Regelmatig komen op dit forum verhalen langs van mensen met negatieve ervaringen met artsen. Men voelt zich niet serieus genomen of onheus bejegend. De arts luistert niet; stelt diagnoses die niet overeenkomen met de symptomen; stelt de juiste diagnose maar wil niet de daarbij behorende medicijnen voorschrijven of (het meest extreme) weigert überhaupt een behandeling te geven.
Nu zal dat wellicht bij andere ziekten ook wel eens voorkomen. Maar bij Lyme hoor en lees je opvallend vaak dat artsen zich niet opstellen in het belang van de patiënt. Het ontbreken van goede protocollen hoe een patiënt met Lyme-symptomen te diagnosticeren en een discutabele behandelingsrichtlijn die in Nederland wordt gehanteerd, zijn daar ongetwijfeld debet aan.
Mij is iets dergelijks vorig jaar overkomen in het EMC in Rotterdam. Over de diagnose bestond geen verschil van mening, maar de arts (een co-assistente) weigerde, met een beroep op de CBO-richtlijn, een behandeling. Het strikt naleven van de instructies was voor haar belangrijker dan mijn gezondheid.
Deze ervaring was voor mij aanleiding om eens uit te zoeken welke rechten (èn plichten) een patiënt nu precies heeft. Voor de professionals op dit forum is dit ongetwijfeld gesneden koek. Voor degenen die - net als ik = niet werkzaam zijn in de zorg, maar zich wel wat in deze materie willen verdiepen, heb ik een paar links bijgevoegd.
http://www.hulpgids.nl/wetten/wgbo.htm
http://www.wgbo.nl/
Rechten en plichten van de patiënt
-
-
Re: Rechten en plichten van de patiënt
Ik denk dat veel artsen zich in het verzoek om behandeling beroepen op het volgende (eerste link):
Het recht van de zorgverlener om verzoeken van een patiënt te weigeren
Voor diverse beroepen in de gezondheidszorg gelden professionele standaards. De zorgverlener heeft het recht om niet op een onredelijk verlangen van de patiënt in te gaan. De zorgverlener laat zich bij nemen van zijn beslissingen leiden door zijn eigen deskundigheid en mag bijvoorbeeld een verzoek van de patiënt weigeren om een röntgenfoto te laten maken.
Voor diverse beroepen in de gezondheidszorg gelden professionele standaards. De zorgverlener heeft het recht om niet op een onredelijk verlangen van de patiënt in te gaan. De zorgverlener laat zich bij nemen van zijn beslissingen leiden door zijn eigen deskundigheid en mag bijvoorbeeld een verzoek van de patiënt weigeren om een röntgenfoto te laten maken.
Luctor et Emergo
-
marietje schreef:Ik denk dat veel artsen zich in het verzoek om behandeling beroepen op het volgende (eerste link):
Klopt. Dat betekent dat het uitermate belangrijk is met deskundigheidsbevordering de redelijkheid van je verlangen te onderbouwen... (voor zover de arts die deskundigheidsbevordering accepteert, niet alle artsen gaan daarin mee).
-
Deskundigheidsbevordering is op alle medische fronten noodzakelijk als ik de tekst onder de tweede link lees:
Als ik dit lees, krijg ik het gevoel een beetje aan de goden overgeleverd te zijn. Zorg vooral dat je niet op de spoedeisende hulp terecht komt: je bent je leven er niet zeker als ik dit mag geloven...

Als ik dit lees, krijg ik het gevoel een beetje aan de goden overgeleverd te zijn. Zorg vooral dat je niet op de spoedeisende hulp terecht komt: je bent je leven er niet zeker als ik dit mag geloven...

Luctor et Emergo
-
Bedankt voor het plaatsen van die links Theo.
Ik zie dat een arts verplicht is een kopie van je dossier te geven als je daar om vraagt.
Maar ik kan er niet precies uit op maken of je verplicht bent er een reden voor te geven.
Bij het opvragen van kopiën van de medische dossiers van mijn gezin uit het ziekenhuis moest ik namelijk wel een reden opgeven.
Ik zie dat een arts verplicht is een kopie van je dossier te geven als je daar om vraagt.
Maar ik kan er niet precies uit op maken of je verplicht bent er een reden voor te geven.
Bij het opvragen van kopiën van de medische dossiers van mijn gezin uit het ziekenhuis moest ik namelijk wel een reden opgeven.
Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

-
Uit het onderstaande citaat mag je de conclusie trekken dat een arts het dossier moet geven als je erom vraagt:
Maar als u in de dokterskamer zit, ontstaat vaak een probleem als u om uw medisch dossier vraagt. U krijgt het namelijk niet altijd zomaar mee! Soms stelt de arts u een wedervraag: Waaróm wilt u het dossier meenemen? Dat doet hij omdat hij niet gewend is om medische controle te krijgen. Als hij het medisch dossier namelijk uit handen geeft, liggen alle artsenbeslissingen boven op tafel en wordt kritiek op hem een reële optie. De top-professionals zullen u altijd graag laten meekijken in het dossier, maar het zijn juist die artsen met aanzienlijk minder talent en gevoel voor de geneeskunst die u mogelijk de toegang tot het dossier zullen weigeren. De arts heeft geen keus, hij moet u kopieën verschaffen! Elk woord, elke beslissing en elke behandeling moet hij tegenover u kunnen verantwoorden. En als het goed is staat dus alles netjes in het dossier genoteerd. Is dat niet het geval dan is dit een belangrijk signaal dat u mogelijk met een onkundige arts te maken heeft.
Luctor et Emergo
-
Yvonne schreef:Ik zie dat een arts verplicht is een kopie van je dossier te geven als je daar om vraagt.
De rechten zijn duidelijk omschreven maar er zijn allerlei 'maniertjes' bedacht door medici om het betrokkenen zo lastig mogelijk te maken.
Zie het maar als omtrekkende bewegingen om patiënten te ontmoedigen.
Voorbeelden van deze omtrekkende bewegingen.
- Een reden vragen.
Het schriftelijk moeten aanvragen.
Het via de huisarts laten lopen.
Het toezeggen en niet doen.
Het wel doen maar alle aantekeningen verwijderen.
Alleen inzage in de conclusies en alle onderzoeksresultaten weglaten.
Het wijzigen van gegevens.
Een dubbel dossier bijhouden en alleen inzage geven in het 'officiële' dossier.
Alle gegevens verwijderen waar derden bij betrokken zijn (en dat geldt voor veel gegevens).
En ga nog maar even door.
En dan hebben we het nog niet eens over het patiëntenrecht om een dossier te wijzigen of onderdelen te verwijderen.
Het recht hebben is niet hetzelfde als het recht krijgen.
-
Jans schreef:
Een aantal van die dingen zagen we in het medisch dossier van mijn oudste dochter toen die ter plekke haar dossier kreeg van onze HA toen ze na onenigheid zei dat ze per direkt bij hem weg ging.
Er was ook het een en ander uitgescheurd.
Ik heb het later nog 's met iemand van de MEE besproken maar die zei dat een arts dat mocht.
Van mijn jongste dochter kregen we geen kopie van haar dossier maar mochten we het wel inzien en ook daar mistte het een en ander.
Marietje schreef:
Die conclusie had ik ook al wel getrokken :
vonneke schreef:
Maar mijn vraag of je een reden op moet geven waarom je een kopie van je dossier wilt, is daarmee nog niet beantwoord .
Voorbeelden van deze omtrekkende bewegingen.
Een reden vragen.
Het schriftelijk moeten aanvragen.
Het via de huisarts laten lopen.
Het toezeggen en niet doen.
Het wel doen maar alle aantekeningen verwijderen.
Alleen inzage in de conclusies en alle onderzoeksresultaten weglaten.
Het wijzigen van gegevens.
Een dubbel dossier bijhouden en alleen inzage geven in het 'officiële' dossier.
Alle gegevens verwijderen waar derden bij betrokken zijn (en dat geldt voor veel gegevens).
En ga nog maar even door.
Een aantal van die dingen zagen we in het medisch dossier van mijn oudste dochter toen die ter plekke haar dossier kreeg van onze HA toen ze na onenigheid zei dat ze per direkt bij hem weg ging.
Er was ook het een en ander uitgescheurd.
Ik heb het later nog 's met iemand van de MEE besproken maar die zei dat een arts dat mocht.
Van mijn jongste dochter kregen we geen kopie van haar dossier maar mochten we het wel inzien en ook daar mistte het een en ander.
Marietje schreef:
Uit het onderstaande citaat mag je de conclusie trekken dat een arts het dossier moet geven als je erom vraagt:
Die conclusie had ik ook al wel getrokken :
vonneke schreef:
Maar mijn vraag of je een reden op moet geven waarom je een kopie van je dossier wilt, is daarmee nog niet beantwoord .
Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

-
Daar heb jij weer gelijk in
Omdat er niets geschreven is over 'een opgaaf van redenen', neem ik aan dat een arts verplicht is je dossier te geven als je dat wenst. Als dat noodzakelijk zou zijn,verwacht ik dat dat vermeld zou worden.
Dit vind ik wel een opvallend stukje:
Vraag naar je dossier en je weet meteen wat voor vlees je in de kuip hebt...

Omdat er niets geschreven is over 'een opgaaf van redenen', neem ik aan dat een arts verplicht is je dossier te geven als je dat wenst. Als dat noodzakelijk zou zijn,verwacht ik dat dat vermeld zou worden.
Dit vind ik wel een opvallend stukje:
De top-professionals zullen u altijd graag laten meekijken in het dossier, maar het zijn juist die artsen met aanzienlijk minder talent en gevoel voor de geneeskunst die u mogelijk de toegang tot het dossier zullen weigeren.
Vraag naar je dossier en je weet meteen wat voor vlees je in de kuip hebt...
Luctor et Emergo
-
In de Wet Bescherming Persoonsgegevens staat het volgende:
U mag een bedrijf of instelling (hierna: organisatie) vragen of, en zo ja welke persoonsgegevens er van u verzameld en vastgelegd worden.
De organisatie is verplicht hierop binnen vier weken schriftelijk of per e-mail te reageren.
U hoeft niet aan te geven waarom u inzage wilt.
Voor een inzageverzoek kan gebruik gemaakt worden van de modelbrief van het College bescherming persoonsgegevens (CBP).
Als u om inzage verzoekt, moet een organisatie u op een duidelijke en begrijpelijke manier informeren of en zo ja, welke gegevens gebruikt worden, wat het doel is van het gebruik van deze gegevens en aan wie uw gegevens eventueel zijn verstrekt.
Ook moet u geïnformeerd worden over de herkomst van uw gegevens, als deze bij de organisatie bekend is.
http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Rechten ... Inzage.htm
Het schriftelijk aanvragen is niet verplicht maar wel raadzaam bij een onwillige partij.
Zie ook 'Uw rechten als patiënt'.
http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Onderwe ... echten.htm
Brochure WBP met voorbeeldbrieven.
http://www.mijnprivacy.nl/NR/rdonlyres/ ... ro_WBP.pdf
U mag een bedrijf of instelling (hierna: organisatie) vragen of, en zo ja welke persoonsgegevens er van u verzameld en vastgelegd worden.
De organisatie is verplicht hierop binnen vier weken schriftelijk of per e-mail te reageren.
U hoeft niet aan te geven waarom u inzage wilt.
Voor een inzageverzoek kan gebruik gemaakt worden van de modelbrief van het College bescherming persoonsgegevens (CBP).
Als u om inzage verzoekt, moet een organisatie u op een duidelijke en begrijpelijke manier informeren of en zo ja, welke gegevens gebruikt worden, wat het doel is van het gebruik van deze gegevens en aan wie uw gegevens eventueel zijn verstrekt.
Ook moet u geïnformeerd worden over de herkomst van uw gegevens, als deze bij de organisatie bekend is.
http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Rechten ... Inzage.htm
Het schriftelijk aanvragen is niet verplicht maar wel raadzaam bij een onwillige partij.
Zie ook 'Uw rechten als patiënt'.
http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Onderwe ... echten.htm
Brochure WBP met voorbeeldbrieven.
http://www.mijnprivacy.nl/NR/rdonlyres/ ... ro_WBP.pdf