Daarom complimenten aan de Lymevereniging!
vonneke schreef:Ik heb niet zo goed mee gekregen wie die mevrouw is die zo negatief is over het burgerinitatief voor Lyme patiënten ? En weet dus ook niet of zij er zo'n oordeel over kan geven.
Die mevrouw is Evelien Tonkens, oud kamerlid voor Groenlinks, en tegenwoordig hoogleraar actief burgerschap. Ze maakt een aantal kritische opmerkingen over de stroom aan burgerinitiatieven die de laatste tijd worden opgestart. Ze noemt het initiatief van de NVLP als voorbeeld van een in haar ogen oneigenlijk gebruik van deze mogelijkheid, die sinds 1-1-2009 aan burgers wordt geboden.
Tonkens vindt dat burgerinitiatieven eigenlijk alleen simpele, eenvoudige zaken zouden moeten betreffen die alle Nederlanders aangaan. In mijn ogen een absurde opvatting. Alsof de overheid (c.q. de Tweede Kamer) voor het oplossen van simpele zaken eerst initiatieven vanuit de samenleving moet afwachten. Burgerinitiatieven gaan juist over specifieke zaken, die gemakkelijker aan de aandacht van de overheid ontsnappen. En laten we wel wezen, Lyme is een ziekte die in principe iedere Nederlander kan treffen.
Ik zou me daarom nu niet al te druk maken over die uitspraken van Tonkens. Veel belangrijker is wat de kamerleden vinden van het initiatief.