Op de website van tweedekamer.nl kan je de voorwaarden van een burgerinitiatief vinden:
Bron: http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/co ... tieven.jsp
Voorwaarden burgerinitiatieven
Om voor behandeling in aanmerking te komen moet een burgerinitiatief
* een uitgewerkt voorstel bevatten, waarover de Kamer een standpunt kan innemen;
* vergezeld gaan van tenminste 40.000 handtekeningen van personen van 18 jaar of ouder, met de Nederlandse nationaliteit, met vermelding van naam, adres en gebooretdatum;
* een voorstel bevatten dat in de laatste twee jaren niet uitdrukkelijk in de Kamer aan de orde is geweest, dat een aangelegenheid van de rijksoverheid betreft, dat niet mag indruisen tegen in ons land diep gewortelde waarden en normen en niet gaat over de Grondwet, de belastingen of de begrotingen.
[..]
Indien de commissie van oordeel is dat aan alle voorwaarden is voldaan, zal zij de Kamer een voorstellen het wél in behandeling te nemen en tevens hóe het behandeld zou kunnen worden (bijvoorbeeld door het in handen te stellen van de Kamercommissie die het het meest aangaat). De commissie spreekt zich dus niet inhoudelijk uit over het burgerinitiatief.
Dus als de commissie van oordeel is dat niet aan alle voorwaarden is voldaan, dan zal het burgerinitiatief worden afgewezen, ook al zijn er wel 40.000 steunbetuigingen verzameld.
De tekst van de NVLP Lyme petitie: http://www.lymevereniging.nl/?pid=main&id=200
Als ik zo de tekst van de Lyme petitie bekijk, dan vraag ik me toch af of het wel aan de voorwaarden voldoet. Is het voldoende om te kunnen spreken van een uitgewerkt voorstel?
En de voorstellen die worden genoemd, in hoeverre betreffen die een aangelegenheid van de rijksoverheid? Misschien dat dat nog kan gelden voor "Het instellen van een meld- of informatieplicht voor de ziekte van Lyme" en "Bredere en grootschaligere voorlichting over teken, tekenbeten, de mogelijke gevolgen en het waarschuwen van bezoekers van natuur- en recreatiegebieden".
Maar al die andere punten, zoals "Het aanpassen van de artsenopleiding én het bijscholen van artsen", "De ontwikkeling van goede gestandaardiseerde testen", en "Meer onderzoek naar en aandacht voor de diagnose en individuele behandeling van chronische Lyme-borreliose met langere, hoger gedoseerde en gecombineerde antibiotica"; betreffen deze óók een aangelegenheid van de rijksoverheid? Het lijkt me toch meer een aangelegenheid van de wetenschap en geneeskunde.
Tot slot lijkt het me lastig voor de Kamer om hierover een standpunt in te nemen. Het is immers grotendeels een medisch-technisch verhaal, dat bovendien controversieel is.
edit: link naar NVLP Lyme petitie verbeterd.