Betere zorg bij de dierenarts!

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
Tulipano

Betere zorg bij de dierenarts!

Berichtdoor Tulipano » Vr 8 Jun 2012 15:20

Waar gebeurd in april 2011

Na een jarenlange zoektocht, gepaard met veel klachten, kostbare medicijnen en tot niets leidende onderzoeken, wees kortgeleden een positieve PCR DNA test uiteindelijk op een actieve Borrelia infectie. In de literatuur over de ziekte van Lyme las ik dat patiënten vaak kampen met co-infecties. Deze dienen ook te worden aangepakt om de behandeling van Lyme efficiënter te maken. Dus besloot ik zekerheidshalve om mijn bloed te laten testen op Babesia en Bartonella. Dit schijnen twee vaak voorkomende co-infecties te zijn die ook door huisdieren kunnen worden overgedragen. De kosten van dit DNA onderzoek bedragen ong. € 200,= maar ja, wie A zegt, moet ook B zeggen! Terwijl ik wacht op de uitslag, denk ik aan Mickey, onze schattige, levendige zwarte kater. Het is een ondeugende jager die de hele buurt onveilig maakt. Naast de gebruikelijke antivlo en -teek druppels, kreeg hij de afgelopen jaren meerdere malen medicatie; dan was het weer een wormenkuurtje, dan weer iets tegen de niesziekte of voor zijn nieren en onlangs een middel tegen de jeuk die nog steeds niet weg is. Wat als hij ooit toch door een teek besmet is of deze co-infecties ook bij zich draagt? Ik neem contact op met onze dierenarts en spreek met de assistente. Ik leg haar uit dat ik de ziekte van Lyme heb en dat ik onze Mickey zou willen laten testen op Babesia en Bartonella. Ze verbindt mij door met de dierengeneeskundige zelf. Veel uitleg is er niet meer nodig; ze begrijpt precies waar het om gaat. “Geen probleem mevrouw, komt u maar met Mickey. Dan voeren we ‘n PCR DNA testje uit dat we naar Duitsland sturen!”. Kosten, inclusief consult: € 120,=. Mijn mond valt open van verbazing. ‘Ganz einfach!’ Dierenartsen werken dus wèl ‘gewoon’ met de PCR test en zijn nog goedkoper ook! Dus betere en goedkopere diagnostiek bij de dierendokter! Bofkont, onze Mickey!’

P.S. Tip van mijn alternatief arts: Huur een leeuwenpak van ING, grom er een beetje bij en stap naar een dierenarts. Naast het feit dat de PCR DNA test vanzelfsprekend en goedkoper is, komt er ook geen discussie over of en tot in hoeverre de uitslag nu wel of niet betrouwbaar is. :!:

bamboe

Re: Betere zorg bij de dierenarts!

Berichtdoor bamboe » Vr 8 Jun 2012 17:32

Ja daar sta ik niet van te kijken.
Ik heb zelf erg veel moeite met enzymen aanmaken (alvleesklier) voor de vertering.
Daaorm gebruik ik alvleesklierenzymen om beter te verteren.
Nu is er een arts die op het spoor is gekomen van de aandoening exocriene pancreasinsufficientie: dus dat de alvleesklier geen of niet genoeg enzymen aanmaakt voor de vertering.
Deze aandoening is bij dierenartsen zeer goed bekend, maar nauwelijks bij gewone artsen.
Dus deze arts kon zijn patienten pas goed helpen door contact op te nemen met dierenartsen!
Moet je je voorstellen zeg.
En dat is niet omdat dit probleem alleen bij dieren voorkomt!

whoops

Berichtdoor whoops » Vr 8 Jun 2012 20:04

maar wat voor medicijnen krijgt mickey dan?

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Vr 8 Jun 2012 22:57

Hoi Woops,

Gelukkig was Mickey kerngezond dus geen babesia of bartonella en daarom ook geen medicatie.
Zijn bazinnetje idem dito, geen babesia of bartonella (maar helaas wel borrelia en toxoplasmose).

Groet
Tulipano

Barb70

Berichtdoor Barb70 » Za 9 Jun 2012 10:12

Mijn hond is jarenlang ingeent voor Babesia, en voor mensen is er geen vaccin op dit gebied beschikbaar. Dat vond ik toen ook al zo opmerkelijk.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 9 Jun 2012 10:13

Nou gelukkig maar Tulipano.
Wel een interessant onderwerp.
Stel Mickey had wel infecties gehad als babesia en bartonella en/of bijv ook lyme.
Had die dan ook maar 10 dagen een kuurtje gekregen?

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 9 Jun 2012 11:19

Ha ha, Bamboe,

Tja, geen idee. Ik zou het de dierenarts natuurlijk kunnen vragen.
Het zou overigens op wetenschappelijk gebied helemaal niet verkeerd zijn om zich daar eens in te gaan verdiepen, om een borrelia positief dier te behandelen en te kijken hoe het reageert t.o.v. de mens. Maar helaas kan het arme beest niet praten dus dan krijgt men ergens toch te kampen met een groot blanco vlak, vrees ik. Trouwens, het zou me niets verbazen als men hier inmiddels al (lang) mee bezig was.

:zwaaien:
Tulipano

mr_richface

Berichtdoor mr_richface » Vr 4 Jan 2013 3:30

Ik kwam op mijn speurtocht op internet naar Lyme aan het begin telkens op sites voor paardenliefhebbers, die laten ook een PCR test doen.

ma44

Berichtdoor ma44 » Za 19 Jan 2013 12:51

Wat een leuk stukje over de dierenarts. ik heb vorig jaar ook met een dierenarts gebeld, naar aanleiding van een stukje geschreven dat er erlichia bij een hond in Hogersmilde? was ontdekt. Dit bracht mij ook op het idee om mijn bloed bij de dierenarts te laten testten, omdat het reguliere circuit dit niet kan....En ik ook benieuwd was, waarom wel bij dieren testten en niet bij mensen. Dat zou ons een hoop ellende kunnen besparen..
Misschien kunnen we dat eens uitzoeken...hier op dit forum.

Elly W

Berichtdoor Elly W » Za 19 Jan 2013 20:52

Ik heb ook een aardige dierenarts, die zou mij best willen helpen denk ik.

Maar waarschijnlijk krijgt hij er hoopjes ellende mee als hij mensenbloed test... Inspecties en zo.

Gr. Elly.

Terug naar “Lyme Café”