Hoe detecteren teken hun slachtoffers ?

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
vonneke

Hoe detecteren teken hun slachtoffers ?

Berichtdoor vonneke » Vr 16 Jun 2006 10:19

Vinden teken mannen lekkerder dan vrouwen ?

Wer der Zecke zum Opfer fällt, entscheidet die individuelle Schweißzusammensetzung. "Männer werden häufiger attackiert als Frauen", sagt Süss. "Vielleicht liegt es daran, dass sie früher die Jäger und Sammler waren", mutmaßt er lachend.

Zecken stehen auf Männerblut
Ihre potenziellen Wirte erkennen Zecken an Erschütterungen, am Schweißgeruch, der Körperwärme und am ausgeatmeten Kohlendioxid. An den Vorderbeinen haben sie ein hochsensibles Sinnesorgan, das Hallersche Organ, das die Signale wahrnimmt. Auf der Spitze von Grashalmen warten sie auf Witterung.

http://www.stern.de/wissenschaft/medizin/:Zecken-Die-Biester/561643.html

edit: titel aangepast
Laatst gewijzigd door vonneke op Zo 13 Jun 2010 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

marietje

Berichtdoor marietje » Wo 21 Jun 2006 21:28

Ik kan me er iets bij voorstellen.Het zijn de vrouwtjes die op bloed uit zijn :wink:

Helaas zijn er ook die het ook op vrouwen voor zien hebben.Volgens mij is het gewoon toeval. Op het verkeerde moment op de verkeerde plek :?

vonneke

Berichtdoor vonneke » Do 22 Jun 2006 8:44

Volgens mij is het gewoon toeval.

Misschien. Maar ik denk wel dat er iets is waarom een teek zich in de ene mens of dier sneller vast bijt dan in de andere. Net als bij muggen. Lig je samen in hetzelfde bed, zit de ene 's morgens helemaal onder de bulten en de partner heeft helemaal niks. Als ik met meerdere honden loop zit die van ons altijd onder de teken en de andere vrijwel nooit. Moet toch ergens aan liggen denk ik.

Afbeelding

marietje

Berichtdoor marietje » Do 22 Jun 2006 20:50

Wat muggen betreft ben ik in het voordeel,want die vinden mij niet zo lekker smaken.Maar wat teken betreft ben ik de gebeten'hond'.

Laatst wist iemand van Zeeuws Landschap te vertellen dat teken een voorkeur hebben voor lichte kleuren. Ik heb graag lichte kleuren aan omdat ik eventuele teken beter kan zien. Eerlijk gezegd geloof ik er niet zo in. Ik heb altijd begrepen dat teken afgaan op temperatuur.
Geur zou misschien wel een rol kunnen spelen?

Sandrissimo

Berichtdoor Sandrissimo » Do 22 Jun 2006 22:45

Wat muggen betreft, die lusten mij niet zo graag, als mijn kinderen of mijn man in de buurt zijn, blijf ik meestal gespaard, als zij 20 keer gebeten zijn, heb ik met moeite 2 muggebeten...

Die teken, dat weet ik zo niet, vandaag heb ik er twee gevonden, eentje op mijn been, zo'n dikke, ik was misschien 5 minuten buiten, gewoon op ons gazon dat echt wel kort is. Vanavond zat er ineens een heel kleintje op de mouw van mijn bloes, waar dat vandaan kwam??? Gelukkig had ik een spierwitte bloes met lang mouwen aan, dus die teek viel echt wel op, maar waar kwam dat rotbeest vandaan? Ik was niet in de buurt van de kat geweest en niet eens in de tuin, alleen op het terras!!

Gelukkig ben ik vrij zeker dat ze niet de kant gekregen hebben om te bijten...

San

vonneke

Berichtdoor vonneke » Vr 23 Jun 2006 6:24

Het barst van de week van de teken. Het is behoorlijk vochtig denk ik.
Ik blijf ze van de hond en kat afhalen. Gisteravond lag er weer een volgezogene op de bank en vanmorgen op de grond.

Afbeelding

vonneke

Berichtdoor vonneke » Di 20 Feb 2007 7:49

Ein feines Sensorium hilft der Zecke beim Orten der Opfer. Menschen sind unterschiedlich attraktiv für die Sauger. "Nur von ganz bestimmten Duftmischungen, wahrscheinlich im Schweiß, werden die Tiere zum Beißen verführt", so die Jenaer Zeckenforscherin. Deshalb sind manche Menschen ihre bevorzugten Ziele, andere werden verschmäht.

http://www.welt.de/data/2007/02/10/1205747.html

Afbeelding

Niek

Berichtdoor Niek » Di 20 Feb 2007 13:38

marietje schreef:Laatst wist iemand van Zeeuws Landschap te vertellen dat teken een voorkeur hebben voor lichte kleuren. Ik heb graag lichte kleuren aan omdat ik eventuele teken beter kan zien. Eerlijk gezegd geloof ik er niet zo in. Ik heb altijd begrepen dat teken afgaan op temperatuur.
Geur zou misschien wel een rol kunnen spelen?

Mijn ervaring is dat je op een donkere broek ook volop teken kunt krijgen, dus ik betwijfel of de kleur veel uitmaakt (dat je ze op een lichte broek veel beter ziet - met name de nimfen - is een feit, misschien dat daardoor de indruk ontstaat dat ze daar op af komen ...). Teken kunnen zien in infrarood ('warmte') en dan ziet veel kleding er anders uit dan voor ons, een zwarte broek kan dan ineens licht zijn (maakt het extra gecompliceerd).
Bekend is dat teken afkomen op CO2 uit je ademhaling (net als bijv. muggen) en er zijn wel allerlei aanwijzingen dat ze ook andere geurstoffen uit adem/zweet gebruiken om optimaal hun slachtoffer te vinden/kiezen. Ik hoor van natuurkenners ook vaak dat teken heel duidelijke voorkeur hebben voor bepaalde personen, een zekere voorkeur voor een bepaald geslacht of bloedgroep (HLA antigenen) is aannemelijk. Mensen gebruiken dat soort geurinformatie ook (bijv. bij partnerkeuze, op basis van geur kun je indirekt informatie krijgen over het afweersysteem) en teken zijn daar ongetwijfeld veel beter in. Ik heb nog nooit een echt degelijk onderzoek hiernaar gezien, is vermoedelijk bij de huidige stand van de techniek te lastig (je zou dan o.a. moeten kijken met welke Bb soort je te maken hebt, want de smaak zou per soort wel eens sterk kunnen verschillen, aangezien ze ieder ook zo hun eigen voorkeur voor bepaalde weefsels hebben).

dat mannen vaker gebeten worden wordt trouwens gecompenseerd doordat bij vrouwen de borrelia infectie gemiddeld hardnekkiger/ernstiger schijnt te zijn ;-)

Niek

Berichtdoor Niek » Di 20 Feb 2007 13:39

vonneke schreef:Het barst van de week van de teken.

geen wonder na de zachtste winter in 500 jaar ofzo ... het wordt nog een hele vrolijke tekenzomer denk ik :(

marietje

Berichtdoor marietje » Di 20 Feb 2007 13:55

Niek schreef:Mijn ervaring is dat je op een donkere broek ook volop teken kunt krijgen, dus ik betwijfel of de kleur veel uitmaakt (dat je ze op een lichte broek veel beter ziet - met name de nimfen - is een feit, misschien dat daardoor de indruk ontstaat dat ze daar op af komen ...).

Om die reden gebruiken tekenzoekers witte lakens.Logisch natuurlijk.
Mijn hond is grotendeels zwart en in tekentijd lopen op zijn zwarte vlakken net zo vaak teken als op de witte stukken.Alleen op de witte zie ik ze beter.De volgende hond wordt dan maar een witte :wink:

Niek schreef: Teken kunnen zien in infrarood ('warmte') en dan ziet veel kleding er anders uit dan voor ons, een zwarte broek kan dan ineens licht zijn (maakt het extra gecompliceerd).

Ik zou me weleens in een teek willen verplaatsen.Dan begreep ik ze beter.Ken je vijand en je weet z'n tactiek :x

Niek schreef:Mensen gebruiken dat soort geurinformatie ook (bijv. bij partnerkeuze, op basis van geur kun je indirekt informatie krijgen over het afweersysteem) en teken zijn daar ongetwijfeld veel beter in.

Dus als er iemand in mijn nek gaat snuffelen,wordt het oppassen geblazen :) Ik weet niet of ik ooit gesnuffeld heb naar de staat van het afweersysteem van mijn wederhelft.Ik kan me dat in elk geval niet herinneren.Ik ga het straks meteen uitproberen als hij thuis komt :lol:

Niek schreef:dat mannen vaker gebeten worden wordt trouwens gecompenseerd doordat bij vrouwen de borrelia infectie gemiddeld hardnekkiger/ernstiger schijnt te zijn ;-)

Nou,dank je wel voor deze mededeling! Hier knappen we dus weer lekker van op. :oops: :P :wink:

Terug naar “Algemeen”