CYBERPESTEN

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
Tulipano

CYBERPESTEN

Berichtdoor Tulipano » Ma 6 Jan 2014 16:16

Het is te triest voor woorden dat een dergelijk onderwerp uberhaupt onderdeel wordt op een patientenforum maar helaas geen overbodige luxe:

Op dit moment is er geen wetsartikel dat cyberpesten expliciet strafbaar stelt. Daarom wordt er gebruik gemaakt van bestaande artikelen uit het Wetboek van Strafrecht, bijvoorbeeld:

Belediging/ Smaad/ Smaadschrift: Artikel 261
• Bedreiging: Artikel 285
• Stalking: Artikel 285b
• Grooming: Artikel 248e
• Hacking van een account: Artikel 138a
• Vernieling van computergegevens: Artikel 350a
• Ontucht: Artikel 248a
• Schennis der Eerbaarheid: Artikel 239
• Portretrecht: Artikel 12

Mogelijke straffen die daders van cyberpesten kunnen krijgen zijn bijvoorbeeld een taakstraf en/of een geldboete. Als extra voorwaarde kan er opgelegd worden dat de verdachte de incorrecte informatie van internet moet verwijderen onder toeziend oog van de officier van justitie.

HET DOEN VAN AANGIFTE EN MELDING:

Aangifte
Bij strafbare feiten kan er aangifte worden gedaan.Voor strafrechterlijke vervolging is er bewijs nodig. Om van het cyberpesten bewijzen te verzamelen, zijn bijvoorbeeld chat-logs te gebruiken. Ook een schermafdruk van een webpagina kan bewijs zijn. Bij minderjarige kinderen doen de ouders aangifte.

Melding
Als er geen aangifte gedaan kan worden, kan er ook een melding gedaan worden. De politie is dan toch op de hoogte van de feiten. De politie kan op deze wijze feiten verzamelen over een pester.

Bron: http://www.pestweb.nl/artikel/-/asset_p ... 23F4584AAD

admin
Beheerder

Re: CYBERPESTEN

Berichtdoor admin » Ma 6 Jan 2014 16:22

Waarom plaats je dat hier?

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Ma 6 Jan 2014 16:24

Omdat ik CYBER STALKING hier ook plaatste.

admin
Beheerder

Berichtdoor admin » Ma 6 Jan 2014 16:26

Tulipano schreef:Omdat ik CYBER STALKING hier ook plaatste.

Ik wil volledige uitleg hebben waarom je hier nu een topic plaatst over cyperpesten.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Ma 6 Jan 2014 16:35

onderstaande topics lijken me voldoende aanwijzingen te geven::

viewtopic.php?f=2&t=8101&start=10
viewtopic.php?f=3&t=7316&start=210
viewtopic.php?f=2&t=8105&p=79585#p79585

Er zijn er nog meer, maar het kost me inmiddels nogal wat moeite om het allemaal bij te houden.

P.S. Als admin het nodig acht om dit onderwerp ergens anders te plaatsen respecteer ik dit ten volste. Ik denk echter wel dat het belangrijk is dat de inhoud gelezen wordt.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 6 Jan 2014 20:06

Ook ik wil hier graag mijn beklag doen over belastende opmerkingen van iemand jegens mij als persoon en over mijn ziekte verschijnselen:

viewtopic.php?f=22&t=8047&start=100

Ik was hier enorm van geschrokken en heb er als ik het nu weer lees, heel veel last van.

NB:
Wat moeten alle lezers nu wel niet van mij denken.. . . . . .

bamboe

Berichtdoor bamboe » Ma 6 Jan 2014 22:41

Ik wil volledige uitleg hebben waarom je hier nu een topic plaatst over cyperpesten.

Beste Admin:
Ik ben het met de vorige twee posters eens dat iemand op het forum buitensporig veel woorden investeert in het negatief wegzetten en onaangenaam bejegenen van medeforumleden.
Een beheerder met zijn hart op de juiste plaats laat dit niet gebeuren en moedigt inhoudelijkheid aan zonder dat forumleden bij anderen op de man of vrouw spelen met suggestieve en afkeurende taal over andermans en vrouws doen en laten.
Dit is een patientenforum: wij zitten hier volgens mij als het goed is om samen verder te komen in wat ons kan helpen, niet om hier in elkaars berichten te zagen.

Neem de volgende verdachtmaking / insinuatie: viewtopic.php?f=3&t=7316&start=210 :
Ik hoop oprecht dat je dit, als je geen echte stroman/vrouw voor alternatieve middelenverkopers/pushers, met een voor Lymepatiënt onuitputtelijke energie bent [...]

Op de man (vrouw) spelen: (iemand die zichzelf als de maat neemt, mag bovendien de Nederlandse taal machtig zijn) : viewtopic.php?f=3&t=7316&start=200#p81309
Ik ben af en toe zeer verbaast over je naïviteit, en hoe je daar keer op keer in blijft vliegen.

Grenzenloosheid in persoonlijke beelden over anderen aan ons als lezers opdringen viewtopic.php?f=3&t=7316&start=210#p81854 :
Even een update naar jouw "beptrail" onderwerp waar jij en de rest van het met 'complottheorie' geïnfecteerde koffiekransje in blijft

Afkeurende opmerkingen over andermans berichten: een kleine greep viewtopic.php?f=3&t=7316&start=210#p81854
[...] laat dat nutteloze geleuter eens!

viewtopic.php?f=3&t=7316&p=81244#p81244
Zeer tendentieus bericht [...].

Dit bericht: viewtopic.php?f=22&t=8047&start=100#p81626 is tot slot inderdaad stuitend.
Iemand hier op het forum matigt het zichzelf aan vanachter een pc ongevraagd en in kwetsende bewoordingen zich bezig te houden met de manier waarop iemand anders omgaat met haar ziekte en meent recht te hebben op persoonlijke gegevens over diagnoses e.d. op dit publieke forum.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Di 7 Jan 2014 3:04

Tulipano schreef:Het is te triest voor woorden dat een dergelijk onderwerp uberhaupt onderdeel wordt op een patientenforum maar helaas geen overbodige luxe:

Op dit moment is er geen wetsartikel dat cyberpesten expliciet strafbaar stelt. Daarom wordt er gebruik gemaakt van bestaande artikelen uit het Wetboek van Strafrecht, bijvoorbeeld:

Belediging/ Smaad/ Smaadschrift: Artikel 261
• Bedreiging: Artikel 285
• Stalking: Artikel 285b
• Grooming: Artikel 248e
• Hacking van een account: Artikel 138a
• Vernieling van computergegevens: Artikel 350a
• Ontucht: Artikel 248a
• Schennis der Eerbaarheid: Artikel 239
• Portretrecht: Artikel 12

Mogelijke straffen die daders van cyberpesten kunnen krijgen zijn bijvoorbeeld een taakstraf en/of een geldboete. Als extra voorwaarde kan er opgelegd worden dat de verdachte de incorrecte informatie van internet moet verwijderen onder toeziend oog van de officier van justitie.

HET DOEN VAN AANGIFTE EN MELDING:

Aangifte
Bij strafbare feiten kan er aangifte worden gedaan.Voor strafrechterlijke vervolging is er bewijs nodig. Om van het cyberpesten bewijzen te verzamelen, zijn bijvoorbeeld chat-logs te gebruiken. Ook een schermafdruk van een webpagina kan bewijs zijn. Bij minderjarige kinderen doen de ouders aangifte.

Melding
Als er geen aangifte gedaan kan worden, kan er ook een melding gedaan worden. De politie is dan toch op de hoogte van de feiten. De politie kan op deze wijze feiten verzamelen over een pester.

Bron: http://www.pestweb.nl/artikel/-/asset_p ... 23F4584AAD

Neem me niet kwalijk, maar deze even overtrokken als overbodige poging, gelijk in de draad "CYBER STALKING'', kunnen we missen als kiespijn, of er iets nuttigs ten behoeve van alle Lymepatiënten mee doen.

Ontlening aan deze wetsartikelen is niet meer dan van al dan niet schoolgaande pubers die elkaar pesten, in dier voege voel ik mij als volwassene dus ook in het geheel niet aangesproken, eigenlijk alweer een 'jammer' en overbodig topic van TS, wat niet ter zake doet in het algemene belang van de Nederlandse en Belgische Lyme patiënt, maar waarbij TS meer aangeeft zich geremd te voelen, door kritisch weerwerk mijnerzijds, waar zij eerst meende ongebreideld een 'open podium' meende te hebben voor de door haar beleefde als 'waar zijnde' visies.

Naar het burgerlijk wetboek gezien, kan ik in de door haar opgesomde wetsartikelen er maar eentje vinden die thans enige grondslag zou kunnen hebben op basis van artikel 285 (bedreiging:
viewtopic.php?f=2&t=6462&start=120#p81222

savan schreef:Nadeel is dan dat jij je ervaringen hier dan niet meer kan delen, zoveel voorbarig commentaar heb je gegeven.

Ik denk dat er qua meer serieuze en juridisch aanvechtbare items, artikel 196 meer aan de orde is. Dat betreft 'misleiding'.

Als de gemiddelde bezoeker gebruikt maakt van de zoekfunctie, dan wordt je met een aantal 'zoeksleutels' al snel behoorlijk 'wijzer'.

Ik maak het voor de gemiddelde bezoeker even wat makkelijker, hoeven ze het alleen maar aan te klikken:

Big Pharma: search.php?keywords=Big+Pharma&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

Big Farma: search.php?keywords=big+farma&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

Big Business: search.php?keywords=big+business&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

Miljarden: search.php?keywords=Miljarden&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

Miljoenen: search.php?keywords=Miljoenen&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

Kankerindustrie: search.php?keywords=kankerindustrie&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

Geldwolven: search.php?keywords=geldwolven&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

Ik kan nog wel even doorgaan, maar als je als 'gewone' of 'mogelijke' Lymepatiënt hier door fietst, kun je onmogelijk ontkennen dat er hier geen sprake is van een ongekende manier van 'in diskrediet' brengen van de reguliere gezondheidszorg, en dat overwegend ten behoeve van allerlei zeer discutabele sites, figuren en therapieën, tegen niet te overziene kosten.

Lees je die links door, dan kun je zien dat er kennelijk een 'vaste kern' bestaat die elkaar versterkt in dit soort 'niet neutrale' opvattingen.

Je ziet ze ook terug als reflectant in deze draad, men ervaart mij als 'verstoorder' van hun 'absolute' beleving in 'waarheid'.

Daar deins ik nimmer voor terug, eerlijk duurt het langst!

Groetjes, Wouter

WouterB

Berichtdoor WouterB » Di 7 Jan 2014 3:08

Tulipano schreef:Er zijn er nog meer, maar het kost me inmiddels nogal wat moeite om het allemaal bij te houden.

Dat komt toch, gezien de veelheid aan andere links en doorverwijzingen, toch minimaal over als een contradictie. :)

Groetjes, Wouter

WouterB

Berichtdoor WouterB » Di 7 Jan 2014 3:19

Foetsie schreef:NB:
Wat moeten alle lezers nu wel niet van mij denken.. . . . . .

Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, dankzij de uitstekende zoekfunctie van dit forum, kan een ieder kennis nemen van jouw bijdrages(overwegend 'Off topiccafé :toost: ):

search.php?author_id=4903&sr=posts

Groetjes, Wouter

Terug naar “Lyme Café”