Martijn schreef:Een voordracht door tien of meer leden moet vóór de aanvang van de vergadering schriftelijk bij het bestuur worden ingediend.
Weet iemand al wie zich beschikbaar gaan stellen voor het bestuur en wat hun standpunten zijn? Dat is natuurlijk belangrijk om te weten, want we willen goede vertegenwoordigers in het bestuur.
Ik denk dat het zinvol is om iedereen die enigszins bestuurspotentie heeft in dat geval z.s.m. van de "voordracht" van 10 mensen te voorzien. Ik denk dat Nel den Ouden bij iedereen wel hoge ogen zal scoren, maar we moeten haar wel tijdig aan die 10 voordrachtsstemmen helpen.
Ze wil het echter niet alleen doen en zou graag steun hebben van iemand aan wie ze kan vragen af en toe dingen op te zoeken.
Zelf ben ik bereid om me ervoor in te zetten als er voldoende mensen achter me staan. Maar in mijn ervaring zijn de meningen daarover verdeeld. Zo zijn er nog wel enkele mensen van het forum die hun kop boven het maaiveld hebben uitgestoken waarover de meningen verdeeld zijn. Als we echter op het forum voor de betreffende mensen toch voldoende handen op elkaar krijgen maken we een kans...
Mijn steun heeft ze. Wie wil nog meer Nel den Ouden steunen?
Nel wil in grote lijnen meer aandacht voor mensen met chronisch lyme. Ze is goed in het onderhouden van contacten met artsen, en weet artsen te interesseren voor de ziekte. Ook heeft ze contacten met onderzoeksinstituten en heeft ze veel artsen op het gebied van Lyme al een keer gezien.
Mijn eigen idee voor als ik in het bestuur zou komen, maar misschien is dat wat te hoog gegrepen, is:
1. De besluitvormingscyclus versnellen. Het tempo van de huidige besluitvorming haalt op dit moment nog niet eens een goed uitgevoerd besluit per jaar (de enquete). Dit wil ik doen door actiever gebruik te maken van de interactieve mogelijkheden van het internet. Bestuursvergaderingen kosten een hoop reistijd als je voortdurend naar elkaar toe moet. Dat kan ook op een besloten forum, bovendien heb je dan ook voor ieder standpunt de tijd om je er in te verdiepen. Overigens wil ik zo min mogelijk beslotenheid, aangezien ik denk dat ook andere mensen wel zinvolle bijdragen kunnen leveren, en ook recht hebben om te weten wat er in het bestuur gaande is, zodat je er niet vlak voor de jaarvergadering achterkomt dat er al het hele jaar problemen zijn en het bestuur daarom al een jaar op zijn gat ligt. Bovendien kunnen de leden dan ook werkelijk zien dat je wat uitvoert, en daarmee ook hun belangen verdedigt, zoals dat in de statuten is aangegeven.
2. Binnen de vereniging zoveel mogelijk de kwaliteiten van de leden benutten om de ziekte van Lyme in nederland op de kaart te zetten.
In de CBO-richtlijn bijvoorbeeld, wordt al aangegeven dat er op het gebied van de symptomen nog niet veel onderzoek is gedaan. Daar wil ik graag verandering in brengen, ook samen met leden die zich daarvoor interesseren. Maar ook wil ik het uitmuntende werk van enkele ILADS-artsen bovenop de agenda zetten. Wat mij betreft nodigen we een keer een ILADS-arts uit voor een seminarium.
3. Ook wil ik (door actieve leden) contacten (laten) leggen met patientenverenigingen met gelieerde ziektes (Zoals CVS en Rheuma), om te kijken of we daarmee bepaalde synergieen kunnen bereiken. Dan denk ik aan juridische zaken, maar ook aan wetenschappelijk onderzoek om juridische zaken te ondersteunen. De CVS-vereniging en het Rheumafonds hebben op ons wat dat betreft een voorsprong. Omdat er raakvlakken zijn tussen de ziektes (en er sprake kan zijn van een misdiagnose) denk ik dat er bij de verschillende verenigingen ook al behoorlijk wat kennis over de ziekte van Lyme te vinden is. Bovendien kunnen we hun wetenschappelijk onderzoekers weer voorzien van interessante hypotheses.
Het contacten leggen met artsen wil ik zelf niet doen, dat mag Nel doen als zij in het bestuur gekozen wordt. Dat heeft te maken met het 'delicate' contact dat er met artsen onderhouden dient te worden.