Nog steeds veel te weinig kennis over lyme

Informatie en discussie over Lyme-activisme in het groot en in het klein. Dus voor alles wat aandacht geeft aan de ziekte van Lyme en de problematiek rond de diagnose en behandeling.
Danger

Berichtdoor Danger » Vr 13 Apr 2007 23:24

Dat heb ik uiteraard begrepen, daarom zeg ik er ook bij dat ouders waarschijnlijk mee lezen op deze site.
Als basisschoolkinderen dit lezen en het grijpt ze aan of ze vinden het interessant, zullen ze het er vast thuis over hebben en de site aan hun ouders laten zien.
Bij het antwoord op deze vraag had expliciet naar http://www.borreliose.nl verwezen kunnen worden en dan naar het onderwerp waar testen worden behandeld.
Het had niets uitgebreids of ingewikkelds hoeven te zijn.
Alleen al aangeven dat er 2 testmethodes zijn, waarvan de WB de belangrijkste is, dan gaan ze zelf wel op zoek als dat nodig mocht zijn.
Maar nu kunnen ze denken dat er helemaal geen test nodig of mogelijk is om het aan te tonen.

Het is ook enkel opbouwende kritiek.
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

marietje

lesbrief bij 'laat je niet beetnemen'

Berichtdoor marietje » Do 26 Apr 2007 12:21

Er is nu ook een lesbrief beschikbaar bij de website van http://www.jvanstolbergschool.nl/teken

Te downloaden bij links of van http://www.lymevereniging.nl onder actualiteiten .

marietje

Berichtdoor marietje » Za 6 Okt 2007 13:18

Ik vond nog een leuke website over teken voor kinderen:

http://www.kinderpleinen.nl/showPlein.php?plnId=1250

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 25 Nov 2007 14:28

Debby heeft afgelopen vrijdag een voorlichting over lyme gehouden op school voor de medewerkers van de belasting dienst die samen met haar de opleiding doen.

Die voorlichting is schijnbaar nog hard nodig want de meerderheid wist niet wat lyme precies inhield en een aantal wist niet dat het door teken veroorzaakt wordt.

Men had het wel 's op TV gezien maar dan zie je een ziek iemand en werd er nog niet duidelijk verwoord wat de ziekte precies inhield was hun mening.

De flyers van de NVLP had ook nog geen van hen ergens zien liggen en iedereen wilde er dan ook 1.

Er was ook een man bij die bij het RIVM had gewerkt en die zei: Daar weten ze wel wat cijfers maar niet inhoudelijk wat jij nu verteld.

Na afloop kwam er een jongen bij Debby met de tranen in zijn ogen die zei:Het spijt me,ik had allemaal vooroordelen over jou die niet terecht waren.

Dus goed dat ze over lyme verteld heeft denk ik om dit soort misverstanden te voorkomen en omdat er blijkbaar nog veel te weinig kennis over is.

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 25 Nov 2007 16:48

Goede zaak dat Debbie dit doet!

Het is schrikbarend hoe weinig men over het algemeen weet van Lyme.
Met alle gevolgen van dien voor degenen die het hebben en niet begrepen worden, maar ook voor de mensen zelf. Ze weten immers niet dat Lyme een reeel gevaar is!

Op scholen zou voorlichting over teken en alles wat er mee samenhangt standaard opgenomen moeten worden in het lespakket Biologie.

Hoe is het zo gekomen dat ze daar de voorlichting heeft kunnen geven?

vonneke

Berichtdoor vonneke » Ma 26 Nov 2007 13:43

Zij werkt bij de belasting in Utrecht en volgt daar ook een opleiding tot toezichthouder.
Omdat haar veel afwezig zijn vragen begon op te roepen en ook haar praktijkbegeleiders en mentor niet veel over lyme wisten is haar gevraagd dit te doen.
Ook is haar gevraagd een mail te sturen naar alle medewerkers op kantoor met daarineen uitleg wat haar mankeert; om eventuele vooroordelen (verder)te voorkomen.

Ik vind ook dat er veel meer voorlichting op scholen moet komen.
Dit is de derde keer op een andere school dat Debby dit gedaan heeft en telkens bleek er enorm weinig kennis over lyme te zijn.En er waren toch ook kinderen bij die na tekenbeten symptomen hadden en niet wisten dat die beet wel eens de oorzaak daarvan kon zijn.
Ook het verwijderen van teken bleek vaak niet op de juiste manier te gebeuren.

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Mieke

Berichtdoor Mieke » Ma 26 Nov 2007 23:32

Het valt mij ook altijd op hoe weinig mensen van Lyme weten, inderdaad
goed van Debby om dit te doen :!:

Terug naar “Activisme”