Aanpassing patiëntenbrief van het NHG: lees BLOEDONDERZOEK

Informatie en discussie over Lyme-activisme in het groot en in het klein. Dus voor alles wat aandacht geeft aan de ziekte van Lyme en de problematiek rond de diagnose en behandeling.
Jans

Aanpassing patiëntenbrief van het NHG: lees BLOEDONDERZOEK

Berichtdoor Jans » Wo 2 Mei 2007 21:14

De patiëntenbrief van het Nederlands Huisartsen Genootschap is recent herzien.
Met name onder 'bloedonderzoek' staat een belangrijke verandering:

'Bloedonderzoek is meestal niet zinvol, omdat daarmee geen sluitend bewijs geleverd kan worden voor de ziekte van Lyme'.

http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 1106713430

September

Berichtdoor September » Wo 2 Mei 2007 21:44

Hoi Jans,

Ik heb net even de site aangeklikt van onze huisartsenpraktijk.

En daar staat de nieuwste versie al gedateerd op april 2007.

FeR
Artsen zijn maar leken op het gebied van teken

Jans

Berichtdoor Jans » Wo 2 Mei 2007 23:24

Bedoel je deze Fer?
http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 6381877710
De inhoud hiervan is anders, bloedonderzoek wordt niet genoemd.

De patiëntenbrief waar ik het over heb is 11 jan.2007 herzien maar staat nog, op de brief, gedateerd op maart 2005.

Groet,
Jans

September

Berichtdoor September » Do 3 Mei 2007 9:01

Jans:
De patiëntenbrief waar ik het over heb is 11 jan.2007 herzien maar staat nog, op de brief, gedateerd op maart 2005.

Sorry Jans je hebt gelijk, ik ga het doorgeven.

Gr FeR
Artsen zijn maar leken op het gebied van teken

jes

Berichtdoor jes » Ma 30 Jul 2007 14:20

Nu staat in de brief van 2007 dat het snuitje mag blijven zitten...
Dit heb ik meerdere keren ook gezien op het info gedeelte van div. ziekenhuizen...

Maar het snuitje mag toch helemaal niet blijven zitten...dan is het risico toch groter?

Jans

Berichtdoor Jans » Ma 30 Jul 2007 14:27

jes schreef:Nu staat in de brief van 2007 dat het snuitje mag blijven zitten...
Dit heb ik meerdere keren ook gezien op het info gedeelte van div. ziekenhuizen...

Maar het snuitje mag toch helemaal niet blijven zitten...dan is het risico toch groter?

Na een bloedmaaltijd laat een teek zijn darminhoud in de beet achter. Deze darminhoud bevat de Bb.
Dus als je een teek er tijdens een maaltijd uittrekt, en binnen 24 uur, dan is de kans op besmetting gering, zelfs als de kop blijft zitten.

jes

Berichtdoor jes » Ma 30 Jul 2007 15:48

Ow...oke

Ik dacht dat het belangrijk was dat hij in zijn geheel verwijderd werd...
Dank je voor het antwoord!

Niek

Berichtdoor Niek » Di 31 Jul 2007 21:58

Jans schreef:Dus als je een teek er tijdens een maaltijd uittrekt, en binnen 24 uur, dan is de kans op besmetting gering, zelfs als de kop blijft zitten.

ik heb daar diverse keren een andere mening over gelezen; een factor is vermoedelijk dat de Bb ook in o.a. de speekselklieren van de teek kan zitten, en die blijven meestal gedeeltelijk met het mondstuk achter als de teek verkeerd wordt verwijderd. Geen referenties helaas :oops:

RobertF

Berichtdoor RobertF » Di 31 Jul 2007 23:59

Je leest steeds vaker dat als je binnen 24h of 36h lees je ook wel, dat er dan nauwelijks kans op infectie bestaat, dus eigenlijk is het niet zo erg.
Nu vergeet men dat de helft nooit een teek opmerkt. Bovendien is de vraag of we daar niet voor de gek gehouden worden. Men heeft dierproeven gedaan hoe lang een teek vast moet zitten, maar ook is aangetoond dat de bacterie in het speeksel zit en dat is het eerste wat de teek na de beet in de huid injecteerd om te verhinderen dat het bloed stolt en de beet wordt opgemerkt. Er zijn gevallen waar de persoon zeker wist dat de teek er niet langer dan enkele uren opgezeten had en waarbij zich Lyme ontwikkelde. Over Lyme worden veel onwaarheden verteld.

Niek

Berichtdoor Niek » Za 4 Aug 2007 21:15

RobertF schreef:Er zijn gevallen waar de persoon zeker wist dat de teek er niet langer dan enkele uren opgezeten had en waarbij zich Lyme ontwikkelde. Over Lyme worden veel onwaarheden verteld.

...en helaas is er ook gewoon veel heel slecht onderzoek (met name uit de VS, van Yale University etc.) waaruit conclusies worden getrokken die ongefundeerd zijn.

ik heb ooit een onderzoek gelezen waar grote verschillen bleken tussen de besmettingskans (afhankelijk van aantal uren dat de teek had vastgezeten) bij bijv. volwassen teken resp. nymfen. Het zou ook kunnen dat afhankelijk van de exacte soort van de teek of Bb de besmetting veel sneller of langzamer verloopt. Oftewel: er is geen 'veilige' grens, of misschien hooguit de ongeveer 15 minuten die de meeste teken nodig hebben om zich in de huid te boren. En wat 'veilig' is i.v.m. coinfecties is vermoedelijk nog minder bekend.

Terug naar “Activisme”