kleine kans op ziekte van Lyme

Informatie en discussie over Lyme-activisme in het groot en in het klein. Dus voor alles wat aandacht geeft aan de ziekte van Lyme en de problematiek rond de diagnose en behandeling.
marietje

Berichtdoor marietje » Wo 31 Jan 2007 20:07

Niek schreef:ik had vandaag al drie verontruste burgers aan de telefoon die mijn telefoonnummer hadden opgezocht. De bekende verhalen over foute diagnoses, medische blunders, volledig achterhaalde kennis en tomeloze medische arrogantie.

Een teken dat het wél gelezen is!Doorgaan met publiceren.Misschien moeten we veel vaker in de pen klimmen.Misschien...ik weet het wel zeker! Hoe meer onrust we kunnen zaaien onder het 'gewone volk',hoe beter het is! Artsen zullen dan steeds meer met vragen geconfronteerd
worden.

Niek schreef:
Afgaande op wat ik hoor denk ik dat misschien 5% van de huisartsen in de regio Lyme serieus neemt, de rest vind het flauwekul of heeft nog niet de moeite genomen er over na te denken. Misschien loopt het na een paar van zulke stukjes in de krant wel storm op het spreekuur (hopelijk vooral bij de drie sukkels die mijn klachten indertijd niet serieus namen) :twisted: :twisted:

En dan vraag ik me af in hoeverre die 5% Lyme serieus nemen.Vaak wordt Lyme in de beginfase nog wel erkent,als je een EM
hebt,tenminste. :roll: Zit je met een langer probleem,dan wordt die erkenning steeds moeilijker.
Die sukkels moeten het heel erg druk krijgen.Nodig ze uit voor je speech over een jaar. :wink:

Niek

Berichtdoor Niek » Wo 31 Jan 2007 20:12

marietje schreef:Die sukkels moeten het heel erg druk krijgen.Nodig ze uit voor je speech over een jaar. :wink:

ik denk dat het beter zou zijn om een soort verplichte bijscholingscursus te organiseren, waar je ze keihard kunt konfronteren met de verouderde inzichten die ze hanteren (of totaal gebrek aan inzichten) en alle schade die dat voor de patienten oplevert. Maar zover is het nog lang niet, we moeten eerst eens stevig in het potje roeren zodat de zaak lekker gaat gisten :twisted:

marietje

Berichtdoor marietje » Wo 31 Jan 2007 20:29

Die verplichte bijscholing zie ik helemaal zitten,maar hoe krijg je het voor elkaar dat zij inzien dat dat nodig is als ze zelf het idee hebben dat ze goed bezig zijn en zo'n bijscholing niet nodig hebben?Zie ze eerst maar eens te mobiliseren!

Hoelang zou dat roeren in het potje nog nodig zijn?Ik word er nu al vaak zo moe van. :cry: Ik ben al een jaar of 6 bezig...

Niek

Berichtdoor Niek » Wo 31 Jan 2007 20:38

marietje schreef:Die verplichte bijscholing zie ik helemaal zitten,maar hoe krijg je het voor elkaar dat zij inzien dat dat nodig is als ze zelf het idee hebben dat ze goed bezig zijn en zo'n bijscholing niet nodig hebben?Zie ze eerst maar eens te mobiliseren!

ja, dat zullen ze zelf nooit inzien. Daarom zou ik willen proberen dat van bovenaf (GGD ofzo? Inspectie Volksgezondheid?) te laten verplichten wegens grote maatschappelijke ongerustheid, dreigende schadeclaims ofzo. Of misschien moeten we in het kader van 'marktwerking' de verzekeraars nog eens voorrekenen hoeveel geld dit soort geknoei op termijn gaat kosten?

marietje

Berichtdoor marietje » Wo 31 Jan 2007 20:46

Niek schreef:ja, dat zullen ze zelf nooit inzien. Daarom zou ik willen proberen dat van bovenaf (GGD ofzo? Inspectie Volksgezondheid?) te laten verplichten wegens grote maatschappelijke ongerustheid, dreigende schadeclaims ofzo.

Mijn ervaringen met de GGD zij nou niet zo geweldig wat betreft juiste informatievoorziening over de Ziekte van Lyme.Volksgezondheid? Hebben ze daar inzicht in wat er op Lymegebied aan de hand is?Dan hadden ze daar toch allang in de benen moeten komen,toch?

Niek schreef: Of misschien moeten we in het kader van 'marktwerking' de verzekeraars nog eens voorrekenen hoeveel geld dit soort geknoei op termijn gaat kosten?

Die zijn er misschien gevoeliger voor omdat het om de centjes gaat,maar of het helpt? Maak je toch gewoon de premies weer wat hoger?
Ik zie zo 1,2,3 geen oplossing.Doordrammen dan maar bij zoveel mogelijk artsen.Wel op een nette manier om te voorkomen dat men helemaal in de contramine gaat,want dan zijn we nóg verder van huis.

minx

Berichtdoor minx » Wo 31 Jan 2007 22:02

Goed stuk Niek :) .

Alleen dat bijscholen op dit moment houdt waarschijnlijk alleen de CBO richtlijnen in, ik weet niet of we daar nu zo veel mee opschieten.

Niek

Berichtdoor Niek » Wo 31 Jan 2007 22:33

marietje schreef:Mijn ervaringen met de GGD zij nou niet zo geweldig wat betreft juiste informatievoorziening over de Ziekte van Lyme.Volksgezondheid? Hebben ze daar inzicht in wat er op Lymegebied aan de hand is?Dan hadden ze daar toch allang in de benen moeten komen,toch?

of het onkunde of pure onwil is weet ik niet, maar het blijft uit die hoek inderdaad oorverdovend stil. Uit zichzelf zullen ze zeker niks doen (net zoals het RIVM etc.) maar als er genoeg burgers ongerust worden dan zien ze zich misschien gedwongen om toch in aktie te komen; zo werkt het meestal ...

Niek

Berichtdoor Niek » Wo 31 Jan 2007 22:35

minx schreef:Alleen dat bijscholen op dit moment houdt waarschijnlijk alleen de CBO richtlijnen in, ik weet niet of we daar nu zo veel mee opschieten.

met bijscholen bedoel ik vanzelfsprekend het afleren van de CBO richtlijn (inclusief uitleg waarom die richtlijn zo schadelijk is voor patienten) :wink:

RobertF

Berichtdoor RobertF » Do 1 Feb 2007 14:39

De bovengenoemde organisaties zullen zelf niets doen. Het is duidelijk dat men het probleem niet wil kwantificeren anders was er wel een meldplicht. Echter zolang er geen duidelijke cijfers bestaan kan men doorgaan met het bagatelliseren van deze ziekte, omdat het niet te weerleggen is.
Een meldplicht is dus het eerste vereisde met een wettelijke eis voor Lymetestkits. Deze eisen dienen niet opgesteld te worden door de CBO commissie want dan krijgen we hetzelfde als in Amerika dat je minstens 5 van de 10 IgG WBbanden positief moet hebben en dat is bijna niemand.
groet RobertF

marietje

Berichtdoor marietje » Do 1 Feb 2007 22:00

RobertF schreef:De bovengenoemde organisaties zullen zelf niets doen. Het is duidelijk dat men het probleem niet wil kwantificeren anders was er wel een meldplicht. Echter zolang er geen duidelijke cijfers bestaan kan men doorgaan met het bagatelliseren van deze ziekte, omdat het niet te weerleggen is.

Als je dit goed tot je door laat dringen, wordt het steeds onbegrijpelijker.Want wie heeft er nou belang bij om een hele patienten groep zo aan de kant te schuiven? Wanneer zo'n groot en nog groter wordend probleem gesignaleerd wordt,zouden alle alarmbellen moeten gaan rinkelen! Er zullen alleen nog maar meer nieuwe patienten bij gaan komen,zeker als niemand iets doet. Wat zou er nog moeten gebeuren voor men de ernst van de situatie gaat inzien?

Ik hoop dat die meldingsplicht er wel gaat komen!Hoe krijg je zoiets van de grond?

Terug naar “Activisme”