Wanneer mag je klagen?

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
Robyne

Wanneer mag je klagen?

Berichtdoor Robyne » Do 7 Feb 2013 22:43

Wanneer mag je klagen?

Mag je klagen als je de ziekte van Lyme krijgt? Als je in een rolstoel zit? Als je niet meer kan werken? Je elke dag vergaat van de pijn en je bizar moe bent? Als je te moe bent om je haren te wassen? Om op te staan om wat te drinken te pakken?

Er zijn veel situaties waarvan iedereen op afstand kan zeggen; daar mag je over klagen, dat is gewoon kut.

Maar…..

Wat als je er zelf niet alles aan doet om beter te zijn? Wat als je zit te zeuren dat je geen antibiotica krijgt, maar wel suikers, simpele koolhydraten, frisdrank en fastfood naar binnen schuift? Wat als je niet je koekjes wilt opgeven, want het leven is al kut genoeg met Lyme? Mag je dan wel zeuren dat je niet gehoord wordt, niet geholpen wordt?

Is het een excuus dat gezonde mensen die dingen wel mogen doen? Of hoort dit gewoon bij de ziekte en mag je niet zeuren om de input van anderen als je zelf niet alles eraan wilt doen? Ja, natuurlijk is deze wereld verknipt dat er bij kankerpatienten tonnen aan geld in gaan aan chemo en bestraling, en niemand verder vragen stelt. Maar kunnen we echt boos zijn op de rest als we zelf niet alles willen geven? Als we zelf niet die extra mile willen lopen, waarom zouden de artsen dat dan doen? Je verantwoordelijkheid ligt altijd eerst bij jezelf. Je kan zoveel doen. De kennis is er, het niet weten is geen excuus meer. Maar het doen is wat anders. Maar mogen we dan klagen?

bamboe

Re: Wanneer mag je klagen?

Berichtdoor bamboe » Vr 8 Feb 2013 0:28

Tja Robyne, wie bepaalt het of wie dan ook wel of niet mag klagen?
Klagen kan heel gezond zijn.
Het hart luchten heet dat.
Het kan een vorm van werken aan bewustwording zijn.
De censuur op klagen wordt meestal gehanteerd door mensen die van zichzelf niet mogen klagen om duistere redenen zou ik zeggen.
Er zijn mensen die klagen om te klagen.
Ik vind zelfs daar ook wel wat voor te zeggen, misschien omdat die mensen geen andere weg in willen / kunnen slaan.
Dat is dan vooral voor henzelf jammer zou ik zeggen, maar zolang ze die vicieuze cirkel nog nodig hebben zou ik zeggen: blijf gaan.

Tja en dan is er bij jou bewustzijn op hoe mensen hun ongezonde levenswijzen in stand kunnen blijven houden.
Of die mensen daar dan dat bewustzijn ook op hebben is maar de vraag en dan nog: iedereen zijn eigen padje.
Dat is in elk geval mijn harde persoonlijke weg.

Volgens mij doe jij heel hard je best Robyne.
Mag jij niet klagen van jezelf of van anderen niet?

Ff naar je persoonlijke verhaal nog!

Robyne

Berichtdoor Robyne » Vr 8 Feb 2013 2:40

ha! daarom vind ik het altijd zo leuk als jij reageert!

UHm..... ik mag van mezelf niet klagen als ik het niet 100% goed doe. Klopt. En dat vind ik ook van anderen. Laats een vriendinnetje: My belly always hurts when I eat pasta and bread. Ik: Stop eating it then! Vriendin: Yeah, but thats so difficult, I mean, you have to enjoy your food right. Dit ging ongeveer 2 uur zo door. Dan denk ik echt hou je kop en zeik niet, of je eet het brood en dan eigen schuld dikke bult of niet en dan heb je geen pijn hoef je ook niet te zeiken. Simpel. En dat doe ik ook bij mezelf. Ik klaag niet over pijn of moeheid als ik zondig, mn supplementen niet neem etc.

En dat vind ik ook bij anderen. soms vragen mensen hier op het forum om hulp en zeggen ze dat ze het echt niet meer weten. Dan geef je ze een tip en zeggen ze daarna dat dat niks voor ze is, ze het onzin vinden, of liever gewoon een pilletje willen. Wat is dan groter denk ik? Het probleem toch? En als dat niet zo is, dan moet je je mond houden.

Ik ben hier ook wel een beetje obsessief mee bezig. Ik weet hoe ik moet eten, ik wil zo eten, ik wil beter worden, ik wil naar buiten kunnen, me beter voelen, van de pijn af, ik weet dat dieet helpt, waarom doe ik het dan niet?!! Dus ik loop de hele dag met een berg schuldgevoel, een tas biologische boodchappen met enkel groenten fruit en vlees langs de bakker om een croissantje te halen. WAAROM?!

Ik heb trouwens wel veel intressante artikelen gevonden waarom dit zo werkt, maar er van af komen is een tweede....

De NLP sessies, confirmations, lijstjes met voornemens, beloningen etc werken voor geen ene mallemoer.

Hebben anderen dit probleem niet? Als ik al die blogs zie met die mensen die hun leven hebben omgegooid en inmens verbeterd door goed eten dan wil ik heel graag weten HOE DAN?

Ik heb nu een aftelkalender gemaakt... zo van over zoveel dagen kan je een ander leven hebben, ga ervoor!

Werkt nu nog niet echt....

Hayley

Berichtdoor Hayley » Vr 22 Feb 2013 2:24

Hoi Robyn,

Het zijn allemaal maar mensen, don't be so harsh on them :)

Ik denk dat je kan aannemen dat niemand een ziekte of beperking wil hebben in de eerste plaats, en hoe iemand daarmee omgaat verschilt erg, denk ik, de één is de ander namelijk niet.
En je hebt mensen die klagen eerder dan de ander, dat is ook per persoon verschillend.

En of je wel of niet mag klagen, als het je goed doet en oplucht, waarom niet?

Ik heb het zwaar gehad, verschrikkelijk, en toch dacht ik altijd aan dat het nóg erger kan, en dat ik blij ben dat ik nog leven mag in de eerste plaats.

Terug naar “Lyme Café”