Vezels: goed of slecht?

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
bamboe

Vezels: goed of slecht?

Berichtdoor bamboe » Wo 9 Apr 2014 19:10

Ook lymepatienten kunnen met hun spijsvertering sappelen.
Er zijn aan de ene kant geluiden die zeggen dat plantaardige vezels de darmen als het ware schoonvegen.
En aan de andere kant zijn er geluiden, ook door artsen geventileerd, dat plantaardige vezels problemen kunnen veroorzaken in onze spijsvertering.
In principe hebben wij geen meerdere magen zoals koeien om de plantaardige vezels verwerkt te krijgen.
Ik heb wel eens vlozaadvezels die mensen krijgen "om hun darmen te schonen" (physiliumvezels) in de blender gedaan met water: ik schrok me rot: het werd een soort harde gummybal.
Ik kreeg zo niet de indruk dat mijn darmen daar nou zo blij van zouden worden.

Er is ook een boek uit dat heet "Fibre Menace".
Hier meer erover: http://www.gutsense.org/fibermenace/about_fm.html

Hoe zou het zitten?

Hier nog een link naar een achtergrondartikel: http://chriskresser.com/got-digestive-p ... he-veggies

Met dank aan Robyne: viewtopic.php?f=4&t=7392&start=70#p72733
Stopping or reducing dietary fiber intake reduces constipation and its associated symptoms Mon Oct 15 17:45:42 BST 2012
CONCLUSION: Idiopathic constipation and its associated symptoms can be effectively reduced by stopping or even lowering the intake of dietary fiber.
Source: Ho KS et al World J Gastroenterol. 2012 Sep 7;18(33):4593-6. (view original)
Inst: Kok-Sun Ho, Charmaine You Mei Tan, Muhd Ashik Mohd Daud, Francis Seow-Choen, Seow-Choen Colorectal Surgery PLC, Singapore 238859, Singapore.
abstracted provided by MEDLINE/PubMed, a database of the U.S. National Library of Medicine.
http://live.scibite.com/site/library/20 ... 69234.html

anoniem1992

Re: Vezels: goed of slecht?

Berichtdoor anoniem1992 » Wo 9 Apr 2014 21:11

Lijnzaad heb ik een tijdje gebruikt maar dat ging niet goed, had echt het idee dat ik overliep zo vol zat ik.
Misschien zelfs tegen obstipatie aan.
Nu sinds wat dagen doe ik het door een smoothie en dat gaat nu wel goed.
Verder eet ik sowieso geen brood en zo min mogelijk witmeel producten.
En ik leef nog steeds, ik word niet beter van dat soort koolhydraten.
Ik mis het ook totaal niet moet ik zeggen, want als ik eens iets eet heb ik in no time gierende honger en word ik moe. Gevalletje gebrekkige schildklier, maar ik weiger aan de medicijnen te gaan gezien ik het zo goed red.

Ik denk dat lijnzaad best goed is zelf, in de paardenwereld is het een middel wat veel gebruikt word om zand uit de darmen te verwijderen bij paarden. Dan maken mensen er slobber van, dus lijnzaad met een soort brok heet water bij doen en dat even laten weken.
Dit word heel veel gebruikt en werkt ook goed.
Sommigen doen ook alleen lijnzaad door het voer.
Dus dat even over het schoonmaken van de darmen..

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Wo 9 Apr 2014 21:28

Je moet er wel mee oppassen hoor, mijn moeder had die maag bacterie, maar ze mocht absoluut geen lijnzaad hebben.
Ook niet als ze het 20 minuten ging koken en dan zeven (zoals ze het altijd klaarmaakte voor zichzelf)
Die bacterie was zo hardnekkig daar kwam ze maar niet vanaf.

Ik denk dat haar maag van de binnenkant al was aangetast of zo..

Ikzelf heb er niet zo'n last van, ook niet van dat vlozaad, ik kan het rustig gebruiken, maar af en toe

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 10 Apr 2014 11:09

@ Anoniem en Foetsie: Lijnzaad gaat bij mij ook helemaal niet goed!

Terug naar “Gezondheid Algemeen”