Voldoet burgerinitiatief NVLP aan alle voorwaarden?

Informatie en discussie over Lyme-activisme in het groot en in het klein. Dus voor alles wat aandacht geeft aan de ziekte van Lyme en de problematiek rond de diagnose en behandeling.
Martijn

Voldoet burgerinitiatief NVLP aan alle voorwaarden?

Berichtdoor Martijn » Zo 26 Jul 2009 14:05

Ik heb me deze maand eindelijk eens verdiept in de NVLP petitie, of specifieker: burgerinitiatief.

Op de website van tweedekamer.nl kan je de voorwaarden van een burgerinitiatief vinden:
Bron: http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/co ... tieven.jsp
Voorwaarden burgerinitiatieven

Om voor behandeling in aanmerking te komen moet een burgerinitiatief

* een uitgewerkt voorstel bevatten, waarover de Kamer een standpunt kan innemen;
* vergezeld gaan van tenminste 40.000 handtekeningen van personen van 18 jaar of ouder, met de Nederlandse nationaliteit, met vermelding van naam, adres en gebooretdatum;
* een voorstel bevatten dat in de laatste twee jaren niet uitdrukkelijk in de Kamer aan de orde is geweest, dat een aangelegenheid van de rijksoverheid betreft, dat niet mag indruisen tegen in ons land diep gewortelde waarden en normen en niet gaat over de Grondwet, de belastingen of de begrotingen.

[..]

Indien de commissie van oordeel is dat aan alle voorwaarden is voldaan, zal zij de Kamer een voorstellen het wél in behandeling te nemen en tevens hóe het behandeld zou kunnen worden (bijvoorbeeld door het in handen te stellen van de Kamercommissie die het het meest aangaat). De commissie spreekt zich dus niet inhoudelijk uit over het burgerinitiatief.

Dus als de commissie van oordeel is dat niet aan alle voorwaarden is voldaan, dan zal het burgerinitiatief worden afgewezen, ook al zijn er wel 40.000 steunbetuigingen verzameld.

De tekst van de NVLP Lyme petitie: http://www.lymevereniging.nl/?pid=main&id=200

Als ik zo de tekst van de Lyme petitie bekijk, dan vraag ik me toch af of het wel aan de voorwaarden voldoet. Is het voldoende om te kunnen spreken van een uitgewerkt voorstel?

En de voorstellen die worden genoemd, in hoeverre betreffen die een aangelegenheid van de rijksoverheid? Misschien dat dat nog kan gelden voor "Het instellen van een meld- of informatieplicht voor de ziekte van Lyme" en "Bredere en grootschaligere voorlichting over teken, tekenbeten, de mogelijke gevolgen en het waarschuwen van bezoekers van natuur- en recreatiegebieden".

Maar al die andere punten, zoals "Het aanpassen van de artsenopleiding én het bijscholen van artsen", "De ontwikkeling van goede gestandaardiseerde testen", en "Meer onderzoek naar en aandacht voor de diagnose en individuele behandeling van chronische Lyme-borreliose met langere, hoger gedoseerde en gecombineerde antibiotica"; betreffen deze óók een aangelegenheid van de rijksoverheid? Het lijkt me toch meer een aangelegenheid van de wetenschap en geneeskunde.

Tot slot lijkt het me lastig voor de Kamer om hierover een standpunt in te nemen. Het is immers grotendeels een medisch-technisch verhaal, dat bovendien controversieel is.

edit: link naar NVLP Lyme petitie verbeterd.
Laatst gewijzigd door Martijn op Zo 26 Jul 2009 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.

marietje

Re: Voldoet burgerinitiatief NVLP aan alle voorwaarden?

Berichtdoor marietje » Zo 26 Jul 2009 16:08

Martijn,je bent toch ook lid van de NVLP?
Luctor et Emergo

TheoA

Berichtdoor TheoA » Zo 26 Jul 2009 16:34

Het is voor mij volstrekt zonneklaar dat met het aanbieden van enkel de petitie in de tekst zoals te lezen op haar site, de NVLP helemaal niets bereikt bij de Tweede Kamer. Ik heb daarover al eens gecorrespondeerd en ik krijg de indruk dat de opstellers zich daar ook zeer bewust van zijn. Prima zo. Want terwijl het aantal ondertekenaars gestaag groeit, kan ondertussen nagedacht worden hoe het definitieve voorstel er uit zou moeten zien.

Een uitgebreid voorstel betekent eigenlijk een wetsvoorstel. En dan moet je goed weten wat je wel of niet wettelijk geregeld wil hebben. Dat kan m.i. niet een gedetailleerd behandelingsvoorschrift zijn, noch een diagnotiseermethode noch een dwingend voorschrift voor een bepaalde test. Maar wat dan wel? Dat is nog best lastig. Ik zou het meer zoeken in scholing, opleiding, onderzoek en voorlichting. En als de Kamer dan toch bezig is, dan graag meer budget regelen voor al deze activiteiten. En svp ook een betere voorziening bij arbeidsongeschiktheid !

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 26 Jul 2009 20:48

Ik had hier ook al 's de voorwaarden voor een burgerinitiatief geplaatst :

viewtopic.php?p=43778#p43778

En omdat Erica hier schreef viewtopic.php?p=43844#p43844

De brief kan niet al te veel meer aangepast worden, al verzamel ik wel alle opmerkingen en kijken we in een later stadium wat we daarmee kunnen doen

verwacht ik eindelijk dat inmiddels wel nagedacht is over het een en ander, zeker nu het erop gaat lijken dat het aantal benodigde handtekeningen gehaald gaat worden.

Op site van de NVLP staat onder de petitie ook het volgende : U kunt uw aanvulling of opmerking mailen aan de webredactie@lymevereniging.nl.

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Martijn

Berichtdoor Martijn » Zo 26 Jul 2009 22:43

marietje schreef:Martijn,je bent toch ook lid van de NVLP?

Ja, hoezo?

TheoA schreef:Het is voor mij volstrekt zonneklaar dat met het aanbieden van enkel de petitie in de tekst zoals te lezen op haar site, de NVLP helemaal niets bereikt bij de Tweede Kamer. Ik heb daarover al eens gecorrespondeerd en ik krijg de indruk dat de opstellers zich daar ook zeer bewust van zijn. Prima zo. Want terwijl het aantal ondertekenaars gestaag groeit, kan ondertussen nagedacht worden hoe het definitieve voorstel er uit zou moeten zien.

Ik dacht dat dat ook de tekst was zoals die zou worden ingediend.

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 26 Jul 2009 22:56

Ja, hoezo?

Steek dan de handen uit de mouwen en ga je diensten aanbieden. Meld je gedachten daar waar ze horen ipv deze alleen hier te bediscussieren..

Wat te naief gedacht, lijkt me...
Luctor et Emergo

Martijn

Berichtdoor Martijn » Zo 26 Jul 2009 23:01

marietje schreef:
Ja, hoezo?

Steek dan de handen uit de mouwen en ga je diensten aanbieden.

Een belachelijke voor jou typerende opmerking. Het is niet de eerste keer dat je hier mee komt.

marietje schreef:Meld je gedachten daar waar ze horen ipv deze alleen hier te bediscussieren..

Ik ben vrij om hier mijn gedachten weer te geven. Dit is een Lyme forum, waar over Lyme gerelateerde onderwerpen gediscussieerd kan worden, en daar valt een Lyme petitie (van de NVLP) ook onder.

marietje schreef:

Wat te naief gedacht, lijkt me...

Ik ben vast niet de enige die dat dacht. Misschien komt het doordat bovenaan de tekst staat: "Aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM)"..

vonneke

Berichtdoor vonneke » Ma 27 Jul 2009 7:40

Martijn schreef:

Ik ben vrij om hier mijn gedachten weer te geven. Dit is een Lyme forum, waar over Lyme gerelateerde onderwerpen gediscussieerd kan worden, en daar valt een Lyme petitie (van de NVLP) ook onder.

Ja dat vind ik ook. En er zijn toch ook al andere topics over de petitie.

Marietje schreef:

Steek dan de handen uit de mouwen en ga je diensten aanbieden.

Ik denk dat Martijn al aardig de handen uit de mouwen steekt door de forums en site draaiende te houden.
En met het beantwoorden van mails en PB's m.b.t. tot de forums erbij is hij denk ik al veel energie kwijt.

Maar je kan tegen een ander sowieso niet zeggen : "steek je handen uit de mouwen "
Ieder moet voor zich zelf bepalen wat hij wil /kan/ doet

Martijn schreef :

Ik ben vast niet de enige die dat dacht.

Ik dacht dat in het begin ook maar nam later aan dat daar wel aan gewerkt werd.

En je bent inderdaad vast niet de enige die zo gedacht heeft.
Men had natuurlijk op de site van de NVLP ook kunnen schrijven dat een en ander nog aangepast gaat worden. ( als dat zo is) Een beetje meer transparantie :lol:

En wij kunnen natuurlijk ook mailen als we iets willen weten.

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

marietje

Berichtdoor marietje » Ma 27 Jul 2009 10:56

Een belachelijke voor jou typerende opmerking. Het is niet de eerste keer dat je hier mee komt.

Dat beschouw ik maar als een compliment. :lol: Het zal ook vast niet de laatste keer zijn ook.

Ik ben vrij om hier mijn gedachten weer te geven. Dit is een Lyme forum, waar over Lyme gerelateerde onderwerpen gediscussieerd kan worden, en daar valt een Lyme petitie (van de NVLP) ook onder

Ik schreef 'niet alleen hier',maar ik blijf er bij dat je beter met je vragen en opmerkingen kan gaan waar er wat mee gedaan kan worden.

Deze discussie en vraagstelling is helemaal niet nodig ook en volstrekt overbodig. Degenen die op de ALV zijn geweest, weten dat want daar is een hele update gegeven van de stand van zaken,plannen, ondernomen en nog te ondernemen activiteiten. Er is dus helemaal niets geheim, geheimzinnig of weinig transparant..En leden met vragen kunnen terecht op het ledenforum van de NVLP.
Luctor et Emergo

erica

Berichtdoor erica » Ma 27 Jul 2009 18:14

Ik waardeer het meedenken van iedereen heel erg, maar dit is inderdaad niet echt de plek om dat hardop te doen, dat ben ik wel met Marietje eens.

Erica

Terug naar “Activisme”