ik alleen maar zieker werd heb ik drie afspraken gehad bij een lyme arts in het Radboud ziekenhuis. Zij hebben ook een test gedaan, maar hier kwam volgens hen niks uit. Ook toen zat er minder dan 6 weken tussen het antiobiotica gebruik en de test. Hier heb ik na veel aandringen toch een maand antibiotica gehad. De dokter zei dat ze nu niks meer voor me kon doen en dat ik naar de afdeling voor chronisch moeheidssyndroom moest, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het toch echt lyme is en dus ik zal over 6 weken zeker meer testen gaan doen!

Het is inderdaad niet echt bemoedigend dat die antibiotica goed is in het onderdrukken, maar niet noodzakelijk in het uitroeien van de lyme, maar het geeft wel hoop dat de testen over een paar weken misschien wel positief zijn en er eindelijk een goede behandeling gevonden kan worden.

Zou ik mogen vragen waar jij een goede arts heb gevonden? Krijg je nu ook een goede behandeling?

Nog bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Groetjes Cindy

Jurrien

Bloedtesten over ruim jaar

Berichtdoor Jurrien » Di 1 Mar 2011 13:56

Datum lab IgM (EIA) (ratio) Grens 1,30 IgG (EIA, natief) (U/ml) Grens 9,0 EIA recombinant (U/ml) Grens 24
10-11-09 Groningen 1,45 pos 40 pos 139 pos
05-11-09 groningen 1,58 pos 95 pos 114 pos <== referentie uitslag voor onderzoek 6-01-2010
06-01-10 groningen 1,47 pos 40 pos 109 pos
06-01-10 groningen 2,14 pos 70 pos ?? <== referentie uitslag voor onderzoek 30-06-2010
30-06-10 groningen 1,56 pos 41 pos ??
01-03-11 aangevraagd

Over het verloop van ruim 1 jaar dus telkens significant boven de grenswaarden voor IgM en IgG. In november een 14 daagse doxy kuur gehad, dat is alles. Huisarts wil/kan niets anders doen. Weet eigenlijk niet hoe dit verder te behandelen. Symptomen atypisch, vermoeidheid, concentratieverlies, overgevoeligheden (o.a. alkohol), laag energieniveau, krakende, soms pijnlijke nek/schouders. Maar gelukkig géén zichtbare/merkbare neurologische verschijnselen anders dan reeds genoemde (Geen uitval of verlammingen, kan redelijk sporten ondanks vermoeidheid wat tegenstrijdig klinkt). Echter vermoeidheid en overige problemen zorgen voor aanpassing werkzaamheden werkgever, kortere werktijden enz.

Doe al bijna 1 jaar aan behandeling bij resonantie natuurgeneeskundige. Mogelijk ergere symptomen daarmee voorkomen, echter moeilijk te verifieren.

Lab keulen geeft zelfde resultaten, positiv IgG (waarde 320, grens=200), Igm Schwach positiv
banden VlsE en P18, resp OspC. Geen idee wat ik met die info moet overigens....

enfin, de test in keulen deed ik ter verificatie van de tests in Groningen, als alles positief is dan kan er met enige zekerheid van uitgaan dat er antilichamen aanwezig zijn, en deze zijn niet significant in hoeveelheid verminderd over een tijdsduur van 1 jaar, na het krijgen van één 14 daagse doxy kuur.

Kan iemand mij tips geven hoe nu verder? Ik heb al ver vóór de eerste bevestiging last van vermoeidheid en concentratieproblemen, ik vraag me af hoe ik zou kunnen functioneren als ik topfit c.q. zonder lyme zou kunnen opereren. ;-) zou wel geweldig moeten zijn als ik het met lyme toch niet onaardig doe haha

Damrak

Berichtdoor Damrak » Vr 30 Dec 2011 20:37

Hallo,

Vandaag resultaat in de bus van LTT borrelia test gedaan bij het AMBULANZ lab in Keulen. Iemand een idee wat dit ongeveer inhoud? :)

Groet,
Damrak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 31 Dec 2011 1:17

Hoi Damrak, de borrelia afzelii is bij jou twijfelachtig positief en de borrelia sensu strictu is bij jou positief uit de test gekomen.

Wacht je nog op een pcr-uitslag ook?

Terug naar “Lyme Café”