www.borreliose.nl

Informatie en discussie over Lyme-activisme in het groot en in het klein. Dus voor alles wat aandacht geeft aan de ziekte van Lyme en de problematiek rond de diagnose en behandeling.
Birgitta

Berichtdoor Birgitta » Vr 25 Feb 2005 21:01

Hi Robert,

helemaal perfect, snap het bedankt voor je duidelijke uitleg :wink:

Birgitta

Martijn

a-specifieke antigenen

Berichtdoor Martijn » Ma 28 Feb 2005 23:13

Hallo Robert,

Het hoofdstuk serologie is een hele tekst, het is behoorlijk uitgebreid.
Ik heb nog een vraag over a-specifieke antigenen. Jij zegt hierover:

Nu is flagellin een slot waar misschien ook wel een andere sleutel inpast, maar die men dan vervolgens niet kan omdraaien, dus een valse sleutel. Dit flagellin is niet een specifiek antigeen en het kan voorkomen dat antilichamen aangemaakt voor andere infecties hiermee een verbinding aangaan b.v. de antilichamen van EBV of CMV. Dit noemt men dan een kruisreactie.

Ik dacht dat a-specifieke antigenen betekent dat ook andere bacteriën hetzelfde antigeen hebben. Oftewel: meerdere bacteriën hebben dat slot, dus als je sleutels hebt voor dat slot, dan kan het door meerdere infecties zijn veroorzaakt. Ik dacht dat het voor flagellin zo was.

Groet, Martijn

RobertF

Berichtdoor RobertF » Di 1 Mar 2005 15:02

Hallo Martijn,
Het flagellin is een lipoproteine van de flagella, de zweepdraden. Alle treponemataceae dat zijn Borrelia, Treponema en Leptospira bezitten flagella dus flagellin. Echter net zoals bij het Ops A en Ospc zijn er verschillen en het flagellin van de verschillende stammen is niet identisch. Maar maakt het lichaam b.v. een antilichaam tegen het flagellin van syfilis dan geeft dat antilichaam een kruisreactie met het flagellin van de Borrelia, de sleutel past maar kan niet omgedraaid worden. In een agglutinatie test kan men ook het verschil zien onder de microscoop tussen een echte reactie en een kruisreactie, maar dat is in de WB niet te zien. Het gegeven voorbeeld gaat over CMV en EBV en dat zijn virussen die bezitten geen flagellin omdat het geen bacterien zijn en toch maakt het lichaam antilichamen tegen deze virussen die een kruisreactie kunnen geven met het flagellin van de Borrelia.
Zo kunnen de lipoproteinen van Borrelia het Osp19, 22 en 72 kruisreacties geven met antlichamen die geproduceerd zijn tegen andere bacterien.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Di 1 Mar 2005 16:21

Hoi Robert,

Bedankt voor de toelichting.

Als er bij het immuunsysteem sprake is van een kruisreaktie (sleutel past maar kan niet omgedraaid worden), wordt de bacterie dan toch gehinderd? Ik kan me voorstellen dat de bacteriën er toch last van hebben.

RobertF

Berichtdoor RobertF » Di 1 Mar 2005 17:41

Hi Martijn,
Kruisreacties vinden plaats bij de immunologische testen in vitro, in vivo denk ik niet. Als je antilichamen tegen CMV hebt en je wordt geinfecteerd met de Borrelia dan maakt het lichaam gewoon antilichamen tegen de Borrelia.
groet Robert

PS. Het kan ook gebeuren dat het immuunsysteem in de fout gaat en antilichamen produceert tegen lichaamseigen cellen. Dan is er sprake van een autoimmuunziekte b.v. het antifosforlipide syndroom, het anticardiolipide syndroom, SLE, reumatoide artritis, scleroderma enz. Maar dat is weer een hoofdstuk apart.

RobertF

Berichtdoor RobertF » Za 21 Mei 2005 11:15

Beste Mensen,
Gisteren heb ik de 10.000ste bezoeker gehad op de website http://www.borreliose.nl en 55.000 pageviews. Dit is echt ongelooflijk, binnen 5 maanden zo'n aantal. Het laat duidelijk zien dat er een probleem is en dat mensen informatie willen. Hopelijk print ook iedereen de ILADS richtlijnen uit en geeft die aan zijn arts. Uiteindelijk zal men tot inkeer komen.
Allemaal erg bedankt.
groet Robert

Birgitta

Berichtdoor Birgitta » Za 21 Mei 2005 16:09

RobertF schreef:Beste Mensen,
Gisteren heb ik de 10.000ste bezoeker gehad op de website http://www.borreliose.nl en 55.000 pageviews. Dit is echt ongelooflijk, binnen 5 maanden zo'n aantal. Het laat duidelijk zien dat er een probleem is en dat mensen informatie willen. Hopelijk print ook iedereen de ILADS richtlijnen uit en geeft die aan zijn arts. Uiteindelijk zal men tot inkeer komen.
Allemaal erg bedankt.
groet Robert

Hai Robert,

Dat is fantastisch nieuws! Heel lief dat je ons bedankt, maar ik denk dat dit beter andersom kan zijn. Robert heel erg bedankt voor de geweldige site. Je helpt hier heel veel lyme patiënten mee, en hoop ook doktoren.

Groeten, birgitta
Laatst gewijzigd door Birgitta op Za 21 Mei 2005 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

---

Berichtdoor --- » Za 21 Mei 2005 19:25

Jee, dat is echt veel!
In 5 maanden tijd, gigantisch.

Hanita

wim

Berichtdoor wim » Za 21 Mei 2005 19:43

hallo robertF

alle dank komt jou toe!!!!!!! bij deze dus, altijd tekort schietende poging!!!!!
grt wim

RobertF

Berichtdoor RobertF » Vr 1 Jul 2005 11:19

Hallo allemaal,
Op 21 mei j.l. meldde ik de 10.000ste bezoeker op de website http://www.borreliose.nl
Vandaag, 6 weken later zijn het 15.000 bezoekers en 85.000 pageviews geweest. De flinke stijging van de laatste weken heeft zeker te maken met de media aandacht.
Gedurende het bestaan van de site, nu een half jaar, heb ik heel veel emails gekregen, echter is er nooit één bij geweest die negatieve kritiek heeft geuit op de inhoud van de website. Ik denk dus een goede ontwikkeling en stimulans om de site verder af te maken.
Bedankt en groet RobertF

Terug naar “Activisme”