spraakstoornissen.

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
ma44

spraakstoornissen.

Berichtdoor ma44 » Ma 21 Jan 2013 18:01

Zijn er hier ook lymies die last hebben van spraakstoornissen?....ik heb dit al 2 jaar.
In het begin was het zo erg dat mijn kaak van de ene kant naar de andere kant schoot. Net of is mijn tongspier lam.
Ook heb ik een tijdje gehad, het was net of ik geen kracht had om te spreken, Ik was toen bang dat ik ALS had of zoiets. Ik moest gewoon een gesprek beeindigen, omdat ik net het gevoel had, alsof mijn spieren waren verlamd.
Ook taalstoornis, gewoon foute woorden zeggen. BV niet erlichia schrijven maar religie, of thermostaat in plaats van thermometer. Clearasil ipv christal clear. Gedetoneerd ipv genoteerd .Woorden die er iets lijken....en dan woorden die je niet dagelijks gebruikt.
Wie herkent dit?

marina-marina

Re: spraakstoornissen.

Berichtdoor marina-marina » Ma 21 Jan 2013 18:55

hoi hoi,

dat herken ik zeker ik zeg de meest rare dingen of tik het verkeerd of noem alles dingesn omdat ik niet op de naam kan komen wat ik bedoel!
denk dat er meer mensen zijn hoor die dat hebben, tis zeker een klacht bij lyme!

groetjes marina

Troptard

Berichtdoor Troptard » Ma 21 Jan 2013 19:02

Hoy ma44

Heel herkenbaar,ik heb meermaals een braakgesprek :)

Heeft twee oorzaken

Psychisch,is mijn geest niet klaar en loop ik weer eens rond als een dronkenman gaan gesprekken trager,kom ik op woorden niet,ook dingen die ik supergoed weet zoals dingen uit hobby's,namen van mensen,ik word er idd ook behoorlijk dislexis van..ik pik er ook zo maar wat woorden uit die er op lijken
Het ongemak dat ik er bovenop heb is dat ik alles nog eens mag vertalen van frans naar nederlands en omgekeerd,kan rare toestanden geven

Dan fysisch,mond,tong,lippen de helft ,volledig,een of alles tegelijk.dat slaapt,mompel ik of ik van de tandarts kom,regelmatig krijg ik nadien een kaakbotontsteking al dan niet erg maw dat je er uitziet als de elephant man
Dat ongewild trillen van de mond is bij mij af en toe een kort maar mega rap getandenklapper en soms een lip (of een halve) die zenuwtrilt
Elke wijze uil begon ooit als uilskuiken

ma44

Berichtdoor ma44 » Ma 21 Jan 2013 19:59

Hoi tropart, en marina

Ja, ik heb ook 3 keer ontsteking in kaak (kies) gehad, ze gingen hem vullen, een paar weken later dikke ontsteking en liet ik hem maar weer trekken....bah...ook gevoel of stond mijn mond onder stroom. ik had geen controle over mijn kaak...en wat ik ook erg vond, het kwijlen s`nachts....Ik heb ook 5 keer zulke vreslijke hoofdpijnen gehad, met zere keel, slymproppen in mijn keel niet kunnen slikken etc. Zelf had ik steeds het vermoeden dat het Encefalites was. Heb notabene 1 keer gehad, dat ik dacht dat ik dement werd....vreselijk. Wist soms sòchtends niet hoe ik me moest aankleden...douchen..Hoelang duurd dat nu bij jullie..hebben jullie daar last van?

Troptard

Berichtdoor Troptard » Di 22 Jan 2013 10:35

ma44 schreef:Hoi tropart, en marina

Ja, ik heb ook 3 keer ontsteking in kaak (kies) gehad, ze gingen hem vullen, een paar weken later dikke ontsteking en liet ik hem maar weer trekken....bah...ook gevoel of stond mijn mond onder stroom. ik had geen controle over mijn kaak...en wat ik ook erg vond, het kwijlen s`nachts....Ik heb ook 5 keer zulke vreslijke hoofdpijnen gehad, met zere keel, slymproppen in mijn keel niet kunnen slikken etc. Zelf had ik steeds het vermoeden dat het Encefalites was. Heb notabene 1 keer gehad, dat ik dacht dat ik dement werd....vreselijk. Wist soms sòchtends niet hoe ik me moest aankleden...douchen..Hoelang duurd dat nu bij jullie..hebben jullie daar last van?

Encefalitis heb ik ffn moeten opzoeken,zelf dacht ik hersenvliesontsteking...
Loop er al jaren mee met opstoten
Tijdens opstoten best beangstigend,weg kwijt waar ik die normaal goed ken,enz
Continu verward je staan afvragen van wat sta ik hier nu in de kelder te doen of dingen laten aanbranden tot ze kolenzwart zijn terwijl je er op kijkt in de keuken...
Nu zoeken ze morgen verder bij moj op myelitis,allemaal beetje zelfde genre volgens mij ,het ruggenmerg en hersenvocht dat ontstoken raakt en rare dingen doet met ons hoofd

ma44

Berichtdoor ma44 » Di 22 Jan 2013 11:03

Ja, heb ik ook geregeld, dat mijn pannen in de tuin staan, mijn korte gehuegen is niet goed. Vergeet alles. Ook verrijd ik me vaak als ik weg moet. Gedesorienteerd. Heb moeite met boodschappen doen. Het is net of werkt mijn planbord niet meer, wat ik vroeger in 1 dag deed, doe ik nu een maand over lijkt wel. Ik reed soms ook geoon verkeersborden voorbij, reageerde veels te traag.....Terwijl ik altijd een heel avctieve vrouw was, multitasker.
Kan nu maar 1 ding tegelijk. Het huishouden, daar kom ik maar niet doorheen...geen overzicht, Ik doe elke dag wat, iendien mijn lijf het toelaat. Ik kijk elke week ertegenop dat ik boodschaapen moet gaan halen, nou dat is toch absurd!

Troptard

Berichtdoor Troptard » Di 22 Jan 2013 11:26

Absuurd kan je het wel noemen ja ;) ook hier heel blij en fier op mezelf als ik een simpel iets als boodschappen doen geklaard kreeg..

Om nog terug te komen op spraak/mondprobleem,onlangs terug dikke kaak,tandartse zag ondanks gezinder in de kies niks,toen een verdikking of abces op het kaakbeen boven een kies
Kon geen ab nemen zoals de tandartse voorschreef voor de kaakbotontsteking en nam dus maar een naald die ik eerst verwarmde met een aansteker om te ontsmetten en stak die in de verdikking
Het was alsof ik door twee lagen huid moest en eens de naald er uit gebeurde er niks
Toen duwde ik op mijn gezicht links van mijn neus op de verdikking van het bot en kwam er een vloeistof uit in mijn mond,het drupte op mijn tong en op mijn lip en die sliep binnen de twee seconden !
Net alsof er een drupje verdoving van de tandartse haar spuit op je tong beland..heel raar ! Het gaf ook prikkels alsof het fijne naaldjes waren,het electrische gevoel
Mijn idee zit het gebroeisel ook in mijn sinusen en kruipt het zo verder in de kaak

Wat me ook opviel is dat na iedere mri scan ik last krijg van sinussen,kaak en tanden !

ma44

Berichtdoor ma44 » Di 22 Jan 2013 12:56

Een een mri scan is een magnetisch veld heb ik me laten vertellen. Heb jij vullingen? amalgaan, goud of zoiets?
Je zou toch met nuchter verstand kunnen zeggen, dat die vullingen en amalgaan als magneten opelkaar gaan werken, als je door de mri scan gaat. je mag ook niet met en vervangenhartklep, of iets van ijzer in je botten door die scan
En wat gebeurt er dan?.....
Ik kreeg na uitboren van amalgaan, en nieuwe vulling steeds weer ontstekingen...hoe kan dat?
Ik ben doorgemeten, heb een belasting met zware metalen.....In het reguliere circuit, moeten ze niks van amalgaanvergiftigingen etc hebben, ik heb dit ook een keer aangkaart in het ziekenhuis. Ook omdat ik allerlei vaccinatie`s had gehad voor mijn vertrek naar afrika......daar zitten ook kwik etc. in.
Stel je bent super allergisch voor metalen, wat gebeurd er dan? Helaas willen ze hier niet op testten. Ik had als kind al last van metaalallergie, kreeg overal blaren en uitslag. Stel dat jij allergisch bent?...dan zouden die ontstekingen dus van die metalen kunnen komen.

Troptard

Berichtdoor Troptard » Di 22 Jan 2013 13:14

Ik heb idd vullingen ,geen idee welke...
Wat ik wel weet is dat ze er om de vijf stappen terug uitdonderen om een of andere reden
Vermoed dat die metalen van vullingen en schroefjes ( ik heb een kies met een schroefje in) non ferro metalen zijn en dus niet magnetisch..
Vroeger gebruikte men kwik in vullingen (geen idee of dit nog is) kan me best inbeelden dat als je gevoelig bent aan bepaalde metalen je erg last van je gezondheid kan krijgen als het in je mond gepropt zit !

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Wo 23 Jan 2013 0:19

Hallo,

Herkenbaar. Ik moet heel vaak corrigeren wat ik typ. Mijn letters staan doorheen. De Duitsers hebben er een mooi woord voor: buchstabensalat. Ik ben erg rap hees, mijn slikspieren zijn wat aangetast.

:zwaaien:

Paperwhite

Terug naar “Gezondheid Algemeen”