Test probiotica (drankjes/poeders/pillen)

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Martijn

Re: Test probiotica (drankjes/poeders/pillen)

Berichtdoor Martijn » Vr 22 Okt 2010 11:25

Probiotica worden ook veel genomen door gezonde mensen. Veel van de verkrijgbare probiotica, zoals die in supermarkten, zijn ook niet specifiek bedoeld voor ziekte mensen, eerder integendeel.

De meeste mensen krijgen dagelijks suikers binnen via allerlei voedingsmiddelen, veelal zonder zich daar druk over te maken. Ik zie dan ook niet in dat er bij algemeen verkrijgbare probiotica dan ineens een probleem van moet worden gemaakt dat er suiker in zit.

Degenen die wel suikers willen vermijden, zijn uiteraard vrij om op zoek te gaan naar suikervrije probiotica, net zoals ze dan bij andere voedingsmiddelen kunnen doen.

Peter89

Berichtdoor Peter89 » Vr 22 Okt 2010 11:46

Martijn schreef:Ik zie dan ook niet in dat er bij algemeen verkrijgbare probiotica dan ineens een probleem van moet worden gemaakt dat er suiker in zit.

Als ik het goed heb begrepen, is dit wel van belang voor mensen die een antibioticakuur volgen. Omdat die gevoelig zijn voor schimmelinfecties. Waardoor ze de inname van koolhydraten in het algemeen, en suikers in het bijzonder, beter kunnen beperken: die schijnen de groei van schimmels te bevorderen.

Voor gezonde mensen die niet aan de antibiotica zitten, maakt het inderdaad niet uit of er suiker in zit. Maar ja, die hebben eigenlijk sowieso geen probiotica nodig. :P

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 22 Okt 2010 12:37

Hoi Martijn,

Wat mij betreft gaat het erom dat als je claimt een probiotisch product op de markt te brengen, dat je daarin dan geen bestanddelen opneemt die averechts inwerken op de vriendelijke bacterien in de darmen. Probiotisch betekent volgens mij dat je voor het leven van de goede bacterien in de darmen gaat, niet voor het leven van de schimmels in de darmen.

groet,
Dorien

YakultNL

Berichtdoor YakultNL » Vr 22 Okt 2010 14:37

Beste Dorien,

In mijn vorige bericht heb ik je naar mijn idee voldoende informatie gegeven over de veiligheid van sucralose. Voor meer informatie kun je het beste contact opnemen met het Voedingscentrum.

Vriendelijke groeten,

Lidwien

bamboe

Arts-docent-auteur boek: suiker, schimmels en allergie op ra

Berichtdoor bamboe » Zo 24 Okt 2010 20:34

Ik heb hier zojuist een bericht geplaatst over een LIVE radioprogramma over protocollen, voeding, e-nummers etc

Bericht is ineens -onaangekondigd- weg!! Hoe kan dit?
Niet alleen mijn bericht maar ook dat van Peter89 dat hierop de reactie was (zie hieronder).

opnieuw weer nu het bericht:
Gastspreker is Anna kruyswijk – van der Heijden: auteur van het boek suiker, schimmels en allergieen.

http://www.argusoogradio.org/nl/2010/05 ... ezond-wel/

Overigens ook de reactie van Peter89 is weg op mijn vorige bericht.
Peter zei dat de interviewer Desiree Rover is, wat zo is.
Volgens Peter speelt Desiree Rover in op angsten van mensen.
Iets met FUD (een concept op wikipedia uitgelegd).

admin
Beheerder

Re: Arts-docent-auteur boek: suiker, schimmels en allergie o

Berichtdoor admin » Zo 24 Okt 2010 21:34

bamboe schreef:Bericht is ineens -onaangekondigd- weg!! Hoe kan dit?
Niet alleen mijn bericht maar ook dat van Peter89 dat hierop de reactie was (zie hieronder).

De berichten zijn afgesplitst naar een nieuw topic: vanav 20-22 u LIVE radio: arts over suiker-schimmels-allergie

bamboe

Berichtdoor bamboe » Di 17 Mei 2011 6:02

Mijn nieuwste ervaring met probiotica: de probiotica die me lange tijd ondersteunde (8 billion acidophilis en bifidus) in combinatie met een ander probiotisch middel dat de bij mij gemeten overbevolking van e-coli inperkte, werd slecht voor me. Ik kreeg er zelfs een overschot aan kalium van in mijn lichaam en dito problemen met mijn oren, alvleesklier en hart en last but not least een darmontsteking. Uiteraard is dit gebeurd omdat mijn lichaam al uit balans was. Mijn nieren bijv. hadden/hebben een bijster slechte tijd en dito conditie gehad en die hebben de kaliumhuishouding ook niet goed gereguleerd, wat ze normaal wel doen.

Maar probiotica kunnen dit mineraal ook helpen vasthouden wat voor sommige mensen nadelig kan uitpakken.
Verbaast me dus bij nader inzien niets dat mensen met alvleesklierproblemen niet goed konden tegen probiotica (er is een onderzoek gedaan naar probiotica bij alvleesklierpatienten waarna alvleesklierpatienten extra veel gevaar liepen en stierven. Er is in elk geval een link met de alvleesklier en probiotica: nu ik ben gestopt met probiotica gaat mijn alvleesklier steeds minder protesteren).
Probiotica is dus geen kattenpis.
Het heeft me lange tijd helpen overleven, maar nu kan ik ineens niet meer tegen met name de acidophilis.
Tja, mensen dienen op dit punt goed begeleid te worden en ik vrees dat die begeleiding maar moeilijk te vinden is bij artsen simpelweg omdat de kennis vaak ontbreekt.

Ik heb nu nog steeds de ondersteuning van probiotica nodig al is de ondersteuning die ik nu nodig heb minimaal, te weten: waterkefir (de melkkefir is misschien voor veel mensen minder goed) of een bepaalde probiotica zonder acidophilus. Kijk, dit is geen wet voor andere mensen: want ik zit in een bepaalde specifieke toestand (imbalans) kenmerkend voor wie ik nu ben (kaliumoverschot op dit moment en alweer redelijk opgeknapte darmen in vergelijking met de abominabele toestand van weleer vol met parasieten en ander ongezond gespuis).
Daarom moet een probiotica-advies altijd afgesneden zijn op een persoonlijke situatie.

marcv

Berichtdoor marcv » Do 19 Mei 2011 7:59

bamboe schreef:Mijn nieuwste ervaring met probiotica: de probiotica die me lange tijd ondersteunde (8 billion acidophilis en bifidus) in combinatie met een ander probiotisch middel dat de bij mij gemeten overbevolking van e-coli inperkte, werd slecht voor me. Ik kreeg er zelfs een overschot aan kalium van in mijn lichaam en dito problemen met mijn oren, alvleesklier en hart en last but not least een darmontsteking. Uiteraard is dit gebeurd omdat mijn lichaam al uit balans was. Mijn nieren bijv. hadden/hebben een bijster slechte tijd en dito conditie gehad en die hebben de kaliumhuishouding ook niet goed gereguleerd, wat ze normaal wel doen.

Wel even schrikken! Hoe lang heb je die probiotica genomen? En kan je misschien iets vertellen over de problemen met oren, alvleesklier en hart? Ik neem aan dat die langzaam op kwamen zetten? Heeft een gewone huisarts de link met probiotica gelegd? dat lijkt me n.l. ook nog niet zo voor de hand liggend.
Je schrijft gelukkig dat je darmen alweer redelijk opgeknapt zijn, dus ik hoop dat je de probiotica die je eerst nam niet mist qua darmfunctie.
groeten Marc

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 19 Mei 2011 10:44

Hoi Marc,

ik stond wel raar te kijken dat ik kennelijk iets slikte dat tegen me aan het werken is en verantwoordelijk voor de laatste nieuwe problemen.
probiotica: die 8 biljoen acidophilis/bifidus heb ik sinds een jaar gebruikt en die werkte ook echt goed voor me, ik kon niet zonder.
dat probeerde ik wel (zonder te stellen) voor de vakantie bijv. (om te checken of ik misschien geen koelbox hoefde mee te nemen: zo'n gedoe weer): ik dacht ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik ze niet gebruik: nou gelijk weer een blaasontsteking dus.
problemen met de oren: ik kreeg druk op de oren (alsof je in de bergen bent), ze gingen dichtzitten (daardoor kon ik dan niet goed horen) en ze deden pijn, daarnaast soms wat gesuis.
in het begin was het sochtends die druk(pijn) op de oren en dat ging dan snel weg gedurende de dag en later was het de hele dag.
nu ik op een kaliumarm dieet zit, is het ook echt aan het afnemen, dat oorgedoe.
ik heb het nog wel een beetje.
alvleesklier: dat is wel een ding bij mij in de zin van: ik heb lange tijd ook drukpijn op milt gehad (links onder mijn linkerribbenboog).
maar die twee: alvleesklier en milt zitten nogal bij elkaar in de buurt.
op een gegeven moment leken de miltproblemen over, maar had ik nog steeds last in dat gebied, maar dan meer naar rechts.
nu ik gestopt ben met de acidophilis en op het kaliumarme dieet ben (die twee dingen zijn sinds kort veranderd, dus ik weet niet precies of maar 1 ding erop van invloed is of 2) voel ik denk ik minder drukpijn in het alvleeskliergebied (maar ben toch nog wel een beetje skeptisch onder het mom van eerst zien dan geloven).
hart: tja dat is ook zowat.
ik werd eerst vooral snachts wakker ervan (in het begin rond 1:30 uur, daarna weer later rond 3:30 uur: ook afgelopen nacht trouwens, maar nu maar eens in de 3 nachten).
soort unheimisch gevoel bij mijn hart waartegen beter ademen niet hielp/helpt en ik voelde mijn hart dan ook in mijn oor en in mijn oksel kloppen (heb ik nog wel eens).
eerst klopte mijn hart harder, later had ik het gevoel juist trager.
afijn, ritmisch klopte het dus niet helemaal.

Idd kwamen de problemen langzaam opzetten.
Hartproblemen heb ik pas sinds oktober 2010.
Darmontsteking pas sinds 2 maanden (maar dat heb ik echt niet of nauwelijks meer op het moment).
Oren heb ik al verteld: dat het echt de spuigaten uitliep sinds 5 maanden ongeveer.
Maar ik heb/had al wel 4 jaar minimaal oorpijn (wel 5 jaar: sinds 6 jaar moet ik ze uit laten spuiten, maar daar ben ik mee gestopt om dat te laten doen: in elk geval had ik daarvoor nooit last van dichtzittende oren), maar nog niet zo duidelijk die druk erop.
Trouwens gepiep heb ik af en toe gehad en nog. Maar heel af en toe.
Nee, een gewone huisarts heeft die link niet gelegd.
Ik heb geeneens een gewone huisarts, maar ik durf ook met hem niet alles te bespreken, naast dat de tijd er niet voor lijkt.
Ik beschouw een huisarts uit pure zelfbescherming inmiddels meer als een administrateur.
Niet zozeer als iemand die mij helpt met de gezondheid.
Mijn darmen zijn opgeknapt sinds ik geen acidophilis meer gebruikte.
Ik gebruik nu ook geen waterkefir (ben een beetje lui), maar ik begin daar na de vakantie mee.
Ik heb nu een probiotica die geen acidophilis bevat.
Er zijn dan nog meerdere soorten, maar deze kan ik wel aan, sommige anderen ook niet (bijv eentje met alleen bifidus volstond niet, maar er zijn nog meer soorten zonder acidophilus al zit die vaak wel in veel probiotica's).
Nogmaals, ik wil niet beweren dat acidophilus slecht is: maar voor mensen als ik met een nierprobleem en kaliumoverschot is het toch wel uitkijken geblazen gekeken.
Misschien had ik ook al wel een alvleesklierprobleem, dat weet ik niet of dat hier een rol speelt ook.

Groetjes!

bamboe

Nieuwe probiotische therapie

Berichtdoor bamboe » Zo 29 Mei 2011 13:32

http://www.sciencepalooza.nl/2011/05/he ... ke-genoom/

Hieronder een recent artikel o.a. over poeptherapie: ook een vorm van probiotica

¨Het andere menselijke genoom; bedreigd door antibiotica

Bacteriën spelen in ons lichaam een belangrijke rol. Ze helpen onze darmen om voedingsstoffen uit het eten te halen, produceren vitamines, en maken het ziekteverwekkers lastig om zich te vestigen. Naast de darmen houden bacteriën ook de huid in balans. Reden genoeg om met onze ‘huisgenoten‘ zorgzaam om te gaan en daarom ook zeer voorzichtig te zijn met antibiotica.

In en op ons lichaam zijn 10 keer zoveel bacteriën te vinden als lichaamscellen – een behoorlijke hoeveelheid. Toch was tot voor kort nog weinig over onze microflora bekend. Eén van de obstakels was dat de meeste bacteriën niet te kweken zijn in een petrischaal. Dit was nodig om genoeg genetisch materiaal te verkrijgen voor de identificatie van de verschillende bacteriesoorten. Door nieuwe high-throughput sequentietechnologieën is daar verandering in gekomen: het kweken van bacteriën is niet meer nodig, en de darmflora kan direct na het verlaten van het lichaam worden geïdentificeerd. In 2010 werd een internationaal consortium opgericht dat alle data over onze darm- en huidbewoners verzamelt en door nieuwe inzichten worden verbanden tussen microflora en menselijke ziektes en gezondheid helderder.

Heel veel bacteriën
Eén feit werd door deze grootschalige aanpak snel duidelijk: de veel bestudeerde darmbacterie E.coli blijkt helemaal niet één van de meest voorkomende darmbacteriën te zijn. De bacterie was domweg gevonden doordat het zo makkelijk te kweken was. Inmiddels zijn er duizenden bacteriesoorten bekend, en bestaat het vermoeden dat in een gemiddelde darm minimaal 160 verschillende soorten bacteriën leven (zie dit artikel). Een interessante nieuwe ontdekking is dat de combinaties van bacteriesoorten in onze darmen niet zomaar willekeurig zijn: een studie onlangs gepubliceerd in Nature verdeelt mensen in drie grote groepen aan de hand van de darmflora. Hiermee kunnen nu beter verbanden tussen de samenstelling van de darmflora en ziektes worden bestudeerd.

Darmflora en het immuunsysteem
In de laatste paar jaar is duidelijk geworden dat de darmflora ook het immuunsysteem opleidt. De bacteriën maken stoffen waardoor een continue productie van antibacteriële stoffen door lichaamscellen in stand wordt gehouden en deze stoffen houden ziekteverwekkende bacteriën tegen. De bacteriën zorgen er ook voor dat darmcellen zich vaker delen – een andere manier om de vestiging van ziekteverwekkers tegen te gaan. Daarnaast wakkert de darmflora specifieke immuuncellen aan die afweerreacties juist onderdrukken (zie hier). Dit in toom houden van het immuunsysteem is ook erg belangrijk: een ontregeld immuunsysteem is namelijk dé oorzaak van chronische darmziektes.

Het langetermijngevolg van antibioticagebruik
Kortom: bacteriën doen veel belangrijke zaken voor ons. Maar de balans van onze darmflora is delicaat. We kennen allemaal wel de effecten van een antibioticakuur: de darmen zijn minder goed in staat om het voedsel te verteren, menigeen heeft last van diarree en bij sommige mensen leidt het zelfs tot chronische darmontsteking. Dit komt omdat naast de ziekteverwekker ook een deel van onze goede darmflora om zeep wordt geholpen. Doordat de balans van de darmflora wordt verstoord, heeft antibioticagebruik langdurige gevolgen: studies tonen aan dat de darmflora zich tot acht maanden na een antibioticakuur nog steeds niet volledig heeft hersteld.

Poeptherapie
Gezien het belang van de darmbacteriën wordt naar therapieën gezocht om een verstoorde bacteriebalans, bijvoorbeeld veroorzaakt door antibioticagebruik, weer te herstellen. Eén methode blijkt verrassend goed te werken: de poeptransplantatie . Bacteriën worden continu (levend) uitgescheiden in onze poep. Door een grote boodschap te transplanteren naar een darm met bacterieproblemen kan de darmflora van de patiënt hersteld worden. Kleine studies die al decennia lang worden uitgevoerd suggereren dat deze methode inderdaad de darmflora kan opfleuren (zie hier). Onlangs is er onder andere binnen het AMC in Amsterdam een brede studie naar deze creatieve toepassing van onze uitwerpselen opgezet dat hopelijk meer inzicht zal geven en deze obscure, maar natuurlijke behandeling geaccepteerd zal maken.

Veel van het onderzoek staat ondertussen nog in de kinderschoenen, maar twee aspecten zijn inmiddels helder; poep hoeft niet vies te zijn en wees uiterst voorzichtig met antibiotica.¨

Terug naar “Algemeen”