Eindelijk actie: NVLP petitie!

Informatie en discussie over Lyme-activisme in het groot en in het klein. Dus voor alles wat aandacht geeft aan de ziekte van Lyme en de problematiek rond de diagnose en behandeling.
Jans

Re: Eindelijk actie: NVLP petitie!

Berichtdoor Jans » Zo 21 Jun 2009 16:22

Ik ben net terug van Oerol Terschelling en heb ruim 1330 handtekeningen verzameld. Ook hier gold dat het zeker meer hadden kunnen zijn maar, ik moet zeggen, het was steeds een vermoeiend werkje. Schrikbarend veel mensen hebben tekenbeten opgelopen waarvan velen meer dan één, ik sprak iemand die op één dag bij zichzelf 7 teken heeft verwijderd. Ook ben ik meerdere lymepatiënten tegen gekomen die soms vorig jaar bij dit zelfde festival geïnfecteerd zijn. De vraag om informatie lag heel hoog en dat is prima maar het bevorderd niet het tempo van handtekeningen verzamelen.
De respons om te tekenen lag heel hoog, zeker ruim boven de 95%.

Afgelopen week heb ik al veel lijsten op de bus gedaan. De rest, inclusief alle halfjes, doe ik nog op de bus, inmiddels kan ik geen handtekening meer zien.

Ik heb afgelopen week meerdere mensen horen vertellen dat er afgelopen maandag (15 juni) op het tv journaal (NOS?) aandacht besteed is aan de petitie. Weet iemand hier meer van?

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 21 Jun 2009 16:50

Heb je 't leuk gehad? Heb je 't allemaal vol kunnen houden?

Super Jans, weer een berg erbij!

Ik heb niet gehoord of gezien op TV. Op zich zou het kunnen want er zijn wel diverse berichten verschenen
oa op dinsdag 16 juni zoals deze: http://www.ad.nl/diagnose/3295127/Burge ... iekte.html
Laatst gewijzigd door marietje op Zo 21 Jun 2009 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Luctor et Emergo

Elly

Berichtdoor Elly » Zo 21 Jun 2009 19:42

Afgelopen week is het onderwerp aan de orde geweest bij editie NL op RTL 4.
Ik weet niet meer welke dag......

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 21 Jun 2009 20:47

irina

Berichtdoor irina » Zo 21 Jun 2009 21:02

1330 handtekeningen, wat veel! Dat is echt een slok op een borrel. Ik heb net 6 lijsten op de bus gedaan, 150 handtekeningen. Alle handtekeningen zijn een voor een verzameld door het aanspreken van mensen vanuit de rolstoel of scootmobiel. Een tijdrovend werkje. Maar elke handtekening is meegenomen, langzaam groeit het. Ik hoop dat je een leuke week hebt gehad Jans! Heb je zelf nog een tekenbeet opgelopen? Wij denken er over om volgend jaar voor het eerst ook eens naar Oerol te gaan, maar ik wil geen tekenbeten oplopen.

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 21 Jun 2009 22:28

Mooi dames! Tel dat eens bij elkaar op: 1480 stuks erbij :D :lol:

Irina, je bent een kanjer.. :toost:
Luctor et Emergo

Jans

Berichtdoor Jans » Zo 21 Jun 2009 22:53

marietje schreef:http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/miMedia/2009/week25/di18.7240690.public.21566381.Editie_NL_16-06-2009.xml

Op 7 minuten en nog wat...

Het betreft de uitzending van di 16 juni.

Marietje en Irina,
Ik heb op Oerol een geweldige week gehad, veel cultuur (theater, kunst, muziek, enz.) en erg mooi weer. Oerol doe je nooit voor je rust en de gevolgen voel je niet echt zolang je er bent. Nu ik weer thuis ben voel ik pas hoe kapot ik ben.

Gelukkig heb ik geen tekenbeten opgelopen, ik geef de teek ook niet veel kans door me goed te kleden en risicoplaatsen uit de weg te gaan.

Het klopt Irina, het één op één aanspreken van mensen is heel vermoeiend. Ik voel me soms net een 'repeteerwekker' met steeds hetzelfde deuntje. Bij voorkeur sprak ik groepjes mensen aan die ergens zaten of stonden te wachten en hoopte dan door met één keer mijn verhaal te doen meerderen te bereiken. Zo heb ik zitten werven op de boot, op de camping, op terrassen, in de rij bij voorstellingen, enz. Bij zoveel mensen (dit jaar 57.000) tref je natuurlijk nooit iedereen, toch heb ik sommige mensen meerdere keren aangesproken. Ook heb ik regelmatig een handtekeningenvrije dag ingelast om het vol te kunnen houden.

irina

Berichtdoor irina » Ma 22 Jun 2009 9:22

Die strategie ben ik sinds een paar dagen ook gaan toepassen: op zoek naar groepjes. Nu ik een scootmobiel heb, ga ik af en toe naar het winkelcentrum een eind verderop en dat ga ik bewust op zoek naar meer dan 1 persoon om aan te spreken. Helaas bestaan groepjes vaak uit 2 personen en als ik veel mazzel heb 3. Maar dan gaat het dus toch al sneller dan steeds 1 persoon aanspreken.

Via mij heeft iemand op de camping waar we ruim een week geleden waren een pamflet gekregen en gaat nu via email mensen oproepen online te tekenen. Ze heeft een grote groep mensen die ze kan bereiken. Ook dat is weer meegenomen.

Hoe zit het eigenlijk met het feit als mensen geen geboortedatum willen opgeven. Geldt de handtekening dan wel? En wat gebeurt er als iemand wel wil tekenen, maar geen gedoe naderhand wil. Dus als diegene toevallig in de steekproef betrokken wordt en een copie van het paspoort gevraagd wordt en dat al op voorhand niet wil doen. Wordt dan alleen deze persoon doorgestreept of een bepaald percentage, dus meerdere personen? Ik heb diegene maar niet laten tekenen, omdat ik niet weet wat de consequenties zijn.

Fijn Jans dat je een geweldige week hebt gehad!

Jans

Berichtdoor Jans » Ma 22 Jun 2009 10:06

Irina schreef:Hoe zit het eigenlijk met het feit als mensen geen geboortedatum willen opgeven. Geldt de handtekening dan wel? En wat gebeurt er als iemand wel wil tekenen, maar geen gedoe naderhand wil. Dus als diegene toevallig in de steekproef betrokken wordt en een copie van het paspoort gevraagd wordt en dat al op voorhand niet wil doen. Wordt dan alleen deze persoon doorgestreept of een bepaald percentage, dus meerdere personen? Ik heb diegene maar niet laten tekenen, omdat ik niet weet wat de consequenties zijn.

Het is belangrijk dat iemand de gegevens volledig invult, volgens mij is de handtekening anders niet geldig. Veel mensen zijn bang dat gegevens voor andere doeleinden gebruikt worden of dat ze post krijgen.
Anonimiteit garanderen wil vaak wel helpen om iemand over de streep te trekken. Ik denk dat de papieren handtekeningen al lastiger zijn om te controleren door alle 'krabbel' handschriften, misschien worden alleen digitale handtekeningen gecontroleerd?

Het werven met z'n tweeën gaat veel sneller, is mijn ervaring. Ik deed dan het inleidende praatje en deelde lijsten uit en de tweede persoon verzamelde de lijsten weer en ondertussen was ik alweer verder. Bij vragen zei persoon twee: 'Sorry, ik ben niet de expert'. Soms kwamen mensen mij nog wel achterna voor vragen maar meestal niet.

Jans

Berichtdoor Jans » Za 27 Jun 2009 22:46

Inmiddels zitten we voor de petitie op bijna 25.000 handtekeningen.
Dus nog (ietsje meer dan) 15.000 te gaan!!!

Terug naar “Activisme”