Beste forum-leden,
Klopt het dat vrouwen vaker Lyme hebben dan mannen.
De thuisverpleging zei toevallig dat ze meer vrouwen infuusbehandeling voor lyme toedient dan mannen. Als ik zo op het forum kijk, zijn daar ook meer vrouwen dan mannen actief.
Zouden vrouwen echt vaker last hebben van Lyme en hoe zou dat dan komen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Hebben vrouwen vaker last van Lyme dan mannen?
-
-
Re: Hebben vrouwen vaker last van Lyme dan mannen?
Hoi Berkelbende,
Dat is een interessante vraag; ik vond o.a. de volgende stelling in een artikel van de New York Times:
http://www.nytimes.com/health/guides/di ... print.html
Misschien lijkt het of er meer vrouwen worden getroffen omdat vrouwen fysiek vaak iets zwakker zijn dan mannen en wat sneller naar de dokter gaan. Daarnaast kampen vrouwen met hormoonschommelingen die invloed kunnen hebben op Lymeklachten. Als je denkt aan boswachters, joggers en mountainbikers, dan zouden ook aardig wat mannen het risico van een Borrelia infectie moeten lopen, helaas.
Dat is een interessante vraag; ik vond o.a. de volgende stelling in een artikel van de New York Times:
Sex . Men and women are equally at risk.
http://www.nytimes.com/health/guides/di ... print.html
Misschien lijkt het of er meer vrouwen worden getroffen omdat vrouwen fysiek vaak iets zwakker zijn dan mannen en wat sneller naar de dokter gaan. Daarnaast kampen vrouwen met hormoonschommelingen die invloed kunnen hebben op Lymeklachten. Als je denkt aan boswachters, joggers en mountainbikers, dan zouden ook aardig wat mannen het risico van een Borrelia infectie moeten lopen, helaas.
-
Dat idee heb ik ook, dat vrouwen er meer/vaker getroffen worden.....
Wat me ook opvalt onder lotgenoten waar ik contact mee heb dat de verschijnselen rond oktober beginnen. Aangezien ik (en anderen) niet weet wanneer ik ben besmet is dan de vraag, ben je in dat voorjaar/zomer besmet??
Wat me ook opvalt onder lotgenoten waar ik contact mee heb dat de verschijnselen rond oktober beginnen. Aangezien ik (en anderen) niet weet wanneer ik ben besmet is dan de vraag, ben je in dat voorjaar/zomer besmet??
-
nic40 schreef:Wat me ook opvalt onder lotgenoten waar ik contact mee heb dat de verschijnselen rond oktober beginnen. Aangezien ik (en anderen) niet weet wanneer ik ben besmet is dan de vraag, ben je in dat voorjaar/zomer besmet??
hmmm, ik denk niet dat je dat zo kunt zeggen.
Omdat ik wel weet wanneer ik besmet ben, kan ik zeggen dat het 3 en een half jaar duurde voordat ik echt erg ziek werd.
Het kan zelfs denk ik nog wel langer duren, het heeft er mee te maken dat de borrelia zich niet in 2 uur deelt maar ongeveer rond de 24 uur. En dan heeft het ook nog eens mangaan nodig om virulent te worden, nu hebben de meeste mensen niet zo bijzonder veel mangaan in hun lichaam (dat is normaal)
Vandaar dat de openbaring van de ziekte nogal lang kan duren.
-
Er zijn verschillende redenen waarom vrouwen meer langdurige lyme hebben.
Dikwijls is hun immuunsysteem al zwakker door hormonale factoren en door zwangerschappen, bevallingen en bloedtransfusies na bevallingen en miskramen. Trouwens, bloedtransfusie is één van de mogelijke besmettingsvormen van borrelia.
Bijkomend is er door beroepskeuze een grotere groep vrouwen die een zorgend beroep hebben. Het voortdurend in contact komen met kinderen of volwassenen met banale infecties is een aanslag op hun immuunsysteem.
Daarom zijn kleuterleidsters, zorgkundige, verpleegkundige en stewardessen de grootst getroffen groep: dit zijn meestal vrouwen + contact met groep met veel (banale) infecties
Dikwijls is hun immuunsysteem al zwakker door hormonale factoren en door zwangerschappen, bevallingen en bloedtransfusies na bevallingen en miskramen. Trouwens, bloedtransfusie is één van de mogelijke besmettingsvormen van borrelia.
Bijkomend is er door beroepskeuze een grotere groep vrouwen die een zorgend beroep hebben. Het voortdurend in contact komen met kinderen of volwassenen met banale infecties is een aanslag op hun immuunsysteem.
Daarom zijn kleuterleidsters, zorgkundige, verpleegkundige en stewardessen de grootst getroffen groep: dit zijn meestal vrouwen + contact met groep met veel (banale) infecties
-
Dat is goed opgemerkt Els en voor wat mijzelf betreft ook heel herkenbaar.