Wetenschappers bedreigd die beweren dat CVS psychisch is

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
Martijn

Wetenschappers bedreigd die beweren dat CVS psychisch is

Berichtdoor Martijn » Di 23 Aug 2011 23:07

Bron: http://welingelichtekringen.nl/14848-we ... reigd.html

Wetenschappers die beweren dat CVS psychisch is, worden met de dood bedreigd

Geplaatst op: maandag 22 augustus 2011
Door: Chantal Caes
Categorie: Wetenschap
Bron: The Guardian

Engelse wetenschappers, die onderzoek doen naar het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS), vroeger ook wel myelitische encephalitis of ME genoemd, worden bedreigd door activisten die beweren dat ze de ware oorzaak van de ziekte opzettelijk geheim houden. De politie neemt de (doods)bedreigingen heel serieus en beschouwt de activisten als gevaarlijk.

Wetenschappers die suggereren dat het syndroom enige psychische component heeft, worden aangeklaagd bij de universiteiten. De aanklacht wordt begeleid door brieven, die ten onrechte suggereren dat de wetenschappers betaald worden door de farmaceutische industrie en zorgverzekeraaars.

De activisten willen liever horen dat er een lichamelijke oorzaak is voor CVS. Een hoogleraar, die in een artikel aangaf dat eerdere studies die CVS aan het virus XMRV koppelden niet klopten, moest dat zwaar bekopen. Ze trok zich terug uit een internationaal samenwerkingsverband, nadat ze was gewaarschuwd dat ze neergeschoten zou worden als ze naar de VS zou gaan. Een soortgelijke haatcampagne volgde na een studie, die gepubliceerd werd in The Lancet eerder dit jaar. Daarin werd gesuggereerd dat cognitieve gedragstherapie het lijden kan verzachten.

Niet één van de wetenschappers beweerde dat CVS een louter psychisch probleem is. Er is - zoals bij heel veel aandoeningen - sprake van een combinatie van factoren: een genetische component, een virusinfectie in de kinderjaren, maar ook een sociaal isolement, stress en negatieve levensgebeurtenissen tijdens de volwassenheid.

Erg logisch zijn de claims ook niet. Waarom zou de farmaceutische industrie willen horen dat CVS psychisch is? Zij hebben er meer baat bij als er een lichamelijke oorzaak is, die met medicijnen of een vaccin te behandelen is.

Bron: The Guardian

paperwhite

Re: Wetenschappers bedreigd die beweren dat CVS psychisch is

Berichtdoor paperwhite » Ma 5 Sep 2011 23:17

Niet goed te keuren die bedreigingen maar misschien wel begrijpelijk . Jarenlang heeft een medische elite net als bij lyme ,beweerd dat CVS uitsluitend psychisch is. Plots was alles wat men niet wist CVS en werden duizenden nutteloze en kostelijke psychotherapieën doorgevoerd. In België had de psychiater V.O. zelfs een kliniek waar "CVS" volgens hem met cognitieve therapieën goed behandeld werd.Het was een ordinaire psychiatrische kliniek waar patiënten zelf hun kamer moesten poetsen terwijl er toch een ligdag werd aangerekend. De man kreeg miljoenen overheidssubsidie, maar er werd geen onderzoek gedaan. Het was een goudmijn voor die man. Alle patiënten kregen onmiddellijk een psychiatrisch etiket. Ik werd er 10 jaar geleden opgenomen en kreeg onmiddellijk het etiket "psychiatrisch". Er werden onmiddellijk psychofarmaka gegeven. De man maakte veel reclame voor sipralexa.Er werd uitsluitend een bloedonderzoek gedaan, daaruit bleek dat ik klierkoorts had en bloedstollingstoornissen. De man was ziedend toen ik na een week zijn instelling verliet. Ik genas spontaan na enkele weken...
Jammer dat ik niet van de lyme spontaan genees.
Maar met bedreigingen haalt men ook niets uit..Participatie van patiënten kan deze toestanden vermijden, dat en niets anders...
paperwhite

MaPo

Berichtdoor MaPo » Di 13 Sep 2011 12:19

Die arts heet V.O.? Heb je ook een klacht ingediend? En hoe kwam je daar dan terecht, via de huisarts?
groetjes Martha

JeroenL

Berichtdoor JeroenL » Wo 19 Okt 2011 0:28

terecht, ik heb al met diverse doktoren gesproken die zeiden te weten dat het allemaal niet erg klopte, en dat ze het simpelweg gewoon niet wisten, sommige gaven ook toe dat het een kwestie van geld was. kan me voorstellen dat sommige patienten zich op een gegeven moment zo genaaid voelen dat ze het heft in eigen handen gaan nemen omdat die artsen met wanprestaties en rare oplossingen komen.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”