Ik heb volgende mail aan RTL Lijn4 gestuurd.
Goedendag Simone,
In het programma Lijn4 werd gezegd dat slechts 6 % van de mensen die gebeten worden ook ziek worden. Kunt u mij zeggen hoe u aan deze 6% komt en waar ik de wetenschappelijke onderbouwing daarvoor kan vinden?
Misopvattingen;
Dierenteken, de Ixodus ricinus zijn gevaarlijk voor de mens. Dieren kunnen ook Lyme krijgen.
Als je een teek binnen 48 verwijdert is er geen besmetting is een onjuiste opvatting
Een EM komt niet altijd maar slechts in 50% van de gevallen
Een bloedtest toont alleen vrije antilichamen aan en is slechts in 60% van de gevallen juist.
14 dagen antibiotica is niet altijd afdoende, des te langer tussen infectie en diagnose des te langer behandelen.
14 infuus behandeling met Rocephin is niet altijd voldoende
Blijvende klachten na een antibioticabehandeling zijn vaak te wijten aan een persisterende ziekte
Blijvende klachten zijn vaak te wijten aan een niet vastgestelde co-infecties. Bartonella (kattenkrabziekte) en Ehrlichiose
Teken zijn in Nederland voor ongeveer 30% besmet met de borrelia bacterie maar voor 70% met de bartonella bacterie
Er zijn geen studies die aantonen dat van mens tot mens overdracht uit te sluiten is, dierproeven bewijzen het tegendeel. 9% van de bloedconserven in Nederland zijn besmet met de borrelia bacterie.
Het aantal chronische Lymepatienten met een niet gediagnostiseerde ziekte is veel groter dan men denkt, misdiagnosen als MS, FM, ME, burn-out en psychische diagnosen komen vaak voor.
Zie de ILADS richtlijnen op
http://www.borreliose.nl
RobertF