Na een jarenlange zoektocht, gepaard met veel klachten, kostbare medicijnen en tot niets leidende onderzoeken, wees kortgeleden een positieve PCR DNA test uiteindelijk op een actieve Borrelia infectie. In de literatuur over de ziekte van Lyme las ik dat patiënten vaak kampen met co-infecties. Deze dienen ook te worden aangepakt om de behandeling van Lyme efficiënter te maken. Dus besloot ik zekerheidshalve om mijn bloed te laten testen op Babesia en Bartonella. Dit schijnen twee vaak voorkomende co-infecties te zijn die ook door huisdieren kunnen worden overgedragen. De kosten van dit DNA onderzoek bedragen ong. € 200,= maar ja, wie A zegt, moet ook B zeggen! Terwijl ik wacht op de uitslag, denk ik aan Mickey, onze schattige, levendige zwarte kater. Het is een ondeugende jager die de hele buurt onveilig maakt. Naast de gebruikelijke antivlo en -teek druppels, kreeg hij de afgelopen jaren meerdere malen medicatie; dan was het weer een wormenkuurtje, dan weer iets tegen de niesziekte of voor zijn nieren en onlangs een middel tegen de jeuk die nog steeds niet weg is. Wat als hij ooit toch door een teek besmet is of deze co-infecties ook bij zich draagt? Ik neem contact op met onze dierenarts en spreek met de assistente. Ik leg haar uit dat ik de ziekte van Lyme heb en dat ik onze Mickey zou willen laten testen op Babesia en Bartonella. Ze verbindt mij door met de dierengeneeskundige zelf. Veel uitleg is er niet meer nodig; ze begrijpt precies waar het om gaat. “Geen probleem mevrouw, komt u maar met Mickey. Dan voeren we ‘n PCR DNA testje uit dat we naar Duitsland sturen!”. Kosten, inclusief consult: € 120,=. Mijn mond valt open van verbazing. ‘Ganz einfach!’ Dierenartsen werken dus wèl ‘gewoon’ met de PCR test en zijn nog goedkoper ook! Dus betere en goedkopere diagnostiek bij de dierendokter! Bofkont, onze Mickey!’
P.S. Tip van mijn alternatief arts: Huur een leeuwenpak van ING, grom er een beetje bij en stap naar een dierenarts. Naast het feit dat de PCR DNA test vanzelfsprekend en goedkoper is, komt er ook geen discussie over of en tot in hoeverre de uitslag nu wel of niet betrouwbaar is.