Hoe detecteren teken hun slachtoffers ?

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
vonneke

Berichtdoor vonneke » Di 20 Feb 2007 14:08

Niek schreef::

Bekend is dat teken afkomen op CO2 uit je ademhaling

Ja, dat is ook wat ze in het eerste artikel zeggen. Uitgeademde kooldioxyde en dat is toch CO2 of niet ?

vonneke schreef:
Het barst van de week van de teken.

geen wonder na de zachtste winter in 500 jaar ofzo ... het wordt nog een hele vrolijke tekenzomer denk ik

Dit was vorig jaar. Ik weet al niet eens meer of we toen ook een zachte winter hebben gehad. Maar zal nu vast nog wel erger worden met die beessies.

Mensen gebruiken dat soort geurinformatie ook (bijv. bij partnerkeuze

Ja zoiets stond vorige week nog in de krant. Dat vrouwen afgaan op de geur van de oksels van mannen :lol:

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Jans

Berichtdoor Jans » Di 20 Feb 2007 14:10

Van oudsher blijk ik een geliefd steek/bijtobject voor muggen/vlooien/teken. In gezelschap wordt ik er vaak nog uitgepikt, de anderen hebben vaak weinig last.

Een tijd geleden las ik een artikel waarin stond dat insecten e.d. feilloos afgaan op lichaamstemperatuur. De persoon met de hoogste lichaamstemperatuur is de klos en dat hoeft maar een miniem verschil te zijn, bijv. een verschil van 1 tiende graad.

vonneke

Berichtdoor vonneke » Di 20 Feb 2007 14:17

Jans schreef:

Een tijd geleden las ik een artikel waarin stond dat insecten e.d. feilloos afgaan op lichaamstemperatuur. De persoon met de hoogste lichaamstemperatuur is de klos en dat hoeft maar een miniem verschil te zijn, bijv. een verschil van 1 tiende graad

Ik heb hier thuis bijna altijd de hoogste temperatuur, die loopt bijna iedere dag op tot net onder de 38 graden maar ik wordt door de muggen eigenlijk bijna nooit gestoken, dan zijn de anderen hier de klos. En als we bij de beek wandelen dan hebben de anderen ook meer last van steekvliegen.

Van die wat apartere insekten moeten mij wel hebben. Werd 2 jaar geleden gestoken door wat ik denk dat een soort horzel was. Hij was in elk geval keigroot en het deed vreselijk zeer en heb meer dan een week een gezwollen voet gehad.

Ik hou heel erg van dieren maar insekten zie ik liever niet :(

Afbeelding

Niek

Berichtdoor Niek » Di 20 Feb 2007 18:40

vonneke schreef:Ja, dat is ook wat ze in het eerste artikel zeggen. Uitgeademde kooldioxyde en dat is toch CO2 of niet ?

kooldioxide = CO2, inderdaad. kool-di-oxide: kool (Carbon = C) en twee keer (di) een oxide (Oxygen - O) :)

vonneke schreef:
Mensen gebruiken dat soort geurinformatie ook (bijv. bij partnerkeuze

Ja zoiets stond vorige week nog in de krant. Dat vrouwen afgaan op de geur van de oksels van mannen :lol:

dat laatste is niet direkt waar ik op doelde, maar het heeft er wel mee te maken. Het schijnt dat mensen meestal een voorkeur hebben voor een partner met een zoveel mogelijk afwijkende 'nestgeur', dat heeft dan weer te maken met de antigenen van die persoon. Men denkt dat de grotere variatie in antigenen die je zo krijgt bij het nageslacht beter is voor de gezondheid (betere weerstand etc.) :)

vonneke

Berichtdoor vonneke » Di 20 Feb 2007 22:26

Niek schreef:

. Het schijnt dat mensen meestal een voorkeur hebben voor een partner met een zoveel mogelijk afwijkende 'nestgeur', dat heeft dan weer te maken met de antigenen van die persoon. Men denkt dat de grotere variatie in antigenen die je zo krijgt bij het nageslacht beter is voor de gezondheid (betere weerstand etc.)

Oh, dan hebben wij vast iets niet goed gedaan :wink:

Afbeelding

Danger

Berichtdoor Danger » Di 20 Feb 2007 23:49

vonneke schreef: Werd 2 jaar geleden gestoken door wat ik denk dat een soort horzel was. Hij was in elk geval keigroot en het deed vreselijk zeer en heb meer dan een week een gezwollen voet gehad.

Toen heb ik je voet nog uitgezogen :shock: .
Dat was echt een megagroot raar beest zeg. Jakkie.

Niek schreef: Mensen gebruiken dat soort geurinformatie ook (bijv. bij partnerkeuze, op basis van geur kun je indirekt informatie krijgen over het afweersysteem) en teken zijn daar ongetwijfeld veel beter in.

Dus we ruiken gewoon heel erg lekker 8) .

Niek schreef:dat mannen vaker gebeten worden wordt trouwens gecompenseerd doordat bij vrouwen de borrelia infectie gemiddeld hardnekkiger/ernstiger schijnt te zijn ;-)

Is dat zo? Dat wist ik helemaal niet.

vonneke schreef:Oh, dan hebben wij vast iets niet goed gedaan :wink:

Tsssssss. :lol: :lol:
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

vonneke

Berichtdoor vonneke » Wo 21 Feb 2007 7:35

Danger schreef:

Tsssssss.

Hoezo tsssssss? Het is toch zo dat van jullie alle 3 de weerstand niet goed is.
Jullie hadden altijd de ene infectie na de andere.
Afgaande op Niek's posting zijn er bij ons dan blijkbaar niet voldoende afwijkende antigenen geweest met als gevolg niet voldoende variatie in de antigenen bij jullie.
Maar dat geeft niet, we vonden elkaars geur blijkbaar te lekker :wink: :lol:

Danger schreef:

Dus we ruiken gewoon heel erg lekker

Nee, juist niet.

In de artikelen staat:

"Nur von ganz bestimmten Duftmischungen, wahrscheinlich im Schweiß, werden die Tiere zum Beißen verführt",

Alleen door een mengeling van heel bepaalde geuren, waarschijnlijk in het zweet, worden de dieren verleid om te bijten.

En dan komen ze nog af op de CO2 die we uitademen en ik denk dat die bij de meesten ook niet zo lekker ruikt :wink:

Maar teken zijn schijnbaar dol op dat soort geuren en voor hen ruiken we dus blijkbaar wel lekker :lol:

Afbeelding

Danger

Berichtdoor Danger » Wo 21 Feb 2007 11:55

Gatsie.
En ik maar hopen dat ik lekker ruik, haha.
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

minx

Berichtdoor minx » Wo 21 Feb 2007 12:11

vonneke schreef:Alleen door een mengeling van heel bepaalde geuren, waarschijnlijk in het zweet, worden de dieren verleid om te bijten.

En dan komen ze nog af op de CO2 die we uitademen en ik denk dat die bij de meesten ook niet zo lekker ruikt :wink:

Maar teken zijn schijnbaar dol op dat soort geuren en voor hen ruiken we dus blijkbaar wel lekker :lol:

Insecten zijn eerder dol op de luchtjes die je bij de drogist koopt. Ga maar eens in de zomer met flink wat deodorant of parfum op in de brabantse bossen wandelen, zeker weten dat je dan het Axe-effect creeert, maar dan op dazen :shock:

Niek

Berichtdoor Niek » Wo 21 Feb 2007 13:28

vonneke schreef:Afgaande op Niek's posting zijn er bij ons dan blijkbaar niet voldoende afwijkende antigenen geweest met als gevolg niet voldoende variatie in de antigenen bij jullie.

ik vrees dat dat bij Borrelia niet opgaat omdat daartegen helemaal geen afweer mogelijk is.
vonneke schreef:Alleen door een mengeling van heel bepaalde geuren, waarschijnlijk in het zweet, worden de dieren verleid om te bijten.

En dan komen ze nog af op de CO2 die we uitademen en ik denk dat die bij de meesten ook niet zo lekker ruikt

die CO2 ruikt helemaal nergens naar, voor mensen in ieder geval :) Ik denk dat teken vooral afgaan op bepaalde heel specifieke geurtjes die wij door alle zweetlucht of slechte adem zelf niet (bewust) ruiken. Da's bij de partnerkeuze trouwens ook hoor, allerlei lekkere luchtjes helpen hooguit om de echt belangrijke geurtjes te maskeren.

Terug naar “Algemeen”