Matige consumptie van wijn en betere cognitiviteit

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
vonneke

Matige consumptie van wijn en betere cognitiviteit

Berichtdoor vonneke » Vr 27 Aug 2010 15:57

Matige consumptie van wijn wordt geassocieerd met betere cognitieve testresultaten

http://www.medicalnewstoday.com/articles/198128.php

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract

Moderate wine consumption is associated with better cognitive test results: a 7 year follow up of 5033 subjects in the Tromsø Study

Background – The impact of moderate alcohol consumption on cognitive function and dementia is unclear. We examined the relationship between consumption of different alcoholic beverages and cognitive function in a large population-based study.

Methods – Subjects were 5033 stroke-free men and women who participated in a longitudinal population-based study in Tromsø, Norway. Alcohol consumption and other cardiovascular risk factors were measured at baseline and cognitive function was assessed after 7 years follow up with verbal memory test, digit–symbol coding test and tapping test.

Results – Moderate wine consumption was independently associated with better performance on all cognitive tests in both men and women. There was no consistent association between consumption of beer and spirits and cognitive test results. Alcohol abstention was associated with lower cognitive performance in women.

Conclusions – Light-to-moderate wine consumption was associated with better performance on cognitive tests after 7 years follow up

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Martijn

Re: Matige consumptie van wijn en betere cognitiviteit

Berichtdoor Martijn » Vr 27 Aug 2010 17:02

Waar wijn al niet goed voor is! En dan is het ook nog eens vurrukkuluk.

*nog een glaasje wijn inschenken doet*

marietje

Berichtdoor marietje » Vr 27 Aug 2010 22:37

Leuk om te horen..Nog een goed motivatie af en toe een wijntje te nemen. Ga nu meteen maar aan mijn cognitieve functies werken :wink:

Hou jij ook van wijn,Martijn? Doet wat?
Luctor et Emergo

Chris H

Berichtdoor Chris H » Vr 27 Aug 2010 22:57

marietje schreef:Hou jij ook van wijn,Martijn? Doet wat?

Ik geloof dat de wijn invloed heeft op zijn grammatica :wink:

Ikzelf hou het op 1 glaasje, ik was al nooit zo'n wilde maar ik krijg snel meer last de volgende morgen...

Ratten ook: Immune response to the Lyme spirochete Borrelia burgdorferi affected by ethanol consumption
http://www.sciencedirect.com/science?_o ... cef2109b3c

marietje

Berichtdoor marietje » Vr 27 Aug 2010 23:08

Ik geloof dat de wijn invloed heeft op zijn grammatica

"Als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan", zegt het spreekwoord. Maar volgens bovenstaande artikelen is dat dus lang niet altijd het geval...

Arme ratjes... :?
Luctor et Emergo

Annie de Muis

Berichtdoor Annie de Muis » Za 28 Aug 2010 18:03

Als bier en andere dranken geen significant effect hebben zou het mogelijk iets met de in wijn aanwezige "flavonoïden" te maken kunnen hebben.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”