Eindelijk actie: NVLP petitie!

Informatie en discussie over Lyme-activisme in het groot en in het klein. Dus voor alles wat aandacht geeft aan de ziekte van Lyme en de problematiek rond de diagnose en behandeling.
TheoA

Re: Eindelijk actie: NVLP petitie!

Berichtdoor TheoA » Ma 8 Feb 2010 23:20

Een geweldig resultaat. Ik had al gehoord dat men de 40.000 handtekeningen had gehaald. Maar 65.0000 (ruim 50% meer dan minimaal nodig) is helemaal een prachtig resultaat.

Daarom complimenten aan de Lymevereniging!

vonneke schreef:Ik heb niet zo goed mee gekregen wie die mevrouw is die zo negatief is over het burgerinitatief voor Lyme patiënten ? En weet dus ook niet of zij er zo'n oordeel over kan geven.

Die mevrouw is Evelien Tonkens, oud kamerlid voor Groenlinks, en tegenwoordig hoogleraar actief burgerschap. Ze maakt een aantal kritische opmerkingen over de stroom aan burgerinitiatieven die de laatste tijd worden opgestart. Ze noemt het initiatief van de NVLP als voorbeeld van een in haar ogen oneigenlijk gebruik van deze mogelijkheid, die sinds 1-1-2009 aan burgers wordt geboden.

Tonkens vindt dat burgerinitiatieven eigenlijk alleen simpele, eenvoudige zaken zouden moeten betreffen die alle Nederlanders aangaan. In mijn ogen een absurde opvatting. Alsof de overheid (c.q. de Tweede Kamer) voor het oplossen van simpele zaken eerst initiatieven vanuit de samenleving moet afwachten. Burgerinitiatieven gaan juist over specifieke zaken, die gemakkelijker aan de aandacht van de overheid ontsnappen. En laten we wel wezen, Lyme is een ziekte die in principe iedere Nederlander kan treffen.

Ik zou me daarom nu niet al te druk maken over die uitspraken van Tonkens. Veel belangrijker is wat de kamerleden vinden van het initiatief.

marietje

Berichtdoor marietje » Ma 8 Feb 2010 23:34

Bedankt Theo voor deze geruststellende uitleg..

Het is een prachtig resultaat en ik zag dat de teller op de website ook aardig reageert op alle berichten van deze dag :D
Luctor et Emergo

vonneke

Berichtdoor vonneke » Di 9 Feb 2010 11:28

Bedankt voor de uitleg Theo.

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

TheoA

Berichtdoor TheoA » Wo 10 Feb 2010 11:49

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in het vervolg, heb ik een linkje bijgevoegd over de Commissie voor Verzoekschriften en Burgerinitiatieven van de Tweede Kamer. Daarin informatie over de procedure, de samenstelling, de voorwaarden e.d.

Volgens het vergaderschema komt de Commissie voor het eerst weer bij elkaar op 4 maart a.s.

http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/co ... /index.jsp

Juul

Berichtdoor Juul » Vr 12 Feb 2010 18:23

-
Laatst gewijzigd door Juul op Zo 28 Sep 2014 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

marietje

Berichtdoor marietje » Za 13 Feb 2010 23:07

Echt gaaf ja. Er is ook behoorlijk wat media aandacht voor geweest de afgelopen week!
Luctor et Emergo

Jans

Berichtdoor Jans » Ma 15 Feb 2010 12:36

'Burgerinitiatief werkt niet'
15 februari 2010

AMSTERDAM - Het in 2006 ingevoerde burgerinitiatief werkt niet. Slechts drie van de zestien door burgers ingediende plannen om een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te plaatsen, haalde de eindstreep.
Ook die drie initiatieven leidden niet tot nieuwe of aangepaste wetgeving. Dat blijkt uit een inventarisatie van het AD.

Vorige week haalde een plan voor hulp bij zelfdoding voor oude mensen die het niet meer zien zitten de vereiste veertigduizend handtekeningen.
Daardoor moet de Tweede Kamer het onderwerp behandelen.

Volgens universitair docent Nieuwe Media van de universiteit van Amsterdam Reindert Rustema is het moeilijk om zoveel mensen te mobiliseren. "En is het je eenmaal gelukt, dan stuit je op tegenwerking door de Tweede Kamer", zegt hij in de krant. "Die ervaart zo'n initiatief vooral als bemoeizucht."

Pechtold
Voor D66-fractieleider Alexander Pechtold betekenen de eerdere gefaalde initiatieven niet dat de opzet veranderd moet worden. "Initiatiefnemers moeten zorgen dat ze steun hebben van een partij in de Tweede Kamer. Dat moet de Kamer er iets mee doen."

Eerdere initiatieven die het niet redden gingen onder meer over 'fout vlees', rookvrije horeca en over een verbod op particulier vuurwerk. Wanneer het voorstel van onder meer oud-minister Hedy d'Ancona over hulp bij zelfdoding in de Kamer wordt behandeld is nog niet bekend.

http://www.nu.nl/politiek/2184677/burge ... -niet.html

marietje

Berichtdoor marietje » Ma 15 Feb 2010 22:26

"Initiatiefnemers moeten zorgen dat ze steun hebben van een partij in de Tweede Kamer. Dat moet de Kamer er iets mee doen."

Ik denk dat dit een hele belangrijke is. En dat zullen ze bij de NVLP ook wel weten...
Luctor et Emergo

Jans

Berichtdoor Jans » Ma 15 Feb 2010 22:47

marietje schreef:
"Initiatiefnemers moeten zorgen dat ze steun hebben van een partij in de Tweede Kamer. Dat moet de Kamer er iets mee doen."

Ik denk dat dit een hele belangrijke is. En dat zullen ze bij de NVLP ook wel weten...

Volgens mij kwamen vooral de burgerinitiatieven die alleen op basis van het benodigde aantal handtekeningen, en zonder enig voorwerk, dachten hun doel te bereiken van een koude kermis thuis.
Ik denk dat een gedegen voorbereiding de kans van slagen aanzienlijk vergroot.

marietje

Berichtdoor marietje » Ma 15 Feb 2010 22:55

Ik denk dat een gedegen voorbereiding de kans van slagen aanzienlijk vergroot.

Dat denk ik ook en als ik bv even kijk naar de enquete en de special en het doel daarvan, kom ik tot de conclusie dat er veel aandacht is voor die voorbereiding.
Luctor et Emergo

Terug naar “Activisme”