Thee maakt vrouwelijke bloedvaten schoon

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
vonneke

Berichtdoor vonneke » Wo 20 Feb 2008 11:31

Uitgegeven: 18 februari 2008 10:23

Vrouwen die veel thee drinken, lopen een minder grote kans op het krijgen van dichtgeslibde vaten. Daarmee gaat ook het risico op hart- en vaatziekten omlaag

Uit een groot Frans onderzoek komt naar voren dat drie koppen thee per dag de vaten schoon blijkt te houden. Bij vrouwen, wel te verstaan. Bij mannen trad dit gunstige effect niet op; de onderzoekers hebben nog geen idee waarom dit zo is.

In totaal zijn ruim vierduizend vrouwen van gemiddeld 79 jaar onderzocht. Van degenen die geen thee dronken, had 44 procent last van plaque in de bloedvaten. Bij degenen die meer dan drie koppen thee per dag dronken, was dat bij 33,7 procent het geval.

Er is niet onderzocht welke types thee een positief effect hebben op de vaten. Thee in het algemeen blijkt vettige aanslag en andere vormen van plaque op te lossen.

http://www.nu.nl/news/1440042/151/rss/T ... choon.html

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Mieke

Re: Thee maakt vrouwelijke bloedvaten schoon

Berichtdoor Mieke » Wo 20 Feb 2008 23:03

Bof ik even :D ik ben gek op bijna alle soorten thee ( behalve rooibos )
Het lekkerste vind ik gewone engelse thee maar ook sinaasappelthee
vind ik lekker en groene thee met citroensmaak.

els

Berichtdoor els » Do 21 Feb 2008 12:08

Dit is nu zo'n artikel waarbij ik mij afvraag wat is nu waar.
Toen ik jaren geleden een spastische darm had mocht ik van de natuurarts helemaal geen thee (met uitzondering van rooibos).
De aanslag die ook wel achter blijft in het kopje hecht zicht vast aan de maagwand en darmen was haar visie

Wat is nu waar?
Ik denk, gebruik alles met mate, waar TE voor staan is niet goed

vonneke

Berichtdoor vonneke » Do 21 Feb 2008 13:06

Het is blijkbaar wel een serieus onderzoek geweest want het staat ook in PubMed vermeld:
(Rooibosthee is een thee die ik juist niet kan verdragen. )

Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2008 Feb;28(2):353-9. Epub 2007 Dec 6. Links

Tea consumption is inversely associated with carotid plaques in women.

Debette S, Courbon D, Leone N, Gariépy J, Tzourio C, Dartigues JF, Barberger-Gateau P, Ritchie K, Alpérovitch A, Amouyel P, Ducimetière P, Zureik M.
Inserm, U744, Lille, France.

OBJECTIVE: The aim of this study was to assess the relationship of tea consumption with common carotid artery intima-media thickness (CCA-IMT) and carotid plaques. METHODS AND RESULTS: The study was performed on 6597 subjects aged > or = 65 years, recruited in the French population for the Three-City Study. Atherosclerotic plaques in the extracranial carotid arteries and CCA-IMT were measured using a standardized protocol. Results were tested for replication in another, younger, French population sample (EVA-Study, 1123 subjects). In the Three-City Study, increasing daily tea consumption was associated with a lower prevalence of carotid plaques in women: 44.0%, 42.5%, and 33.7% in women drinking no tea, 1 to 2 cups/d, and > or = 3 cups/d (P=0.0001). This association was independent of age, center, major vascular risk factors, educational level, and dietary habits (adjOR=0.68[95%CI:0.54 to 0.86] for women drinking > or = 3 cups/d compared with none). There was no association of tea consumption with carotid plaques in men, or CCA-IMT in both genders. In the EVA-Study, carotid plaque frequency was 18.8%, 18.5%, and 8.9% in women drinking no tea, 1 to 2 cups/d, and > or = 3 cups/d (P=0.08). CONCLUSIONS: In a large sample of elderly community subjects we showed for the first time that carotid plaques were less frequent with increasing tea consumption in women.

PMID: 18063810

http://atvb.ahajournals.org/cgi/content ... t/28/2/353

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Terug naar “Gezondheid Algemeen”