Onderzoeken naar gezonde Paddenstoelen

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
Foetsie

Onderzoeken naar gezonde Paddenstoelen

Berichtdoor Foetsie » Do 24 Apr 2014 21:23

Algemene informatie over paddenstoelen:
http://www.mycotherapie.nl/geschiedeniswesten.html

Geschiedenis Westen
Een van de eerste geschreven werken in de westerse geschiedschrijving waarin paddenstoelen als medicijn voorkomen is in een verhaal van de Romeinse geschiedschrijver Plinius de Oudere (23-79 AD). In zijn verhaal beschrijft hij het gebruik van de Fomitopsis officinalis als zijnde diuretica en toepassingen bij ademnood, koorts, epilepsie en tuberculose.

In de Middeleeuwen was het gebruik van paddenstoelen als medicinaal middel wijdverbreid. Bekende veelgebruikte paddenstoelen waren het Judasoor (Aricularia auricula judae), de reuzenbovist (Langermannia gigantea) en de echte tondelzwam (Fomes fomentarius).

In de tijd van de Renaissance zijn er andere voorbeelden te vinden zoals de Inonotus obliquus, in de volksmond chaga genoemd,die in de 16e eeuw al werd gebruikt in Rusland en Noord Europa tegen tumoren (Zheng et al, 2010).

In het begin van de 20e eeuw zijn er met familie leden van de paddenstoel, de zogenaamde fungi of schimmels experimenten gedaan en daaruit zijn een aantal geneesmiddel ontstaan die heden ten dage nog worden gebruikt. Een bekend voorbeeld is het antibioticum penicilline dat wordt gewonnen uit de schimmel Penicillium.

Referenties

1. Zheng W, Miao K, Liu Y, Zhao Y, Zhang M, Pan S, Dai Y. - Chemical diversity of biologically active metabolites in the sclerotia of Inonotus obliquus and submerged culture strategies for up-regulating their production, Appl Microbiol Biotechnol. 2010 Jul;87(4):1237-54. PMID: 20532760

WouterB

Re: Onderzoeken naar gezonde Paddenstoelen

Berichtdoor WouterB » Vr 25 Apr 2014 16:29

Zeer lezenswaardig artikel naar de algemene gezondheid!

Maar helaas niet bruikbaar voor Lymepatiënten zoals op dit forum, paddenstoelen zijn rijk aan vitamine D2 (ergocalciferol).

Zolang als de waardes van de vitamine D metabolieten OH25 en 1,25OH niet zijn vastgesteld, is het erg onverstandig om hier wat mee te gaan doen. De Lymebacterie ontregelt namelijk het normale Vit. D systeem en een te hoge actieve waarde kan je als een pudding doen inzakken, met kans op beschadiging van vaten, ogen hersenen en hart.

Met name paddenstoelen die zonlicht hebben genoten, bevatten nog hogere concentraties D2 dan de gewone champignon.

Groet, Wouter

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Vr 25 Apr 2014 21:20

Ik ben gediagnosticeerd met de ziekte van lyme, door mijn eigen huisarts
Onlangs ben ik doorverwezen
Van mijn parasitoloog heb ik o.a. coriolus voorgeschreven gekregen, vandaar deze info die ik graag met anderen wilde delen.

:zwaaien:

WouterB

Berichtdoor WouterB » Vr 25 Apr 2014 23:28

Hallo Foetsie,

Leuk om te zien dat het Elfenbankje ook therapeutisch toegepast wordt. Dat zal in jou darmproblematiek zijn vanwege de daar in aanwezige hydroxymethylquinoline. Maar zoals je zelf ook kan zien wordt daar ook het ergosterol D2 vermeld.

Ook in de natuurgeneeskunde geldt dat het middel erger kan zijn dan de kwaal. En als Lymepatiënt moet je zelf veel in de gaten houden, zowel bij regulier als complementair.

Dus ook hier regelmatig bloedonderzoek naar de beide metabolieten van vitamine D, en daar in overleg je medicatie op afstemmen.

Groetjes, Wouter
Laatst gewijzigd door WouterB op Za 26 Apr 2014 1:59, 1 keer totaal gewijzigd.

eus

Berichtdoor eus » Vr 25 Apr 2014 23:38

Ik gebruik paddenstoelextract;
Shiitake extract (min. 40% polysachariden) 100 mg
Maitake extract (min. 30% polysachhariden) 100 mg
Cordyceps Sinensis extract (min. 40% polysachariden) 100 mg
Coriolus Versicolor extract (min. 50% polysachariden) 100 mg
Agaricus Blazei extract (min. 40% polysachariden) 100 mg
Astragalus extract (min. 40% polysachariden) 100 mg
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Zo 27 Apr 2014 19:23

Hoi Wouter,

Even over die vitamine D
In groentes zitten ook vitamine D:
http://hetkruidenrijk.nl/html/vitaminen.html

Vitamine D
Spinazie, groene kool, bloemkool, kropsla, molsla, ui, peen, aardappel, koolraap, witte boon (vers), tomaat, druif, citroen, sinaasappel, rogge, tarwe, gerst, hazelnoot, walnoot, koolraap.

Verder eet ik vrijwel geen vis (en eet totaal geen vlees), dus denk ik dat het kleine beetje vit. D dat in coriolus zit geen kwaad kan voor mij.
Het zou ernstiger worden als ik elke dag een vette vis zou eten en eieren en dan ook nog een vit. D supplement van bv de HEMA met melk tenminste zo denk ik er over, maar ja, dat is ook wel weer een beetje té.

Onze regering juicht het vele eten van vette vis enorm toe deze zit propvol met vitamine D
Terwijl als je op hun sites kijkt er de vitaminde D's uit de groentes niet worden vermeld.

Verder is dit middel voorgeschreven als aanvulling op de clioquinol die ik i.d.d. krijg voor hardnekkige darmparasieten.
Ikzelf denk dat dit ook een co-infecties kan zijn, maar dan moeten eerst wel alle onderzoeken uit Wageningen hierop openbaar worden ( nu zeg ik niet dat álle teken deze bij zich dragen, maar er zullen er zeker enkele bijzitten.

Voor Eus:

Heb je dat uit dat boek over darmparasieten?

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Za 10 Mei 2014 23:57

eus schreef:Ik gebruik paddenstoelextract;
Shiitake extract (min. 40% polysachariden) 100 mg

Is het niet beter om verse shiitakis te eten: ze zijn lekker en volgens mijn kruidenboek goed tegen :zwaaien: infecties.

eus

Berichtdoor eus » Zo 11 Mei 2014 0:49

Voor Eus:
Heb je dat uit dat boek over darmparasieten?

Nee, ik neem ze op advies van mijn behandelaar en ik bestel ze kant en klaar bij Vitamines per post.
Clinoquinol is niet echt lekker, meen ik me te herinneren. :mrgreen:

Is het niet beter om verse shiitakis te eten: ze zijn lekker en volgens mijn kruidenboek goed tegen infecties.

Ik moet je eerlijk zeggen, dat onze -nog- kinderen geen paddenstoelen eten, dus dat komt er niet van.
En nu neem ik dagelijks de paddenstoelencapsule en iedere dag verse paddenstoelen, dat gaat ook tegen staan.
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Do 19 Jun 2014 22:11

Bij ons op de markt staat tegenwoordig iemand die gemalen paddenstoelen verkoopt, maar ook gewone hele paddenstoelen; die hele paddenstoelen zijn om chique te eten.
Nu had ik gemalen reishi gekocht, niet duur, maar 6 euro, heb er een maand mee gedaan
Ik werd er helemaal warm van en het trok naar mijn lever, ook word ik er rustiger van en kan beter slapen
Onderzoekjes over reishi:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3395810/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3201987/

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 30 Jun 2014 21:22

Voor Wouter,

Let op, kies wel de goede vitamine D!
Het kan zijn dat je arts vitamine D2 aanbeveelt, dat is de synthetische vorm van vitamine D.
Waarom wordt dit vaak aanbevolen? Omdat de farmaceutische bedrijven natuurlijke stoffen niet kunnen patenteren.

D2 is de is de plantaardige (en vaak nagemaakte vorm) van vitamine D
D3 is de dierlijke vorm van vitamine D

Dus......

Terug naar “Gezondheid Algemeen”