DHEA laag in lyme patienten

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
Foetsie

Re: DHEA laag in lyme patienten

Berichtdoor Foetsie » Di 15 Jul 2014 19:21

Zo denk ik er ook over

Verder zet vitaminde D de bijnieren en de corisone-productie aan.
Het cortisone verhindert de olie uit de gewrichten te "lekken"

En je kunt ook nog beenderontkalking krijgen als de bij schildklieren niet goed meer werken, want de bijschildklieren regelen de kalkhuishouding.

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Di 15 Jul 2014 19:54

Ik volg, ik ben benieuwd, ik snap wel dat je het gewoon probeert.
Ik heb altijd zoiets van tests zijn leuk, maar als blijkt dat het niet nodig is probeer ik het toch wel, alleen al om uit te sluiten dat het nodig is, ondanks cijfertjes op de uitslagen. Geen mens is hetzelfde denk ik dan.

Zelf ben ik erg gevoelig voor hormonen trouwens, ik krijg er echt pijn van.
Ik heb een tijdje progesteron gesmeerd, dat werkte super voor mijn hoofd en energiepijl maar dat verloor ik na verloop van tijd door de pijn, ik kan het tegen gepruts met mijn hormonen.
Ik heb nog wel progesteroncreme staan, ik kan het eens een kans geven.

Ik heb trouwens al snel te heftige werking, vitamine D slaat in enkele dagen mijn schildklier totaal van op hol bijvoorbeeld. :roll:

WouterB

Berichtdoor WouterB » Di 15 Jul 2014 23:18

Dank voor deze bijdrage, DHEA gaat ook op mijn verlanglijstje voor het volgende bloedonderzoek.

Jouw bijdrage maakt de samenhang der dingen duidelijk, het beroerde is dat "bijnier-uitputting" nogal een (misbruikte?) hype is bij allerlei vage alternatieve behandelaars.

De grootste 'link' zie ik op het cholesterol, daar waar de Borrelia het gebruikt en het de grondstof voor vitamine D is, en uiteindelijk ook de afname van de botdichtheid door een teveel aan actief vitamine D in de hand gewerkt wordt.

Jammer dat een aantal mensen dat nog niet willen accepteren en het slikken zonder goed serumonderzoek maar domweg blijven promoten...

Harde bewijzen in de relatie van B12 en D3 heb ik nog nergens wetenschappelijk aangetoond gezien, maar wel meerdere casussen waarbij medicatie voor schildklierproblematiek verminderd kon worden door B12 toe te dienen. Uiteindelijk kon die medicatie nog meer naar beneden toen ook de vitamine D weer op normaal niveau gebracht kon worden.

Let wel, dit betrof niet-Lyme patiënten, voor hen kan het puur gif zijn!

Voor als nog heb ik het idee dat zowel B12 als D3 individueel hun invloed op diverse hormonen hebben, die op hun beurt weer samen werken/ elkaar nodig hebben.

Ook het testosteron-verhaal is van belang, dat kan niet los gezien worden van gemelde libidoproblemen.

Weer een hoop om mee verder te gaan, dank!

Groetjes, Wouter

edit B13 = B12
Laatst gewijzigd door WouterB op Do 17 Jul 2014 1:16, 1 keer totaal gewijzigd.

savan

Berichtdoor savan » Wo 16 Jul 2014 9:08

Hier nog een belangrijke:

http://www.livestrong.com/article/49415 ... n-anxiety/

Ook veel voorkomend in lymepatiënten.

Ik ben bezig met de vijfde dag, elke dag gaat het flink opwaarts met van alles, het humeur ook.
Radio luid aan, vrolijk gevoel, genieten van dingen, geen vermoeidheid.

@anoniem,

Ik weet niet of progesteron creme afdoende werkt als je dhea levels heel erg laag zijn. Ik zou even naar dat schema kijken als ik jou was, in sommige gevallen kan je het met een creme niet meer oplossen maar dan weer eerder met pillen.

Ik had het kunnen laten testen voordat ik begon maar ik heb geen zin om weer 122 euro voor een test te moeten betalen. Je kan het ook laten testen in het reguliere maar ik heb geen zin meer in gezeur van uit die kant, dus ben ik gewoon begonnen.
Die sporters gebruiken het ook en ik dacht zij zullen ook niet om de haverklap bij de huisarts staan voor een test op dhea. En die mannen gebruiken vaak 100mg.

Er is ook 7-keto dhea wat het verschil is dat weet ik niet misschien iemand die dat wel weet?
http://en.wikipedia.org/wiki/7-Keto-DHEA

Wat ik ook denk, net als de link met cholesterol/vit d die wouter noemt is er ook een link met testosteron en een verhoogde cholesterol waarde in lymepatiënten.
Volgens mij is hdl de transporteur van verkeerde cholesterol naar de lever terug,

Nog een link met betrekking tot immuunsysteem:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9008662
Laatst gewijzigd door savan op Wo 16 Jul 2014 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

savan

Berichtdoor savan » Wo 16 Jul 2014 10:21

Hier het verschil tussen 7-keto dhea en dhea:
http://www.lef.org/magazine/mag2005/may ... eto_01.htm

7-keto kan niet converteren naar testosteron en oestrogeen, het is een metaboliet.

Vitamine b-12 heeft volgens mij geen connectie met vitamine d, Ik denk dat het vitamine b-12 probleem in lymepatiënten te maken heeft met wat er in de link staat van "testosteron een 3 koppig hormoon."
Dat bij een laag niveau van testosteron de intrinsieke factor aangevallen wordt door ons immuunsysteem.
Die intrinsieke factor is nodig voor de opname en vervoer van vitamine b-12.

savan

Berichtdoor savan » Wo 16 Jul 2014 14:01

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Do 17 Jul 2014 22:02

De ziekte van addison:
https://www.thuisarts.nl/ziekte-van-add ... an-addison

In het kort

De ziekte van Addison is een zeer zeldzame afwijking van de bijnieren.
Meestal ontstaat het doordat het lichaam zelf de bijnierschors afbreekt. We noemen dat een auto-immuun adrenalitis.
Belangrijke kenmerken zijn moeheid, een bruine verkleuring van de huid en een enorme trek in zout voedsel.
Het komt allemaal omdat de bijnieren te weinig hormonen aanmaken.
De behandeling bestaat uit het aanvullen van de hormonen die u tekort komt.
Bij koorts, infectie, stress, oververmoeidheid of spanning kan de ziekte van Addison heel erg worden. Dit heet een Addison-crisis.

Het is wel heel erg in het kort hoor, het stukje van die thuisarts het ligt iets complexer, maarja...

Sarsaparilla wordt in de homeopathie gebruikt om deze ziekte te bestrijden.
Het is denk ik wel goed als je die DHEA er ook bij gebruikt, om niet al te veel aan schade voor je lichaam te krijgen en in de tussentijd kan dan die sarsaparilla het werk doen om de bijschorsnier goed te laten werken.

Trouwens, savan denk je niet dat die 7-keto dhea beter is?

savan

Berichtdoor savan » Vr 18 Jul 2014 7:12

Als je dhea laag is dan moet je zeker de gewone dhea aanvullen want deze zet om in de hormonen zoals testosteron/oestrogeen, hiermee breng je de hormonen weer op peil.
Keto-7 doet dit niet, die zet niet om in testosteron/oestrogeen. Keto- 7 is veiliger wat betreft hormoongevoelige kanker, dus gewone dhea moet je eigenlijk alleen slikken als je dhea te laag is.
Ik denk dat je op een bepaald ogenblik als de waarde dhea in je bloed weer normaal is je over kan stappen naar keto-7 dhea, omdat dit je immuunsysteem een enorme boost geeft meer dan de gewone dhea.
Ik geloof de witte bloedcellen en t cellen naar 150%(interleukine-2)
Het wordt in aids patienten gebruikt er is wel wat over te vinden ze hebben het onderzocht in apen.
Misschien kan jij er ook iets over vinden foetsie en het plaatsen,(over het imuunsysteem en keto-7)
ik heb vandaag geen tijd.

Ze adviseren bij een laag dhea wel om de gewone dhea te gebruiken ongeveer een half jaar en ik denk dat je daarna kan overstappen naar de keto-7.
wel blijft een feit dat er een reden is dat je dhea laag is, infecties geven vaak bijnieruitputting waardoor er weinig hormonen beschikbaar zijn, vrouwen kunnen dat bij lyme zien aan hun menstruatie, dus zolang infecties je plagen zal je het niveau dhea in de gaten moeten blijven houden.
Een teveel aan dhea kan je merken aan een vette huid met acne en vet haar.

Ik merk steeds verder vooruitgang, ik merk ook dat de innerlijke kachel harder brand, ik heb het warmer.
(komt niet door het weer) het doet wat met je schildklier. Ik ben fitter, energieker, vrolijker, sterker.
je moet het even de tijd gunnen en later misschien zolang je infecties/ bijnieren niet op orde zijn teruggaan met gewone dhea naar 10 mg, en daarnaast de keto-7 dhea gebruiken deze werkt wat betreft het imuunsysteem beter maar deze zet niet om in de hormonen.
Is je dhea na meting wel gewoon op peil dan kan je keto-7 dhea gewoon veilig gebruiken, is je dhea niet op peil dan zal je zeker dhea nodig hebben, dus je moet een overweging maken van wanneer stap ik over op de keto-7 of doe ik sam-sam.
De keto-7 mag je 200mg per dag van hebben, ik denk dat je immuunsysteem een enorme boost krijgt en ik denk ook dat dit de reden is dat lymepatiënten moeilijk met hun eigen weerstand er weer bovenop komen.
Geen dhea dan ook geen hormonen, geen keto-7 en geen weerstand. Keto- 7 is een metaboliet van dhea en komt voort uit dhea in je lichaam, je kan dus wel nagaan dat je als lymeppatient niets van dit alles meer in je lichaam hebt op een gegeven moment je het dan behoorlijk zwaar hebt.

bewerkt: dhea ipv 10 gr -10mg ingevuld
Laatst gewijzigd door savan op Ma 1 Sep 2014 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

savan

Berichtdoor savan » Ma 21 Jul 2014 9:32

In het boek van Mohammed Kalimi dehydroepiandrosterone oftewel dhea,
staat een belangrijk stuk over de rol van dhea en de verhoging van cd57 cellen.
Ook staat er een stukje omschreven over het ebstein barr virus (dhea onderdrukt ebstein barr virus)
Het lukt mij niet om het te plaatsen, het is de moeite waard om het te lezen.
Het staat vanaf blz 60.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Ma 21 Jul 2014 11:48

Hallo Savan,

Zou je de exacte titel van het boek van Mohammed Karimi kunnen doorgeven of het stukje over die verhoogde CD57 willen quoten? Behalve wat kortere wetenschappelijke artikelen van deze man en dehydroepiandrosterone, kan ik er verder niets over vinden op internet.

Bij voorbaat dank :wink:

Terug naar “Gezondheid Algemeen”