Gevaar uit België

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
paperwhite

Gevaar uit België

Berichtdoor paperwhite » Wo 23 Jan 2013 12:54

In België is het electronisch patiëntendossier al een feitelijkheid. Proefprojecten met Vitalink zijn nu bezig. Door Vitalink krijgt elke zorgverlener waar ook in België toegang tot het elektronisch patiëntendossier. Elke verpleegster, therapeut, krijgt inzage in uw volledig medisch dossier. Uw buur verpleegster weet dus alles over je. Heb je lyme maar word je niet erkend als lymepatiënt. Het zal nooit lukken dankzij vitalink. :evil: :evil: :evil: :mrgreen: :mrgreen:

Paperwhite

Troptard

Re: Gevaar uit België

Berichtdoor Troptard » Wo 23 Jan 2013 17:33

Vitabislink ! Heel dubbel..en link ! de patient bepaald wie er inzage krijgt,de uitzondering er op is : in geval van overmacht en je dringend medische hulp nodig hebt (verstaanbaar en goed) en dan krijgt elke instantie gelinkt aan de overheid automatisch toegang !
Dat is niet echt zelf bepalen te noemen
Elke wijze uil begon ooit als uilskuiken

Marlene

Berichtdoor Marlene » Wo 23 Jan 2013 17:56

elke instantie gelinkt aan de overheid automatisch toegang

Vooral dat laatste baart me zorgen. Wie zijn dat?

De gemeente, de belastingen, volksgezondheid, ...?

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Wo 23 Jan 2013 18:26

Hallo luitjes,

Ga even terug naar het topic
viewtopic.php?f=5&t=7122&p=68760&hilit=zeg+nee+tegen+het+epd#p68760

Het gevaar schuilt inmiddels ook in Nederland. Eind november was er al op het nieuws dat de V.S. inzage wilde in onze electronische patientendossiers. Zogenaamd in verband met anti terreurwetten :lol:

Naar alle waarschijnlijkheid is het eerder Big Pharmamagnaat Rockefeller die d.m.v. deze inzage kan bijhouden welke farmaceutische middelen de meeste afname hebben. Daarnaast kan op die manier worden afgelezen aan welke aandoeningen bevolkingsgroepen lijden. 8)

Stel je voor dat straks ook onze zorgverzekeraars inzage krijgen. Dan ben je als chronische zieke mooi in de aap gelogeerd. Want probeer dan nog maar eens over te stappen naar een andere maatschappij. Een tweede risiko is dat deze zorgverzekeraars om die reden je eigen risiko zouden kunnen opvoeren of zulke strenge voorwaarden bedenken dat je niet meer in aanmerking komt voor een goede aanvullende verzekering. Dat laatste is mij dus al overkomen!

Het is natuurlijk weer een alu hoedjestheorie maar de tijd zal het leren.
Ik voorspel Amerikaanse toestanden. En we zijn al flink op de 'goede' weg met een regering die als een nietig kuikentje met blind vertrouwen achter haar Amerikaanse moederkloek aanwaggelt.

Zeg nee tegen het EPD zolang die mogelijkheid er is. Want hoogst waarschijnlijk zullen we ook daar in de toekomst geen moer meer over te zeggen hebben.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Wo 23 Jan 2013 19:28

Bedankt Tulipano,

Natuurlijk heeft het te zien met verzekeringen. Ik had het topic niet gezien.
Weet je wat nog het ergste is: het "Vlaams Patiêntenplatform" steunt dit en vindt dit een goede zaak.
Het Vlaams patiëntenplatform zou zgn opkomen voor de rechten van de patient. Wel jouw link stuur ik ze door.
:mrgreen:

Paperwhite

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Wo 23 Jan 2013 22:39

Hoi Paperwhite,

Ook in Nederland ging men de straat op om mensen om hun opinie te vragen.
Een deel gaf te kennen dat zij het er helemaal mee eens waren. Maar die mening berustte met name op noodgevallen waarbij mensen bijv. bewusteloos in het ziekenhuis belanden en er met spoed moet worden uitgezocht welke ziektes ze hebben en welk medicijngebruik. Daar valt wat over te zeggen. Maar wat hebben de Amerikanen hiermee te maken?
Uiteindelijk werd het EPD van tafel geveegd omdat huisartsen er i.v.m. de privacy van hun patiënten niet achter stonden. Maar uit een onderzoek onder de huisartsen bleek dat een deel van hen onder druk was gezet door zorgverzekeraars. En geloof me, die zullen uiteindelijk de meeste vingers in de pap krijgen. Een volgende keer loopt het minder goed af.
Trouwens, welke garantie hebben we dat er buiten ons weten om toch al niet in ons dossier wordt meegekeken?
Laatst gewijzigd door Tulipano op Wo 23 Jan 2013 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Marlene

Berichtdoor Marlene » Wo 23 Jan 2013 22:46

Het gevaar schuilt inmiddels ook in Nederland. Eind november was er al op het nieuws dat de V.S. inzage wilde in onze electronische patientendossiers. Zogenaamd in verband met anti terreurwetten :lol:

Als de software in België ook van dezelfde amerikaanse leverancier komt en dus de gegevens op een amerikaanse server staan, kan de CIA alles lezen over je medische geschiedenis.

Heden is er al wat over te doen omdat door "clouding" bedrijven en particulieren absoluut niet begrijpen welk gevaar ze lopen inzake privacy.

Verslagen van gemeenten, emails van particulieren, alles wat je via facebook deelt, ... ze kunnen het allemaal lezen als ze willen.

Je moet maar eens per ongeluk op de zwarte lijst van die amerikanen komen te staan.

Troptard

Berichtdoor Troptard » Wo 23 Jan 2013 22:58

Elke wijze uil begon ooit als uilskuiken

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Do 24 Jan 2013 1:33

Je moet maar eens per ongeluk op de zwarte lijst van die amerikanen komen te staan.

Nou Marlene, ik overweeg al om een röntgenapparaat in mijn brievenbus te laten installeren voor detectie van mogelijke overzeese anthrax brieven.

Marlene

Berichtdoor Marlene » Do 24 Jan 2013 10:28

Niet lachen, ik sta er al op door een stom toeval.

Terug naar “Lyme Café”