Het bestuur van de NVLP is afgetreden

Informatie en discussie over Lyme-activisme in het groot en in het klein. Dus voor alles wat aandacht geeft aan de ziekte van Lyme en de problematiek rond de diagnose en behandeling.
Martijn

Het bestuur van de NVLP is afgetreden

Berichtdoor Martijn » Vr 3 Mar 2006 15:22

De leden van de Nederlandse vereniging voor Lyme-patiënten (NVLP) hebben een uitnodiging gekregen voor de jaarvergadering die gehouden zal worden op 1 april 2006. Aanmelding voor de vergadering moet vòòr 15 maart 2006.

Onderaan het aanmeldingsformulier staat:

Toelichting problemen bestuur:

Vanaf de vorige ledenvergadering hebben zich in elke bestuursvergadering onverkwikkelijke zaken afgespeeld, die om een goed bestuur te waarborgen er niet dienen te zijn. In de laatste gecombineerde vergadering van bestuur en werkgroep heeft dit geleid tot het aftreden van het bestuur. Er waren reeds bestuursleden, die te kennen hadden gegeven per 1-4-2006 te stoppen. Een andere stond op het rooster van aftreden in 2006. Door het aftreden van het bestuur is de weg vrij voor de leden om een nieuw bestuur te kiezen. Verdere toelichting vind u in het volgende nummer van "Laat je niet Lymen", dat omstreeks 17 maart 2006 verschijnt.

Bij de uitnodiging staat verder vermeld:

Toelichting bij de agenda:
Volgens de statuten (art. 9) worden bestuursleden door de algemene vergadering benoemd. De voorzitter wordt in functie benoemd. Een voordracht van het bestuur wordt bij de oproep voor de vergadering meegedeeld. Een voordracht door tien of meer leden moet vóór de aanvang van de vergadering schriftelijk bij het bestuur worden ingediend.

Weet iemand al wie zich beschikbaar gaan stellen voor het bestuur en wat hun standpunten zijn? Dat is natuurlijk belangrijk om te weten, want we willen goede vertegenwoordigers in het bestuur.

rn.mast@zonnet.nl

Re: Het bestuur van de NVLP is afgetreden

Berichtdoor rn.mast@zonnet.nl » Vr 3 Mar 2006 19:09

Martijn schreef:Een voordracht door tien of meer leden moet vóór de aanvang van de vergadering schriftelijk bij het bestuur worden ingediend.

Weet iemand al wie zich beschikbaar gaan stellen voor het bestuur en wat hun standpunten zijn? Dat is natuurlijk belangrijk om te weten, want we willen goede vertegenwoordigers in het bestuur.

Ik denk dat het zinvol is om iedereen die enigszins bestuurspotentie heeft in dat geval z.s.m. van de "voordracht" van 10 mensen te voorzien. Ik denk dat Nel den Ouden bij iedereen wel hoge ogen zal scoren, maar we moeten haar wel tijdig aan die 10 voordrachtsstemmen helpen.

Ze wil het echter niet alleen doen en zou graag steun hebben van iemand aan wie ze kan vragen af en toe dingen op te zoeken.

Zelf ben ik bereid om me ervoor in te zetten als er voldoende mensen achter me staan. Maar in mijn ervaring zijn de meningen daarover verdeeld. Zo zijn er nog wel enkele mensen van het forum die hun kop boven het maaiveld hebben uitgestoken waarover de meningen verdeeld zijn. Als we echter op het forum voor de betreffende mensen toch voldoende handen op elkaar krijgen maken we een kans...

Mijn steun heeft ze. Wie wil nog meer Nel den Ouden steunen?

Nel wil in grote lijnen meer aandacht voor mensen met chronisch lyme. Ze is goed in het onderhouden van contacten met artsen, en weet artsen te interesseren voor de ziekte. Ook heeft ze contacten met onderzoeksinstituten en heeft ze veel artsen op het gebied van Lyme al een keer gezien.

Mijn eigen idee voor als ik in het bestuur zou komen, maar misschien is dat wat te hoog gegrepen, is:

1. De besluitvormingscyclus versnellen. Het tempo van de huidige besluitvorming haalt op dit moment nog niet eens een goed uitgevoerd besluit per jaar (de enquete). Dit wil ik doen door actiever gebruik te maken van de interactieve mogelijkheden van het internet. Bestuursvergaderingen kosten een hoop reistijd als je voortdurend naar elkaar toe moet. Dat kan ook op een besloten forum, bovendien heb je dan ook voor ieder standpunt de tijd om je er in te verdiepen. Overigens wil ik zo min mogelijk beslotenheid, aangezien ik denk dat ook andere mensen wel zinvolle bijdragen kunnen leveren, en ook recht hebben om te weten wat er in het bestuur gaande is, zodat je er niet vlak voor de jaarvergadering achterkomt dat er al het hele jaar problemen zijn en het bestuur daarom al een jaar op zijn gat ligt. Bovendien kunnen de leden dan ook werkelijk zien dat je wat uitvoert, en daarmee ook hun belangen verdedigt, zoals dat in de statuten is aangegeven.

2. Binnen de vereniging zoveel mogelijk de kwaliteiten van de leden benutten om de ziekte van Lyme in nederland op de kaart te zetten.
In de CBO-richtlijn bijvoorbeeld, wordt al aangegeven dat er op het gebied van de symptomen nog niet veel onderzoek is gedaan. Daar wil ik graag verandering in brengen, ook samen met leden die zich daarvoor interesseren. Maar ook wil ik het uitmuntende werk van enkele ILADS-artsen bovenop de agenda zetten. Wat mij betreft nodigen we een keer een ILADS-arts uit voor een seminarium.

3. Ook wil ik (door actieve leden) contacten (laten) leggen met patientenverenigingen met gelieerde ziektes (Zoals CVS en Rheuma), om te kijken of we daarmee bepaalde synergieen kunnen bereiken. Dan denk ik aan juridische zaken, maar ook aan wetenschappelijk onderzoek om juridische zaken te ondersteunen. De CVS-vereniging en het Rheumafonds hebben op ons wat dat betreft een voorsprong. Omdat er raakvlakken zijn tussen de ziektes (en er sprake kan zijn van een misdiagnose) denk ik dat er bij de verschillende verenigingen ook al behoorlijk wat kennis over de ziekte van Lyme te vinden is. Bovendien kunnen we hun wetenschappelijk onderzoekers weer voorzien van interessante hypotheses.

Het contacten leggen met artsen wil ik zelf niet doen, dat mag Nel doen als zij in het bestuur gekozen wordt. Dat heeft te maken met het 'delicate' contact dat er met artsen onderhouden dient te worden.

marietje

Berichtdoor marietje » Vr 3 Mar 2006 21:27

Ik ken Nel den Ouden niet. Zou ze misschien, eventueel als gast, iets meer over zichzelf, haar ideeen en standpunten op dit Forum kunnen zetten. Misschien zijn er meer die haar niet of nauwelijks kennen. Dan is het prettig als we weten wie ze is.

Groet,marietje.

rn.mast@zonnet.nl

Berichtdoor rn.mast@zonnet.nl » Vr 3 Mar 2006 21:52

Nel is zelden op het forum, en bereikbaar via het telefoonnr:

http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?t=645

Ik denk dat ze zelf het best kan aangeven wat ze voor ogen heeft.

Het aangegeven e-mail-adres is niet geldig meer, omdat het planet-account is opgezegd. Op dit moment is ze dus alleen telefonisch bereikbaar, en ze heeft een antwoordapparaat met terugbelfunctie.

Misschien wil ze inderdaad wel een stukje schrijven, ik zal het haar vragen...

Ik heb haar gebeld. Ze wil zondagavond een stukje publiceren...

marietje

Berichtdoor marietje » Vr 3 Mar 2006 22:38

Dag meneer Mast,

Goed dat jij hebt gebeld,anders krijgt ze het misschien erg druk de komende tijd. Dat stukje komt dus op het Forum, als ik het goed begrijp?

We wachten vol belangstelling...

Groet,Marietje.

wim

Berichtdoor wim » Vr 3 Mar 2006 22:49

hallo robert.

nel den ouden ken ik ook niet, ook niet van dit forum. hoe komt dat dat ze weinig op het forum is??? intereseert ze zich er wel voor dan???
als jij het nou zou doen dan zou ik ook nog lid gaan worden denk ik!!!!
grijp gerust omhoog kerel ik zal je wel duwen hoor!!!!!
grt wim

rn.mast@zonnet.nl

Berichtdoor rn.mast@zonnet.nl » Za 4 Mar 2006 0:19

wim schreef:nel den ouden ken ik ook niet, ook niet van dit forum. hoe komt dat dat ze weinig op het forum is??? intereseert ze zich er wel voor dan???

Ze zegt dat als ze haar stukje zelf moet typen dat ze dan uren zoet is, en haar rug is niet zo geschikt meer om lang achter een beeldscherm te zitten na al die Lyme-jaren. Ze zal het me in geschreven vorm faxen, en dan typ ik het in.

wim schreef:als jij het nou zou doen dan zou ik ook nog lid gaan worden denk ik!!!!
grijp gerust omhoog kerel ik zal je wel duwen hoor!!!!!

Doe dat dan wel snel, anders heb je geen stemrecht...

wim

Berichtdoor wim » Za 4 Mar 2006 8:28

heb me aangemeld, en de site even doorgenomen en ik kan je zeggen'ik weerzin volkomen'!!!
grt wim

vonneke

Berichtdoor vonneke » Za 4 Mar 2006 10:28

Robert, wat jij over Nel verteld klinkt goed maar net als Marietje heb ook wel zoiets dat ik wat meer van haar wil weten. Dus fijn dat ze een stukje wil schrijven.

Jouw ideeën vind ik ook zo gek nog niet en ik merk dat je er echt voor in wil zetten. Mijn stem heb je.
Het is inderdaad zo dat de meningen over jou verdeeld zijn en ik zal nu dan ook wel negatieve reacties over me heen krijgen.

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

rn.mast@zonnet.nl

Berichtdoor rn.mast@zonnet.nl » Za 4 Mar 2006 13:29

YvonneW. schreef:Het is inderdaad zo dat de meningen over jou verdeeld zijn en ik zal nu dan ook wel negatieve reacties over me heen krijgen.

Ik denk dat dat erg zal meevallen. Maar of alle verenigingsleden me ook actief zal steunen, en ik de voordraging door 10 personen voorafgaand aan de vergadering op deze korte termijn zal halen is een tweede...

Wel is de uitnodiging voor de vergadering al verstuurd, dus mensen die zich nu nog als lid aanmelden zullen zich op een creatieve manier bij de vergadering moeten voegen (Zo kwam ik vorig jaar ook zonder de officiele uitnodiging toch binnen)

Je moet je als lid voor 15 maart voor de vergadering aanmelden om officieel toegang te krijgen. Doe je dat niet, dan kun je (als lid) nog proberen een plaats van een ander ingeschreven lid die verhinderd is te bemachtigen.

Omdat ruim 200 leden van de vereniging zich hebben uitgesproken voor een actievere deelname verwacht ik ook een overweldigende interesse voor de vergadering.

Vorig jaar liet echter een kwart het weer afweten, mogelijk om gezondheidsredenen. Daardoor bleven veel stoelen leeg, en waren er zelfs nog enkele Burrascano-lunches over, waar ik dankbaar gebruik van gemaakt heb.

Terug naar “Activisme”