Hoe lang behandelen?

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
rkivit

Hoe lang behandelen?

Berichtdoor rkivit » Ma 3 Mei 2010 19:55

Nadat ik bij de neuroloog was geweest en deze niets kon vinden in mijn bloed, ben ik bij het Lyme-centrum in Apeldoorn geweest. Ook dit heeft niets opgeleverd. Omdat ik ervan overtuigd ben dat ik Lyme heb, gezien mijn klachten en het feit dat ik vorig jaar een tekenbeet heb opgelopen met daarbij een rode vlek, slik ik in overleg met mijn huisarts doxycicline (2 x 100mg per dag). In eerste instantie kreeg ik voor 30 dagen mee, vandaag heb ik er voor zes weken bijgekregen. De huisarts heeft het er over dat het wel zes maanden kan duren voor ik klaar ben met antibiotica. Weet iemand bij benadering hoe lang je antibiotica moet slikken? Wat is genoeg?

Juul

Re: Hoe lang behandelen?

Berichtdoor Juul » Ma 3 Mei 2010 20:46

-
Laatst gewijzigd door Juul op Zo 28 Sep 2014 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

rkivit

Berichtdoor rkivit » Vr 7 Mei 2010 21:09

Ik ben getest in lyme centrum Apeldoorn. De test uitslagen waren:
Borrelia burgdorferi IgG: negatief
Borrelia burgdorferi IgM: negatief
Borrelia burgdorferi (Behring) IgG: negatief
Borrelia burgdorferi (Behring) IgM: negatief

Borrelia burgdorferi IgG Blot
negatief: p41
Borrelia burgdorferi IgM Blot
positief: OspC

Dat laatste werd uitgelegd als vals positief.
Ik had ook begrepen dat bloedtesten (ook bij Pro Health) geen zin meer hebben nu ik al een paar weken AB slik. Klopt dat?

Groeten,
Ron

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 7 Mei 2010 23:21

Hoi Ron, je kunt je wel opnieuw laten testen, alleen dan kun je beter eerst 8 weken (ik zag iemand anders hier op het forum 4 weken noemen. Maar ik begrijp dat pro health in weert uitgaat van 2 tot 3 maanden ab-vrije periodes voor een betrouwbaardere uitslag) wachten met antibiotische middelen gebruiken, anders haal je zelf kans op een positief resultaat onderuit.

En ik las in beating lyme van constance a bean dat de gemiddelde lymekuur 19 maanden duurt. Maar dat hangt idd oa af van hoe lang je de borrelia al met je meedraagt (naast nog van meer factoren als: je vermogen om te kunnen ontgiften).

Veel sterkte,
groetjes,
Dorien

Chris H

Berichtdoor Chris H » Za 8 Mei 2010 22:51

MIjn Nijmeegse internist vond dat er geen bewijs was dat het nut heeft om langer dan 3 maanden te behandelen met 2x100mg. Of ik er maar mee wilde leren leven. :|

anton

Berichtdoor anton » Do 27 Mei 2010 3:45

Helaas zijn er lymepatienten die (tot er een medicijn is) levenslang aan de antibiotica vast zitten.
Met name de lang geleden besmette patienten met een neuroborreliose, chronische vermoeidheid en gewrichtsklachten. Testen zijn niet betrouwbaar. Ik heb mijn bloed (hetzelfde) naar Weert en Berlijn gestuurd, waarbij ik in beide laboratoria alle testen he laten doen. Weert, 520 euro alles negatief en in Berlijn, 184 euro, alles zwaar positief (LTT-test) met de opmerking door alle drie van de in Nederland voorkomende borrelia stammen besmet te zijn. (Bb, Ba, Bg).
Ik heb eerder dubbele testen uit laten voeren in verschillende laboratoria. De uitslagen weken altijd van elkaar af.
Na (in verschillende ziekenhuizen) van 6 weken iv, tot en met 17 weken iv, van 2 gram tot 4 gram per dag
steeds weer een terugval. Nu oraal ab waarbij mijn levenskwaliteit een klein zesje is.
Inmiddels ook Donkerveld miscroscopisch onderzoek. Spirocheten blijven zichtbaar.
Deze info is later terug te lezen, met de orginele testresultaten, in het boek wat ik nu aan het schijven ben. en warbij een dvd met beelden (film en fotomateriaal bijgevoegd).
Meer wil ik er nu niet over kwijt, mede omdat ik zelf in diverse onderzoeksgroepen zit, waarbij diagnose en determinatie door professionals is gedaan. Chronische lyme bestaat. Helaas duurt het jaren voor je met een onderzoek naar buiten kan treden. De meningen liggen te ver uit elkaar.
De huidige stand is dat we de spirocheten issoleren, kweken en testen. Ook hier steekt weer enorm veel tijd in. Zeker omdat het internationale werkgroepen zijn met deskundigen, waarbij gelijktijdig in elk land de testen worden uitgevoerd en ideen en ontdekkingen met elkaar worden uitgewisseld.
Op termijn moet dit een 100% betrouwbare test opleveren. Dit kan echer nog wel 2 a 3 jaar duren.
De vraag hoe lang behandelen is dan ook niet te beantwoorden maar per individu verschillend.
Bij steeds terugkerende klachten na het stoppen met een kuur, is het weer een opleving van Borrelia en antibiotica is de enige weg om borrelia aan te pakken.
Helaas, het is niet anders.

Barb70

Berichtdoor Barb70 » Do 27 Mei 2010 12:33

Ik ben onlangs 5 dagen gestopt met de antibiotica, en kreeg na 2 dagen direct oorpijn, keelpijn, pijnlijke spieren. Dus meteen weer begonnen aan de antibiotica. Echter zit ik al 5 maanden aan de antibiotica, met twee cystekillers en een berg supplementen. Ik hoop toch echt dat ik het een keer van de lyme en co-infectie Babesia ga winnen.

marja51

Berichtdoor marja51 » Zo 5 Jun 2011 15:03

hallo ik ga binnenkort na veel aandringen naar apeldoorn
heb testuitslag gevraag aan arts van 2007 eliza igG p41 positief
lgM negatief
heb ik nu wel of niet lyme???

groetjes marja

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 5 Jun 2011 16:01

Hoi Marja,

Apeldoorn zal sec op basis van deze uitslag zeggen dat er onvoldoende aanwijzingen zijn voor de ziekte van lyme.
De p41-band is niet specifiek voor lyme.
Te verwachten is dat Apeldoorn hetzelfde bloedonderzoek herhaalt: Elisa en western blot, dat nu bij jou is uitgevoerd nog eens overgedaan wordt.

Op basis van de bloedtesten die jij hebt gedaan, dan wel die men standaard regulier doet, valt de ziekte van lyme niet goed uit te sluiten.

-Wat is je verhaal/welke zijn je klachten dat je aan de ziekte van lyme denkt Marja?
-Kun je je iets herinneren van een tekenbeet?
-Heb je een Erythema Migrans (EM) gehad: tekenbeetvlek?
-Nog even een vraag ter check: heb je 2-3 maanden voor de bloedtesten die je noemt antibiotica gebruikt? Antibiotica beinvloedt antistoffenvorming (en de bloedtesten zijn op basis van antistoffen).

Sterkte voor je Marja!

AnitaNeve

Berichtdoor AnitaNeve » Vr 10 Jun 2011 15:45

Hallo allemaal, ik heb een vraagje en vind op internet zo snel geen recente informatie over Lyme, vandaar. Ik ben rond afgelopen dinsdagmiddag door een teek gebeten. Woensdagochtend jl. heb ik hem eruit gehaald en het voelde meteen al verkeerd aan. Ik heb wel vaker teken, meestal nymfen, nooit zoveel aan de hand, maar deze deed pijn. Ivm verergerende ontsteking vandaag toch maar antibioticum gehaald, doxycycline, vandaag mee te starten. Heb voor 10 dagen meegekregen, zou dat wel voldoende zijn, vraag ik me af?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie.

Terug naar “Lyme Café”