LIjst van onbeantwoorde vragen i.v.m. leggen lymepuzzel

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
------

Re: LIjst van onbeantwoorde vragen i.v.m. leggen lymepuzzel

Berichtdoor ------ » Za 13 Okt 2012 8:01

------

Berichtdoor ------ » Za 13 Okt 2012 8:38

Wakker worden Willem T.krijg ik ook nog een antwoord op min vragen??????

gr sniper

Robyne

Berichtdoor Robyne » Za 27 Okt 2012 1:59

Hoi Allemaal,

Ik kwam even jullie vraag tegen over biofilms en AB. Ten eerste slik ik een natuurlijk supplement wat anti-biofilm is. Maar dit werkt volgens mij alleen tegen de vorming van nieuwe. Maar cystekrakers zijn toch de anti biofilm waar je het over hebt? Of heb ik nou iets helemaal ergens verkeerd begrepen :)

Ik slik in ieder geval tegen de cyste-vorm metrodinazole (ofzo). (flagyl) Mijn arts had me ook een andere voorgeschreven, maar die zijn niet in Nederland verkrijgbaar, dus die haal ik uit Canada in het vervolg.

Ik heb het idee dat ik ergens compleet de plank missla wat betreft cystekrakers en biofilm...

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 27 Okt 2012 11:55

Hoi Robyne,

Cysten en biofilm zijn niet hetzelfde.

In de cystevorm rolt de spirocheet zich op en verliest zijn
normale celwand, waarna hij omhuld wordt door een kapsel. Door gebrek aan
externe antigenen zijn de cysten vrijwel onzichtbaar voor het immuunsysteem.
Ook blijken de cysten ongevoelig voor antibiotica.

Bron: http://edepot.wur.nl/22515 (uit opdracht van de NVLP)

Een biofilm is een laag micro-organismen omgeven door zelfgeproduceerd slijm vastgehecht aan een oppervlak. Deze slijmlaag wordt ook ECM oftewel "Extra Cellulaire Matrix" genoemd.

Biofilms komen vaak voor in de natuur. Tandplak is daar een voorbeeld van. De bacteriën die in een biofilm leven kunnen totaal andere eigenschappen krijgen dan de vrijlevende micro-organismen. (Celdichtheid-afhankelijke genexpressie (quorum sensing) is één van de factoren die daarvoor verantwoordelijk is)
Bacteriën in biofilms zijn beter bestand tegen toxische stoffen zoals antibiotica en detergenten. Hoewel men eerst dacht dat dit kwam doordat deze producten moeilijk zouden kunnen doordringen in deze slijmlaag, blijkt dit meestal niet het geval. Langzamere groeisnelheden in biofilms, de activatie van stress-tolerantie mechanismen en de inductie van een resistent 'biofilm' fenotype kunnen redenen zijn waarom biofilm cellen beter bestand zijn tegen toxische stoffen. waarschijnlijk door de slijmlaag om de cellen heen.

Bron: Wikipedia
Zie ook: viewtopic.php?f=8&t=6946

Ik ben helaas een leek maar als het goed is heeft een bacterie voor het aanmaken van een biofilm een oppervlakte (surface) nodig.

•People with ALS have profound biofilm communities in their blood.

Bron: http://betterhealthguy.com/joomla/blog/ ... eyond-lyme
Dr. Stephen Fry (Biofilms and FL1953)
Biofilms worden volgens info uit bovenstaande link dus ook in bloed aangetroffen.

Ik vind jou vraag wel een hele goeie. Het zou prachtig zijn als men een middel uitvond waarmee je twee vliegen vangt in één klap. Wie weet komt dat moment ooit nog eens.

Een fijn weekend :wink:
Laatst gewijzigd door Tulipano op Za 3 Nov 2012 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Robyne

Berichtdoor Robyne » Zo 28 Okt 2012 2:32

Mmmm...

Ik dacht altijd het volgende: eerst vormt de biofilm (slijmerig laagje bij bijvoorbeeld tandplak) en dan als dit lang de mogelijkheid heeft om te blijven zitten wordt het hard, en een cyste. (bijvoorbeeld tandplak)

Ik heb nog even mijn mails van artsen erbij gepakt en beide artsen spreken betreffende flagyl over een cystekraker......

In jouw citaat staat er dat cystes ongevoelig zijn voor AB?

Ben benieuwd...

Hayley

Berichtdoor Hayley » Zo 28 Okt 2012 9:25

Tulipano,

Bedankt ook voor de uitleg van biofilm en cystes, want dat was mij ook niet duidelijk.
Cystes wel, maar wat biofilms waren niet.

Nog ergens terug lees ik dat je zegt dat wanneer biofilms wetenschappelijk bewezen worden, men dit wel moeten gaan erkennen.
Sorry ik zit op m'n iPhone, dan is knippen en plakken iets ingewikkelder hier, dus kan even niet linken.

Maar als biofilm niet een wetenschappelijk feit is, hoe komt het dan dan er hier feitelijk wel over biofilms gesproken wordt?
Zijn biofilms een vermoeden qua Lyme of bestaat het gewoon wel echt.

Sorry als de vraag achterhaald is..:(
Ik wil het graag snappen.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Zo 28 Okt 2012 12:06

Hoi Robyne en Hayley,

Wat ik van mijn behandelend arts heb begrepen is het volgende:
De antibiotica slik ik om de ziekteverwekker uit de weg te ruimen. Ik moet er een middel bij slikken dat een cystebrekende werking zou hebben. Het kan zijn dat er soorten antibiotica zijn die een dubbele werking hebben. Maar kennelijk vond mijn behandelend arts het beter om mij die niet voor te schrijven. De biofilm kan er in elk geval (nog) niet (afdoende) mee worden aangepakt.

Er is wetenschappelijk aangetoond dat, zoals heel veel bacteriën, ook Borrelia in staat is om een biofilm aan te maken. Dr. Eva Sapi (University of New Haven) heeft hier onderzoek naar gedaan. Hierdoor zijn ze extra goed beschermd tegen bedreigingen van buitenaf waaronder dus het immuunsysteem van de host en antibiotica. Vandaar ook dat men zo naarstig op zoek is naar iets om dit aan te pakken (lees o.a. over bacteriophage therapy in de onderstaande link. Of google eens, want er is inmiddels behoorlijk wat over geplubliceerd op internet).

viewtopic.php?f=8&t=6946

Een fijne dag
Tulipano

Hayley

Berichtdoor Hayley » Zo 28 Okt 2012 12:47

Hoi Tulipano,

Dus eigenlijk wel een wetenschappelijk feit.

Ok ik ga er nog verder over lezen, heel erg bedankt voor je antwoord.

Robyne

Berichtdoor Robyne » Ma 29 Okt 2012 22:01

Hi Tulipano,

Ik slik AB 1 week per maand die een cystekraker is...

Daarnaast slik ik een andere AB dagelijks en een peniciline...

Volgens mij zijn er maar 2 soorten AB die cystekrakers zijn.

Hayley

Berichtdoor Hayley » Ma 29 Okt 2012 23:00

Ik heb al jaren, vooral 's ochtends en 's avonds, erg veel last van vastzittend slijm en ik hoest me een ongeluk om het los te krijgen, zouden dit ook biofilms zijn?
Ik heb hierdoor ook vaak ontzettend moeite met goed kunnen inhaleren en heb het vaak benauwd.
De slijm zit vaak ook vast in m'n neusholtes etc.

Alleen overdag is er meestal geen vuiltje aan de lucht.
Ik weet dat dit door Lyme komt, dat is een feit.

Terug naar “Lyme Café”