Lyme-bewuste arts: weet jij welke vetten je echt nodig hebt?

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
Robyne

Re: Lyme-bewuste arts: weet jij welke vetten je echt nodig h

Berichtdoor Robyne » Vr 8 Mar 2013 15:48

Ik trek dus kokosolie voor geen meter. Dacht eerst dat het aan de geur lag, maar ook de geurloze kreeg ik irritatie van. Toen heb ik supplement laurinezuur geprobeerd. Holy moly. Die kwam er gezamenlijk met mijn ontbijt weer uit. Heel jammer, want ik weet hoe goed het is!

Trouwens, Die Frits geeft hier binnenkort een reeks lezingen! Gaan we het allemaal eens horen!

Mijn arts raadde me trouwens saffloerolie ten strengste af. Is omega 6, en die krijgen we iets te veel binnen juist! Ik gebruik alleen olijfolie, boter, ghee en soms een beetje lijnzaad of sesam.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 8 Mar 2013 16:16

Ik trek dus kokosolie voor geen meter.

Robyne, ik laat alles energetisch testen en volgens mij behandelaar is het spul ook niet goed voor me.
Eerder heb ik ook eens in de trein bijna staan overgeven nadat ik kokosolie gegeten had.
Maar zo'n reactie heb ik er nu niet meer op, maar nog steeds is het kennelijk niet goed voor me.
Soms als ik gefrituurd eten wil, dan gebruik ik wel kokosolie omdat het zulk stabiel vet is (wordt geen transvet bij verhitting) en dat gaat wel goed: maar dan gebruik ik het als damagecontrol (dat ik dan geen omega 6 olie hoef te gebruiken die niet tegen hitte kan).

Robyne

Berichtdoor Robyne » Zo 10 Mar 2013 15:15

Ik frituur of verhit zelden iets op hoge temperaturen. Als ik dit wel doe gebruik ik ghee. Volgens mij is dat ook ok op hoge temperaturen? Wel de boter ghee, niet de plantaardige!!!

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 10 Mar 2013 16:18

hoi Robyne, ik weet het niet precies hoe het zit met maximale temperaturen: ik dacht in elk geval met kokosolie dat je het beste niet hoger kan gaan dan 175 graden.
Boter (en dus ook ghee) geen idee, maar het is wel een stabiel vet, dus kan hogere temperaturen aan.

Hier meer info over het ketogene dieet dat oorspronkelijk goed bleek te zijn voor epileptiepatienten.
Echter het heelt ook kanker maar bijv. ook diabetes type I en dus ook ALS en Alzheimer:

http://articles.mercola.com/sites/artic ... n=20130310
http://incrediblehealingjournals.com/el ... enic-diet/
http://www.youtube.com/watch?v=bNLtVIfsEiY

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 9 Jun 2013 15:33

http://www.sott.net/article/262560-Is-t ... e-diseases
Is the Ketogenic Diet the cure for multiple diseases?
Laatst gewijzigd door bamboe op Ma 17 Jun 2013 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Ma 17 Jun 2013 11:04

Een zeer uitgebreid overzicht ook van welke vetten ondersteunend kunnen zijn: http://bit.ly/KtT1EI
Hier wat meer uitleg en tekst: http://bit.ly/VpUce2

Wil je een tijdje geen honger hebben (tijdjes vasten kan goed zijn om je lichaam eens vrijaf te geven): zie eens de handreiking van hoe je bulletproof koffie maakt: https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 3IkyBrCQh0
Laatst gewijzigd door bamboe op Ma 17 Jun 2013 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 17 Jun 2013 14:16

Dank je wel Bamboe voor de uitgebreide info.
En ja, ik neem sinds een maand of 2 een paar eetlepels omega 3 en een paar omega 6.
Dwz. lijnzaadolie en saffloerolie door mijn yoghurt in de ochtend. En ik eet gekiemde biologische zaadjes.
En.....omega 7, voor gezonde slijmvliezen in het lichaam (Ja, omega 7, het bestaat) Deze koop ik in capsules en het heet membrasin.
Dit omdat ik mij ervan bewust ben dat mijn lichaam gewoon niets meer kan hebben, en ik ben vorig jaar zo vrezelijk ziek geweest dat ik dacht dat ik dood ging.
En dat wil ik liever nooit meer mee maken, tenzij ik heel oud ben en het is de tijd voor mij om te sterven.

Vandaar dat ik er ook niet zoveel moeite mee heb om het te eten, ik hoef alleen maar aan die periode terug te denken over hoe vrezelijk het was, en dan krijg ik vanzelf weer de boost om door te gaan met het totaal andere eten wat ik sindsdien nuttig

En omega 3 en omega 6 komen de meeste mensen sinds de laatste decenia sowieso al tekort. Hier ben ik ook bewust van geworden vanaf het moment dat mijn lichaam het niet meer trok.

Groetjes, en iedereen sterkte

bamboe

Berichtdoor bamboe » Ma 17 Jun 2013 14:24

hoi Foetsie, de omega 7 daar las ik pas iets over: en dat het niet in zoveel dingen zit: duindoorn, macadamianoten en nog iets.

En dat wil ik liever nooit meer mee maken, tenzij ik heel oud ben en het is de tijd voor mij om te sterven.

Goed streven Foetsie lijkt me!

Over lijnzaadolie: probleem is wel dat deze snel ranzig wordt na openen fles.
Je hebt altijd de optie grasboter/(koudgeperste, organische) kokos- of mct-olie: die truc van in je koffie zoals in het youtubefilmpje is echt een aanrader.

Veel sterkte ook voor jou en ga zo door.

p.s. hier nog een interessante handreiking van dr. Mercola:

http://articles.mercola.com/sites/artic ... 7ProdTest2
Cheese—A Nutritional Powerhouse that Can Help Protect Your Heart, Brain and Bones June 17, 2013 Don't Skip the Cheese - It's Healthier Than You Think
Cheese contains the powerful nutritional triad of calcium, vitamin D and vitamin K2, which together channel calcium into your bones and teeth while keeping it out of your arteries; this, combined with its omega-3 fats, make cheese a very heart-healthy food
The cheese you select should be made from high quality milk, ideally raw organic milk from grass-pastured animals that are never fed grain or soy; avoid processed “cheese foods” as they contain chemical additives
Recent concerns about the salt content of natural cheese are overblown when compared to the massive sodium levels in processed food, especially when you take into account how much processed food people typically consume
Excellent cheese picks due to their high K2 levels are Edam, Gouda, and brie, but cheddar, Colby, hard goat cheese, Swiss and Gruyere are good choices as well

Cheese holds a wealth of good nutrition, including:
High-quality protein and amino acids
High-quality saturated fats and omega-3 fats
Vitamins and minerals, including calcium, zinc, phosphorous, vitamins A, D, B2 (riboflavin) and B12
Vitamin K2
CLA (conjugated linoleic acid), a powerful cancer-fighter and metabolism booster

Grass-fed dairy products not only taste better, they are also nutritionally superior:
Cheese made from the milk of grass-fed cows has the ideal omega-6 to omega-3 fat ratio of 2:1. By contrast, the omega-6 to omega-3 ratio of grain-fed milk is heavily weighted on the side of omega-6 fats (25:1), which are already excessive in the standard American diet. Grass-fed dairy combats inflammation in your body, whereas grain-fed dairy contributes to it.
Grass-fed cheese contains about five times the CLA of grain-fed cheese.
Because raw cheese is not pasteurized, natural enzymes in the milk are preserved, increasing its nutritional punch.
Grass-fed cheese is considerably higher in calcium, magnesium, beta-carotene, and vitamins A, C, D and E.
Organic grass-fed cheese is free of antibiotics and growth hormones.

When it Comes to K2, How Do Your Favorite Cheeses Stack Up?

In my interview with Dr. Rheamue-Bleue http://www.youtube.com/watch?v=ET_2w9OOdtY&feature=player_embedded , she identified the cheeses highest in K2 are Gouda and Brie, which contain about 75 mcg per ounce. Hard cheeses are about 30 percent higher in vitamin K2 than soft cheeses. In perusing the nutritional tables myself, I found it interesting that the cheeses highest in vitamin K2 also tend to be the highest in protein and calcium — so the most nutritious overall14. Just realize that the values listed for “vitamin K” in common nutritional tables are of limited value because they don’t specify what TYPE of vitamin K they’re measuring.

As it turns out, scientists have found high levels of MK-7 in one type of cheese: Edam.11 This is wonderful news for those of you who would much rather sit down to a slice of Edam than a bowl of natto! (Natto, a strongly fermented Japanese soybean product, has the highest MK-7 level of any food.)

Earlier I made my case for selecting raw cheeses from grass-pastured, grass-fed animals. However, cheese contains a bacterially derived form of K2, so it doesn’t matter if the cheese was made from grass-fed milk or not — the bacteria used to culture the cheese is the same. Grass-fed dairy is important for the other reasons I’ve already discussed — just not specifically for the K2.

To summarize then, if you’re going to select cheese with your primary goal being a good source of vitamin K2, the best ones are:

Gouda
Brie
Edam
Other cheeses with lesser, but significant, levels of K2: Cheddar, Colby, hard goat cheese, Swiss, and Gruyere.12

bamboe

Hartziekte-onderzoeker klaagt overheid aan inzake transvet

Berichtdoor bamboe » Vr 13 Sep 2013 20:18

In 2009, Dr. Fred Kummerow, who has studied heart disease for more than 60 years, filed a citizen petition with the US Food and Drug Administration (FDA) calling for a ban on synthetic trans fats.1

In the petition, he noted that heart disease is often the result of trans fat deposited in veins and arteries, which can cause sudden death due to blockage. He stated:

“Trans fat calcifies both the arteries and veins and causes blood clots. Trans fat leads to the reduction of pro stacyclin that is needed to prevent blood clots in the arteries. A blood clot in any of the coronary arteries can result in sudden death.”

The FDA is required to respond to such petitions within 180 days, but Dr. Kummerow has yet to receive a final response even four years later. So, he’s taking matters a step further …

The FDA did not issue a final response, so Dr. Kummerow has filed a lawsuit against them for failing to ban synthetic trans fats as well as their delay in responding to the original petition
Research has shown that heart disease is often the result of synthetic trans fat deposited in the veins and arteries, which can cause sudden death due to blockage
Many processed foods on the market still contain trans fats; to avoid them, skip processed foods or check the ingredients and look for partially hydrogenated oil. If the product lists this ingredient, it contains trans fat.

Studies have linked trans fats to:
Cancer: They interfere with enzymes your body uses to fight cancer
Diabetes: They interfere with the insulin receptors in your cell membranes
Decreased immune function: They reduce your immune response
Problems with reproduction: They interfere with enzymes needed to produce sex hormones
Trans fats interfere with your body’s use of beneficial omega-3 fats
Heart disease: Trans fats can cause major clogging of your arteries. (Among women with underlying coronary heart disease, eating trans fats increased the risk of sudden cardiac arrest three-fold)
Obesity
Asthma
Alzheimer’s disease
Aggressive and violent behavior

http://articles.mercola.com/sites/artic ... 20130907Z2

d4acn

Berichtdoor d4acn » Ma 30 Sep 2013 0:15

Varieren is het keyword hierbij mijns inziens. Ik gebruik als vetbronnen:

- Extra vierge olijfolie
- Extra vierge kokosolie
- Lijnzaadolie
- Sesamolie
- Diverse noten/zaden (chia is een van de omega 3 rijke zaden)
- Avocado's

Alles biologische en de oliën koudgeperst.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”