Tragisch nieuws omtrent Klijnsma

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
Agnes2

Re: Tragisch nieuws omtrent Klijnsma

Berichtdoor Agnes2 » Zo 6 Jan 2013 19:01

Ik schrijf dat ik er wat moeite mee heb...
Volgens mij is dat iets anders dan dat ik over jouw oordeel oordeel...

Verder heb ik je een vraag gesteld, geen advies gegeven. Maar misschien zit er in mijn vraag inderdaad wel een advies verborgen.
En gelukkig maar dat je nog niemand om het leven hebt gebracht. Zo lijkt het haast iets luchtigs, waar we grapjes over kunnen maken. Eerlijk gezegd bedoel ik het serieus. Omdat het nou eenmaal realiteit is dat mensen zichzelf of anderen ombrengen, als ze in het nauw zitten. Daar gaat dit topic immers over.

Ik weet hoe het is gesteld met (het ontbreken van) hulp aan lymepatiënten en met de ontkenning van de ziekte en haar klachten. Als ik adviezen had op de medische gebieden die jij noemt, zou ik die natuurlijk met je delen. Andere informatie dan die je al hebt kan ik je helaas niet geven. Maar dat is niet wat ik hier bedoelde te zeggen.

In alle oprechtheid heb ik bedoeld dat ieder,voor zover in haar of zijn vermogen ligt, naar mijn idee verantwoordelijkheid draagt en kan nemen voor het eigen denken, voelen, handelen. Een groot deel van ons denken, voelen en handelen vindt onbewust plaats. Maar mensen zijn, als enige soort op aarde, voor zover we weten, in staat om zich het eigen denken, voelen en handelen (enigszins) bewust te maken. En wanneer dat gebeurt, kan je daar als individu ook (beter, meer) verantwoordelijkheid voor nemen.
Op het moment dat je van jezelf weet dat je, wanneer je in het nauw zit, iemand iets gaat aandoen zou je, zolang je nog ruimte hebt om bewust om te gaan met dit inzicht, er misschien iets aan kunnen doen om tenminste (te proberen om) te voorkomen dat er (nog meer) slachtoffers vallen. En dit meen ik serieus.

En ik geef je niet de raad om naar een psycholoog te gaan of zoiets. Het vinden van antwoorden op vragen kan op zoveel manieren en op allerlei plekken gebeuren. Voor het vinden van een antwoord is eigenlijk het stellen van een goede vraag vaak genoeg...

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 6 Jan 2013 19:48

Hallo Agnes,

over jouw citaat:

Op het moment dat je van jezelf weet dat je, wanneer je in het nauw zit, iemand iets gaat aandoen zou je, zolang je nog ruimte hebt om bewust om te gaan met dit inzicht, er misschien iets aan kunnen doen om tenminste (te proberen om) te voorkomen dat er (nog meer) slachtoffers vallen.

Reactie: wat mij betreft wringt de schoen juist op de punten die ik onderstreept heb, als de lyme mensen hun bewustzijn vernauwt.
En dan nog: zelfs al is het bewustzijn niet noodzakelijk vernauwd maar is de wanhoop erg groot, zoals Sostie het omschrijft: ook goed voorstelbaar bij de ziekte van lyme zoals je je mogelijk ook uit eigen ervaring kan voorstellen: men zegt: een kat in het nauw maakt gekke sprongen.
De druk moet maar net groot genoeg zijn.

Aan de lyme en de afwezige hulp voor lymepatienten hoeft niet alles toe te schrijven te zijn, maar voor mij is inmiddels goed voorstelbaar dat die veel dingen kapot maakt bij mensen, ook in de relationele sfeer, en de huidige situatie (geen adequate hulp: geen (h-)erkenning / behandeling) drijft lymepatienten tot de abosulte waanzin als ze niet uitkijken.

Van syfilis was al bekend hoezeer bij deze mensen tot psychiatrische toestanden kan leiden.
De lymebacterie is qua dna een nog veel ingewikkeldere spirocheet dan de syfilisbacterie.

Troptard

Berichtdoor Troptard » Zo 6 Jan 2013 21:37

http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 35-243.pdf

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12940329/

http://www.ntvg.nl/publicatie/lyme-psychose/volledig

Lymepsychose...haar behandelende arts/ psycholoog heeft een meer dan grote inschattingsfout gemaakt...

Sterkte en medeleven aan de familie
Elke wijze uil begon ooit als uilskuiken

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Zo 6 Jan 2013 23:35

Of lyme een rol heeft gespeeld, zullen we nooit weten. Wij kunnen daar niet over oordelen.

Wel kan Klijnsma niet voor de raadkamer verschijnen omdat ze te ziek is. Haar "psychische toestand" zou kritiek zijn. Ze zou echt niet geweten hebben hoe ze haar kinderen doodde. Ze wordt bewaakt om zelfmoord te voorkomen. In de pers is lyme taboe geworden. Er wordt gelogen.
Haar familieblog is niet meer toegankelijk.
Ik had het nog even gelezen. Haar laatste bericht was: "lieve kerstman, kan je mam en de kinderen beter maken ?" Bedoeld werd de lyme, de pyschiater van Leuven loog hierover en zag dat als een noodkreet van iemand die depressief was. In de latere persberichten had men het over depressie, hysterie, epilepsie. In haar familieblog was hier niets over te lezen, alleen lyme en de kinderen. Tegen lyme had ze een doos vol alternatieve middelen gekocht in Duitsland. Niets wees op zulke plannen, wel was er een abnormale angst voor lyme. Over haar kinderen schreef ze zeer liefdevol.
Haar arm was wel aan het verstijven.
Ils was dit jaar nog op tv om thuisonderwijs voor hoogbegaafden te promoten.
Zo tragisch, er zijn geen woorden voor.

Paperwhite

Martijn

Berichtdoor Martijn » Ma 7 Jan 2013 0:44

Agnes2 schreef:Wat een tragische gebeurtenissen...

Het gaat me eerlijk gezegd wel wat ver om een één op één relatie te leggen tussen het familiedrama en lyme. De wereld, een lichaam, de psyche, een gezin, een moeder, een vader, hun kinderen, en zo voort bestaan uit meer dan lyme alleen...

Van deze mensen weten we maar weinig. Laten we dit drama niet voor ons eigen lyme-karretje spannen...

Hoi Agnes2,

Je hebt helemaal gelijk, hoor. We kunnen hooguit voorzichtig speculeren naar mogelijke oorzaken, en of en hoe de ziekte van Lyme hier een rol in heeft gespeeld. Of er sprake was van psychiatrische manifestaties door Lyme en dat dat de oorzaak zou zijn van de gebeurtenis (afgezien van de vraag of Lyme daadwerkelijk de oorzaak van zoiets kan zijn), kan niemand hier zomaar concluderen met alleen maar wat oppervlakkige kennis van de persoon en de omstandigheden. Mogelijk speelde haar ziekte wel een rol doordat ze het zwaar kreeg door verslechterende gezondheid en het moeilijker werd om haar normale leven vol te houden, maar zelden is dat voor mensen aanleiding om hun kinderen te doden.

Agnes2

Berichtdoor Agnes2 » Ma 7 Jan 2013 0:44

Bamboe,

Je interpreteert mijn stukje op geheel eigen wijze. Dat is je goed recht. Maar het heeft niets zoveel te maken met wat ik heb willen zeggen.

Dat de borrelia een complexe en gevaarlijke bacterie is is me bekend. Dat het levens van mensen kapot maakt ook.

Mijn vorige reactie gaat niet over iemand die psychiatrische klachten heeft als gevolg van lyme. Mijn stukje gaat niet over de moeder in het drama, maar over jou. Jij spreekt uit iemand te zullen vermoorden als je geen kant meer uit kunt. Daar heb ik op gereageerd.

Dat je niet ingaat op wat ik daarover schrijf respecteer ik. Maar om ook dat onderdeel terugbrengen tot (bewustzijnsvernauwing als gevolg van) lyme gaat me dan weer wat te ver.

Wat mij betreft laat ik het hier bij. Zoals ik al aangaf wil ik het vreselijke drama niet voor onze lymekar spannen. Daarbij spreek ik de wens uit dat er meer onderzoek gedaan wordt naar lyme...

bamboe

Berichtdoor bamboe » Ma 7 Jan 2013 1:30

Hoi Agnes,

het spijt me voor je dat ik je het idee heb gegeven dat ik niet op je bericht in ben gegaan.
naar mijn idee heb ik dat wel gedaan: ik heb een stuk geciteerd van jouw bericht en daar heb ik op gereageerd. en: ook als het gaat over (zelf-)moorddrang door mijzelf in situaties dat ik geen kant op kan door de (gevolgen van de) infecties: dan maakt het voor mij voor onze discussie niet uit:
dan is er in mijn optiek evenzeer sprake van bewustzijnsvernauwing of een staat van uiterste wanhoop.

tot slot: wat mij bezighoudt is hoe men collectief met de kwestie omgaat op basis van wat bekend is over het gebeurde.

als je de verschillende artikelen uit de media en de reacties van de lezers leest over dit drama, dan is de focus op hoogbegaafdheid en op thuisonderwijs. de focus op wat de verwaarloosde lymeinfectie bij de hoofdrolspeelster mogelijk heeft aangericht, blijft als in een dode hoek buiten beschouwing.

Marlene

Berichtdoor Marlene » Ma 7 Jan 2013 10:02

paperwhite schreef:Of lyme een rol heeft gespeeld, zullen we nooit weten. Wij kunnen daar niet over oordelen.

Wel kan Klijnsma niet voor de raadkamer verschijnen omdat ze te ziek is. Haar "psychische toestand" zou kritiek zijn. Ze zou echt niet geweten hebben hoe ze haar kinderen doodde. Ze wordt bewaakt om zelfmoord te voorkomen. In de pers is lyme taboe geworden. Er wordt gelogen.
Haar familieblog is niet meer toegankelijk.
Ik had het nog even gelezen. Haar laatste bericht was: "lieve kerstman, kan je mam en de kinderen beter maken ?" Bedoeld werd de lyme, de pyschiater van Leuven loog hierover en zag dat als een noodkreet van iemand die depressief was. In de latere persberichten had men het over depressie, hysterie, epilepsie. In haar familieblog was hier niets over te lezen, alleen lyme en de kinderen. Tegen lyme had ze een doos vol alternatieve middelen gekocht in Duitsland. Niets wees op zulke plannen, wel was er een abnormale angst voor lyme. Over haar kinderen schreef ze zeer liefdevol.
Haar arm was wel aan het verstijven.
Ils was dit jaar nog op tv om thuisonderwijs voor hoogbegaafden te promoten.
Zo tragisch, er zijn geen woorden voor.

Paperwhite

Uit de blog kon je opmaken dat ze weinig steun had van bepaalde mensen in haar directe omgeving en dat het haar kwetste. Als je ziek bent, ben je zowiezo al gevoeliger. De liefde voor de kinderen en hen alle mogelijkheden bieden voor de toekomst was een drijfveer in haar leven. Dat gaf haar energie en kracht.

Ik vraag me af of ze in behandeling was bij DML? Ze sprak er even over in haar topic hier.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Ma 7 Jan 2013 11:24

Marlene,
Ze was in behandeling bij een natuurarts, in Duitsland denk ik. Op de voorlaatste post-it stond een foto van een doos vol "natuurlijke geneesmiddelen" . Je kon nog lezen apotheke reinhildis. Er stond bij "zouden die horden natuurlijke middelen nog helpen tegen de lymebacterie ?

Marlene, heb je mijn pb gelezen ?

Groetjes

Paperwhite

Terug naar “Lyme Café”