Vitamin D Not Linked to Calcium Levels

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
bamboe

Re: Vitamin D Not Linked to Calcium Levels

Berichtdoor bamboe » Zo 1 Dec 2013 12:27

Je hoeft niet in kringetjes te draaien.

Hallo Diesel, dank voor de tip :zwaaien:

Voor de eventueel geinteresseerde meelezers nog wat leestips:
Evidence shows that vitamin D is dependent on vitamin K, and that vitamin D toxicity is actually caused by vitamin K2 deficiency.
http://articles.mercola.com/sites/artic ... and-k.aspx

http://articles.mercola.com/sites/artic ... rview.aspx (hoor ook interview met dr. Cees Vermeer, Universiteit van Maastricht).
Dr. Vermeer makes the point that vitamin K will never be able to do its work alone. It needs collaborators—and vitamin D is an important one.

There is a synergistic effect between vitamins D and K.

These two agents work together to increase MGP, or Matrix GLA Protein, which is the protein responsible for protecting your blood vessels from calcification. In fact, MGP is so important that it can be used as a laboratory measure of your vascular and cardiac status.

Hier een nederlandstalig interview met dr. Cees Vermeer: http://www.youtube.com/watch?v=0Hgsy46UqsA

http://articles.mercola.com/sites/artic ... 7ProdTest2
(hier lees je bijv. dat rauwe kaas van met grasgevoerde koeien of ander melkvee, met name de Nederlandse kazen nota bene en bijv. ook brie op de tweede plaats relatief veel vitamine k2 bevat).
Cheese contains the powerful nutritional triad of calcium, vitamin D and vitamin K2, which together channel calcium into your bones and teeth while keeping it out of your arteries; this, combined with its omega-3 fats, make cheese a very heart-healthy food

Diesel

Berichtdoor Diesel » Ma 2 Dec 2013 0:03

Beste Bamboe,

bamboe schreef: (hier lees je bijv. dat rauwe kaas van met grasgevoerde koeien of ander melkvee, met name de Nederlandse kazen nota bene en bijv. ook brie op de tweede plaats relatief veel vitamine k2 bevat).

Wat volgt? Kaassalade recepten?

Nog maar weer een keer.

Diesel schreef:Reeds geformuleerd:

Wanneer jij afwijkende 1,25D en Vit.K en calcium waarden hebt, hetzij een gebrek dan wel een te veel aan, en onder de aandacht wilt brengen, laat ik het instrueren aan jou over. Wellicht is elders een nieuwe topic starten voor jou een idee.

Is dit teveel gevraagd voor jou een nieuwe topic elders starten?

Diesel
''Hij is wijs, die weet, dat hij niets weet''

My weblog tells you more about Vit.B12 deficiency

bamboe

Berichtdoor bamboe » Ma 2 Dec 2013 0:23

hallo Diesel, volgens mij begon jij hier de theoretische discussie over vitamine d in relatie tot de kalk in het lichaam.
Als je botontkalking alleen in het licht beschouwt van vitamine d, dan is je scope niet breed genoeg.
Het is van zichzelf een volstrekte laboratoriumsituatie om vitamine k2 erbuiten te houden.
Inderdaad krijg je botontkalking als je vitamine d zonder genoeg vitamine K2 tot je krijgt.
Daarom introduceer ik de zogenaamde nieuwe maar in elk geval voor de gezondheid cruciale inzichten over vitamine K in dit geheel.
Ik zeg zogenaamd want genoemde inzichten zijn in het geheel niet nieuw: jij hebt het hier zelf ook al vaker gehad over het werk en de inzichten van Weston A. Price nota bene.
En die wist al van de X-factor van vitamine K af al noemde hij het geen vitamine K.
Wat mij betreft sluit dit prima aan bij het onderwerp dat jij introduceert.
En niet alleen wat mij betreft kennelijk: ook volgens de onderzoekers die ik heb aangehaald horen vitamine D en K bij elkaar in het lichaam, ook als het gaat om botontkalking en aderverkalking.
Mijn vraag aan jou: stel dat het zo is dat die samenwerking er in het lichaam is tussen vitamine k en vitame d, wat heeft het dan voor zin om vitamine d nog geisoleerd te bezien in relatie tot kalk in het lichaam?
Wat mij betreft is er vanaf de ontdekking van de toegevoegde waarde van vitamine K voor botontkalking geen reden meer om die vitamine erbuiten te laten in het belang van de gezondheid van de mens.
De natuur combineert genoemde vitaminen uit zichzelf namelijk ook niet voor niets.
Vervolgens wil je de discussie kennelijk toespitsen op mijn persoonlijke bloedbepalingen, maar wat heeft dat te maken met de theoretische discussie die je hier zelf gestart bent?
Ik heb er in elk geval niet om gevraagd om hier te beginnen over mijn persoonlijke bloedbepalingen.
Als je het dan hebt over een nieuwe topic, dan kun je daar beter een nieuwe topic over beginnen, al vraag ik me af of ik me in een dergelijk geval door jou uitgenodigd zou voelen om daar serieus een boom over op te zetten met jou.
Over kaas: als je de goede hebt (van grasgevoerd vee, dat genoeg licht heeft gehad en niet gepasteuriseerd) betreft het voor de verandering als het goed is volwaardig voedsel dat van zichzelf niet noodzakelijk een recept nodig heeft om de mens en diens gezondheid goed te doen.
Let food be thy medicin, zei Hippokrates, een belangrijke grondlegger van onze hedendaagse geneeskunde.
Niet iets om meewarig over te doen lijkt me.
Volwaardige voeding: dat is een heel ander verhaal dan de kunstmatige industriele voeding bijvoorbeeld met de toegevoegde vitaminen waar je hier vaker tegen ageert.
Laatst gewijzigd door bamboe op Ma 2 Dec 2013 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Fynn

Berichtdoor Fynn » Ma 2 Dec 2013 9:19

Ik vind dit wel interessant... als je (biologische!) rauwe melk rauwemelkse kaas en dergelijke zou gaan nuttigen dan vul je op een natuurlijke manier vitamine D, K, Clacium (en wat nog meer) aan?

Ik ben er nu namelijk wel achter dat ik heel slecht reageer op vit D suppletie! Mijn Lyme klachten verergeren dan enorm.

Let food be thy medicin, zei Hippokrates, een belangrijke grondlegger van onze hedendaagse geneeskunde.
Niet iets om meewarig over te doen lijkt me.
Volwaardige voeding: dat is een heel ander verhaal dan de kunstmatige industriële voeding bijvoorbeeld met de toegevoegde vitaminen waar je hier vaker tegen ageert.

Lijkt mij een waarheid als een koe!

Diesel

Berichtdoor Diesel » Ma 2 Dec 2013 14:20

Beste Bamboe,

Misschien mag ik je er even aan herinneren dat ik dit topic ben gestart en niet jij. Ik ben deze topic gestart omdat ik interessante literatuurstudies tegenkwam die aantonen dat Vit.D inname niet helpt om de calcium absorptie te bevorderen.

Mijn insteek is dus dat Vit.D lang niet altijd zo heilzaam is als wordt gedacht c.q. gepropageerd.

Jij licht hier Osteoporose uit en haalt er Vit.K bij en tal van andere zaken. Als jij hierover zoveel informatie hebt dan raad ik je aan hierover een eigen topic te starten, want dit topic is niet met dit oogmerk gestart.

En nee, ik wil niemand instrueren over Vit.K2 en de relatie met Vit.D en ik wil daar niet specifiek iets over vertellen, maar kennelijk jij wel. Zo nogmaals: start zelf een topic hierover.

Op dit moment heb jij de opzet van dit topic een heel andere draai gegeven en in wezen dit topic gekaapt.

Daarnaast maak je het mij onmogelijk om op jouw postings te reageren, aangezien je ze constant aan het editen bent. Misschien zijn je bedoelingen oprecht, maar wat mij betreft heeft het veel weg van trolling.

Ik probeer op neutrale wijze mensen van informatie te voorzien die ik belangrijk acht, ieder kan daar zelf zijn eigen mening over hebben. Ieder onderwerp heeft altijd meerdere gezichtspunten en niets is zwart wit. Ik hoop dat er nog vele wetenschappelijke studies gaan volgen m.b.t. Vit.D, op dit moment komen er steeds meer studies bij die aantonen dat Vit.D lang niet altijd zo heilzaam is als werd/wordt gedacht. Dit kan ik alleen maar toejuichen, per slot van rekening gaat het om onze gezondheid.

(p.s. Beste Tulipano, in geval je meeleest. Er ligt al een x-aantal dagen een mail-reactie retour voor je klaar in je mailbox. Weet anders niet hoe je te bereiken bij deze :wink: )

Diesel

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Ma 2 Dec 2013 14:47

(p.s. Beste Tulipano, in geval je meeleest. Er ligt al een x-aantal dagen een mail-reactie retour voor je klaar in je mailbox. Weet anders niet hoe je te bereiken bij deze :wink: )

Hey Diesel, ik heb helemaal geen melding binnen gekregen dat er een pb-tje voor me was.
Ga gelijk kijken. Bedankt :wink:

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Di 3 Dec 2013 21:53

Hallo Diesel,

En wat was de oorzaak van rachites in vroegere tijden?

Diesel

Berichtdoor Diesel » Wo 4 Dec 2013 0:14

Beste Foetsie,

Misschien niet wat je denkt. Maar wellicht kun je hierover een nieuwe topic starten voor degene die hierin geïnteresseerd zijn.

Diesel

bamboe

Berichtdoor bamboe » Wo 4 Dec 2013 11:49

Beste Diesel,

Volgens mij heb je niet helemaal door dat je hier op een patientenforum zit waar het als het goed is de bedoeling is dat mensen informatie en inzichten met elkaar uitwisselen.
De enige remedie tegen reacties is een blog waarbij je de reactiefunctie uitschakelt.
Het topic vitamine D in relatie tot calcium gaat elk levend mens aan, niet alleen degene die er topics over gestart is.

Wat ik op mijn beurt opmerkelijk vind is dat jij je inzichten over vitamine D niet gewoon onderbrengt bij eerdere topics over vitamine D, bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?f=17&t=3988 : wat jij nu doet is bij elk iets dat je over vitamine D te vertellen hebt, begin je een nieuwe rubriek.
En het is wel duidelijk: vitamine D staat niet in een best licht bij jou.
Dat terwijl overigens helder is dat een zeer groot deel van de bevolking -ongeveer 60 procent- deficient is in vitamine d: viewtopic.php?f=17&t=3988&start=30

Inderdaad haal ik vitamine K en osteoperose erbij.
Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen: voor ons lichaam is de samenwerking tussen die twee vitaminen cruciaal namelijk: dit brengt een belangrijk gevolg voor de gezondheid van de botten met zich mee.
En dat is naar mijn idee een missing link in je topic.
Nogmaals het onderwerp vitamine d in relatie tot wat dan ook is niet specifiek van jou Diesel.
Dat onderwerp is van ons allemaal.

Wat editen aangaat: dit doe ik meestal inderdaad nog zonder reserve zolang er nog geen reactie na mij is geplaatst.
Er schieten mij namelijk na een geplaatst bericht nog vaak dingen te binnen.
Is er al wel een reactie geplaatst, dan zal ik niet snel aan de kern van mijn inhoud tornen.
Volgens mij is berichten editen verder niet verboden, dus als je dat zo lastig vindt dan kan ik je daar niet mee helpen.
Dit forum heeft gelukkig de functie erop zitten dat je kan zien hoe vaak iemand het bericht wanneer heeft herzien.

Trolling: tja, als je moeilijk tegen discussie kunt en elke nieuwe prikkel als een verstoring aanvoelt, dan snap ik dat je al snel overvoerd raakt en niet meer het verschil voelt misschien tussen iemand die met jou van gedachten wil wisselen en iemand die erop uit is om je lastig te vallen.

Aoife

Berichtdoor Aoife » Wo 4 Dec 2013 13:25

@ Bamboe,

Je hoeft niet zo te katten op Diesel hoor.

Diesel weet héél goed waar hij over schrijft.
Ik ben hem nog altijd dankbaar dat hij mij in het verleden (en nog steeds) gewezen heeft op het belang van een Calcitriolbepaling en van info heeft voorzien over ontregeld Vitamine D metabolisme.
Diesel heeft en geeft veel goede en waardevolle informatie, maar als je het niet wilt zien/begrijpen dan moet je dat zelf weten.
Ik ben blij dat Diesel zijn info en kennis hier post, met de hoop dat er anderen zijn die, net als ik, veel aan die info hebben en er wat mee doen.
Of zich er in ieder geval goed in verdiepen en niet klakkeloos Vitamine D supplementen naar binnen gaan proppen (in hoeveelheden waar ik soms echt van schrik).

Dat terwijl overigens helder is dat een zeer groot deel van de bevolking -ongeveer 60 plus procent- deficient is in vitamine d.

Tsja, het is maar net aan wie je het vraagt en naar wie je luistert,niet.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”