Ik lees hier en op andere sites veel over de concerns omtrent besmettelijkheid van Lyme. Bijna niets(behalve zeldzame overdracht van moeder op ongeboren kind) is bewezen, bekend of onderzocht. Ik heb recentelijk ook een aantal berichten over dit onderwerp geplaatst hier omdat ik ook het gut-feeling heb dat er wat betreft besmettelijkheid wellicht meer aan de hand is. Men zou kunnen zeggen dat dat overdreven is en dat Lyme puur teken vector borne is, maar als je simpelweg kijkt naar de bacterie en dat deze veel gehaaider is dan andere bacterien, deze familie is van de sifilys bacterie en we weten allemaal dat sifilys overdraagbaar is(ok er komen blaasjes aan te pas maar toch), het en prik me er niet op vast want ik kan zo gauw geen link vinden, bij muizen wel degelijk overdraagbaar is ook seksueel(op de site van het rivm staat dat muizen elkaar via urine kunnen besmetten) dan bekruipt me toch het gevoel van "waarom doet niemand hier wat aan?"
Sterker nog. Als een leek een beetje gaat zoeken dan zijn er zo genoeg verontrustende verhalen hierover te vinden om bij wie dan ook meteen een "hmmmmmmm

1. Veel geluiden/vragen/vermoedens richting dit onderwerp. Paniekerig of niet. Ik denk dat mensen het recht hebben hier ietwat paniekerig over te zijn en het doet wat mij betreft niets af aan hun geloofwaardigheid. Hun concerns zijn genuine en daar moet altijd naar geluisterd worden. Het zijn teveel geluiden en ik kan me niet voorstellen dat al deze bezorgde mensen notoire hypochonders zijn.
2.Bij muizen is het overdraagbaar. Zeker via urine. Ook is bij honden contact transmissie aangetoond. Bronnen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1416 ... t=Abstract, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3826 ... t=Abstract, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3554 ... t=Abstract
3.Familie van de Sifilys bacterie. Dit behoeft geen verdere uitleg.
4.Moeder op ongeboren kind is gedocumenteerd.
5.Statitisch meer partners van Lyme patienten die ook positief testen(staat oa. op de website van de stichting tekenbeetziekten) Dit kan natuurlijk met het lopen van beiden in dezelfde omgeving te maken hebben maarrrrrrrrr.......................is NOOIT! onderzocht. Daar gaan we weer.
6.Vaak blijkt dat bij andere aandoeningen mensen ineens ook positief testen voor Lyme(de grote imitator)Zijn al deze mensen gebeten en kunnen ze het zich niet herinneren omdat de teek zo klein was of op een slecht bereikbare plek zat? Of omdat ze simpelweg niet gebeten zijn en het wel besmettelijk is?
7.Er is NIETS! dat het tegendeel bewijst omdat het nog NOOIT! gericht onderzocht is. Alleen deze laatste zin geeft de partij met de vermoedens al de helft van zijn geloofwaardigheid. De andere helft is dat het ook nooit bewezen is/onderzocht is dat het WEL mogelijk is.
Zijn dit genoeg vraagtekens die verder onderzoek wel degelijk rechtvaardigen? In mijn optiek wel.
Tegenstanders kunnen zeggen:
1. Lyme patienten zijn paniekzaaiers en hypochonders en hun klachten zijn na antibiotica interventie meestal psychosomatisch of een post-lyme syndroom. In mijn herinnering is dit Post-Lyme syndroom verhaal ook puur gebaseerd op het feit dat het tegendeel niet bewezen is omdat je alleen matig via PCR tegenwoordig kunt bewijzen dat de bacterie de ab heeft overleefd. Met dit argument staat men dus niet echt sterk.
2. De borrelia heeft een manier nodig om het immuunsysteem van de mens te omzeilen en zo het lichaam binnen te dringen. Dit kan alleen via een teek omdat het speeksel van dit beest immuunsysteem-onderdrukkend werkt en ze zo naar binnen kunnen/niet herkend worden. Of dat ze in het bloed van de persoon die gebeten is hebben kunnen baden in de maag van de teek en zo ongezien het lichaam in konden. Ook hier zijn een aantal onderzoekjes geweest. Iets met een bestanddeel van het tekenspeeksel "salap 14". De Borrelia heeft dan een jasje aan waardoor hij naar binnen kan.
3. Als het echt zo besmettelijk was dan waren er veel meer mensen met Lyme. Misschien is dit ook wel zo? Misschien zijn mensen met andere klachten Lyme-positief? Misschien ligt de Lyme te wachten tot er iets stressvols gebeurt dit SCHIJNT(link anyone?) een trigger te kunnen zijn om de "slapende" bacterie te doen ontwaken. Misschien duurt het 15 jaar voordat ze klachten ontwikkelen. Misschien onderdrukt hun immuunsysteem de klachten nu nog wel omdat er een geringer aantal bacterien overgebracht is. Misschien misschien misschien.
4. De verspreiding van Lyme is alleen te zien in gebieden waar ook teken voorkomen. Misschien zijn er ook wel mensen naar de andere kant van de wereld gevlogen met Lyme maar checkt men er daar niet op omdat men simpelwege niet bekend is met de ziekte?
Het punt is: ik ben geen wetenschapper en dus is mijn line of reasoning misschien al fout bij de bron en klinkt dit interessant maar gaat het nergens heen. Zolang het niet bewezen is kan ik niet anders dan op mijn gevoel afgaan en daarbij met logisch nadenken hypotheses verzinnen. Ik zou het goed vinden als we hier wat meer over weten. Puur om het dan voor eens en voor altijd uit te sluiten en de Lyme mensen die verontrust zijn een zekere mate hun geloofwaardigheid terug te geven. Of het nou blijkt dat het wel degelijk overdraagbaar is of niet.
"Er is nagenoeg geen literatuur die seksuele overdracht beschrijft of liever gezegd volgens Harvey, geen literatuur die het tegendeel beschrijft." Bron: Borreliose.nl
"We find no study that addresses sexual transmission of Bb among humans; conversely, we find no study
supporting that it does not occur. Inferential data, however,suggest the possibility of human sexual transfer. The data come from sound veterinary studies,(96,98,115), the finding of Bb in human semen and breast milk(128,129), and by similarity to Treponemapallidum where sexual transfer is abundantly documented(117,130,131).Our clinical experience strongly suggests that predictable,possibly inevitable Bbsl transfer between sexually active couples occurs. The preponderance of infected spouses we have tested to date also exhibit positive serology or PCR for Bbsl presence." Bron: http://www.ilads.org/files/harvey.pdf
In een experiment met katten kon Burgess de katten oraal infecteren en via het traanvocht. Eveneens kon een orale infectie bij muizen door hem worden aangetoond en contact transmissie bij honden en muizen. Als orale infectie mogelijk is dan komt voedsel als vector eveneens in aanmerking. Lischer vond B. burgdorferi in koemelk. Bron:Borreliose.nl
Is het niet tijd dat alle mensen die hierover verontrust zijn een werkgroep oid vormen die gaat proberen te stimuleren dat dit onderzocht wordt? Ik ben hier wel voor dus stuur me maar een bericht. Zet er dan ook maar even bij waarom je mee wilt doen(kinderwens oid) en wat je in het dagelijks leven doet etc. Wetenschappers zijn natuurlijk helemaal welkom voor de broodnodige geloofwaardigheid. Ik ga niet wetenschappelijk "zwaardvechten" met artsen en onderzoekers en je moet ze op hun manier met onderbouwde argumenten benaderen. Tenslotte heeft iedereen recht op hun mening. Voor alle meningen heb ik respect maar ik heb meer respect voor bewijzen. Veel meer! Mensen die reclame, marketing, media, spindoctor en noem het maar op -ervaring hebben of mensen mensen kennen die deze ervaring hebben lijken me ook een goede optie. Ik heb zelf communicatie gedaan en voel me op de een of andere manier behoorlijk betrokken dus als er genoeg animo is dan ga ik/we iets oprichten en uit de grond stampen (met website en al). Ik denk ook dat naast stimuleren van onderzoek het nog veel belangrijker is de media en de publieke opinie geinteresseerd te krijgen. Spindoctors zijn dus top

Dat we dus niet alleen erover typen hiero, maar ook ff aanpakken die handel. Het is iig positief omdat je voor iets strijdt en niet tegen iets en dat spreekt me wel aan. En het is nieuw terrein dus we worden pioniers. Ook leuk

Iets over mezelf. Ik ben 33. Doe deeltijd communicatie. Ben vorig jaar gebeten. Na 3 weken al klachten en positief getest. 30 dagen doxi 200mg gehad. Nu nog wat getril en gekraak. Niet zeker of dat psychisch is oid. Waardes van de elisa zijn wel wat omlaag dus wie weet. Relatie is uitgegaan, mede ook toch ergens door de besmettingsangst bij beiden. Misschien ben ik daarom wel betrokken

Succes allemaal en groeten Chasz
Oh ja als het echt zo besmettelijk is al "paniekzaaiers"

En geef in je mail even concreet aan wat je denkt te kunnen doen en hoeveel tijd je zou hebben. Het ligt eraan hoeveel animo er is, maar gezien het feit dat ik in korte tijd flink wat wil bereiken is er alleen plek voor toegewijde mensen met concrete ideeen over hun mogelijk eigen functioneren en de mogelijke richting van de werkgroep/stichting. En natuurlijk alleen voor mensen met passie en bevlogenheid want dan bereik je wat. Ken je andere mensen? Weet je op andere fora misschien geinteresseerden. Pass mijn email maar door. Maar zet daar ook even bij dat ze als het even kan concreet moeten aangeven hoe wat waarom enz. Het wie hoeft nog niet meteen. Ik zit hier ook onder een alias dus.
Ik zal periodiek wel ff een update plaatsen over hoeveel mensen(niet wie en wat enz) al gereageerd hebben.