Onderzoeken naar gezonde Paddenstoelen

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
WouterB

Re: Onderzoeken naar gezonde Paddenstoelen

Berichtdoor WouterB » Wo 16 Jul 2014 2:24

Foetsie schreef:Voor Wouter,

Let op, kies wel de goede vitamine D!
Beste Foetsie, dank voor je poging mij wat bij te brengen maar je hebt dit metabolisme van vitamine D nog steeds niet begrepen, en tegen beter weten in ben je op een site voor Lymepatiënten nog steeds het gebruik van vitamine D mega aan het promoten. Onverantwoord!

Foetsie schreef:Het kan zijn dat je arts vitamine D2 aanbeveelt, dat is de synthetische vorm van vitamine D.
Geleuter van de bovenste plank! Erger en vooral veel gemener en listiger dan de bekende 'Big Pharma'!

Foetsie schreef:Waarom wordt dit vaak aanbevolen? Omdat de farmaceutische bedrijven natuurlijke stoffen niet kunnen patenteren.
Nog meer onverantwoord geleuter. Technieken om D2 en D3 te maken stammen al uit de jaren '30 van de vorige eeuw, patenten zijn dus al meer dan geruime tijd verlopen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Foetsie zich dus wederom schuldig maakt aan valse voorlichting en bangmakerij ten voordele van bedenkelijke alternatieve behandelaars!

Foetsie schreef:D2 is de is de plantaardige (en vaak nagemaakte vorm) van vitamine D
D2 (ergosterol) is de zuivere plantaardige vorm van het pro-vitamine D zoals het van nature voorkomt in bijvoorbeeld paddenstoelen die aan zonlicht blootgesteld zijn (dan kan het uiteindelijk omgezet worden naar ergocalciferol). Of ander fungi als bron zoals moederkoorn...

D2 wordt wel synthetisch vervaardigd en als voedingsmiddelenadditief gebruikt, maar dat is overwegend in de V.S. In Europa heeft dit nooit opgeld gedaan vanwege het inzicht dat het bio-chemische effect van D2 slechts een zeer beperkte werking heeft in vergelijking tot D3.

Foetsie schreef:D3 is de dierlijke vorm van vitamine D
Het is niet de dierlijke vorm, maar de dierlijke oorsprong. Wordt normaal in je huid gevormd onder invloed van UV-b licht uit cholesterol. Alleen zitten we hier op een dermate breedtegraad, waardoor we maar slechts 2,5 maand per jaar onze behoefte op die manier kunnen dekken. En met alle angst voor huidkanker wordt die dekkingsgraad nog minder...

In voedsel zit het ook maar amper, vette vis, iets in melkproducten. En van oudsher natuurlijk levertraan. Dat spul heeft helemaal niet te maken met walvissen, want het wordt gewonnen uit de levers van kabeljauwachtigen.

Nu een lesje over het gesynthetiseerde D3 zoals het in Europa wordt aangeboden: in het begin van de vorige eeuw werd vastgesteld dat Engelse ziekte of Rachitis werd veroorzaakt door een tekort aan vitamine D. De naam 'Engelse ziekte' is ontleend aan kinderen in industriesteden die mede door de walm van alle kolenvuren, in het geheel niet in contact kwamen met zonlicht, en derhalve ook geen vitamine D aanmaakten. Dit gaf allerlei problemen in hun botopbouw.

Rond 1930 had Philips kennis opgebouwd over de samenstelling van de golflengten van hun lampen, en ze wisten ook lampen volgens een bepaald spectrum te maken. Het was in die jaren ook crisis, en zelfs het onaangename smakende levertraan was niet meer algemeen verkrijgbaar.

Echter, op de Philips laboratoria was men er achter gekomen dat men lanoline (wolvet, zeer verwant aan cholesterol) kon beschijnen met UV-b licht, en men zo vitamine D kon produceren. Dit resulteerde uiteindelijk in een fabriek naast de Scheepjeswol weverij in Veenendaal, waar genoeg lanoline vrij kwam. Dit was de opmaat voor een divisie die later bekend werd als Philips Duphar...

Alweer een heel verhaal in een notendop trachten te steken, kort en goed:
Foetsie schreef:Dus......
Je hebt er de ballen verstand niet van, Vitamine D suppletie is zonder nader gedegen onderzoek voor Lymepatiënten een heel grote risicofactor, en je bewijst, samen met de rest van het samenzwerings-theekransje van dames, de gewone Lymepatiënt geen dienst met al dat geneuzel.

Stelling: De (helaas) grote toeloop van nieuwe Lymepatiënten zijn niet gediend met onzin verhalen uit een moeilijk definieerbare hoek, die allerlei kostbare behandeltherapieën op basis van supplementen met niet bewezen effecten promoot, maar tegelijkertijd ook alle mogelijkheden tot gedegen onderzoek in de reguliere medische wereld door dit giga-onbenul, ook in gijzeling houdt.

Daar is werkelijk geen enkele Lymepatiënt mee gediend, ik vraag mij af of die koffietijdtantes zich dat ook weten te beseffen...

Dat gefemel van die dames (Foetsie, Eus, Joorn, Bamboe/Dorien en al haar andere namen, Tulipano) die elkaar het balletje van hun eigen vermoorde onschuld toe willen spelen, ja zie je nu wel, ach wat erg, bladi bla... Nou, voor waar het al die duimzuig-verhaaltjes betreft, daar gaan we is gezond tegengif aan bieden. Vrijheid van meningsuiting heeft hun al een hoop ruimte gegeven voor onzin, echt gezond verstand mag nu ook wel eens ruimte krijgen.

Of ze gaan hier weer door jammeren dat ze zich gehinderd voelen in de vrijheid die ze inhoudelijk naar het belang van de gewone Lymepatiënt naar mijn idee niet meer toe komt: viewtopic.php?f=13&t=8266

Groetjes, Wouter

Foetsie

Re: Onderzoeken naar gezonde Paddenstoelen

Berichtdoor Foetsie » Zo 10 Aug 2014 19:25

WouterB schreef:dank voor je poging mij wat bij te brengen maar je hebt dit metabolisme van vitamine D nog steeds niet begrepen, en tegen beter weten in ben je op een site voor Lymepatiënten nog steeds het gebruik van vitamine D mega aan het promoten.

Eerlijk gezegd vond ik de discussie rond die vitamine D nogal een welles/nietes

En ik weet niet wat je precies onder "promoten" verstaat, maar vit. D zit in heel veel producten.

WouterB schreef:Geleuter van de bovenste plank! Erger en vooral veel gemener en listiger dan de bekende 'Big Pharma'!

Ik moet toegeven dat ik geen vit. D supplementen gebruik, ik hou niet van nep vitamines..ook niet die Philips zo mooi heeft weten na te maken.
Wel zo nu en dan levertraan, maar dan ook echt zo nu en dan.
Ook weet ik dat een mens maar weinig ervan nodig heeft, tenminste dat is me geleerd.

WouterB schreef:Technieken om D2 en D3 te maken stammen al uit de jaren '30 van de vorige eeuw, patenten zijn dus al meer dan geruime tijd verlopen.

Nou ja, i.i.g. goed dat je mij er nog eventjes op wijst.

WouterB schreef:Europa heeft dit nooit opgeld gedaan vanwege het inzicht dat het bio-chemische effect van D2 slechts een zeer beperkte werking heeft

Hm, 'k kan het er gedeeltelijk mee eens zijn, het gedeelte dat Europa dat nog nooit gedaan heeft heb ik nog wel mijn vraagtekens bij.

Okee, D3 is van dierlijke oorsprong.
En ja, levertraan is de traan van de lever.
Ik begrijp niet waarom je over walvissen begint eigenlijk maar leuk dat je het even noemt.

WouterB schreef:De naam 'Engelse ziekte' is ontleend aan kinderen in industriesteden die mede door de walm van alle kolenvuren, in het geheel niet in contact kwamen met zonlicht,

En vooral ook niet te vergeten, de donkere huizen toen der tijd.
Ook dieren leden aan deze ziekte, dat nog nieteens zo lang geleden nog steeds in Nederland voorkwam.
Het betrof meestal dieren die nooit of zelden buiten kwamen.

WouterB schreef:Echter, op de Philips laboratoria was men er achter gekomen dat men lanoline (wolvet, zeer verwant aan cholesterol) kon beschijnen met UV-b licht, en men zo vitamine D kon produceren. Dit resulteerde uiteindelijk in een fabriek naast de Scheepjeswol weverij in Veenendaal, waar genoeg lanoline vrij kwam. Dit was de opmaat voor een divisie die later bekend werd als Philips Duphar...

Nou, leuk om te weten hoe Philips de levertraan heeft weten na te maken.
Had ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd.
Wolvet - lanoline ken ik natuurlijk wel, dat zal je wel niet verbazen
Dat is het schapezweet, kaliumsulfuricum

WouterB schreef:Vitamine D suppletie is zonder nader gedegen onderzoek voor Lymepatiënten een heel grote risicofactor,

Heb hier nooit verder naar gekeken, het lijkt mij dat ik niet overmatig veel D3 heb.
Zou het kunnen gaan aanvragen voor een test, vraag me ook af wat er zo gevaarlijk aan is voor lymepatienten.

WouterB schreef:Dat gefemel van die dames (Foetsie, Eus, Joorn, Bamboe/Dorien en al haar andere namen, Tulipano) die elkaar het balletje van hun eigen vermoorde onschuld toe willen spelen,

Wel een beetje flauw om dat te zeggen.
Ik vind dat ik best wel mag reageren op stukjes ongeacht van wie

PS:
Verder neem ik nog af en toe ijzer van Salus
En zo nu en dan B complex, helaas kan ik geen gist verdragen, anders had ik wel gisttabletjes genomen.
Die B is natuurlijk erg belangrijk, ik eet ook geen brood, kan ik niet tegen.

Verder is de coriolus heel behulpzaam geweest tegen de eencellige parasieten, samen met de clioquinol
Het PCR controle onderzoek wijst uit dat het weg is, nu heb ik dat dus m.n. te danken aan de links die Eus mij gaf.

:)

Terug naar “Gezondheid Algemeen”