Dr. Buteyko: ademhaling bij gezondheid en ziekte
-
Re: Dr. Buteyko: ademhaling bij gezondheid en ziekte
Wellicht dat de hyperventilatie die ik heb dus een manier is van het lichaam om de lyme eruit te gooien. Het verhoogt natuurlijk de zuurstof.
-
zou best kunnen, maar ik dacht gisteravond dat wanneer je bv slappe spieren, of bijna geen kracht meer in je spieren hebt, zoals ik , dat je dan kunt oefenen wat je wilt met ademen.
Je hebt ook goeie spieren nodig om goed te kunnen ademen, als dat ontbreekt heeft oefenen niet zoveel zin, denk ik.
Je hebt ook goeie spieren nodig om goed te kunnen ademen, als dat ontbreekt heeft oefenen niet zoveel zin, denk ik.
-
ttp://www.dailymail.co.uk/health/articl ... reath.html
Klinkt als herxheimerreacties hierboven.
En dat vanwege de verminderde ademhaling.
De persoon die in het verhaal van het artikel vertelt over het begin van zijn ziekteperiode heeft het over dat het begon met een infectie.
How to beat chronic fatigue... by learning to hold your breathIn the early stages, you need intensive hands-on help of this kind, first to give you the will to keep going, and to explain all the ghastly side-effects. You feel as if you’re developing flu; you feel feverish, depressed; you get headaches, nausea, violent mood swings and once I found a blister on the roof of my mouth that vanished as mysteriously as it had arrived.Well, three months on and I feel a different man. I’m calmer, I need less sleep (and never have trouble sleeping as I used to), my energy levels are almost back to normal, I’ve lost half a stone and I’m no longer prey to the coughs, colds and sneezes I used to get all the time.
Klinkt als herxheimerreacties hierboven.
En dat vanwege de verminderde ademhaling.
De persoon die in het verhaal van het artikel vertelt over het begin van zijn ziekteperiode heeft het over dat het begon met een infectie.
-
Bron: Leef gezond, adem rustig, Masha Anthonissen-Kotousova, p. 35.Diepe ademhaling verstoort het zuur-base evenwicht in het lichaam.
Factoren die de ademhaling dieper maken (zelfde bron, p. 37-46):
1. De gedachte dat een diepe ademhaling gezond is. De zwangere vrouw gaat naar gymnastiek waar de ademhaling gestimuleerd wordt om miskramen en zwangerschapsvergiftiging te voorkomen die er juist mee wordt aangewakkerd, evenals krampen in de baarmoeder en de navelstreng en zuurstoftekort bij het kind in de buik;
2. Te veel eten en dierlijke eiwitten eten maakt de ademhaling dieper;
3. Tekort aan lichamelijke inspanning;
4. Emotionele opwinding: deze dient compensatie te vinden in lichamelijke inspanning: met de emotionele opwinding an sich is niets mis: alleen tegenover creatief / intellectueel werk moet per dag ongeveer 2 tot 3 uur lichamelijke inspanning staan;
5. Oververwarming: dit verdiept de ademhaling: mensen worden verkouden door de eigen hyperventilatie door oververwarming: niet vanwege de koude;
6. Synthetische kleding maakt ademhaling dieper en verstoort energieuitwisseling uit onze huid;
7. Gifstoffen (pesticiden) / sommige e-nummers in voeding verdiepen de ademhaling;
8. Het giftige binnenmilieu in huizen/ gebouwen verdiept de ademhaling;
9. Medicijnen / cafeine (zit ook in chocolade) / theine / efedrie / adrenaline (kortom de medicijnen die vaak aan patienten worden gegeven maken onze ademhaling diep);
10. De slaap zelf verdiept ook de ademhaling: slaaponderbrekingen zijn goed om de diepe ademhaling te verminderen: evenals op de buik slapen op een niet al te zachte ondergrond.
Over antibiotica:
Zelfde bron, p. 44-45.Bij de medicijnen die de ademhaling diep maken, moeten allereerst antibiotica, zoals penicilline, streptomycine, enzovoort worden genoemd. Inderdaad hebben de antibiotica een belangrijke rol in de overwinning op infecties gespeeld, maar als ze niet volgens indicatie worden voorgeschreven, versterken ze aanvallen van astma, allergie en de andere welvaartsziekten. 2 a 3 weken na de behandeling met antibiotica verslechtert de toestand van zulke zieken. Hoe werken de antibiotica? Ze bestrijden immers microben door hun ademhaling te onderdrukken. Maar de hele levende wereld heeft, zoals bekend is, 1 algemene stofwisselingsbasis en daarom doen de antibiotica hetzelfde met onze cellen, hoewel in mindere mate dan met bacterien. Dit veroorzaakt een verstoring van de ademhaling. Antibiotica beschadigen het immuunsysteem van ons lichaam. Ze allergiseren ons lichaam. Dat is het enorme nadeel ervan.
zelfde bron p. 26-27.Daarma werden de antibiotica ontdekt, waardoor de gemiddelde levensduur van de mens enorm is gestegen. Maar opeens saken de chronische ziekten van hart en bloedvaten, longen en bronchien, endocrien systeem en stofwisseling de kop op en namen al snel epidemische vormen aan. Er zijn veel medicijnen ontwikkeld die in staat zijn om de symptomen van deze ziekten tijdelijk te bestrijden, maar geen daarvan kan deze ziekten echt genezen. De mens heeft echter gemerkt dat hoe meer de maatschappelijke voorspoed stijgt, hoe meer deze ziekten tot bloei komen. Ze hebben dan ook de naam ¨welvaartsziekten¨ gekregen.
Buteyko over infecties:
p. 84De invloed van verborgen bronnen van chronische infecties op het immuunsysteem van het lichaam wordt tot nu toe in de geneeskunde onderschat. Niet alleen toxinen van de infectie, maar ook de antigenen die ertegen worden geproduceerd verstoren het innerlijke evenwicht van het lichaam. Omdat de symptomen van de chronische infectie in de loop van lange perioden heel gering kunnen zijn, en ze bijna niet merkbaar zijn, ziet de arts ze gemakkelijk over het hoofd.
-
Voor Lyme-patiënten kan de buteyko-training zeer schadelijk zijn.
-
Hoi Josie, heb je referenties bij je waarschuwing?
Ik heb hier een boek ¨Close your mouth¨ van Patrick McKeown dat gaat over contraindicaties voor toepassing van de Buteyko-methode, maar de ziekte van lyme staat daar niet als zodanig bij.
Er zijn zeker contraindicaties, en bij twijfel moet je het uiteraard niet doen.
Een goede kennis van mij met de ziekte van lyme boekt onder begeleiding van een gecertificeerde Buteykotherapeut gezondheidsvooruitgang met deze methode. De begeleider heeft zichzelf ook al van zeer veel chronische klachten verlost (o.a. de ziekte van lyme ook). De goede kennis van mij heeft wel veel reinigingsreacties: maar welke lymepatient die serieus aan de slag gaat heeft dat als het goed is niet tegenwoordig?
Dit is de site van Patrick McKeown en die meldt het volgende over contraindicaties:
Ik heb hier een boek ¨Close your mouth¨ van Patrick McKeown dat gaat over contraindicaties voor toepassing van de Buteyko-methode, maar de ziekte van lyme staat daar niet als zodanig bij.
Er zijn zeker contraindicaties, en bij twijfel moet je het uiteraard niet doen.
Een goede kennis van mij met de ziekte van lyme boekt onder begeleiding van een gecertificeerde Buteykotherapeut gezondheidsvooruitgang met deze methode. De begeleider heeft zichzelf ook al van zeer veel chronische klachten verlost (o.a. de ziekte van lyme ook). De goede kennis van mij heeft wel veel reinigingsreacties: maar welke lymepatient die serieus aan de slag gaat heeft dat als het goed is niet tegenwoordig?
Dit is de site van Patrick McKeown en die meldt het volgende over contraindicaties:
http://www.buteykodvd.com/books/caution ... teyko.htmlNote of Caution: - While Buteyko breathing exercises are perfectly safe for most, they are unsafe for a number of people. If you are unsure, do not attempt Buteyko breathing exercises.
Category 1- Do not attempt any of the breathing exercises if you have or are undergoing any of the following;
Current Cancer treatments
Type 1 Diabetes
Thrombosis
Epilepsy
Schizophrenia
Unsatisfactory blood pressure levels
Chest pains or pain in the heart region
Sickle cell anemia
Arterial aneurysm
Any heart problems in the past six months
Uncontrolled hyperthyroidism
A known brain tumour or kidney disease.
Category 2 - People who should have very gentle air shortage only;
Severe asthmatics and people with emphysema and COPD
Severe asthmatics and people with emphysema and COPD
Type 2 Diabetics
Pregnant
Anxiety/depression
Migraine Sufferers
An even better option would be to find an experienced practitioner to help. (A list of practitioners can be found at the back of book) If you are predisposed to anxiety or migraines, it is better to increase the BUTEYKO CP gently. If your BUTEYKO CP increases too quickly, you may experience an aggravation of your symptoms for a short time. This is a cleansing reaction and your BUTEYKO CP will increase when it passes. To increase the BUTEYKO CP slowly, the air shortage should be tolerable.
Cleansing reactions or Buteyko side effects
About two thirds of people who undergo reduced breathing will experience a detoxing or slight side effect. Better volume breathing improves blood flow and the oxygenation of all tissues and organs. Cleansing reactions take place when the BUTEYKO CP moves through 10, 20 and 40 seconds. It can also occur when the BUTEYKO CP is 2, 4 and 6 times the initial value.
Generally cleansing reactions are an aggravation of your symptoms, are mild and can last from several hours to several weeks. For most people it lasts just one to two days. Depending on the person, typical symptoms include:
increased secretions of mucus from the lungs, head cold with runny nose,
diarrhoea,
more frequent visits to the bathroom
loss of appetite,
increased yawning and fatigue,
insomnia,
general unwell feeling,
smell from the skin (especially if you have been taking large amounts of oral steroid),
short term headache,
increased irritability or anxiety, (if you have anxious tendencies, it is better to increase BUTEYKO CP slowly by applying a tolerable air shortage only),
metallic or coppery taste in the mouth and increased demand for water.
Don't worry; it is highly unlikely that you will experience every reaction. If you do have a strong cleansing, your body has undergone a major physiological change and you will feel so much better from it.
To help reduce the intensity and duration of cleansing reactions, drink warm water regularly throughout the day and continue with reduced breathing by relaxation. Most importantly, continue to practice reduced breathing and Many Small Breath Holds (EXERCISE 6) throughout the cleansing reaction. During the cleansing, your Control Pause will quickly reduce. It will increase again when the cleansing reaction has passed and you will be feeling so much better.
On a positive note, everyone will experience signs of health improvement including: far less wheezing, coughing and breathlessness, increased calmness and concentration; better sleep and more energy, and reduced appetite and cravings for coffee, chocolate and other foodstuffs.
-
Bamboe,
Het is voldoende wat ik in mijn bericht op de vorige pagina al noemde: Ten eerste staat de ziekte van Lyme bewust niet in de lijst van aandoeningen waarvoor buteyko-training door alternatieve genezers wordt ingezet. Ten tweede ken ik 2 lyme-patiënten die er ernstig en blijvend zieker van zijn geworden.
Deze 2 punten zouden voldoende moeten zijn om deze therapie niet te willen promoten (herhaaldelijk uitgebreide berichten erover plaatsen) op een lyme-forum!
Voor deze therapie, waarbij je zo min mogelijk moet ademhalen, geldt niet ‘baat het niet, dan schaadt het niet’…
Behalve dan voor het onderdeel dagelijkse ontspanningsoefeningen en gezonde voeding die deel uitmaken van de jarenlange buteyko-training.
Ik sluit niet uit dat er mensen zijn die er baat bij kunnen hebben. Ik deel mijn zorgen omdat ik begaan ben met degenen die er blijvend zieker van worden en omdat ik misleiding wil helpen voorkomen.
Mede omdat je tegelijkertijd de nadelen van antibiotica in je bericht benadrukt...
Het is mijns inziens niet logisch om te concluderen dat therapieën, waarbij door een alternatief therapeut gezegd wordt dat die ME/CVS kunnen genezen, ook de ziekte van Lyme kunnen genezen.
Ik ben blij dat je dit noemt want nu begrijp ik denk ik ook beter waarom je bepaalde andere berichten plaatste, zoals bijv. over vitamine D.
Heb je er aan gedacht dat er bij de buteykotraining niet bij genoemd wordt welke criteria hier voor ME/CVS gehanteerd worden?
Wat als alleen het breedste spectrum gehanteerd wordt: langer dan 6 maanden ‘idiopatische’ vermoeidheid, spierpijn en concentratieproblemen? (de onterecht veelgebruikte oude criteria Holmes/Fukuda)
Hier is de ziekte van Lyme niet mee te vergelijken.
Ernstige Lyme-aanvallen zoals in dit duidelijke filmpje komen niet voor bij ME/CVS: http://www.youtube.com/watch?v=reqyYSAFb9I
Deze oude criteria doen ook geen recht aan het grootste deel van de ME/CVS-patiënten zelf.
Een alternatieve genezer kan op die manier alle kanten uit met het noemen dat iets bij ME/CVS helpt. Iedereen is wel eens moe… Zelfs van praten met een psycholoog wordt vanuit commercieel oogpunt gezegd dat het bij ME/CVS helpt. Een zeer groot, zorgwekkend en beangstigend probleem.
Josie
Het is voldoende wat ik in mijn bericht op de vorige pagina al noemde: Ten eerste staat de ziekte van Lyme bewust niet in de lijst van aandoeningen waarvoor buteyko-training door alternatieve genezers wordt ingezet. Ten tweede ken ik 2 lyme-patiënten die er ernstig en blijvend zieker van zijn geworden.
Deze 2 punten zouden voldoende moeten zijn om deze therapie niet te willen promoten (herhaaldelijk uitgebreide berichten erover plaatsen) op een lyme-forum!
Voor deze therapie, waarbij je zo min mogelijk moet ademhalen, geldt niet ‘baat het niet, dan schaadt het niet’…
Behalve dan voor het onderdeel dagelijkse ontspanningsoefeningen en gezonde voeding die deel uitmaken van de jarenlange buteyko-training.
Ik sluit niet uit dat er mensen zijn die er baat bij kunnen hebben. Ik deel mijn zorgen omdat ik begaan ben met degenen die er blijvend zieker van worden en omdat ik misleiding wil helpen voorkomen.
Mede omdat je tegelijkertijd de nadelen van antibiotica in je bericht benadrukt...
Het is mijns inziens niet logisch om te concluderen dat therapieën, waarbij door een alternatief therapeut gezegd wordt dat die ME/CVS kunnen genezen, ook de ziekte van Lyme kunnen genezen.
Ik ben blij dat je dit noemt want nu begrijp ik denk ik ook beter waarom je bepaalde andere berichten plaatste, zoals bijv. over vitamine D.
Heb je er aan gedacht dat er bij de buteykotraining niet bij genoemd wordt welke criteria hier voor ME/CVS gehanteerd worden?
Wat als alleen het breedste spectrum gehanteerd wordt: langer dan 6 maanden ‘idiopatische’ vermoeidheid, spierpijn en concentratieproblemen? (de onterecht veelgebruikte oude criteria Holmes/Fukuda)
Hier is de ziekte van Lyme niet mee te vergelijken.
Ernstige Lyme-aanvallen zoals in dit duidelijke filmpje komen niet voor bij ME/CVS: http://www.youtube.com/watch?v=reqyYSAFb9I
Deze oude criteria doen ook geen recht aan het grootste deel van de ME/CVS-patiënten zelf.
Een alternatieve genezer kan op die manier alle kanten uit met het noemen dat iets bij ME/CVS helpt. Iedereen is wel eens moe… Zelfs van praten met een psycholoog wordt vanuit commercieel oogpunt gezegd dat het bij ME/CVS helpt. Een zeer groot, zorgwekkend en beangstigend probleem.
Josie
-
Beste Josie, de lijst die jij noemde is niet uitputtend (genoeg).
De lijst met contraindicaties lijkt me meer leidend, omdat het aantal uitzonderingensaandoeningen waarvoor de ademhalingsmethode volgens Dr. Buteyko uitdrukkelijk niet geindiceerd is, minder uitputtend is.
De reden waarom ik deze methode aankaart, is omdat iemand in mijn kennissenkring met ernstige lyme aan het opknappen is nu zij de verminderde ademhalingsmethode van Buteyko toepast onder begeleiding van een gecertificeerde therapeut die zelf ook lyme had en daarvan opgeknapt is.
Volgens jou zou ik deze methode promoten, maar ik promoot niets.
Ik breng iets onder de aandacht bij lymepatienten wat hen zou kunnen interesseren en helpen, ook als zij geen geld meer hebben voor dure testen en behandelingen.
Deze methode kost voor de verandering eens niets als je hem zelf zou toepassen als autodidact.
Het is alleen een aanpassing van iets wat je toch al doet: ademhalen.
De ademhaling raakt aan ons gehele metabolisme en de functies van alle organen die we hebben.
Zelfredzaamheid, daar gaat het mij om: kennis is macht.
En mensen mogen met deze kennis doen wat zij willen: zij dragen eigen verantwoordelijkheid.
Zoals ik ook al bij het onderwerp zuur-base balans schreef, wat in het lichaam ook van belang is voor de ziekte van lyme, omdat de bacterie van de ziekte van lyme zich niet thuis voelt in een alkalisch lichaam: een basisch alias alkalisch milieu in het lichaam.
De ademhalingsmethode volgens dr. Buteyko bevordert dit basische ook wel alkalische milieu in het lichaam.
Daarnaast bevordert deze zelfde Buteyko-methode ook een zuurstofrijker lichaamsmilieu, hetgeen voor een pathogene bacterie als de borrelia evenmin bevorderlijk is.
Je zegt: de ziekte van lyme is iets heel anders is dan ME/CVS.
In elk geval hebben veel artsen moeite om mensen met de ziekte van lyme en met ME/CVS van elkaar te onderscheiden.
Voor wat betreft de methode van Buteyko maakt het denk ik persoonlijk minder uit: beide ziektebeelden gaan vaak gepaard met veel ontstekingen, infecties en auto-immuunbeelden (denk aan allergieen).
De lijst met contraindicaties lijkt me meer leidend, omdat het aantal uitzonderingensaandoeningen waarvoor de ademhalingsmethode volgens Dr. Buteyko uitdrukkelijk niet geindiceerd is, minder uitputtend is.
De reden waarom ik deze methode aankaart, is omdat iemand in mijn kennissenkring met ernstige lyme aan het opknappen is nu zij de verminderde ademhalingsmethode van Buteyko toepast onder begeleiding van een gecertificeerde therapeut die zelf ook lyme had en daarvan opgeknapt is.
Volgens jou zou ik deze methode promoten, maar ik promoot niets.
Ik breng iets onder de aandacht bij lymepatienten wat hen zou kunnen interesseren en helpen, ook als zij geen geld meer hebben voor dure testen en behandelingen.
Deze methode kost voor de verandering eens niets als je hem zelf zou toepassen als autodidact.
Het is alleen een aanpassing van iets wat je toch al doet: ademhalen.
De ademhaling raakt aan ons gehele metabolisme en de functies van alle organen die we hebben.
Zelfredzaamheid, daar gaat het mij om: kennis is macht.
En mensen mogen met deze kennis doen wat zij willen: zij dragen eigen verantwoordelijkheid.
Zoals ik ook al bij het onderwerp zuur-base balans schreef, wat in het lichaam ook van belang is voor de ziekte van lyme, omdat de bacterie van de ziekte van lyme zich niet thuis voelt in een alkalisch lichaam: een basisch alias alkalisch milieu in het lichaam.
De ademhalingsmethode volgens dr. Buteyko bevordert dit basische ook wel alkalische milieu in het lichaam.
Daarnaast bevordert deze zelfde Buteyko-methode ook een zuurstofrijker lichaamsmilieu, hetgeen voor een pathogene bacterie als de borrelia evenmin bevorderlijk is.
Je zegt: de ziekte van lyme is iets heel anders is dan ME/CVS.
In elk geval hebben veel artsen moeite om mensen met de ziekte van lyme en met ME/CVS van elkaar te onderscheiden.
Voor wat betreft de methode van Buteyko maakt het denk ik persoonlijk minder uit: beide ziektebeelden gaan vaak gepaard met veel ontstekingen, infecties en auto-immuunbeelden (denk aan allergieen).
Laatst gewijzigd door bamboe op Di 29 Jul 2014 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bamboe, ik weet niet of je mijn bericht goed hebt gelezen.
Zou jij je niet ongemakkelijk voelen dan, als iemand een therapie gaat volgen waar diegene uiteindelijk zieker van wordt en diegene daarmee begonnen zou zijn naar aanleiding van jouw positieve berichten erover?
Josie
Zou jij je niet ongemakkelijk voelen dan, als iemand een therapie gaat volgen waar diegene uiteindelijk zieker van wordt en diegene daarmee begonnen zou zijn naar aanleiding van jouw positieve berichten erover?
Josie
-
hoi Josie, in reactie op je vraag of ik je bericht goed heb gelezen: zo klinkt een schooljuffrouw. Er is een verschil tussen dingen begrijpen en het ergens al dan niet mee eens zijn.
Over persoonlijke verantwoordelijkheid: ik deel graag kennis uit bronnen die tot mijn beschikking staan (met verwijzingen erbij) en soms uit mijn eigen ervaring.
Mijn doel en verwachting daarbij is: dat mensen met levenslust / of de wil om van klachten verlost worden iets aan deze informatie kunnen hebben.
Ik ben niet verantwoordelijk voor de manier waarop mensen deze kennis plaatsen of toepassen.
Dat zou wat ver gaan.
Mind you: ik ben sinds een paar dagen aan het experimenteren met deze vorm van ademhalen en ik merk dat ik soms wat meer ontgiftigingsreacties heb dan normaal en dat ik met meer gemak vroeg opsta.
---------------------------------------
Even weer inhoudelijk:
De neusademhaling
Als je via je neus ademhaalt, dan gaat de stikstofoxide die zich van nature in de neus bevindt naar je longen en daarmee je bloed in. Stikstofoxide opent je bronchien, is antibacterieel en opent ook je bloedvaten (werkt dus tegen hoge bloeddruk en bloedvatvernauwing o.a.). http://articles.mercola.com/sites/artic ... ethod.aspx
Sommige mensen doen de zogeheten de plasonbehandeling: http://plason.nl/ -hier op deze site heeft het er ook over gegaan viewtopic.php?f=22&t=7382 - om het lichaam te voorzien van de stikstofoxide (werkt dus ook tegen de ziekte van lyme): maar ons lichaam maakt het dus gewoon zelf en transporteert het ook als het goed is: maar we moeten het lichaam dus wel weten te besturen of aan te sporen om zichzelf goed te ondersteunen.
Ook: ik heb eerder ook gelezen over het suppleren van arginine/citrulline voor hetzelfde doel: maar de neusademhaling is dus in feite nog meer binnen ons bereik voor hetzelfde effect.
Over persoonlijke verantwoordelijkheid: ik deel graag kennis uit bronnen die tot mijn beschikking staan (met verwijzingen erbij) en soms uit mijn eigen ervaring.
Mijn doel en verwachting daarbij is: dat mensen met levenslust / of de wil om van klachten verlost worden iets aan deze informatie kunnen hebben.
Ik ben niet verantwoordelijk voor de manier waarop mensen deze kennis plaatsen of toepassen.
Dat zou wat ver gaan.
Mind you: ik ben sinds een paar dagen aan het experimenteren met deze vorm van ademhalen en ik merk dat ik soms wat meer ontgiftigingsreacties heb dan normaal en dat ik met meer gemak vroeg opsta.
---------------------------------------
Even weer inhoudelijk:
De neusademhaling
Als je via je neus ademhaalt, dan gaat de stikstofoxide die zich van nature in de neus bevindt naar je longen en daarmee je bloed in. Stikstofoxide opent je bronchien, is antibacterieel en opent ook je bloedvaten (werkt dus tegen hoge bloeddruk en bloedvatvernauwing o.a.). http://articles.mercola.com/sites/artic ... ethod.aspx
Sommige mensen doen de zogeheten de plasonbehandeling: http://plason.nl/ -hier op deze site heeft het er ook over gegaan viewtopic.php?f=22&t=7382 - om het lichaam te voorzien van de stikstofoxide (werkt dus ook tegen de ziekte van lyme): maar ons lichaam maakt het dus gewoon zelf en transporteert het ook als het goed is: maar we moeten het lichaam dus wel weten te besturen of aan te sporen om zichzelf goed te ondersteunen.
Ook: ik heb eerder ook gelezen over het suppleren van arginine/citrulline voor hetzelfde doel: maar de neusademhaling is dus in feite nog meer binnen ons bereik voor hetzelfde effect.
Terug naar “Gezondheid Algemeen”