Tinnitus (oorsuizen)

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
vonneke

Tinnitus (oorsuizen)

Berichtdoor vonneke » Zo 25 Okt 2009 10:51

http://www.hulpbijoorsuizen.nl/over-tinnitus.html

Een goede definitie van tinnitus is: geluid waarnemen waarvoor geen externe bron is. Met andere woorden: een geluid dat alleen voor de hoorder waarneembaar is.

De naam is afkomstig uit het latijn. ‘Tinnitus aurium’ luidt die voluit in het medisch jargon. Dat betekent zoiets als: gerinkel in de oren.

In het Nederlands is tinnitus ook bekend als ‘oorsuizen’. Feitelijk is dat geen goede naam. Tinnitus zit niet in het oor, maar eerder het in hoofd, waar de hersenen de zenuwprikkels waarnemen.

Aritmisch gebonk
De naam ‘oorsuizen’ klopt ook om een andere reden niet. Suizen is maar één van de geluiden die je kunt waarnemen als je tinnitus hebt.

Het lawaai kan allerlei vormen aannemen. Van aritmisch gebonk tot huilende sirenes. Of van een harde ruis tot rinkelende bellen. Daarbij kunnen ook de toonhoogte en de intensiteit verschillen.

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

vonneke

Re: Tinnitus (oorsuizen)

Berichtdoor vonneke » Zo 20 Dec 2009 12:29

http://www.medicalnewstoday.com/articles/174382.php

New Research Shows Hope For Tinnitus Sufferers

Pioneering new research funded by RNID has revealed hope for the early treatment of tinnitus.

The study, led by researchers at the University of Western Australia, has revealed that for a certain period, spontaneous nerve activity in the brain previously shown to be associated with some types of tinnitus is dependent on signals from the ear. So temporarily reducing the signals sent from the ear to the brain opens up the possibility of treating tinnitus early after onset.

Tinnitus can be a distressing and debilitating condition that affects most people at some point. Currently, around one in 100 people experience serious problems with long-term tinnitus.

Professor Don Robertson, who led the study at the University of Western Australia, said:

"This finding indicates there may be an early phase of tinnitus development which could be arrested by temporarily dampening down the firing from the cochlea. And although a lot more research needs to be done at this stage, it is a very exciting prospect."

Dr Ralph Holme, Director of Biomedical Research, said:

"Tinnitus affects seven million people in the UK, yet there are no safe or effective ways of alleviating this stressful condition. We are extremely excited about the significant progress this research has made into identifying a possible window of opportunity for future treatments."

Dianna Zissi, 24, who has suffered from tinnitus for the last two years, said:

"I have always been passionate about music, so having tinnitus has been very detrimental to my lifestyle, leisure and general freedom. I can't sleep at night without some kind of hefty, constant background noise, like a fan, to drown out the cacophony. Tinnitus can be so loud that you just want to scream! It's really encouraging to know that RNID are investing in research into treating this condition. I hope this means that others may one day receive treatment before it's too late."

Increased nerve activity in the brain is often caused by exposure to loud noise - such as music or machinery. The new pre-clinical research shows that this increased nerve activity can be reversed to normal levels by reducing the signals coming from the inner ear. This was done by cooling the cochlea or by applying certain drugs. It is thought that after a longer time period, the increased nerve activity becomes independent of input from the ears, suggesting that there may be a window of opportunity to treat tinnitus before it becomes established. Research is now needed to find treatments to exploit this window of opportunity in tinnitus patients.

Source
The Royal National Institute for Deaf People

Afbeelding

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 7 Feb 2010 10:50

Cafeïne Onthouding: Een ondoeltreffende Tinnitus Therapie

Nieuw onderzoek heeft gevonden dat opgeven van cafeïne oorsuizen niet verminderd .

Onderzoekers verrichtten de eerste pseudo-gerandomiseerde, dubbel-blinde, placebo gecontroleerde studie van cafeïne gefaseerde terugtrekking en onthouding om een verband tussen cafeïne consumptie en tinnitus te testen.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/175881.php

Caffeine Abstinence: An Ineffective And Potentially Distressing Tinnitus Therapy

New research has found giving up caffeine does not relieve tinnitus and acute caffeine withdrawal might add to the problem. This is the first study of its kind to look at the effect of caffeine consumption on tinnitus.

The study, by the Centre for Hearing and Balance Studies at Bristol University and supported by a grant from Deafness Research UK, is published online in the International Journal of Audiology.

Researchers carried out the first pseudo-randomised, double-blinded, placebo controlled study of phased caffeine withdrawal and abstention to test for a connection between caffeine consumption and tinnitus. The aim of the study was to provide evidence for therapeutic practice to the tinnitus community.

Sixty-six volunteers who experienced tinnitus and who usually consumed at least 150 mg a day of caffeine took part in a 30-day trial. Their usual caffeinated tea and coffee was replaced with double-blinded supplies, under one of two conditions: usual caffeine consumption followed by phased withdrawal; or phased withdrawal followed by reintroduction then usual caffeine consumption.

The study was designed so that the participants didn't know about the conditions. They knew they would receive caffeine on some days, but not on others, but did not know which days were which. Participants were required to complete a questionnaire to measure their tinnitus three times during the study - at the start, after they had been withdrawn from caffeine for ten days and after they had consumed their normal amount of caffeine for ten days. The participants also kept a very brief record of their tinnitus symptoms each day.

Dr Lindsay St. Claire, Senior Lecturer in the Centre for Hearing and Balance Studies at the University of Bristol, and the lead researcher on the study, said: "With almost 85 per cent of adults in the world consuming caffeine daily, we wanted to challenge the claim that caffeine makes tinnitus worse. Many professionals support caffeine withdrawal as a tinnitus therapy, even though there is a lack of any relevant evidence, and, in fact, acute symptoms of caffeine withdrawal might even make tinnitus worse.

"Many other dietary restrictions are claimed to alleviate tinnitus without the support from controlled studies. Further work in this area would be of great benefit to people with tinnitus and their clinicians."

Deafness Research UK's Chief Executive, Vivienne Michael, added: "For many years, there has been a commonly held belief that caffeine is a major aggravator of tinnitus symptoms although there is very little evidence to support this. In the UK alone, we estimate that for over half a million people, tinnitus has a negative effect on their quality of life.

"This new paper reports on a detailed analysis of the effects of caffeine consumption, withdrawal, abstinence and the severity of tinnitus symptoms. It provides the first experimental evidence to challenge the theory that caffeine triggers or aggravates tinnitus."

Tinnitus affects nearly 15 per cent of adults in the UK at any one time and caffeine is consumed daily by approximately 85 per cent of adults globally.

Source: Joanne Fryer
University of Bristol

Afbeelding

Hendriks

Berichtdoor Hendriks » Vr 19 Mar 2010 23:09

Als tinnitus ongelukkige was ik na enkele jaren alle klassieke en alternatieve methoden kotsbeu. Zoals iedereen, met oorfluiten, begon de zoektocht naar genezing met de klassieke geneeskunde bij KNO geneesheren en huisartsen. Na de nodige klinische testen en voorgeschreven reeksen van anti-depressiva, bloedverdunners en anti-epileptica ging ik de alternatieve toer op.
Oorkaarsen, acupunctuur, chiropractie, osteopathie, voetzool-reflexologie, shiatsu, tai chi, qigong, electro-therapie, enz……
Ook de hierbij voorgeschreven vitaminen en voedingssupplementen kwamen na een jaar mijn strot uit.
Het volledige circus, varieté en cabaret heb ik meegemaakt.

Als herborist ben ik dan maar gestart met een eigen tinctuur. Ik heb in mijn leven al vele tincturen gemaakt, maar deze keer moest het ontwerp direct gericht zijn op oorsuizen. Aldus onstond er na veel experimenteren (op mijzelf, het beste proefkonijn ) een complexe tinctuur van diverse kruiden en zaden. Een compositie van planten waarvan sommige ook al in de oudheid en de middeleeuwen een zeer vermaard middel waren tegen oorsuizen. Jawel, oorsuizingen is niet alleen van deze tijd.

En, wonder boven wonder, mijn tinnitus is al voor ongeveer 80% genezen. Met het laatste recept had ik na één week al resultaat. Na vijf dagen kreeg ik blackouts; perioden waarbij geen aandacht meer werd geschonken aan de fluittoon.
Een nieuw leven en een nieuwe wereld ging voor mij open. Na enkele weken was de hevige fluitketel al vervangen door een licht gesis. Ik weet dat volledige genezing uitgesloten is, maar zoals het licht geruis er nu is kan ik met een gerust hart verder leven.

De tinctuur heeft één klein nadeel. Gedurende de laatste maanden ben ik enkele kilo’s aangekomen. Dit vindt m.i. zijn oorzaak enerzijds door een betere spijsvertering en anderzijds door de reinigende werking van lever, gal en nieren.

Ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkeling want de moed geef ik, kost wat kost, nooit maar dan ook nooit op.

Hendriks

tinctuur@live.be

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 20 Mar 2010 13:16

Hallo Hendriks, dank voor je bericht!
je schrijft dit op een forum over de ziekte van lyme.
Heb je zelf ook de ziekte van lyme naast problemen met je oor?

groetjes,
Dorien

vonneke

Berichtdoor vonneke » Do 13 Mei 2010 15:55

Afbeelding

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 8 Aug 2010 14:25

Tinnitus Causes and Treatments :

http://www.askdocweb.com/tinnitus.html

Afbeelding

Onno

Berichtdoor Onno » Vr 17 Sep 2010 11:40

Hallo,

Het oorsuizen heb ik al sinds maart 2009, maar sinds een maand heb ik een drukkend gevoel in mijn rechteroor. Het blijkt dat het gehoor rechts sterk afneemt. Op het internet heb ik gelezen dat doxycycline ook van invloed kan zijn op het oorsuizen. Sinds 21 juni jl. ben ik gestart met het Augsburger schema voor chronische lyme met co-infecties. Hierdoor slik ik de eerste drie dagen van de week 600mg per keer Azithromycine, daarnaast tweemaal daags 200mg Quensyl (Hydroxychloroquine) en tweemaal daags 200mg Doxycycline. Na zeven weken waren de waarden van de LTT iets afgenomen. Na de 14e week zal er op de laatste maandag van september opnieuw een LTT worden uitgevoerd. Ik zal het oorsuizen en met name de doofheid sowieso aan de behandeld arts in Duitsland melden.
Zijn er bij jullie gevallen bekend, waarbij de acute doofheid en het suizen af is genomen?
Trouwens om de darmen te ontlasten tegen de zware antibiotica neem ik het medicijn Immunoform Flora. Hierdoor heb ik geen darmklachten. Ook neem ik geen melkproducten, waardoor ik weinig tot geen last heb van diarree.
Voor de goede orde, ik ben waarschijnlijk in mei 2007 besmet geraakt en in juni 2009 voor het eerst behandeld. Voor de behandeling ben ik naar Bremen (Duitsland) gegaan, waar ik nog steeds in behandeling ben.

Mvg.

Onno

Terug naar “Gezondheid Algemeen”