Hoe detecteren teken hun slachtoffers ?

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Niek

Berichtdoor Niek » Wo 21 Feb 2007 13:30

minx schreef:Insecten zijn eerder dol op de luchtjes die je bij de drogist koopt. Ga maar eens in de zomer met flink wat deodorant of parfum op in de brabantse bossen wandelen, zeker weten dat je dan het Axe-effect creeert, maar dan op dazen :shock:

lijkt me leuk als ze daar nog eens zo'n Axe clip over maken :)
misschien ook met zo'n hele horde teken die oprukt door de duinen ...

minx

Berichtdoor minx » Wo 21 Feb 2007 14:20

Niek schreef:
minx schreef:Insecten zijn eerder dol op de luchtjes die je bij de drogist koopt. Ga maar eens in de zomer met flink wat deodorant of parfum op in de brabantse bossen wandelen, zeker weten dat je dan het Axe-effect creeert, maar dan op dazen :shock:

lijkt me leuk als ze daar nog eens zo'n Axe clip over maken :)
misschien ook met zo'n hele horde teken die oprukt door de duinen ...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Zouden we voor een dergelijke clip subsidie kunnen aanvragen?

Niek

Berichtdoor Niek » Wo 21 Feb 2007 15:29

minx schreef:Zouden we voor een dergelijke clip subsidie kunnen aanvragen?

weinig kans, de regionale krant schrapt tot nu toe in mijn ingezonden brieven over lyme zorgvuldig iedere verwijzing naar toerisme. In de politiek hier is toerisme en lyme blijkbaar ook een onbespreekbaar onderwerp. En Unilever zit vermoedelijk ook niet te wachten op een dergelijk bewijs van de goede werking van zijn produkten :twisted:

vonneke

Berichtdoor vonneke » Wo 21 Feb 2007 19:39

Niek schreef:

vonneke schreef:
Afgaande op Niek's posting zijn er bij ons dan blijkbaar niet voldoende afwijkende antigenen geweest met als gevolg niet voldoende variatie in de antigenen bij jullie.

ik vrees dat dat bij Borrelia niet opgaat omdat daartegen helemaal geen afweer mogelijk is.

Dat was ook niet waar ik op doelde. Ik schreef de ene infectie na de andere en daarmee bedoel ik dingen als:

streptococcus pneumonia, stahylococcus Aurus,streptococcus agalactiae,

tonsilltis, rhinitis, cheilitis, stomatitis,adenoiditis, tonsillitis, campylobacter, adenovirus, rotavirus, giardia, helicobacter, pertussis,vele blaas en urinewegontstekingen, keel neus en oorontstekingen etc......

Gewoon megaveel infecties en ze waren bijna constant ziek en het waren super, super, zware jaren. :cry:

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Niek

Berichtdoor Niek » Wo 21 Feb 2007 20:04

tja, da's niet vrolijk - de vraag blijft dan: komen die vele infecties door een (genetisch bepaalde) slechte afweer of komt het door de aanwezigheid van borrelia (die de afweer verziekt) ?

vonneke

Berichtdoor vonneke » Wo 21 Mar 2007 8:56

Niek, je hebt al een paar keer over genen en zo gehad .

In de volgende artikelen zeggen ze ook zoiets en daar staat lyme ook bij vermeld maar dat een associatie tussen genen wel heel moeilijk is. Is het zoiets wat je bedoeld ?

Associations between genes and disease have been extremely difficult to pinpoint because the high level of individual variation means that it is very difficult to find sequence variants common to many or all of the affected people.

http://www.sanger.ac.uk/Info/Press/2006/060924.shtml

http://tinyurl.com/2o9wyx

Afbeelding

Niek

Berichtdoor Niek » Do 22 Mar 2007 21:01

vonneke schreef:In de volgende artikelen zeggen ze ook zoiets en daar staat lyme ook bij vermeld maar dat een associatie tussen genen wel heel moeilijk is. Is het zoiets wat je bedoeld ?

Associations between genes and disease have been extremely difficult to pinpoint because the high level of individual variation means that it is very difficult to find sequence variants common to many or all of the affected people.

da's niet helemaal wat ik bedoel maar het heeft er indirekt wel mee te maken. Het is heel erg logisch dat allerlei genetische (dus erfelijke) factoren van invloed zijn op je gezondheid, inclusief je afweer en herstel mechanismen. Maar het is zeer dubieus of je dat verband in individuele gevallen kunt hard maken, dus in de zin van 'Pietje heeft een grotere kans op Lyme omdat hij in gen 123 de basevolgorde TAACG heeft'.

Een generatie geleden dacht met nog dat het zo simpel was, we weten nu dat zelfs veel simpele eigenschappen door eindeloos veel factoren bepaald worden en dat simpele erfelijkheid zoals je die op de middelbare school leerde (bijv. met een paar genen die de oogkleur bepalen) meer de uitzondering op de regel is. Sommige eigenschappen worden bepaald door samenwerking van honderden genen, waarvan de aktiviteit afhankelijk is van allerlei omgevings factoren (dus bijv. voeding, klimaat, aktiviteit). En sommige genen worden ook nog konstant gewijzigd, de genetische codes kunnen veranderen en de instrukties van de genen kunnen onderweg door de cel gecensureerd of gewijzigd worden. En dan zijn er ook nog sterke aanwijzingen dat de klassieke opvatting van overerving (alle genetische eigenschappen van de ouders via het DNA) NIET kloppen, maar dat je ook diverse aangeleerde/verworven eigenschappen (die niet in het DNA van de ouders zitten) kunt doorgeven aan het nageslacht. Misschien krijgen we in de loop van ons leven zelfs wel extra genetisch eigenschappen via parasieten (zoals bepaalde virussen, misschien zelfs via een borrelia bacterie ?).

In de praktijk betekent dat dat je hooguit statistische uitspraken kunt doen over genen en gezondheid, en dat individuele tests (zie bijv. de recente discussies over de hielprik) alleen maar schijnzekerheid bieden. Ik las bijvoorbeeld dat de genetisch test waarvoor de hielprik eigenlijk gestart is nog onbetrouwbaarder is dan de Elisa voor lyme, zowel wat betreft fout-positief als fout-negatief voorspellende waarde.

vonneke

Berichtdoor vonneke » Do 22 Mar 2007 21:04

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Groet, Yvonne

Afbeelding

vonneke

Re: Hoe detecteren teken hun slachtoffers ?

Berichtdoor vonneke » Zo 13 Jun 2010 11:39

http://www.3sat.de/page/?source=/nano/a ... index.html

Ammoniak, Kohlendioxid und Buttersäure locken Zecken

Die Sinneshaare des Hallerscher Organs erkennen noch allerfeinste Duftspuren

Zecken reagieren auf Buttersäure und Ammoniak im Schweiß der Opfer und auf das ausgeatmete Kohlendioxid.
Hinzu kommt noch die Körperwärme, die die Tiere wahrnehmen können.
Als Spinnentiere tragen sie ihr Geruchsorgan an den Vorderbeinen. Die Sinneshaare des Hallerscher Organs erkennen noch feinste Duftspuren in der Atemluft und dem Schweiß eines nahenden Opfers.
Es sind allerdings nur die Zeckenweibchen, die unfreiwilligen Blutspendern auflauern.

Afbeelding

vonneke

Re: Hoe detecteren teken hun slachtoffers ?

Berichtdoor vonneke » Zo 20 Jun 2010 11:26

In de 5 jaar dat ik weet dat ik Lyme heb, heb ik maar zelden een teek op mijzelf ontdekt.

Ik schreef dat pas nog naar iemand en het is of de duvel er mee speelt, sindsdien is het om de haverklap raak. Op mijn broek, armen, op mijn sokken als ik de hoge wandelschoenen uittrek.

Ik heb er over nagedacht hoe dat nu in ene keer zo veranderd kan zijn.

Ik zit in de overgang, heb last van opvliegers waardoor ik meer warmte afgeef.
Ik zweet meer meer en misschien dat de geur veranderd is door de hormonale veranderingen in het lichaam ?

Zou het zoiets kunnen zijn ?

Afbeelding

Terug naar “Algemeen”