Week van de Teek

Informatie en discussie over Lyme-activisme in het groot en in het klein. Dus voor alles wat aandacht geeft aan de ziekte van Lyme en de problematiek rond de diagnose en behandeling.
Coco

Week van de Teek

Berichtdoor Coco » Ma 30 Mar 2009 12:12

Ik begreep van de site http://www.lymevereniging.nl/ dat het de week van de teek is 30 maart tot 5 april. Hebben jullie ook allemaal de media aandacht gezien en/of gelezen :shock: ???? Helemaal niets :twisted: :twisted: !!!!!!! Maar ik wacht af, het is nog geen 5 april :zwaaien: .

Raymond

Coco

Re: Week van de Teek

Berichtdoor Coco » Ma 30 Mar 2009 13:39

O toch op het journaal geweest, ik was te vroeg met mijn oordeel :oops:

TheoA

Berichtdoor TheoA » Ma 30 Mar 2009 14:14

Ray schreef:O toch op het journaal geweest, ik was te vroeg met mijn oordeel :oops:

Dt kun je wel zeggen. Ik las er over vanmorgen in AD, Metro, Telegraaf en Trouw. Kortom, de landelijke media pikken dit goed op.

Overigens is de publiciteit dit jaar vooral gericht op werkers in het groen (hoveniers, werkers in bos en natuur, plantsoenmedewerkers e.d.).

http://www.rivm.nl/cib/actueel/nieuws/2 ... k-beet.jsp

In de berichtgeving van het RIVM is het 24-uurscriterium eindelijk losgelaten. Er staat nu dat 'als de teek lang genoeg op de huid zit, kun je ziek worden'. Niet echt een verbetering, immers wat is lang?
Toch weer een stukje misleiding, er is inmiddels voldoende literatuur waaruit blijkt dat de bacterie al heel snel na de beet overgedragen wordt. Maar dat verhaal willen RIVM en Staatsbosbeheer gewoon niet vertellen, want wie zou er dan nog een boswandeling durven maken?

marietje

Berichtdoor marietje » Ma 30 Mar 2009 16:24

Ik hoorde vanmorgen een interview met een Lymepatient op Omroep Zeeland radio.

Op de website staat al het e.e.a aan activiteiten gemeld onder de knop Teken de petitie /Werk in uitvoering.

Men zit beslist niet stil..

Als je googelt op week van de teek komt er best al het e.e.a te voorschijn.

Zijn er linken naar bv Trouw?
Luctor et Emergo

Annie de Muis

Berichtdoor Annie de Muis » Ma 30 Mar 2009 18:09

TheoA schreef:Toch weer een stukje misleiding, er is inmiddels voldoende literatuur waaruit blijkt dat de bacterie al heel snel na de beet overgedragen wordt. Maar dat verhaal willen RIVM en Staatsbosbeheer gewoon niet vertellen, want wie zou er dan nog een boswandeling durven maken?

Die overdracht zal, afgaand op Gerbil-onderzoek, slechts in 1/5 van de tekenbeten eerder zijn. Dus tijdig weghalen kan allicht wèl zinvol zijn.

Ik denk dat het RIVM en staatsbosbeheer verder afgaan op wat ze van artsen horen, en die onderschatten over het algemeen het probleem door het op basis van de richtlijn afwachten van EM's en misinterpretatie van tests.

marietje

Berichtdoor marietje » Ma 30 Mar 2009 22:52

TheoA

Berichtdoor TheoA » Di 31 Mar 2009 10:38

Op de site van de gezamenlijke organisaties van "Teek van de week" staat nu dat je ziek kunt worden als de teek langer dan 20 uur vastzit.
Ook dit is misleiding, de overdracht van de bacterie KAN veel sneller gaan.

http://www.weekvandeteek.nl/

Verder vind ik het tamelijk slordig dat de teek op het logo is afgebeeld met een steekorgaan.
Ziet er zo wel dreigend uit, maar het beestje heeft toch echt 2 kaken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

marietje

Berichtdoor marietje » Di 31 Mar 2009 14:36

En wat vind je dan van die oogjes...

Het gaat om de dreiging die de picto uit moet stralen. En dat vind ik goed gelukt...
Luctor et Emergo

Henriette

Berichtdoor Henriette » Di 31 Mar 2009 22:14

Het kan dan wel "de week van de teek" zijn maar als je geïnfecteerd bent en vervolgens niemand weet wat hij/zij met de behandeling aan moet schiet je daar weinig mee op.

Het is natuurlijk een goede zaak dat op deze manier de ziekte van Lyme in de aandacht komt.
Maar zolang artsen (nog steeds) op standpunten blijven zoals 24uurs besmetting en de CBO behandel richtlijn schieten we daar weinig mee op.

Zelf heb ik na een boswandeling 3 teken opgelopen, die ik enkele uren later (maar zeker geen 24 uur)ontdekte en verwijderd heb.
1 Jaar later en doodziek blijkt dat ik NeuroLyme heb.

Hopelijk gaat die aandacht in de Media eindelijk eens iets "opleveren" maar dan moeten de artsen daarin wel meegaan.

whoops

Berichtdoor whoops » Di 31 Mar 2009 22:21

Henriette ,helemaal mee eens,ik vraag me wel eens af ,zouden er helemaal geen artsen zijn die de ziekte van lyme hebben.Mischien komt het dan eens in een stroomeversnelling,en wordt er eens gekeken naar wat er eigenlijk allemaal gebeurt in het lichaam van een lymepatient.

Terug naar “Activisme”